Permalänk
Medlem

Överklocka, hur går jag tillväga osv?

Tjena, vill överklocka min processor (Amd phenom II X4 955 black edition) men vet inte riktigt hur jag ska göra, när och hur mycket jag ska ändra VCore t.ex. Kan någon vänlig själ vara snäll och förklara lite för mig? Läste lite på andra trådar och stod att vissa har klockat deras till 4,0 GHz men kan inte mer utan att höja VCore till ung. 1,4 och hålla en bra temperatur. Jag vet inget om deras kylare, men jag har en Noctua NH-L12, hur mycket tror ni jag kan klocka min gamla prolle till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivaaaaar:

Tjena, vill överklocka min processor (Amd phenom II X4 955 black edition) men vet inte riktigt hur jag ska göra, när och hur mycket jag ska ändra VCore t.ex. Kan någon vänlig själ vara snäll och förklara lite för mig? Läste lite på andra trådar och stod att vissa har klockat deras till 4,0 GHz men kan inte mer utan att höja VCore till ung. 1,4 och hålla en bra temperatur. Jag vet inget om deras kylare, men jag har en Noctua NH-L12, hur mycket tror ni jag kan klocka min gamla prolle till?

Snälla, använd sökfunktionen.
Det finns hur många trådar som helst om hur man överklockar, ingen kan veta hur högt du kan få din cpu pga "silikon lotteriet",
se till att läsa på mycket innan du börjar, annars är det lätt att du har sönder något.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Kanske guiden för överklockning av phenom II kan vara till hjälp?
Den finns klistrad(!!!)

http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Rekommenderar även att läsa tråden FAQ osv.
Som ovan talare sa, va påläst innan du fipplar för mycket.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *