Razer avtäcker det smarta armbandet Nabu

Permalänk
Medlem

Uhm, varför rotera armbandet för att se den större skärmen när man kan ha den framme hela tiden?

Är den vattentät btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är det bara jag som tycker att dessa "smart klockor" är det mest ointressanta som kommit ut på marknaden på år och dagar?
Vad är funktionen egentligen när man ändå måste ha med sig mobilen? Är det för att en person är för lat för att dra upp den ur fickan?

Kunde inte sagt det bättre själv. Hela poängen med hur svårt och jobbigt det är att ta upp telefonen ur fickan för att kolla vem som ringer liksom....
Sen att dom är hiskligt fula allihopa gör ju inte saken bättre.
Det är bara en gimmick som förhoppningsvis släpper snabbt, till dagens datum har jag fortfarande inte sett en enda person som gått runt med en "Idiotisk" klocka på sig. Dom flesta insåg kanske redan efter inköpet att dom aldrig kommer använda den, så nu ligger den och samlar damm i nån byrålåda eller nåt tills man försöker kränga den på Tradera eller Blocket.
Nej tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är det bara jag som tycker att dessa "smart klockor" är det mest ointressanta som kommit ut på marknaden på år och dagar?
Vad är funktionen egentligen när man ändå måste ha med sig mobilen? Är det för att en person är för lat för att dra upp den ur fickan?

Jag har en Pebble och den har förändrat mitt liv så för mig är det snarare det bästa som kommit ut på marknaden på år och dagar. Otänkbart att jag lämnar huset utan den. Det finns mängder med situationer där det är olämpligt eller jobbigt att dra upp den ur fickan, ja.

Sen finns det ju andra funktioner som att t.ex. se hastighet/avstånd m.m. via RunKeeper eller byta musik på Spotify medan man springer.

Skrivet av Batman:

Det är bara en gimmick som förhoppningsvis släpper snabbt, till dagens datum har jag fortfarande inte sett en enda person som gått runt med en "Idiotisk" klocka på sig. Dom flesta insåg kanske redan efter inköpet att dom aldrig kommer använda den, så nu ligger den och samlar damm i nån byrålåda eller nåt tills man försöker kränga den på Tradera eller Blocket.
Nej tack.

Varför är du så otrevlig? Om folk tycker om sina klockor låt dem göra det. Kan inte se vad du tjänar på att de försvinner.

Permalänk
Medlem

Jag tycker iallafall det är intressant med ett armband som bla mäter ens aktivitet och sömn. Då kan man ha de på under bandy matcherna och även sova med den. Sen skadar det ju inte att man inte behöver ha mobilen tillgänglig utan den kan tex ligga i träningsväskan men ändå kan du se om någon försöker nå dig. Haters gonna hate?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alibaba123:

Det är ju därför man har en vanlig klocka. Känns dumt det här med smartwatch, ska man alltid vara konstant uppkopplad och konstant "på". Allting strävar mot att alla ska bli beroende av andra, ingen kommer klara sig själv.

Fast det där låter lite väl cyniskt. Grejen är att vårt sätt att komminucera har förändrats. Tidigare ringde man till varandra på mobilen men nu har det gått över mer till textkommunikation. Då är det ju smidigare att bara kunna snegla på armen för att avgöra om det är ett viktigt mail eller bara ett nyhetsbrev eller en kompis som skickar en youtubeklipp på en katt. Smartphones har blivit en integrerad del av mångas arbete och att då slippa gräva fram telefonen för att avgöra vad som händer är smidigt. Sen finns det annan information jag vill ha på armen. Till exempel har jag en träningsapp som jag brukar köra. Vore trevligt att ha hastighet, avstånd och energi på armen. Samma sak med navigering för det händer att jag använder telefonen till det också när jag går i nya städer. Varför dra upp telefonen i varje gathörn när man kan titta på armen?

Du låter precis som alla bakåtsträvare när mobiltelefonen kom och som sa samma sak när den smarta telefonen kom.

Skrivet av NysoO:

Om man tittar på dom lösningarna som finns i dagsläget så tycker jag nog Sonys smartwatch är den snyggaste. En klocka ska enligt mig vara stilfull och lagom stor, vilket Sonys är. Sen är ju frågan med funktionalitet osv men på den fronten fortsätter utvecklingen framåt så klockorna kan ju bara bli bättre och bättre.

Det känns som att det är precis samma som med iPad och andra surfplattor där folk till en början var skeptiska, men helt plötsligt blev även plattorna sjukt populära. Det skulle inte förvåna mig om Apple eller något annat företag släpper en väl genomarbetad smartwatch tillsammans med en stor marknadsföringskampanj som även får dessa "smart devices" att blomma i popularitet.

Jag tycker Sonys klocka ser ut för mycket som en elektronikpryl och för lite som en faktiskt klocka. Nya Pebble ser mer ut som en klocka med extra funktioner men det är ju en ren smaksak. Finns ju tydlige folk som gillar utseendet på Samsung smarta klocka också vilket är helt obegripligt

Tror hela internet sitter och väntar på en iWatch. Det har ju gått rykten om den länge och jag har svårt att tänka mig att Apple skulle missa chansen att revolutionera klockan som de revolutionerade TV, mobil och surfplattan. Jag hoppas på lite mer utveckling för det verkar som om nuvarande generation inte riktigt når fram. Personligen tror jag att Pebble är på rätt spår men ska bli kul att se vad andra tillverkare hittar på. Google verkar ju också vara på väg med en egen version och en Nexusklocka vore väldigt intressant. Om inte annat kanske det skulle ge ett standardramverk för hur Android interagerar med en klocka vilket vore trevligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Varför är du så otrevlig? Om folk tycker om sina klockor låt dem göra det. Kan inte se vad du tjänar på att de försvinner.

Otrelig? Tycker jag inte att jag är. Jag tycker däremot att hela konceptet är idiotiskt, inte dom som köper det. Det är en väsentlig skillnad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Verkar väl hyfsat funktionell men ser ut som en plastleksak från en happy meal så det är inget jag skulle ta på mig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tycker Sonys klocka ser ut för mycket som en elektronikpryl och för lite som en faktiskt klocka. Nya Pebble ser mer ut som en klocka med extra funktioner men det är ju en ren smaksak. Finns ju tydlige folk som gillar utseendet på Samsung smarta klocka också vilket är helt obegripligt

Tror hela internet sitter och väntar på en iWatch. Det har ju gått rykten om den länge och jag har svårt att tänka mig att Apple skulle missa chansen att revolutionera klockan som de revolutionerade TV, mobil och surfplattan. Jag hoppas på lite mer utveckling för det verkar som om nuvarande generation inte riktigt når fram. Personligen tror jag att Pebble är på rätt spår men ska bli kul att se vad andra tillverkare hittar på. Google verkar ju också vara på väg med en egen version och en Nexusklocka vore väldigt intressant. Om inte annat kanske det skulle ge ett standardramverk för hur Android interagerar med en klocka vilket vore trevligt.

Jo självklart är det ju en smaksak och i slutändan så finns det ändå inget alternativ på marknaden som, iallafall jag, skulle kunna tänka mig att bära. En klocka skall i mitt tycke vara smidig och stilfull och det är där alla smartwatches fallerar i dagsläget på grund av att alla ser ut som just elektroniska gimmicks. På nått sätt ser det ut som (för stora) billiga plastiga digitalklockor, och det är där någon måste komma in och styra upp utvecklingen.

För övrigt så bär jag aldrig en klocka just av den anledningen att jag inte finner ett behov av det. I dagsläget får man tiden angiven av alla möjliga apparater (telefoner, datorn, vanliga klockor) så att bära ett armbandsur har gått över från att vara en nödvändighet, till att vara mer av ett smycke (tror jag). Men det är ändå där som smartwatchen kan komma in och underlätta vardagen på mer än ett sätt, vilket potentiellt skulle göra att iallafall jag kan börja överväga att skaffa en klocka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex.J:

Att det inte finns nån WP app har tydligen med begränsningar i OS:et att göra. Tredjepartsappar har inte tillgång till inkommande telefonsamtal eller sms(det är väll därför det inte finns nån eniro app) samt att de inte kan köras i bakgrunden under en längre tid. Tydligen så ska WP 8.1 fixa detta så det är bara att vänta, som man alltid får göra med WP.

//Alex

En av nackdelarna till att vara en early adopter

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Verkar väl hyfsat funktionell men ser ut som en plastleksak från en happy meal så det är inget jag skulle ta på mig.

Lite så känner jag också. Verkar ju som en skojig pryl, men skulle nog aldrig ha det på mig.

Permalänk
Medlem

Låter som en Jawbone Up med displayer och lite extra funktionalitet.
https://jawbone.com/up
Har en sedan länge och tycker dom är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är det bara jag som tycker att dessa "smart klockor" är det mest ointressanta som kommit ut på marknaden på år och dagar?
Vad är funktionen egentligen när man ändå måste ha med sig mobilen? Är det för att en person är för lat för att dra upp den ur fickan?

Tycker samma, dock är ett armband som denna en bättre idé om man vill ha luren
kvar i fickan för att ta emot samtal eller när man ska springa eller vad man nu gör.
Om jag skulle ha något sådant blir det hellre armband då dessa smartklockor ser förbannat fula ut

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NysoO:

Jo självklart är det ju en smaksak och i slutändan så finns det ändå inget alternativ på marknaden som, iallafall jag, skulle kunna tänka mig att bära. En klocka skall i mitt tycke vara smidig och stilfull och det är där alla smartwatches fallerar i dagsläget på grund av att alla ser ut som just elektroniska gimmicks. På nått sätt ser det ut som (för stora) billiga plastiga digitalklockor, och det är där någon måste komma in och styra upp utvecklingen.

För övrigt så bär jag aldrig en klocka just av den anledningen att jag inte finner ett behov av det. I dagsläget får man tiden angiven av alla möjliga apparater (telefoner, datorn, vanliga klockor) så att bära ett armbandsur har gått över från att vara en nödvändighet, till att vara mer av ett smycke (tror jag). Men det är ändå där som smartwatchen kan komma in och underlätta vardagen på mer än ett sätt, vilket potentiellt skulle göra att iallafall jag kan börja överväga att skaffa en klocka.

Det verkar ju komma fler och fler så jag räknar med att någon kommer ta steget mot något som ser mer ut som en klocka eftersom det verkar finnas en marknad. Vad jag har sett har Pebble den bästa designen än så länge.

Fast jag hade föredragit om det var ännu mer klockkänsla.

Det här är ju inte roligt att titta på...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Anitramane:

Konstant Bluetooth? Inga barn i framtiden... :c

Är du seriös?

Bluetooth är på samma sätt som wifi ingen joniserande strålning vilket gör det helt ofarligt med de sändareffekter som används idag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Är du seriös?

Bluetooth är på samma sätt som wifi ingen joniserande strålning vilket gör det helt ofarligt med de sändareffekter som används idag.

c; Inte seriös

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det verkar ju komma fler och fler så jag räknar med att någon kommer ta steget mot något som ser mer ut som en klocka eftersom det verkar finnas en marknad. Vad jag har sett har Pebble den bästa designen än så länge.
http://tctechcrunch2011.files.wordpress.com/2014/01/pebble-st...

http://rack.0.mshcdn.com/media/ZgkyMDE0LzAxLzA2LzgwL3BlYmJsZX...

Fast jag hade föredragit om det var ännu mer klockkänsla.

Det här är ju inte roligt att titta på...

http://www.slashgear.com/wp-content/uploads/2013/09/samsung_g...

Jo men den Pebble'n ser ändå ut att gå åt rätt håll. Den går utseendemässigt sett mer åt det klassiska hållet vilket jag tror tilltalar fler.

Visa signatur
Permalänk

Håller med om att de flesta smarta klockor ser skitfula ut. Den nya Pebble Steel är undantaget.

En smart klocka kan faktiskt vara ganska användbar. Tex. jag får mycket notifikationer från olika chatt-applikationer och gmail etc. Skulle vara mycket lättare att bara kunna kolla på klockan och avgöra om det är värt att svara på meddelandet eller se om det är något viktigt, istället för att behöva plocka fram mobilen hela tiden. Om man gör något som kräver båda händerna så behöver man inte avbryta det man håller på med.

Minns även att någon (tror det var Linus) sa att man inte blir lika distraherad av en smart klocka som av en mobil. När man tar upp mobilen för att kolla en notifikation så är det lätt att man börjar leka med massa annat "när man ändå håller på". Att kolla på klockan tar bara ett ögonblick och stör inte koncentrationen. Kan dock vara total bullshit, men värt att tänka på.

Verkar i alla fall som Razer fattar hela grejen med smarta klockor. De flesta vill väl ändå ha en vanlig klocka med support för notifikationer. Inte en stor handikappad-mobiltelefon-liknande sak, som Samsungs klocka. Därför att Pebble Steel den mest lockande klockan för min del. Priset kan dock få vara lite lägre.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

Om armbandet har Snooze funktion så kanske det blir intressant!

Permalänk
Inaktiv

"NSA, NSA, everybody loves the NSA!" —Spatry's Cup of Linux

Permalänk
Medlem

Hela tanken med att man ska kunna se vem som ringer genom klockan...säg att det är ett samtal man inte vill ta, kan man svara genom klockan eller? Eller låter man bara mobilen tjuta i fickan?
Det känns som en krånglig omväg, om man inte kan prata och kommunicera via klockan (som jag fattat det i alla fall), om nån ringer så kollar man på klockan:
"Jaha, pappa ringer" Och så upp med mobilen ur fickan.
Förvirrande oh omständigt tycker jag att det verkar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Det är ju därför man har en vanlig klocka. Känns dumt det här med smartwatch, ska man alltid vara konstant uppkopplad och konstant "på". Allting strävar mot att alla ska bli beroende av andra, ingen kommer klara sig själv.

Vänta bara tills FRA får reda på att man kan spåra dig med din smartwatch.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Batman:

Hela tanken med att man ska kunna se vem som ringer genom klockan...säg att det är ett samtal man inte vill ta, kan man svara genom klockan eller? Eller låter man bara mobilen tjuta i fickan?
Det känns som en krånglig omväg, om man inte kan prata och kommunicera via klockan (som jag fattat det i alla fall), om nån ringer så kollar man på klockan:
"Jaha, pappa ringer" Och så upp med mobilen ur fickan.
Förvirrande oh omständigt tycker jag att det verkar.

Det varierar mellan olika modeller. Samsungs Gear kan ta emot samtal och du pratar med klockans mick och ljudet kommer ut ur klockans högtalare. Samsungs klocka är i princip en komplett smartphone. Det ser inte helt smidigt ut men fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

...Då kan man ha de på under bandy matcherna och även sova med den...

Då får vi hoppas att den är lite mer tålig än de flesta smartphones.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Är det bara jag som tycker att dessa "smart klockor" är det mest ointressanta som kommit ut på marknaden på år och dagar?
Vad är funktionen egentligen när man ändå måste ha med sig mobilen? Är det för att en person är för lat för att dra upp den ur fickan?

Skrivet av Ninjaflipp:

Hlåler med dig fullständigt. Känns helt meningslöst.

Med det sagt så undrar jag också lite över något annat; detta innebär ju en konstant bluetooth-uppkoppling med mobiltelefonen i ens ficka. Behöver man verkligen något som käkar ännu mer batteri från det lilla batteri som smartphones idag har? :/

Tja, jag tycker då att det är sjukt smidigt att kunna se vem som ringer, om det var ett viktigt mail/sms som just kom utan att behöva plocka upp luren - eller bara använda klockan som timer eller alarm genom vibration. Att den sedan håller telefonen upplåst så länge jag är i närheten, och påminner mig om jag går iväg utan telefonen är en stor bonus. Man kan tycka att det är en nördig gimmick, och det är det väl men faktum är att det är nog är det teknik-köp jag är mest nöjd med på mycket länge (har en sony smartwatch). Har även fått många komplimanger av randomfolk som tycker den är snygg.

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Är den vattentät btw?

Den ser väldigt vattentät-ish ut, dåligt annars..

Om inte priset blir för högt så skulle jag kunna tänka mig den enbart för sömnfunktionen

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

ett armband som väcker dig när du sover ?!
no thanks.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Sen handlar det inte om lathet utan smidighet. Det är inte smidigt att dra upp telefonen ur fickan när man sitter ner bara för att kolla klockan om man bara kan snegla på handleden. Om man då dessutom kan få extra information från telefonen på samma sätt är det ju bara smidigt? På vilket sätt är det en nackdel att en klocka får utökad funktionalitet? Sen tycker jag att Samsung tog i för mycket med en hel smartphone på armen men Pebble är väldigt intressant. Deras nya version med stålarmband ser dessutom riktigt bra ut.

Precis, man gick från fickur till armbandsur en gång i tiden till exempel. Personligen så tycker jag Razer's ser mest intressant ut av alla, på grund av sitt lilla format samt att den ser ganska diskret ut. För att kolla tid har jag redan ett armbandsur, och Nabu skulle man då kunna använda som ett armband istället för en ersättare för klockan (och bara kolla notifikationer på Nabu).

Permalänk
Medlem

Man sitter och har Oculus Rift på sig, kanske Steam Controller t.om. Sedan 2 av dessa, en på varje handled som ger en vibration ifrån sig om man blir träffad från höger eller vänster när man kör t.ex FPS spel eller liknande

Tycker ja skulle va coolt. Fasst då endast till för just den funktionen då så man slipper köpa nå överpris armband. Räcker kanske med en programvara på datorn med Bluetooth och vibration.

Permalänk
Avstängd

Onödig pryl som man förmodligen kommer få betala tv-licens för också.

Men sedan riktar sig razer till småbarn så slänger de in en lysdiod i armbandet kan de nog sälja det för ett par tusenlappar

Permalänk
Medlem

I've seen enough wearable devices to know where this is going. Och känner jag Razer rätt så lär priset vara löjligt högt.