Sekundär Användare - Dölj Filer

Permalänk
Medlem

Sekundär Användare - Dölj Filer

Jo.. Jag har en annan användare som sitter på min dator i min familj och jag har ett par hårddiskar som jag inte vill att han ska komma åt då jag har dokument och sånt här.

Jag undra, hur kan jag göra för att han ej ska kunna se det? Går det göra så att man låser dessa hårddiskar för denna användaren eller måste jag dölja alla mapper i varje hårddisk?

Och det jag inte vill göra är att gör så mappen är osynlig och göra så han ej kan se dolda filer/mappar. Jag orka inte göra det på allt.

Permalänk
Medlem

Gå till diskhanteraren och ta bort enhetsbokstaven. Vet inte om det räcker att du gör det från ditt konto eller om du måste göra från hans.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering
Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du också ser dom längst ned. Du får olika alternativ beroende på vilken du högerklickar på.

Vill du vara ännu säkrare så laddar du ned Truecrypt och kryperar de andra diskarna. Även om de lär sig vad du gjort så kommer ingen åt sakerna utan lösenordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Gå till diskhanteraren och ta bort enhetsbokstaven. Vet inte om det räcker att du gör det från ditt konto eller om du måste göra från hans.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering
Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du också ser dom längst ned. Du får olika alternativ beroende på vilken du högerklickar på.

Vill du vara ännu säkrare så laddar du ned Truecrypt och kryperar de andra diskarna. Även om de lär sig vad du gjort så kommer ingen åt sakerna utan lösenordet.

Tog och laddade ner truecrypt. Nu så kan jag inte ens använda hårddisken :S Måste formatera den -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Tog och laddade ner truecrypt. Nu så kan jag inte ens använda hårddisken :S Måste formatera den -.-

Det är en fördel om man läser hjälp texten som förklarar alla alternativ i programmet innan trycker och läser nästa steg. Programmet förklarar allt om du bara tar det lugnt och läser.

Tex Formatera är det snabba alternative. Det långsamma alternativet är att den den krypterar allt som redan ligger på disken. De förklarar mycket bättre i programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det är en fördel om man läser hjälp texten som förklarar alla alternativ i programmet innan trycker. Programmet förklarar allt om du bara tar det lugnt och läser. Formatera är det snabba alternative. Det långsamma alternativet är att den den krypterar allt som redan ligger på disken.

Sedan så vill den lägga in "säkerhets" grejen på en tom CD-Skiva och vill gärna skippa det men verka inte hitta nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Sedan så vill den lägga in "säkerhets" grejen på en tom CD-Skiva och vill gärna skippa det men verka inte hitta nåt.

Dubbel klicka INTE som en galning. Börja om från början och läs lugnt och ordentligt innan du väljer ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Dubbel klicka INTE som en galning. Börja om från början och läs lugnt och ordentligt innan du väljer ett alternativ.

Har läst allt men det säger inget där det står "Burn CD" / "Do Not burn CD" eller något sånt. Den bara fucking fråga om CD burn hela jävla tiden -.-

EDIT: Skit I svara, testat flera saker men fungera inte. Jag strunta I det och bara låter han få tag i filerna ifall det är så. Bry dig om att svara, låt denna dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Har läst allt men det säger inget där det står "Burn CD" / "Do Not burn CD" eller något sånt. Den bara fucking fråga om CD burn hela jävla tiden -.-

Du måste ha valt fel alternativ för den har aldrig tjat om non CD för mig.

Starta programmet och välj:
*Create Volyme
*Encrypt a non-system partition/drive
*Standard TrueCrypt Volume
*Select Drive

Sen ska du välja om du vill formatera ELLER kryptera allt som redan ligger på partitionen.

Permalänk
Medlem

Det ända jag kan tänka mig att den fråga dig är om du vill skapa en Recovery disc/cd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Det ända jag kan tänka mig att den fråga dig är om du vill skapa en Recovery disc/cd

Tänkte samma sak. Antagligen har han råkat välja alternativet för att krypterar Windows partitionen/disken. Dvs alternativet han INTE ska välja eftersom resten av familjen fortfarande måste kunna komma åt sina konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Jo.. Jag har en annan användare som sitter på min dator i min familj och jag har ett par hårddiskar som jag inte vill att han ska komma åt då jag har dokument och sånt här.

Jag undra, hur kan jag göra för att han ej ska kunna se det? Går det göra så att man låser dessa hårddiskar för denna användaren eller måste jag dölja alla mapper i varje hårddisk?

Och det jag inte vill göra är att gör så mappen är osynlig och göra så han ej kan se dolda filer/mappar. Jag orka inte göra det på allt.

Vet inte om du redan formaterat disken, men annars kan du höger klicka på disken i "den här datorn" och välja "egenskaper", under fliken "Säkerhet" kan du ställa vilka användar grupper eller specifika använder som kan nå hårddisken!

Att kryptera den verkar bara vara jobbigt om det ändå inte är känslig information!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Om du krypterat disken med truecrypt och försöker kolla på den i filhanteraren KOMMER det stå att den måste formateras.
För att kunna läsa din data MÅSTE du "mounta" partitionen med Truecrypt!

-Välj enhetsbokstav för din krypterade disc eller partition
-Skriv din kod
-Öppna partitionen genom att dubbelklicka på den i fönstret i truecrypt!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråden felplacerad. Flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sizkest:

Jo.. Jag har en annan användare som sitter på min dator i min familj och jag har ett par hårddiskar som jag inte vill att han ska komma åt då jag har dokument och sånt här.

Jag undra, hur kan jag göra för att han ej ska kunna se det? Går det göra så att man låser dessa hårddiskar för denna användaren eller måste jag dölja alla mapper i varje hårddisk?

Och det jag inte vill göra är att gör så mappen är osynlig och göra så han ej kan se dolda filer/mappar. Jag orka inte göra det på allt.

ta bort läsrättigheterna för alla användare utom dig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva ett inlägg att om han ville gömma sin porr så verkar det vara smidigast att lägga den på ett USB-minne eller extern HDD. Men ångrade mig för att jag inte ville låta nedvärderande i första svaret i tråden. Så tittar man in idag och geniet har kört över hela volymen med krypterat randomdata. :/