Silverstone Fortress FT04

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på en ny version av FT02 med förbättringar... men lär aldrig hända

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det där var inget höjdar chassi.

Silverstone brukar annars utvecklar riktigt bra chassin, använder själv Raven där moderkortet står på högkant så all varmluft blåses ut i toppen och kostade ca 2000:-, riktigt snyggt med bra och unika lösningar, har ägt det i snart 2år och är fortfarande lika nöjd.

FT04 därimot är varken genomtänkt eller snyggt.

Permalänk
Medlem

Nä tillbaka till ritbordet Silverstone, gillar FT02 men detta är inte någon värdig efterföljare.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag tror dom skulle haft HDD platserna där uppe, och satt EN 5.25" plats i botten, då hade det inte vart några problem med plats för CPU kylaren.
Ssen gillar jag inte tanken av en moderkortsplåt som kan skruvas bort i ett chassi som ska vara "tyst", känns som om den kommer skapa ljud/vibrationer...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Super bra recension Jonas! Fint bygge kvalitetsmässigt, kul med upp och ner tänket!

Tror att det i praktiken funkar sisådär dock, varmluften vill ju stiga uppåt. Ett minus för 5,25Tums platserna också, men som du sa vars ska man annars montera dom på? Eventuellt i andra kammaren platt direkt mot moderkorts plåten med nån custom lösning, om dom ryms förstås.

Väldigt stor chassi men få möjligheter för vattenkylning och liknande.

Tror inte många sådana här blir sålda!

Kom att tänka på en sak till!
Skulle det inte vara kul och någon grafikkorts tillverkare började placera Gpu och kylare på andra sidan PCBn?
Då skulle man ju få se hela härligheten som i det här fallet när MOBO placeras upp och ner!

Finns ju väldigt många eftermarknadskylare och vattenblock som får det att vattnas i ögonen.

Skrivet av DaBone:

Finns ju dock en anledning till varför de är placerade på undersidan.
Varm luft stiger och därför blir korten svalare om de får luft från botten av lådan. Men om man använder vatten, så spelar det ju ingen roll..

Stillastående varm luft stiger, blåser man en vanlig datorfläkt in i röran så är den så ofantligt mycket mer kraftfull att effekten av den varma luftens vandring uppåt upphävs. Väldigt viktigt i passiva byggen men inte så viktigt annars. Har också funderat på varför det inte skulle kunna finnas grafikkort med lite mer "bakvikt". De skulle ju kunna luta in sig lite över oanvänt utrymme på miniitx-kort exempelvis för att rymmas i mindre chassin alternativt få lite större kylare på ett enskilt grafikkort på större moderkort. Inser ju att det oftast inte skulle fungera så bra men lite kul vore det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Säger som många andra här, tråkigt att dom inte byggde vidare på Ft 2,ett av de bästa chassien, om inte det bästa, jag ägt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Känns som att chassit är designat för dom som vill ha det stående på vänster sida. Luckan, sidofönstret och USB-portarna tyder iallafall på det.

Så att klanka ner på den punkten är lite märkligt.

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter dom inte med skorstensdesignen? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Redan när jag såg detta chassi första gången kändes det som att jag hellre skulle välja ett FT02. Känns dock som det var länge sedan jag såg Jonas i rutan, har det varit få chassin i höst?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Inaktiv

Har en fråga till Jonas och er andra. Äger för närvarande en Antec Solo II. Köpte den just för att den ska vara tyst men jag känner att den brister i vissa saker. Finns det alternativ med ljudabsorption som främsta egenskapen?

Permalänk

Lika bra genomförd recension som vanligt Jonas! Skulle vilja se en recension på NZXT h630!

Permalänk
Medlem

Skumt kompromisschassi detta tyvärr. Känns som de utgått från TJ08E designen lite för mycket.

Frontluckan är tydligen även rätt klumpig förresten då den nästan slår i backen. Minsta mattkant eller liknande så tar den i om jag läst rätt.
Lite väl stort ventilationshål där på sidorna kanske också förresten? Gör lådan nästan onödigt lång.. (eller gör den trängre inuti, givet samma totallängd)

Skrivet av SeF.Typh00n:

FT02 är dock inte speciellt felfritt, men känns betydligt bättre än detta. Har FT02B-W själv.
---
...det obefintliga utrymmet bakom moderkortet och den värdelösa hårddiskburen...

+1 på den. FT02 är ett trevligt chassi med bra ventilation, men det är inte direkt från felfritt. Jepp, HD-buren och utrymmet bakom moderkortet lär vara största bovarna.. Chassit är även väldigt långt, vilket kan göra det svårt att få plats under vissa skrivbord. Jag skulle gärna se ett med 5.25 sektionen bortplockad och ersatt med en (eller max 2) plats ställd på högkant..
Sen har ju skorstensmetoden sina problem: vissa grafikkort gillar inte riktigt vertikal montering, och det blir mycket damm som faller in i alla öppna kontakter tex, och den blir en kabelröra på ett annat ställe man är van vid... Och det tar plats på höjden förstås. I rätt chassi är det värt det dock

Skrivet av Klappa:

Har en fråga till Jonas och er andra. Äger för närvarande en Antec Solo II. Köpte den just för att den ska vara tyst men jag känner att den brister i vissa saker. Finns det alternativ med ljudabsorption som främsta egenskapen?

Tror det är mycket svårt att hitta något annat chassi som dämpar hårddiskar lika bra...
När det gäller resten av ljudabsorptionen så beror det nog på behoven.. Har man en burk med inte allt för prestandakrävande komponenter och inte behöver så mycket diskar osv, så är nog Solo II fortfarande svårt att slå misstänker jag...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebastian R:

Det här är ju precis som BF4 att släppa en produkt som inte 100%färdig och som har en del missar.

Släpp chassin när de är perfekta.

Det är inte halvfärdiga produkter som är felet utan dåliga designval.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

När får vi se Cooler Master HAF Stacker

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGorgo:

När får vi se Cooler Master HAF Stacker

Eh, vad har den frågan i den här tråden att göra?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.