Permalänk
Medlem

Klocka i7 4770k

Hejsan Behöver eran hjälp. Försöker mig på att klocka min cpu men av någon anledning går det inte att ändra ratio limit
På den översta i listan går det att skriva in önskad klock men de andra core 2,3 och 4 ändras inte utan står kvar på auto

Annat jag ändrat på är:

Ai overcklock tuner = manuell

CPU core ratio = sync all cores

modekort: ASUS MAXIMUS VI HERO ATX

Vad kan vara fel, någon som har lust att hjälpa mig vore tacksamt

mvh

Permalänk
Medlem

Löste sig genom att använda + och -
HAHA kunskapen sträcker sig inte långt.

När ändå tråden är skapad, är det något mer man ska tänka på, ändra på?

Tänka sätta core voltage på 1.200 eller ska man börja på lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Tänka sätta core voltage på 1.200 eller ska man börja på lägre?

Beror på vad du sätter för multiplier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Beror på vad du sätter för multiplier

hej! Jag vet inte riktigt vad som rekommenderas men
Hittar dock ingen sådan inställning i bios som kallas multiplier

Permalänk
Skrivet av L.gun:

hej! Jag vet inte riktigt vad som rekommenderas men
Hittar dock ingen sådan inställning i bios som kallas multiplier

Står nog typ "cpu ratio" i bios

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Har också hero moderkort.. Använd "cpu level up" 4,2ghz,4,4ghz eller 4,6 ghz. Jag kör 4.4ghz funkar helt utan problem...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Står nog typ "cpu ratio" i bios

Ok tack för din hjälp. ska se om ja hittar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Har också hero moderkort.. Använd "cpu level up" 4,2ghz,4,4ghz eller 4,6 ghz. Jag kör 4.4ghz funkar helt utan problem...

Ja jag läste om det men fått lite info om att manuell överklockning skulle vara lite bättre dock lite luddiga åsikter om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Ok tack för din hjälp. ska se om ja hittar det

Ja nu tror jag att jag hittat det, det är väl där man kan välja auto också så jag väljer nog auto på multiplier

Permalänk

Bra video av Newegg där en Asusrepresentant förklarar om de olika inställningarna i UEFI/BIOS för överklockning med Ivy. Lite tips och trix samt vad man bör tänka på.

https://www.youtube.com/watch?v=ub6WnHmiIOs&feature=youtube_gdata_player

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Aldhissla:

Bra video av Newegg där en Asusrepresentant förklarar om de olika inställningarna i UEFI/BIOS för överklockning med Ivy. Lite tips och trix samt vad man bör tänka på.

https://www.youtube.com/watch?v=ub6WnHmiIOs&feature=youtube_gdata_player

Ok tack! Det var hans andra klock video jag följde som visas här:
https://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI

Har klockat nu till 4.4 på 1.200 core volt. Allt fungerar bra hittils
Har dock inte kört prime95 ännu. Jag provade på 1.175 men då ville inte datorn starta.
Är dock fortarande lite osäker på om man ska ändra DRAM frequency

Får la se din video och kanske finns en förklaring där
eller vet du om man bör ändra något på DRAM ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Ja jag läste om det men fått lite info om att manuell överklockning skulle vara lite bättre dock lite luddiga åsikter om det.

Ja rätt inställt skall manuell clock vara bättre men spelar ingen större roll vid 4.0-4.4ghz eftersom inga risker finns eller är väldigt låga.

Cpu level up till 4,4 därutöver skulle jag rekommendera att klocka manuellt

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Ja rätt inställt skall manuell clock vara bättre men spelar ingen större roll vid 4.0-4.4ghz eftersom inga risker finns eller är väldigt låga.

Cpu level up till 4,4 därutöver skulle jag rekommendera att klocka manuellt

Tack för din hjälp! ska prova auto level up till 4.4 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Har också hero moderkort.. Använd "cpu level up" 4,2ghz,4,4ghz eller 4,6 ghz. Jag kör 4.4ghz funkar helt utan problem...

Vad har du för temp vid 4,4 vid surfande och lite tyngre belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burto:

Vad har du för temp vid 4,4 vid surfande och lite tyngre belastning?

Hej! jag har precis kört auto level up nu och håller på och kollar temp nu när jag har ett antal flikar uppe och några program.
Jag kollar i HW monitor och Al suite 3 tempen pendlar mellan 35-40, vad tror du om det? är det för högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Hej! jag har precis kört auto level up nu och håller på och kollar temp nu när jag har ett antal flikar uppe och några program.
Jag kollar i HW monitor och Al suite 3 tempen pendlar mellan 35-40, vad tror du om det? är det för högt?

Det är inte alls farligt. Kör igång prime95 och låt köra ett tag.
Vad ligger volten på?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Det är inte alls farligt. Kör igång prime95 och låt köra ett tag.
Vad ligger volten på?

Ok skönt att höra. Volten, vilket program använder man sig av för att se det?
jag har aida64 Ai suite och montior

Edit: Inne i HWmonitor står det Voltage IA=1280V

Ovanför det så är det en voltage som ändrar sig hela tiden "VID= från 0.700 hoppar till 1.100

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Hej! jag har precis kört auto level up nu och håller på och kollar temp nu när jag har ett antal flikar uppe och några program.
Jag kollar i HW monitor och Al suite 3 tempen pendlar mellan 35-40, vad tror du om det? är det för högt?

Överklocka alltid manuelt, automatisk överklockning slänger alltid på alldeles för mycket vcore och CPU går onödigt varm. Sätt vcore på 1.200 och multiplier så du når 4.4 Ghz. Kör sedan stresstester av olika slag i någon timme eller så. Sedan sänker du vcoren tills det kraschar eller blir ostabilt. Därefter höjer du den igen tills datorn är helt stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Överklocka alltid manuelt, automatisk överklockning slänger alltid på alldeles för mycket vcore och CPU går onödigt varm. Sätt vcore på 1.200 och multiplier så du når 4.4 Ghz. Kör sedan stresstester av olika slag i någon timme eller så. Sedan sänker du vcoren tills det kraschar eller blir ostabilt. Därefter höjer du den igen tills datorn är helt stabil.

Ok ska prova manuellt ska jag skriva in på multiplier om jag vill klocka till 4.4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Ja rätt inställt skall manuell clock vara bättre men spelar ingen större roll vid 4.0-4.4ghz eftersom inga risker finns eller är väldigt låga.

Cpu level up till 4,4 därutöver skulle jag rekommendera att klocka manuellt

Har du kört stress tester då? får du för temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Har du kört stress tester då? får du för temperaturer?

Vid spelande 40-45 grader. I aida64 cpu stresstest 60 grader.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Vid spelande 40-45 grader. I aida64 cpu stresstest 60 grader.

Var tvungen att testa level up och körs just nu på 4,4.
Prime95 har jag kört 2,5 timmar nu och varmaste kärnan ligger på 58. Volten på 1,184 och då adaptive volt. Ska testa köra offset med.
Vet att Att adaptive inte är det bästa vid stresstest men måste ju se vart volten hamnar. Känns som jag får bättre värden när jag kör level up än när jag klockar manuellt.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Jag har även provat level up med 4,6ghz men reebotar vid stresstester.
Jag är för tillfället nöjd med auto OC @4,4ghz kommer när tid finnes klocka manuellt.

4770k i 4,4ghz är tillräckligt snabb för det mesta

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Jag har även provat level up med 4,6ghz men reebotar vid stresstester.
Jag är för tillfället nöjd med auto OC @4,4ghz kommer när tid finnes klocka manuellt.

4770k i 4,4ghz är tillräckligt snabb för det mesta

Otroligt vilka bra exemplar ni verkar lyckats få. Min klarar inte en högre klock än 4.2 på 1.150 volt, (kör inte adaptive mode)
Trots den låga klocken och volten så får jag 80 grader på kärnorna med IBT
4.3 går inte Då stiger tempen över 90 grader