Permalänk
Medlem

Överklockning fx-6100

Tjena!

Jag försöker hitta i BIOS hur jag ska kunna överklocka min cpu men hittar ingenting! På min andra dator har jag ett asus moderkort och då autoklockar den själv, inte världens bästa grej men funkar för en nybörjare som mig!

Jag vet ej vilket program jag ska använda för att överklocka heller så ifall någon skulle vara så bussig att tipsa mig om något skulle det vara super!

Mitt bygge:
CPU: AMD FX-6100
CPU KYLARE: Cooler Master Hyper 212 Evo
MOBO: Gigabyte 990ax-ud3
RAM: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
PSU: 600W Cooler Master Silent Pro
GPU: Sapphire HD Radeon 6870

Permalänk
Medlem

Vad har du för BIOS, den gamla Award biosen eller nya UEFI?.
Klocka i BIOS är bäst, har själv försökt med t.ex AMD Overdrive men då blev datorn helkonstig.
Om du har Gigabytes dual UEFI BIOS så brukar det gå rätt smidigt även om du klantar till något då man 99% av gångerna kommer åt BIOS utan att behöva pilla på moderkortet för att nolla CMOS.

Om du inte läst på i ämnet så föreslår jag att du gör det, finns guider här på sweclockers samt en massa annat intressant om du googlar.
Autoklock höjer säkert Volten onödigt högt vilket inte är att föredra.

Jag vet inte hur det är med din bräda då den är lite bättre än min men det var väldigt kinkigt med mina Volt inställningar på Vcore och NBcore för att få alla kärnor att gå i den hastighet som jag ville.
Att klocka med hjälp av både FSB och multiplier ger mer prestanda än att bara köra på multiplier, men då gäller det att ha koll på minnet om du inte vill överklocka det också.
När jag kör Benchmark i AMD Overdrive får jag högre poäng när jag klockar till t.ex 4,2GHz med både FSB och Multiplier än vad jag får med bara Multiplier.
Själv så drog jag ner minnet till 1333MHz och höjde FSB till 240MHz vilket resulterade i att minnet hoppade upp till 1600MHz.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Vad har du för BIOS, den gamla Award biosen eller nya UEFI?.
Klocka i BIOS är bäst, har själv försökt med t.ex AMD Overdrive men då blev datorn helkonstig.
Om du har Gigabytes dual UEFI BIOS så brukar det gå rätt smidigt även om du klantar till något då man 99% av gångerna kommer åt BIOS utan att behöva pilla på moderkortet för att nolla CMOS.

Om du inte läst på i ämnet så föreslår jag att du gör det, finns guider här på sweclockers samt en massa annat intressant om du googlar.
Autoklock höjer säkert Volten onödigt högt vilket inte är att föredra.

Jag vet inte hur det är med din bräda då den är lite bättre än min men det var väldigt kinkigt med mina Volt inställningar på Vcore och NBcore för att få alla kärnor att gå i den hastighet som jag ville.
Att klocka med hjälp av både FSB och multiplier ger mer prestanda än att bara köra på multiplier, men då gäller det att ha koll på minnet om du inte vill överklocka det också.
När jag kör Benchmark i AMD Overdrive får jag högre poäng när jag klockar till t.ex 4,2GHz med både FSB och Multiplier än vad jag får med bara Multiplier.
Själv så drog jag ner minnet till 1333MHz och höjde FSB till 240MHz vilket resulterade i att minnet hoppade upp till 1600MHz.

Trodde jag körde senaste BIOS, fast hittade en nyare version på gigabyte hemsida så lyckades komma åt allting nu i BIOS Klockade upp CPUn ifrån 3.3GHz tills 4.0GHz!
AMD Overdrive gjorde min dator också väldigt konstig så det sket jag i! Klockade prollen i BIOS och GPUn med TRIXX
De rullar på bra just nu vi får väl se längre fram hur det blir!

Tack för ditt svar och hjälpen dock!