Permalänk
Medlem

Spel crashar inom 30 sek

Hej!

Grafikkort GAINWARD Phantom 4GB GTX 680
Moderkort Asustek P8P67 LE.
OS: Win 7

Har aldrig haft problem med varken dator eller grafikkort tidigare, men nu när jag startar BF3 eller COD: Ghosts så crashar spelet.

Efter crashen av BF3 får jag detta felmeddelande:

Dold text

Men vid crashen av COD står de att det avslutades oväntat eller något liknande, "Windows-meddelande" iaf.

Jag har efter detta, startat datorn i felsäkert-läge och avinstallerat alla nvidias drivrutiner och sedan installerat de senaste.

Problemen började efter att jag skulle uppdatera grafikdrivrutinerna via GeForce Experience där mitt i installationen så blir skärmen svart och förblir svart. Väntar på att något ska hända men inget händer. Ett pip kommer från datorn med långa mellanrum.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta, förslag på vad jag kan prova?

Tacksam för er hjälp!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk

Testa att klocka ner kortet en bit och testa igen.

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag hade avinstallerat drivisarna, kört på moderkortets graffe, kört driversweeper för att få bort äldre versioner av drivisarna och sen installerat nya drivisar.
Det brukar lösa problemen

Det med svart skärm under uppdateringen fick jag med, slutade med att jag fick boota om datorn och sen göra samma sak som ovan

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonGranstrom:

Testa att klocka ner kortet en bit och testa igen.

Jag har aldrig klockat grafikkortet.

Skrivet av NordhNet:

Jag hade avinstallerat drivisarna, kört på moderkortets graffe, kört driversweeper för att få bort äldre versioner av drivisarna och sen installerat nya drivisar.
Det brukar lösa problemen

Det med svart skärm under uppdateringen fick jag med, slutade med att jag fick boota om datorn och sen göra samma sak som ovan

Jag hade tänkt att göra detta men jag har tydligen inte någonstans att koppla in skärmen på moderkortet. alltså inget inbyggt grafik.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Formatera och kör om på nytt, installera gärna Windows 8.1 om du inte redan har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Formatera och kör om på nytt, installera gärna Windows 8.1 om du inte redan har det.

Jag skulle kunna göra det men helst så undviker jag det. Sista utvägen är väl att formatera om, har win 7 idag.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Det brukar ju gå att välja clean install på grafikdrivrutinerna. Du kan ju också prova en äldre version av drivrutinerna och se om det hjälper.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Det brukar ju gå att välja clean install på grafikdrivrutinerna. Du kan ju också prova en äldre version av drivrutinerna och se om det hjälper.

Om jag ska testa äldre, ska jag ta bort de nuvarande m.h.a. driver sweeper i felsäkert-läge igen?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Om jag ska testa äldre, ska jag ta bort de nuvarande m.h.a. driver sweeper i felsäkert-läge igen?

ja, alltid bättre att börja om på noll.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

ja, alltid bättre att börja om på noll.

Provade med äldre drivrutiner, samma problem.

När jag startar COD och de crashar får jag detta meddelandet nu:

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kiim:

Provade med äldre drivrutiner, samma problem.

När jag startar COD och de crashar får jag detta meddelandet nu:
http://i.imgur.com/uutn9L9.jpg

Googlade lite och du är visst långt ifrån ensam om detta. Hittade en som kanske hade en workaround:

http://community.callofduty.com/thread/200790246

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har haft samma fel som dig med det kortet. För mig löste det sig genom att ta bort kortet från moderkortet och kontrollera så att det inte fanns smuts på PCI-E porten (alt. pröva med en annan pci-e port). In med det igen och pröva på. Gjorde en underklockning på kortet också, verkade som att det löste också en del bekymmer. 8) gl!

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Medlem

Jag provade att köra Geeks3D FurMark benchmark på GPUN och den stängs av efter några sekunder.. Den körs tills tempen på GPUN ligger på 80 grader sen stängs programmet ner. Vad kan detta bero på?

Vad brukar vara max temp på GPU innan den ska stänga ner program?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Överhettning? Kortet skall klara 98 grader innan den säger ifrån. Hur ser dina voltage värden ut? Ta hem hwmonitor och kontrollera värden på cpu, gpu, 5v, 12v, 3v.

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dLuux:

Överhettning? Kortet skall klara 98 grader innan den säger ifrån. Hur ser dina voltage värden ut? Ta hem hwmonitor och kontrollera värden på cpu, gpu, 5v, 12v, 3v.

Laddade ner hwmonitor men jag ser inte riktigt vart 3v, 5v, och 12v är?

Jag hittar Value - Min - Max.

Sorry, första gången jag använder programmet.

Satte igång COD igen och det funkar tills tempen når 80 och GPU Load ligger på 99%.

Känns något inte är som det skall? eller?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Laddade ner hwmonitor men jag ser inte riktigt vart 3v, 5v, och 12v är?

Jag hittar Value - Min - Max.

Sorry, första gången jag använder programmet.

Satte igång COD igen och det funkar tills tempen når 80 och GPU Load ligger på 99%.

Känns något inte är som det skall? eller?

Känns som att grafikkortet inte mår så bra. Kan du kontrollera med hjälp av EVGA Precision att "underklocka" ditt grafikkort. Dvs att du sänker MEM Clock Offset samt GPU Clock Offset samt att du ökar Power Target till 110%. Alternativt att du drar dig en Frame limiter. Låser fast FPSen till 60 eller dyl. Kanske inte så kul, men det kanske hjälper? gl!

EDIT: Såhär ser det ut om du har rätt version av Hwmonitor: (tagen från internet)

Värdena hittar du längst upp.

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dLuux:

Känns som att grafikkortet inte mår så bra. Kan du kontrollera med hjälp av EVGA Precision att "underklocka" ditt grafikkort. Dvs att du sänker MEM Clock Offset samt GPU Clock Offset samt att du ökar Power Target till 110%. Alternativt att du drar dig en Frame limiter. Låser fast FPSen till 60 eller dyl. Kanske inte så kul, men det kanske hjälper? gl!

EDIT: Såhär ser det ut om du har rätt version av Hwmonitor: (tagen från internet)
http://www.cpuid.com/medias/images/en/softwares-hwmonitor.jpg

Värdena hittar du längst upp.

Detta säger hwmonitor efter 15 min av COD.

Jag tog ut grafikkortet och kollade så de inte låg damm eller så i porten men de fanns inget där. Satte i kortet igen och provade att sätta igång spelet och de gick bra i en kvart ungefär sen hände samma sak igen.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Hittar inga fel på Hwmonitorbilden som du länkade. Förutom att CPUTIN är hög. CPUTIN = CPU Temperature Input.
Steg nummer två i felsökningsmetoden:
1. Prova att starta igång ett spel och kör det i någon sekund eller tills det stängs av.
2. Ta hem GPU-Z (http://www.techpowerup.com/gpuz/) och posta screenshot på både "Graphics Card" samt "Sensors".

Btw, prövade du EVGA programmet med att underklocka ditt grafikkort? Det kan fungera att klocka ner det någon MHz. Eller öka GPUn i voltage.

Kollade nyss vad Max Temp för CPUn som du har är och det var 68-72C, du har en aning höga temps. Sitter kylaren rätt till?

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dLuux:

Hittar inga fel på Hwmonitorbilden som du länkade. Förutom att CPUTIN är hög. CPUTIN = CPU Temperature Input.
Steg nummer två i felsökningsmetoden:
1. Prova att starta igång ett spel och kör det i någon sekund eller tills det stängs av.
2. Ta hem GPU-Z (http://www.techpowerup.com/gpuz/) och posta screenshot på både "Graphics Card" samt "Sensors".

Btw, prövade du EVGA programmet med att underklocka ditt grafikkort? Det kan fungera att klocka ner det någon MHz. Eller öka GPUn i voltage.

Kollade nyss vad Max Temp för CPUn som du har är och det var 68-72C, du har en aning höga temps. Sitter kylaren rätt till?

Kylaren ser ut att sitta bra.

Jag ska ordna med GPU-Z nu sen prova att underklocka grafikkortet.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Så här blev resultaten

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Det GPU-z visar är att dina värden på GPUn (VRel, VOp) är att du får ostabila voltage-värden från PSUn till GPUn.
Under PerfCap Reason:
VRel: Limited by reliability voltage
VOp: Limited by operating voltage

Samt så står det att du har PhysX avstängt. Kan du verifiera detta genom att gå in på Nvidias kontrollpanel sedan på fliken till vänster som heter: Konfigurera SLI, Surround, PhysX och kontrollera att "processorn" går till Geforce GTX 680.

Jag vill tro att ifall du kanske underklockar ditt grafikkort ett litet snäpp eller att du ökar voltage på gpun så finns det stor sannolikhet att det löser sig. I och med att du har ostabila värden på gpun så är det därför jag föreslår att du ökar voltage på gpun via MSI afterburner alt EVGA Precision.
MSI Afterburner har voltage underclock/overclock inbyggt i sig. Medan EVGA har ett program separat som heter EVGA Voltage Tuner.

Mycket som kan felsökas egentligen. När uppstod problemet? Var det något speciellt som du har gjort för att påverka/framkalla felet? Uppdaterat drivrutiner till datorn? Installerat något program som kanske inte är kompatibelt? Överklockat någon komponent via något program från datorn?

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dLuux:

Det GPU-z visar är att dina värden på GPUn (VRel, VOp) är att du får ostabila voltage-värden från PSUn till GPUn.
Under PerfCap Reason:
VRel: Limited by reliability voltage
VOp: Limited by operating voltage

Samt så står det att du har PhysX avstängt. Kan du verifiera detta genom att gå in på Nvidias kontrollpanel sedan på fliken till vänster som heter: Konfigurera SLI, Surround, PhysX och kontrollera att "processorn" går till Geforce GTX 680.

Jag vill tro att ifall du kanske underklockar ditt grafikkort ett litet snäpp eller att du ökar voltage på gpun så finns det stor sannolikhet att det löser sig. I och med att du har ostabila värden på gpun så är det därför jag föreslår att du ökar voltage på gpun via MSI afterburner alt EVGA Precision.
MSI Afterburner har voltage underclock/overclock inbyggt i sig. Medan EVGA har ett program separat som heter EVGA Voltage Tuner.

Mycket som kan felsökas egentligen. När uppstod problemet? Var det något speciellt som du har gjort för att påverka/framkalla felet? Uppdaterat drivrutiner till datorn? Installerat något program som kanske inte är kompatibelt? Överklockat någon komponent via något program från datorn?

Stort tack för all tid du lägger ner för att hjälpa till!

Jag skulle uppdatera drivrutiner via GeForce Experience men mitt i installationen blir skärmen svart och inget händer därefter. Startar om datorn och försöker uppdatera drivrutinerna men de gör jag via felsäkert-läge (tar bort de gamla först) sen installerar jag de nya på nytt.

Och då går installationen bättre men efter detta går de alltså knappt att spela. Det känns som att GPUn blir himla varm? Vet inte vad normal temp för COD och BF3 ligger på men vid 80 så vill kortet stänga av iaf?

Kan de vara något fel på PSUn? Du skrev att den ger ostabil ström till GPUn?

Jag gick in till inställningarna för Nvidia och ändrade till detta.

Men GPU-Z visar fortfarande (antar att den inte ska vara tom?)

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Ingen fara, glad to help

Det problem som du beskriver har konstigt nog hänt mig med. Vid uppdatering av drivrutiner till GPUn så har jag fått "black screen" och då hängde datorn sig. Fungerade inte att starta om datorn för då fick man bara "black screen" utan det som hjälpte var att jag fick göra som du gjorde. Felsäkert-läge och avinstallera drivrutinerna.

Det som slog mig var att PhysX inte installerades kanske? Iom att du avinstallera drivrutinerna så kanske inte PhysX installerades korrekt heller? Pröva ominstallera.

Nedan skriver jag ett inlägg som är taget av: BradleyW från Overclock.net

Guide (Nvidia)

1. Go to Add/Remove Programs

2. Uninstall all Nvidia associated software (May require several reboots)

3. Reboot the computer and log back into windows as normal

4. Go to folder options and select “show hidden files and folders”

The next part of the guide will remove all Nvidia files and folders from the computer.

5. Go to your C drive and remove any “Nvidia” folders if there is any

6. Double click the “Program Data” folder (Normally hidden) and remove all Nvidia folders

7. Go back to C and double click “Program Files” and remove all Nvidia folders

8. Go back to C and double click “Program Files (x86)” and remove all Nvidia folders

9. Go back to C and double click “Users”

10. Access the name of your windows profile and double click “AppData” (Normally hidden)

11. Check the “Local”, “LocalLow” and “Roaming” folders for any Nvidia folders and remove them.

12. Go back to “Users” and check the “Default” folder (Normally hidden)

13. Double click “AppData” (Normally hidden)

14. Check the “Local” and “Roaming” folders for any Nvidia folders and remove them.

The next part of the guide will remove registry entries left by the Nvidia drivers.

15. Close everything down and go back to your desktop

16. Click start, then type “regedit”.

17. Click “HKEY_CURRENT_USER” and extend the folder

18. Click “Software” and extend the folder

19. Remove all Nvidia Folders

20. Click “Wow6432Node” and extend the folder (Within the software folder)

21. Remove any Nvidia folders

22. Click “HKEY_LOCAL_MACHINE” and extend the folder

23. Click “SOFTWARE” and extend the folder

24. Remove all Nvidia Folders

25. Click “Wow6432Node” and extend the folder

26. Remove all Nvidia Folders

27. Click “HKEY_USERS” and extend the folder

28. Click “.DEFAULT” and extend the folder

29. Click “Software” and extend the folder

30. Remove all Nvidia folders

31. Click “S-1-5-18” and extend the folder

32. Click “Software” and extend the folder

33. Remove all Nvidia folders

34. Click “S-1-5-21-1632250243-966907716-928185508-1000” and extend the folder

35. Click “Software” and extend the folder

36. Remove all Nvidia Folders

37. Close down regedit and empty your recycle bin

38. Undo the folder options change to hide the hidden folders

39. Reboot

40. Install your AMD/Nvidia drivers and reboot

Dold text

Pröva sedan att installera nya drivrutiner till GPUn igen. Funkar det fortfarande inte, så pröva med att använda gamla drivrutiner.

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Medlem

Jag lade till en fläkt på taket av chassiet och nu verkar de gå lite bättre iaf? konstigt.
Jag länkar till GPU-z efter litet test i BF3. Inte crashat på den tid jag spelat (30 min).

Jag ser inne i kontrollpanelen att PhysX inte är installerat ja.
Efter jobbet skall jag ska testa med de punkter du skrev

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |