Tipsa mig om ECC RAM 32Gb (4x8Gb | 2x 16Gb)

Permalänk
Medlem

Tipsa mig om ECC RAM 32Gb (4x8Gb | 2x 16Gb)

Någon som kan tipsa om bra pris på ECC RAM 32Gb (4x8Gb | 2x 16Gb). Det ska passa till Asus SABERTOOTH 990FX R2.0, sedan är frågan hur det funkar med att spela lite spel ibland eller överklockningen reagerar på denna typ av RAM. Huvud syftet är att använda datorn som server, främst som labb system.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var lite dåligt intresse här ser jag, men jag tror det kommer bli dessa minnena. Vilket är ej registrerade ECC.
Kingston ValueRAM DDR3 PC12800/1600MHz CL11 ECC 32GB (KVR16E11K4/32)

Visa signatur
Permalänk

Hej!

Sitter i samma båt själv;
ASUS Sabertooth FX990 R2.0 med AMD 8350, har just nu 16gb RAM, dock ej ECC.

Har tänkt inhandla ECC-ram då datorn används främst till att testa ESXI etc, jul och annat har dock kommit ivägen.
Har läst på bland annat hardforum (har ej länkarna) men de som använder ECC/UDIMM använder kingston eller crucial och det "verkar iaf hittills ha funkat bra" för dem.

Följer gärna detta med intresse, även om mitt inlägg inte är något att hänga i julgranen.
PS, hittar du bättre priser än 2990:- för dem får du gärna berätta vart du handlar dem.

/G.O

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att din CPU klarar denna sorts minnen? Då ju kontrollern sitter i densamma är det ju detta du bör kolla i första hand.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är du säker på att din CPU klarar denna sorts minnen? Då ju kontrollern sitter i densamma är det ju detta du bör kolla i första hand.

Jo, hela FX serien klarar ECC vilket är lite märkligt och därför förstår jag din fråga. Det roliga är att AMD lagt ner ECC stödet för alla nya "budget" processorer sedan denna serien. Kan undra hur de tänker ibland. Dock att påpeka är att det måste vara ECC unbufferd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder Kingstons minneskonfigurator på dustin när jag köper minnen i jobbet, det har funkat varje gång hittills.
Egenbyggda, dell servrar, laptops och allt annat som jag har köpt till.

http://www.dustin.se/page/506/kingston-konfigurator/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PoulGrym:

Jo, hela FX serien klarar ECC vilket är lite märkligt och därför förstår jag din fråga. Det roliga är att AMD lagt ner ECC stödet för alla nya "budget" processorer sedan denna serien. Kan undra hur de tänker ibland. Dock att påpeka är att det måste vara ECC unbufferd.

De tänker nog så att med dessa "budget" CPU:er är det ingen mening att köra med det som normalt sett är till servrar. Inte så konstigt tycker jag. Ska man köra server är det ju inte detta segment som lockar egentligen. För en blandad burk som du vill ha ser iaf inte jag nödvändigheten att köpa dessa ECC minnen då du bör klara dig med "vanliga" sådana.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)