Mionix visar mus med trådlös laddning

Permalänk
Melding Plague

Mionix visar mus med trådlös laddning

I kampen mot trådlösa möss med batteritorsk satsar det svenska gamingföretaget Mionix på induktiv laddning av pekdonet på årets CES-mässa.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skön idé, rimligt användningsområde för den trådlösa laddningstekniken. Även trevligt att de följer standarder, så att även mobiltelefoner kan få tillgång till samma laddningsmöjligheter om denna produkt skulle bli verklighet en vacker dag.

Permalänk
Medlem

Låter riktigt najs!
Till skillnad från tangentbord så ser jag faktiskt fördelen med att köra en mus trådlöst!

Permalänk
Medlem

Minns en polare hade en liknande mus/musmatta för 10år sedan, då dock utan ett internt batteri för musen.
Den fungerade således inte utan just den speciella musmattan.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju otroligt. Har suttit på samma tanke sen jag fick min Lumia 920. Att göra Musen trådlöst och musmattan som laddare.

Det tar bort sladden samt att batteriet inte kan ta slut.

Jag tror detta kommer bli nästa steg i mus-välden. Väldigt smidigt helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är lite "picky" när det kommer till musmattor? Hade nog aldrig köpt en mus där jag varit fast med en enda musmatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Är det bara jag som är lite "picky" när det kommer till musmattor? Hade nog aldrig köpt en mus där jag varit fast med en enda musmatta.

Som han sa så kan man ladda via usb, men eftersom det följer Qi standard kan man också byta till en annan matta när någon annan lanserar en sån med samma funktion...eller så kan man byta ut självaste mattan som han sa.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att man kan ha en mjuk matta över ifall man så önskar och att den är i typ samma formfaktor som Corsair Wide mattan, jag lägger alltid telefon och annat på musmattan, nu vill jag ju bara se en iphone med samma trådlösa laddningsstandard... (troligt, not)..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Curemylife:

Jag hoppas att man kan ha en mjuk matta över ifall man så önskar och att den är i typ samma formfaktor som Corsair Wide mattan, jag lägger alltid telefon och annat på musmattan, nu vill jag ju bara se en iphone med samma trådlösa laddningsstandard... (troligt, not)..

Skrivet av Nasso:

Är det bara jag som är lite "picky" när det kommer till musmattor? Hade nog aldrig köpt en mus där jag varit fast med en enda musmatta.

Dom säger i videon att man kan byta ut "musmattan" mot andra mattor från Mionix som har samma form. Ser dock inger problem med att ta valfri musmatta och lägga på, klippa till om man nu skulle vilja det.
Det är ju själva plattan under musmattan som är laddaren

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Skitbra Mionix!
Fast.. vänta.. nu ska man ha en sladd till musmattan! Hur man än vrider så har man svansen (läs kabeln) där bak...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hade en liknande idė för ca 8 månader sen. Kul att se hur företag anammar "ny" teknik
! Men jag kör nog fortfarande med trådad mus för att slippa ev problem med signalstyrka och latency etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Skitbra Mionix!
Fast.. vänta.. nu ska man ha en sladd till musmattan! Hur man än vrider så har man svansen (läs kabeln) där bak...

Men för att ladda via induktion krävs ju ingen sladd in i musmattan? Iofs behövs det för att musen ska kunna ligga stilla...sant där, men om man rör runt musen i ett magnetfält behövs det ju egentligen inte? Lite rostig på denna delen av fysiken men egentligen borde de kunna införa en musmatta som inte kräver att musen har en sladd. Bara du som sagt rör runt musen ovanpå så laddas den ju hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Men för att ladda via induktion krävs ju ingen sladd in i musmattan? Iofs behövs det för att musen ska kunna ligga stilla...sant där, men om man rör runt musen i ett magnetfält behövs det ju egentligen inte? Lite rostig på denna delen av fysiken men egentligen borde de kunna införa en musmatta som inte kräver att musen har en sladd. Bara du som sagt rör runt musen ovanpå så laddas den ju hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu är det ju inte riktigt så dagens "trådlösa laddning" fungerar. Men jag förstår vad du menar. Isåfall behöver musmattan snarare ha permanenta magneter och så får man sitta och veva runt med musen som en tok för att den ska laddas

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Men för att ladda via induktion krävs ju ingen sladd in i musmattan? Iofs behövs det för att musen ska kunna ligga stilla...sant där, men om man rör runt musen i ett magnetfält behövs det ju egentligen inte? Lite rostig på denna delen av fysiken men egentligen borde de kunna införa en musmatta som inte kräver att musen har en sladd. Bara du som sagt rör runt musen ovanpå så laddas den ju hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill sitta och skaka skiten ur musen så hårt du bara kan ovanpå musmattan i några timmar för att ladda musen så be my guest

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Fast nu är det ju inte riktigt så dagens "trådlösa laddning" fungerar. Men jag förstår vad du menar. Isåfall behöver musmattan snarare ha permanenta magneter och så får man sitta och veva runt med musen som en tok för att den ska laddas

Ahh, kan ju erkänna att jag inte har koll på hur det fungerar i dagsläget.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Skitbra Mionix!
Fast.. vänta.. nu ska man ha en sladd till musmattan! Hur man än vrider så har man svansen (läs kabeln) där bak...

Precis, jag föredrar nog en annan lösning tills det går att eliminera kabeln helt och hållet. Kanske skräddarsydda arbetsytor/skrivbord med inbyggda induktionsladdare(för det finns väl i nuläget två standarder som slåss om tronen?)?

Jag förmodar att fältet sträcker sig genom en ytterligare musmatta så att man kommer kunna använda vilken som helst och ändå kunna nyttja funktionaliteten i induktionsladdningen? Annars blir det lite sisådär med användbarheten.

Vi har onekligen en spännande tid framför oss!

Permalänk
Medlem

Har lyckats glömma bort exakt hur induktion fungerar, men min spontana undran är vad som sker om man har metallföremål på handen/armen som hamnar nära induktionsmattan? Antar att det är ett svagt fält så det inte spelar någon roll, och att metallföremålet skulle behöva ha spolegenskaper...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har lyckats glömma bort exakt hur induktion fungerar, men min spontana undran är vad som sker om man har metallföremål på handen/armen som hamnar nära induktionsmattan? Antar att det är ett svagt fält så det inte spelar någon roll, och att metallföremålet skulle behöva ha spolegenskaper...

Så länge du inte lägger en hårddisk eller ditt kreditkort direkt på mattan så skall det inte vara några problem. Det är inte ofta som man har magnetiska metallföremål på handen, och det lär inte vara några större strömmar det rör sig om.

Permalänk

Vad sägs om att ha en musmatta med batteri motsvarande åtminstone ett tiotal fulladdningar via Qi tekniken, denna kan man då ladda en gång i månaden eller så och då slipper man kabel resterande 30 dagar. Problem solved, eller?

Permalänk
Medlem

QI funkar endast med godkända QI-mottagare. Mao du kan lägga dit andra saker men sändaren (laddaren) blir inte aktiv utan att du först har en QI-godkänd enhet.

Sen behöver inte musen laddas hela tiden. Räcker om relativt mitten av musmattan laddar, för nån gång lämnar du väl datorn? Kan tänka mig att det vore grejt med ett mindre batteri och laddas på nån timme.

Problemet med trådlöst är inte laddningen (som är en gång varannan vecka med bättre möss) utan signalen och hur trådlösa möss upplevs kontra trådade. Jag klarar inte av trådlösa och då har jag använt alla logitechs prestanda och spelmöss med trådlöst och INGEN kommer i närheten av en enkel trådad variant..

Tangentbordet däremot kör jag gärna trådlöst.

Permalänk
Medlem

Så länge musens batteri klarar av detta, att hela tiden laddas lite och aldrig laddas ur och laddas upp till fullt igen. Samt att Logitech kommer med en mus i deras MX510/518/G400-utseende med denna typ så är jag intresserad.

Men musen känns som jag kan ha sladd ett tag till. Värre med hörlurarna, den sladden är grymt jobbig och iväg vid spelande.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag märker ingen skillnad på trådlös och mus och icke trådlös. Tycker trådlös är 100 gånger bättre för man slipper sladden.
Enda gången jag märkt något var när mottagaren till musen började bli dålig men annars har det fungerat bra.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag har använt induktionsmöss i typ 10 år. min första modell var en A4 tech NB-30. nu har jag någon licenstillverkad modell. Jag kan rapportera att jag är skitnöjd.
Den har ju inget batteri inbyggt så man slipper dra runt på en tung mus, och slipper sladden. jag hoppas att batteriet som används till denna "nyhet" är lätt, så man slipper dra runt en tung kloss. borde ju dock vara lättare än 2st AAA som det annars brukar röra sig om.
Ett klagomål jag annars hört ang, denna teknik är inputlag, något som jag dock ej har märkt något av. (jag gissar att dom som klagat har kört musen på nån gammal usb1 port eller på samma port som extern hdd.)
Jag har inte märkt av några problem med metallföremål som ställer till det, så det är ej heller något problem.
mao, rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Haha vad roligt! Jag föreslog exakt det här i Julkalender tävlingen

Ser egentligen bara fördelar...
Men det stora nackdelen är att man måste ha en viss musmatta om det inte görs en standard för det hela.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Skitbra Mionix!
Fast.. vänta.. nu ska man ha en sladd till musmattan! Hur man än vrider så har man svansen (läs kabeln) där bak...

Musmattan laddar man naturligtvis via Qi från skrivbordets interna batteri som i sin tur laddas från golvet

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Skitbra Mionix!
Fast.. vänta.. nu ska man ha en sladd till musmattan! Hur man än vrider så har man svansen (läs kabeln) där bak...

Det tycker inte jag är något större problem, men förstår att det kan bli lite problematiskt om man kör en HTPC i vardagsrummet t.ex.

Gillar verkligen detta. Skulle vara skönt att slippa den där jvla sladden som förföljer ens handrörelser och trasslar in sig i allt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Haha vad roligt! Jag föreslog exakt det här i Julkalender tävlingen

Ser egentligen bara fördelar...
Men det stora nackdelen är att man måste ha en viss musmatta om det inte görs en standard för det hela.

De använder ju Qi standarden, så det finns inget som hindrar andra från att göra musmattor med inbyggt laddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

De använder ju Qi standarden, så det finns inget som hindrar andra från att göra musmattor med inbyggt laddare

Vad jag menar med standard är att man har ett standardiserat uttag och placering av matarspolen i mattan. Samma kommunikation och frekvens för energi överföring m.m.

Qi är en generell standard för själva trådlösa energiöverföringen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Så länge du inte lägger en hårddisk eller ditt kreditkort direkt på mattan så skall det inte vara några problem. Det är inte ofta som man har magnetiska metallföremål på handen, och det lär inte vara några större strömmar det rör sig om.

Ok, tack! Lustigt nog så brukar jag göra båda dessa ibland (extern disk och kreditkort), då jag har begränsat utrymme på skrivbordet. Det är nog bäst att jag skippar induktionsmusmatta för säkerhets skull.

Visa signatur

5950X, 3090