Generell fråga angående PWM samt fläktkontroll

Permalänk

Generell fråga angående PWM samt fläktkontroll

Hejsan!
Skall inköpa FD R4 (som har en egen fläktkontroller, med tre olika lägen). PWM används främst att för att reglera styrningen i fläktarna, om jag förstått rätt genom att använda en resistor?

Så kommer detta fungera och har jag förstått rätt?

PSU -> Molex -> Kopplas till R4 fläktkontroller -> 3/4 pins kablar ansluts till fläktkontroller? -> Reglera fläktstyrningen med genom olika volt (manuellt).

Kan jag köpa en fläkt som INTE har PWM utan bara 3 pin anslutning?

Ni får mer än gärna rätta mig för att jag har inte full koll..

Permalänk
Medlem

Fläktstyrning med PWM respektive med spänning är två helt olika tekniker för att kontrollera varvtalet.

Styrningen som följer med FD R4 använder antagligen en resistor för att kontrollera spänningen till fläktarna, och därför skulle det gå utmärkt att använda fläktar med 3 pins.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ieuagn321980hr:

Hejsan!
Skall inköpa FD R4 (som har en egen fläktkontroller, med tre olika lägen). PWM används främst att för att reglera styrningen i fläktarna, om jag förstått rätt genom att använda en resistor?

Så kommer detta fungera och har jag förstått rätt?

PSU -> Molex -> Kopplas till R4 fläktkontroller -> 3/4 pins kablar ansluts till fläktkontroller? -> Reglera fläktstyrningen med genom olika volt (manuellt).

Kan jag köpa en fläkt som INTE har PWM utan bara 3 pin anslutning?

Ni får mer än gärna rätta mig för att jag har inte full koll..

För att använda R4ans fläktstyrning vill du ha fläktar som styrs med volt, 3-pin, inte PWM-fläktar. PWM har fyra pinnar och styrs med pulser istället för att reglera spänningen.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga vill jag tillägga att fyra-pins-fläktar också kan styras på spänningen.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att originalfläktstyrningen i lådan kopplar om mellan de spänningar som finns i nätdelen, det är därför det är 3 lägen, man har 5, 7 eller 12 V att välja på och det är så man brukar göra på enklare styrningar med 3 fasta lägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

För att förtydliga vill jag tillägga att fyra-pins-fläktar också kan styras på spänningen.

Sant, men har för mig att jag läst att det inte var lika "optimalt" då PWM var designade just för PWM och inte spänningsstyrning vilket gjorde att köra den med en spänning den inte var tänkt för förkortade dens livslängd. Men det kanske inte stämmer?

Permalänk
Skrivet av thompo:

För att förtydliga vill jag tillägga att fyra-pins-fläktar också kan styras på spänningen.

Det skrev jag även

Men grabbar tacksam för alla svar (SÅ SNABBT). Blir ett par 3 pin fläktar -> Två insug samt två utsug.

Tack alla