Permalänk

Ljuddämpning = högre temp?

Jag har en liten fundering angående ljuddämpning i form av mattor man klistrar fast innuti chassit. Blir det varmare i lådan om man täcker hela insidan (undantaget för diverse hål för fläktar mm) med dämpmaterial? Man täcker ju för allt stål/aluminium som kan stå för lite passiv kylning av chassit. Någon som vet om det blir stor skillnad?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag gjorde detta med mitt gamla HAF932. Täckte precis allting förutom fläkthål. Ingen direkt skillnad i idle men i load så gjorde det mellan 5-10 grader för mig.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Så länge det inte påverkar luftflödet så skulle jag vilja påstå marginellt. Men det har även att göra med hur bra luftflöde man har och så antar jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Njae är nog ett bra svar.
Är luftgenomflödet detsamma efter dämpningen så kommer det inte bli så stor skillnad. Men dock kan ju materialet dämpningen är gjort av absorbera värme bättre än ditt chassi gjorde innan och genom det påverka temperaturerna lite.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Man förlorar lite passiv kylning ja, vilket kan göra några graders skillnad i temperatur.

Sen är det ofta inte så många cm luft mellan grafikkorten och sidoplåten stängd. Bullar man upp med tjock isolering just där så blir det sämre luftcirkulation runt grafikkorten.

Permalänk
Avstängd

Det blir en skillnad, hur mycket varierar beroende på en massa saker som tjocklek på materialet, material i chassit, hur mycket luft som "blir kvar" inne i chassit osv.

Rent generellt så gäller ju att ju bättre/mer omfattande ljuddämpning desto högre temperaturer, hål för fläktar släpper exempelvis ut en massa ljud men lägger du en filt över dem så får ju fläkten jobba mer för att få igenom samma mängd luft. Sen kan man göra lite smartare lösningar på ett antal sätt som är mer eller mindre bra på att hålla nere ljudet utan att påverka tempen så mycket. Till exempel kan man ha ett litet chassi i en större låda som är filtinklädd eller liknande med lufthål som inte är rätt för(eller mitt emot) fläktarna osv. men det kräver förstås en del byggande. Vattenkylning är något annat men fortfarande handlar det ju om att kyla med luft, bara att man kan flytta kylningen längre bort och på så vis kunna använda större fläktar eller gömma den där ljudet inte stör så mycket. Sen kan man förstås ta i ordentligt med flytande kväve eller hela datorn nedsänkt i mineralolja eller liknande, men då blir det ganska dyrt.

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har en liten fundering angående ljuddämpning i form av mattor man klistrar fast innuti chassit. Blir det varmare i lådan om man täcker hela insidan (undantaget för diverse hål för fläktar mm) med dämpmaterial? Man täcker ju för allt stål/aluminium som kan stå för lite passiv kylning av chassit. Någon som vet om det blir stor skillnad?

Jag skulle säga, Ja temperaturen kommer öka i de fall då det är lönt med dämpmaterial.

Vad menar jag då med detta? Jo att om du har så pass bra luftflöde genom lådan så att den passiva avkylningen genom chassit är helt obetydlig då har du så pass högljuda fläktar i chassits som inte blir dämpade så att dämpmattorna är meningslösa. Dämpmattor är ALLTID sista steget efter man bytt ut alla aktiva komponenter som ger ifrån sig ljud massa ljud till tystare alternativ. Det innebär att när du väll har en så pass tyst dator så att dämpmattor är värt att överväga så har du även så pass dåligt luftflöde att dämpmattorna kommer påverkar temperaturen negativt.

Som referens brukar jag säga att det är värt att börja titta på alternativet dämpmattor när man inte har något i chassit som låter mer än en bra <1000 RPM 120mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Hur det låter beror ju på vart du sätter mattorna..
Har du datorn till höger om dig och du dämpar den vänstra sidopanelen så kommer du ju höra mindre..

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7