Gigabyte breddar datorserien Brix

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte breddar datorserien Brix

Taiwanesiska Gigabyte breddar Brix-serien ultrakompakta datorer med flera modeller för olika ändamål, bland annat en för spelande och en NAS-enhet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför inte fler AMD APU:er? Borde väl vara en perfekt produkt för detta ändamål?

Permalänk
Medlem

Den där fläktlösa verkar ju riktigt nice, en sådan skulle man haft att spela musik på. Tänk er, helt tyst....... aaaaah....

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Kaveri baserad APU i en brix vore ju nice.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Varför inte fler AMD APU:er? Borde väl vara en perfekt produkt för detta ändamål?

Jag tror att Linux är en väldigt stor marknad för dessa (Openelec, Nas, server eller liknande) och då är AMD grafik uteslutet helt enkelt. Sorgligt då som du säger annars hade deras APUer varit väldigt intressanta.

Permalänk
Avstängd

Intressant.

Skulle vilja se en snorbillig variant med Intel Atom eller AMD Kaveri.
Något lite som en Raspberry Pi typ, fast mer modern.

Permalänk
Medlem

En quad-i7:a och ett GTX780M så skulle det nog räcka till för allt jag egentligen har min stationära till. 512GB mSata SSD och en 1TB HDD för lagring och vi är i mål!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Varför inte fler AMD APU:er? Borde väl vara en perfekt produkt för detta ändamål?

Misstänker att de valt Intel pga lägre effektförbrukning. Det är ju rätt viktigt i så små burkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pellepelikan:

Varför inte fler AMD APU:er? Borde väl vara en perfekt produkt för detta ändamål?

För att det känns lite dumt att släppa en massa enheter med Richland nu när Kaveri är på gång. De har sagt att det kommer med APUer från AMD men först ska APUerna lanseras vilket borde ske vilken vecka som helst.

Själv blev jag väldigt intresserad av enheterna med laptopgrafik. Det är något jag har väntat på ett tag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intressant.

Skulle vilja se en snorbillig variant med Intel Atom eller AMD Kaveri.
Något lite som en Raspberry Pi typ, fast mer modern.

Antagligen inte snorbillig men ser rätt så liten ut och den kan väl inte vara alltför dyr. Micro USB som strömförsörning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Så fort de har AMD blir det att skaffa sig en eller två. Blir perfekt web server av en sådan. Drar lite och kraftful nog för att köra det mesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

http://media.bestofmicro.com/6/0/417528/original/ecs-mini-lak...

Antagligen inte snorbillig men ser rätt så liten ut och den kan väl inte vara alltför dyr. Micro USB som strömförsörning

Jävligt nice med Micro USB strömförsörjning.

Tråkigt att den bara har en USB 3 port, och att den fortfarande har USB 2.
Bårde vara två USB 3 istället för en USB 3 och en USB 2.

Tråkigt att den har gamla legacy VGA.

Den skulle vara sweet med dubbla Ethernet portar (brandvägg möjlighet), 2-4 USB 3 portar, Wi-Fi, eSATA port.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Så fort de har AMD blir det att skaffa sig en eller två. Blir perfekt web server av en sådan. Drar lite och kraftful nog för att köra det mesta.

Jupp, skulle vilja ha en till mini server och köra web server och Git server.
lighttpd, PHP, Python, node.js, Git, ssh, ownCloud.

Permalänk
Medlem

Varför ingen Bluray slot? Om man ska ha en HTPC så kan man ju tänka sig att det finns folk som faktiskt har fysiska kopier av filmer.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Benny_k:

Varför ingen Bluray slot? Om man ska ha en HTPC så kan man ju tänka sig att det finns folk som faktiskt har fysiska kopier av filmer.

För att enheten är för liten. Deras största enheter på hemsidan är 62 x 111,4 x 114,4 mm och en Bluray-skiva är 120 mm i diameter. Min externa blurayspelare än 140 mm bred och 155 mm djup. Så en blurayspelare hade gjort enheten mycket större. De har ju ett antal enheter som är för små för 2,5"-enheter också. Alltså en 2,5" HDD får fysiskt inte plats för chassit är för litet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Är det bara jag eller fanns där inte planer på en AMD Kaveri baserad Brix dator?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Brix med MxM grafikkort är intressant. Problemet är bara att få tag på MxM kort om man inte vill handla från eBay.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Jupp, skulle vilja ha en till mini server och köra web server och Git server.
lighttpd, PHP, Python, node.js, Git, ssh, ownCloud.

Min tanke är Confluence (appache application server och java tråkigt nog) som ersättning för evernote.

Permalänk
Medlem

Tycker nog att enheterna är högre och inte bredare, men det var kanske inte de fysiska måtten som rubriksättaren syftade på? Inbyggd optisk läsare hade dock definitivt breddat deras chassi om inte annat...

Trevligt att det kommer fler modeller i den lilla formfaktorn. Har själv en NUC och tycker att formatet är klockrent. Hade det inte varit för just avsaknaden av optisk läsare hade jag nog förmått andra i släkten att skaffa NUC eller Brix. Svärföräldrarna skaffade en liten Fujitsu Esprimo som också är en liten kompakt sak, men med optisk läsare. Dessa maskiner räcker gott och väl för kontorsarbete, surf, mail, som htpc eller liknande enkla uppgifter och är dessutom ofta svala och tysta. Vår i3-NUC låter mindre än vår dvd-spelare med hårddisk för inspelning...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Snill3t:

Brix med MxM grafikkort är intressant. Problemet är bara att få tag på MxM kort om man inte vill handla från eBay.

Ökar efterfrågan så går det kanske att få tag på från vanliga butiker. Tror dustin som gillar att sälja NUC paket kanske hoppar på den biten. Dock såg det ju ut som att BRIX:en skulle komma med ett MXM redan monterat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Snill3t:

Brix med MxM grafikkort är intressant. Problemet är bara att få tag på MxM kort om man inte vill handla från eBay.

Jag tolkade artikeln som att det kommer säljas med ett kort. Det stod ju något om ett tidigare okänt kort från AMD som skulle sitta i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ökar efterfrågan så går det kanske att få tag på från vanliga butiker. Tror dustin som gillar att sälja NUC paket kanske hoppar på den biten. Dock såg det ju ut som att BRIX:en skulle komma med ett MXM redan monterat.

Skrivet av Zotamedu:

Jag tolkade artikeln som att det kommer säljas med ett kort. Det stod ju något om ett tidigare okänt kort från AMD som skulle sitta i.

Japp, men man vill gärna ha uppgraderingsmöjligheter så att man har möjlighet att byta grafikkortet iallafall en gång innan man slänger hela datorn.

Det hade varit riktigt gött om det gick att få tag på MXM kort från någon svensk butik.

Permalänk
Medlem

Brix Pro med Kaveri borde ju vara den självklara utvecklingen tycker jag?

Som många andra redan påpekat också...

Permalänk
Medlem

Brix Max : Skulle önska att dom använt Atom. Skulle inte visa Atom-modeller vara optimala för server/NAS? Fläktlös och utan kylning, tyst och riktigt strömsnål. Hade varit mumma.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Varför inte fler AMD APU:er? Borde väl vara en perfekt produkt för detta ändamål?

Exakt samma fundering. Då Gigabyte presenterade Brix förra året nämnde de framtida varianter med AMD. Redan då tänkte jag Kaveri, som dock försenades. A10-7850k ska dessutom på pappret vara över över 80% bättre på grafiken än i7m med Iris Pro HD 5200 i termer av GP processing Mpix/s. Kan det vara problem med värmeutveckling? Kaveri försenades dessutom, och test presenterat i dagarna av Puget pcs verkar inte alls indikera alls dessa prestanda. Tycker också att det var konstigt att inga som helst datorer med Kaveri visades upp på CES och att AMD i stort sett inte presenterade något nytt om Kaveri för oss konsumenter, och lade en NDA.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gadgety:

Exakt samma fundering. Då Gigabyte presenterade Brix förra året nämnde de framtida varianter med AMD. Redan då tänkte jag Kaveri, som dock försenades. A10-7850k ska dessutom på pappret vara över över 80% bättre på grafiken än i7m med Iris Pro HD 5200 i termer av GP processing Mpix/s. Kan det vara problem med värmeutveckling? Kaveri försenades dessutom, och test presenterat i dagarna av Puget pcs verkar inte alls indikera alls dessa prestanda. Tycker också att det var konstigt att inga som helst datorer med Kaveri visades upp på CES och att AMD i stort sett inte presenterade något nytt om Kaveri för oss konsumenter, och lade en NDA.

Jag tror det fetmarkerade ordet är det relevanta i sammanhanget. Vi har ju inte sett något alls om Kaveri som inte kommer från AMD. Så det är ju inte konstigt att vi inte sett en Brix med Kaveri än om vi inte sett något överhuvudtaget med Kaveri. Tycker AMD ska sluta vara så långsamma och bara släppa det nu genast!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

vart kan man köpa MXM GPU/grafikkort? aldrig sätt någon i butik eller webshop, bara på eBay beggat.

Nvidia GTX770M MXM @ eBay.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Brix med MxM grafikkort är intressant. Problemet är bara att få tag på MxM kort om man inte vill handla från eBay.

just min tanke, men MxM kort kanske blir vanligare i våra webshoppar med dessa Tegelstenar på marknaden?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tänker på en sådan.. när jag ser namnet?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bara jag som tänker på en sådan.. när jag ser namnet?

http://www.wickes.co.uk/content/ebiz/wickes/invt/213633/Facin...

För er som inte visste var namnet Brix kommer ifrån:
http://www.youtube.com/watch?v=wm33hXyzXWk&feature=youtu.be&t...

Lite roligt faktiskt