Permalänk
Medlem

Grafikkort Uppgradering

Hejsan. Troligtvis en väldigt vanlig fråga men vill gärna ha en så ny uppdatering som möjligt.

Jag behöver ett nytt grafikkort, det jag har nu har fungerat väldigt bra än så länge men börjar ge upp nu då jag spelar Battlefield 4, bilden hänger lite lite efter på ultra och ja jag fick köra på ultra. Det är ett Gainward GeForce GTX 560 Ti.

Det jag vill ha nu är en kort som ligger under priset 2300 :- som ska klara Battlefield 4 lätt på högsta grafik utan att det ska kunna finnas ett minsta lagg och gärna några andra spel. Helt enkelt det bästa ni vet som finns ute just nu. Hoppas det finns också.

Det jag funderar på just nu är ett MSI GeForce N760 Hawk 2GB. Detta har rätt bra processorhastighet och minneshastighet vad jag vet men är inte så jätteinsatt i detta området då jag inte vet riktigt vad man ska kolla efter på ett grafikkort för det finns så mycket.

Mvh,
Tobbe

Permalänk
Medlem

Du får inte ett grafikkort för 2300:- som klarar av att driva BF4 på Ultra med en snitt-FPS på 60 ("laggfritt").

Här har du en tabell som visar just detta, GTX760 snittar strax under 60 men kan dippa ganska rejält i mellanåt och då uppstår "lagget" som du pratar om. Vet dock inte hur kortet presterar vid överklockling, kanske räcker det för att ha en medel-FPS på över 60, någon annan vet säkert det.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tips. Kolla grafikkortstester, se vilka som ligger över 60fps på ultra, titta på prisjakt vilka som är billigast. Köp.

Skulle på rak arm rekommendera ett AMD R9 280X dock så ligger det kanske någon hundring över din budget.

Edit: någon var snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Det jag vill ha nu är en kort som ligger under priset 2300 :- som ska klara Battlefield 4 lätt på högsta grafik utan att det ska kunna finnas ett minsta lagg och gärna några andra spel. Helt enkelt det bästa ni vet som finns ute just nu. Hoppas det finns också.

Att säga såhär är att vilka sälja smöret och ändå ha kvar det. Vill du ha bästa prestandan som finns, kan du inte begränsa dig till en väldigt låg budget.

Det du letar efter är det med mest prestanda för de pengarna du är villig att betala, men då får du också räkna med att det inte kommer gå att spela på högsta grafik eller utan lagg.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s157856154&o=produkt_be...

Kika på denna lista, detta är de du kan välja bland.

Jag skulle personligen kika på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022903.

Edit: Denna klämmer sig precis in under din budget, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2283317

280x är väldigt shyssta grejer, men jag skulle inte ta i powercolors kylare med tång. Spara hellre några hundra till och köp en vettig kylare, typ sapphire toxic eller gigabytes WF.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Att säga såhär är att vilka sälja smöret och ändå ha kvar det. Vill du ha bästa prestandan som finns, kan du inte begränsa dig till en väldigt låg budget.

Det du letar efter är det med mest prestanda för de pengarna du är villig att betala, men då får du också räkna med att det inte kommer gå att spela på högsta grafik eller utan lagg.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s157856154&o=produkt_be...

Kika på denna lista, detta är de du kan välja bland.

Jag skulle personligen kika på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022903.

Edit: Denna klämmer sig precis in under din budget, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2283317

280x är väldigt shyssta grejer, men jag skulle inte ta i powercolors kylare med tång. Spara hellre några hundra till och köp en vettig kylare, typ sapphire toxic eller gigabytes WF.

Tack för dina tips, jag menade såklart inte det bästa som finns over all för då skulle jag ju kunna komma upp till 8k, det jag syftade på som jag trodde och tycker att jag beskriver är att det bästa som finns inom min budget och som helst klarar bf4 men jag vet inte om det ens finns något som gör det, tänkte lite att det jag har nu har runt 800 mhz i processor hastighet och då klarar jag bf4 på high med endast en liten delay då och då och det jag tipsade om kunde få upp till nästan 1200 mhz så trodde det skulle finnas något men det gör det kanske inte då. Vad rekommenderar du mig att göra? strunta i ett nytt och köra på det jag har? Vad kör du med själv eller du kanske inte kör så mycket spel.

Tack så mycket för alla idéer, det hjälper väldigt mycket. Det får en att tänka till

Jag såg nu från den första kommentaren, det verkar inte hänga på processorhastighet? Vad hänger det på egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Du får inte ett grafikkort för 2300:- som klarar av att driva BF4 på Ultra med en snitt-FPS på 60 ("laggfritt").

Här har du en tabell som visar just detta, GTX760 snittar strax under 60 men kan dippa ganska rejält i mellanåt och då uppstår "lagget" som du pratar om. Vet dock inte hur kortet presterar vid överklockling, kanske räcker det för att ha en medel-FPS på över 60, någon annan vet säkert det.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4964?k=b8abf35afd9de...

Tack så jättemycket för ditt svar. Men kan du bara förklara lite snabbt, hur kommer det sig att äldre serier rpesterar bättre än nya ibland? fanns ett 690 som var bättre än 760 i geforce gtx serien, hur funkar det? Och vad anser du är bäst? GeForce eller Radeon? Inte jätteförtjust i radeon då det bara strulat för min kompis som kör med radeon grafikkort :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Tips. Kolla grafikkortstester, se vilka som ligger över 60fps på ultra, titta på prisjakt vilka som är billigast. Köp.

Skulle på rak arm rekommendera ett AMD R9 280X dock så ligger det kanske någon hundring över din budget.

Edit: någon var snabbare

Tack det ska jag göra

Permalänk

du skulle ju kunna fundera på begagnat då du kan hitta t,ex GTX 680 för ca 2000:- som inte ska ha några som helst problem med BF4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tack så jättemycket för ditt svar. Men kan du bara förklara lite snabbt, hur kommer det sig att äldre serier rpesterar bättre än nya ibland? fanns ett 690 som var bättre än 760 i geforce gtx serien, hur funkar det? Och vad anser du är bäst? GeForce eller Radeon? Inte jätteförtjust i radeon då det bara strulat för min kompis som kör med radeon grafikkort :s

Varje serie består av flera kort med olika prestanda, i olika prisklasser.
De bästa korten i föregående serie presterar ofta bättre än många av korten i den nya serien.
För en given prispunkt (MSRP) bör dock den nya serien prestera bättre.

I just fallet 690 är ju det ett dubbelkort.

TL;DR: Det är inte så enkelt att nyare kort / högre modellsiffra är bättre, man måste kolla prestandatester.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Varje serie består av flera kort med olika prestanda, i olika prisklasser.
De bästa korten i föregående serie presterar ofta bättre än många av korten i den nya serien.
För en given prispunkt (MSRP) bör dock den nya serien prestera bättre.

I just fallet 690 är ju det ett dubbelkort.

TL;DR: Det är inte så enkelt att nyare kort / högre modellsiffra är bättre, man måste kolla prestandatester.

Tack, det har jag lärt mig nu
Men var tror du om MSI GeForce N760 Hawk 2GB? Det är ju GTX 760 enligt MSI's hemsida och det ligger rätt högt upp på listen den första kommenterade med, vad tror du om det?

EDIT: Förresten vad menar du med dubbelkort? Och vad menar dom när dom skriver SLI jämte? Sli är ju att man kan koppla samman men menar dom då att dom har två likadana kort då? I den listan som den första kommenterade med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Att säga såhär är att vilka sälja smöret och ändå ha kvar det. Vill du ha bästa prestandan som finns, kan du inte begränsa dig till en väldigt låg budget.

Det du letar efter är det med mest prestanda för de pengarna du är villig att betala, men då får du också räkna med att det inte kommer gå att spela på högsta grafik eller utan lagg.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s157856154&o=produkt_be...

Kika på denna lista, detta är de du kan välja bland.

Jag skulle personligen kika på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022903.

Edit: Denna klämmer sig precis in under din budget, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2283317

280x är väldigt shyssta grejer, men jag skulle inte ta i powercolors kylare med tång. Spara hellre några hundra till och köp en vettig kylare, typ sapphire toxic eller gigabytes WF.

Det ena du gav mig alltså: MSI GeForce N760 TF 2GD5/OC 2GB
Detta verkar väldigt likt det som jag har kollat på: MSI GeForce N760 Hawk 2GB
Vilket föredrar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tack, det har jag lärt mig nu
Men var tror du om MSI GeForce N760 Hawk 2GB? Det är ju GTX 760 enligt MSI's hemsida och det ligger rätt högt upp på listen den första kommenterade med, vad tror du om det?

EDIT: Förresten vad menar du med dubbelkort? Och vad menar dom när dom skriver SLI jämte? Sli är ju att man kan koppla samman men menar dom då att dom har två likadana kort då? I den listan som den första kommenterade med.

Med dubbelkort menar han att GTX 690 har två grafikprocessorer på samma krets, man kan alltså säga att det är två grafikkort inbakade i ett. Det är därför det presterar så bra.

Med SLI menas precis som du säger att de har använt två sammankopplade likadana kort vid testet.

MSI GeForce N760 TF OC 2GB är ett prisvärt kort och bättre än så blir det antagligen inte med din budget, så jag säger köp

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

Tack för det tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Med dubbelkort menar han att GTX 690 har två grafikprocessorer på samma krets, man kan alltså säga att det är två grafikkort inbakade i ett. Det är därför det presterar så bra.

Med SLI menas precis som du säger att de har använt två sammankopplade likadana kort vid testet.

MSI GeForce N760 TF OC 2GB är ett prisvärt kort och bättre än så blir det antagligen inte med din budget, så jag säger köp

Okej så jag fick ett till tips nu, vad tycker du mellan dessa?

1: MSI GeForce N760 TF 2GD5/OC 2GB

2: Gigabyte Radeon R9 280X OC HDMI Dual-DisplayPort 3GB

3: MSI GeForce N760 Hawk 2GB

2:an har ju mer minnesgränssnitt sen vet ajg inte om hawk är bättre än 1:an. Säg vad du hade köpt och tycker du jag borde köpa? Lite brist på pengar men mitt kort verkar ge upp och låter konstigt, typ tjuter men är det värt det? Tack för dina svar, hjälper! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Okej så jag fick ett till tips nu, vad tycker du mellan dessa?

1: MSI GeForce N760 TF 2GD5/OC 2GB

2: Gigabyte Radeon R9 280X OC HDMI Dual-DisplayPort 3GB

3: MSI GeForce N760 Hawk 2GB

2:an har ju mer minnesgränssnitt sen vet ajg inte om hawk är bättre än 1:an. Säg vad du hade köpt och tycker du jag borde köpa? Lite brist på pengar men mitt kort verkar ge upp och låter konstigt, typ tjuter men är det värt det? Tack för dina svar, hjälper! ^^

Om du har råd, ta Gigabyte 280X. Annars 760 OC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Aldrig gigabyte 280x med WF3 kylaren om det är rev 1.0. Den går varm och låter skit mycket, absolut deras sämsta WF3 kylare någonsin.

Update: Även vid 40-50% fläkthastighet låter den som en hårfön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe_:

Okej så jag fick ett till tips nu, vad tycker du mellan dessa?

1: MSI GeForce N760 TF 2GD5/OC 2GB

2: Gigabyte Radeon R9 280X OC HDMI Dual-DisplayPort 3GB

3: MSI GeForce N760 Hawk 2GB

2:an har ju mer minnesgränssnitt sen vet ajg inte om hawk är bättre än 1:an. Säg vad du hade köpt och tycker du jag borde köpa? Lite brist på pengar men mitt kort verkar ge upp och låter konstigt, typ tjuter men är det värt det? Tack för dina svar, hjälper! ^^

gigabyte kortet är fint, sitter med 2 såna. ett sånt räckte nätt och jämt till bf4 ultra för mig, 2 vart lite mer prestanda än jag egentligen behöver

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Om du har råd, ta Gigabyte 280X. Annars 760 OC

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Silcan:

Aldrig gigabyte 280x med WF3 kylaren om det är rev 1.0. Den går varm och låter skit mycket, absolut deras sämsta WF3 kylare någonsin.

Update: Även vid 40-50% fläkthastighet låter den som en hårfön.

Skrivet av Dusken912:

gigabyte kortet är fint, sitter med 2 såna. ett sånt räckte nätt och jämt till bf4 ultra för mig, 2 vart lite mer prestanda än jag egentligen behöver

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Om du har råd, ta Gigabyte 280X. Annars 760 OC

Skickades från m.sweclockers.com

En fråga till, finns det någon skillnad mellan Radeon och GeForce? Alltid varit osäker på ett radeon kort, vet egentligen inte varför, bara fått in det i mig att GeForce är bättre Vad anser du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

En fråga till, finns det någon skillnad mellan Radeon och GeForce? Alltid varit osäker på ett radeon kort, vet egentligen inte varför, bara fått in det i mig att GeForce är bättre Vad anser du?

Det är AMD vs Nvidia du frågar om. Generellt sett brukar AMD ge mer prestanda för pengarna och prestera bättre i högre upplösningar samt gaming på fler skärmar. Kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Det är AMD vs Nvidia du frågar om. Generellt sett brukar AMD ge mer prestanda för pengarna och prestera bättre i högre upplösningar samt gaming på fler skärmar. Kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah AMD och Nvidia, säger alltid fel där, så mycket olika märken på ett grafikkort Men det är ju bra då ju för har precis, eller för några månader sen köpt en ny skärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520860

Hade lite otur med den med att få en subpixel som dog, försökte få tillbaka den men det gick inte.

Permalänk
Medlem

Highjackar tråden istället för att göra en ny och hoppas jag får lite svar!

Sitter i liknande situation, dock är min budget runt 3k.
Jag har tittat på http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di... . Är det det bästa runt 3k eller finns det något som ger bättre prestanda? Jag är ute för mest "bang for the buck" i prisklassen och kan tänja uppåt 5-600 kr på gränsen om det verkligen gör stor skillnad.

Jag sitter för nuvarande med ett Fractal Design R3, med dugligt luftflöde i burken, men har planer på att kanske byta till ett Bitfenix Prodigy med lite mindre plats i, då jag antar att värme kan bli ett problem? Annars kanske 290 serien hade varit nått att titta på? Är så klart öppen för Nvidias kort också, har bara alltid haft AMD av någon anledning.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raesmus:

Highjackar tråden istället för att göra en ny och hoppas jag får lite svar!

Sitter i liknande situation, dock är min budget runt 3k.
Jag har tittat på http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di... . Är det det bästa runt 3k eller finns det något som ger bättre prestanda? Jag är ute för mest "bang for the buck" i prisklassen och kan tänja uppåt 5-600 kr på gränsen om det verkligen gör stor skillnad.

Jag sitter för nuvarande med ett Fractal Design R3, med dugligt luftflöde i burken, men har planer på att kanske byta till ett Bitfenix Prodigy med lite mindre plats i, då jag antar att värme kan bli ett problem? Annars kanske 290 serien hade varit nått att titta på? Är så klart öppen för Nvidias kort också, har bara alltid haft AMD av någon anledning.

Vad tror ni?

För 3700:- får du ett Sapphire Radeon R9 290 Tri-X (en riktigt bra kylare) hos Netonnet. Det är helt klart mest "bang for the buck". Finns tyvärr inte i lager men ska enligt deras hemsida komma in på onsdag nästa vecka. Vänta lite och köp det tycker jag!

PS. Sitter själv med ett R9 290, dock med referenskylaren. Ett riktigt bra och prisvärt kort.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro