Har inte behörighet att spara på annat än C: hårddisk i datorn!

Permalänk
Medlem

Har inte behörighet att spara på annat än C: hårddisk i datorn!

Tjäääna, När jag ska spara filer på annat än min C: hårddisk i datorn får jag upp ett meddelande som säger:

(Där jag sparar den)
Du har inte behörighet att spara på den här platsen.
Kontakta administratören om du behöver behörighet.

Vill du spara i mappen xxxxx istället?

Detta problemet kom när jag installerade om min datorn och nu kan jag inte komma åt och spara via program till mina andra lagrings hårddiskar som jag vill göra eftersom jag inte har mycket minne på min C: hårddisk.

Tack i förhand för hjälpen

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av sconial:

Tjäääna, När jag ska spara filer på annat än min C: hårddisk i datorn får jag upp ett meddelande som säger:

(Där jag sparar den)
Du har inte behörighet att spara på den här platsen.
Kontakta administratören om du behöver behörighet.

Vill du spara i mappen xxxxx istället?

Detta problemet kom när jag installerade om min datorn och nu kan jag inte komma åt och spara via program till mina andra lagrings hårddiskar som jag vill göra eftersom jag inte har mycket minne på min C: hårddisk.

Tack i förhand för hjälpen

Vad kör du för windows? Har du gett dig själv admin rättigheter?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad kör du för windows? Har du gett dig själv admin rättigheter?

Jag kör Windows 7 x64 och jag har admin rättigheter på min dator

Permalänk
Hedersmedlem

De andra partitionerna är ägda av inloggningskontot du hade på förra installationen av windows. Och rättigheterna för skriv/läs är troligen begränsade i nuläget.
Det du behöver göra är att först ta över ägandeskapet av partitionerna till det konto du nu loggar in i windwos med och det är möjligt att du även behöver ställa om läs/skriv-rättigheterna för dessa partitioner.

EDIT:
Dessa inställningar hittar du i windows om du högerklickar på en partition och väljer properties (egenskaper).
Gå till fliken security.
Knappen Advanced
Fliken Owner.
Ändra owner till din nuvarande inloggning.

Nu har du tagit över ägandeskapet av mappen och därmed får du även ändra rättigheter för partitionen.
Så nu kan du ställa in permissions för ditt nuvarande användarkonto under fliken permissions.

OBS! Ändra inte ownership för C: -disken! Denna skall fortfarande vara trustedinstaller!

EDIT2: Happ. Kanske var en enklare förklaring nedanför.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sconial:

Tjäääna, När jag ska spara filer på annat än min C: hårddisk i datorn får jag upp ett meddelande som säger:

(Där jag sparar den)
Du har inte behörighet att spara på den här platsen.
Kontakta administratören om du behöver behörighet.

Vill du spara i mappen xxxxx istället?

Detta problemet kom när jag installerade om min datorn och nu kan jag inte komma åt och spara via program till mina andra lagrings hårddiskar som jag vill göra eftersom jag inte har mycket minne på min C: hårddisk.

Tack i förhand för hjälpen

Problemet förklarades ovanför och här är lösningen.
Högerklicka på partitionerna du inte är ägare för (alla utom C?), gå in på egenskaper\säkerhet\avancerat\ägare\redigera. Välj dig själv eller administratörer på din burk och kryssa i "ersätt ägare av underbehållare....".
Om du har många filer kommer den behöva tugga ett tag.

EDIT: Som söderbäck skrev och jag glömde nämna ska du absolut inte pilla på ägare av C:!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De andra partitionerna är ägda av inloggningskontot du hade på förra installationen av windows. Och rättigheterna för skriv/läs är troligen begränsade i nuläget.
Det du behöver göra är att först ta över ägandeskapet av partitionerna till det konto du nu loggar in i windwos med och det är möjligt att du även behöver ställa om läs/skriv-rättigheterna för dessa partitioner.

EDIT:
Dessa inställningar hittar du i windows om du högerklickar på en partition och väljer properties (egenskaper).
Gå till fliken security.
Knappen Advanced
Fliken Owner.
Ändra owner till din nuvarande inloggning.

Nu har du tagit över ägandeskapet av mappen och därmed får du även ändra rättigheter för partitionen.
Så nu kan du ställa in permissions för ditt nuvarande användarkonto under fliken permissions.

OBS! Ändra inte ownership för C: -disken! Denna skall fortfarande vara trustedinstaller!

EDIT2: Happ. Kanske var en enklare förklaring nedanför.

Det fungerar tydligen på alla utom den jag vill kunna spara på efter jag har gjort det du sa och jag har testat lite själv och jag har samma inställningar som på dom andra hårddiskarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av sconial:

Det fungerar tydligen på alla utom den jag vill kunna spara på efter jag har gjort det du sa och jag har testat lite själv och jag har samma inställningar som på dom andra hårddiskarna

Kryssade du i rutan att applicera på underkataloger och filer?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kryssade du i rutan att applicera på underkataloger och filer?

Vilken ruta är det? Har inte sett någon sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sconial:

Vilken ruta är det? Har inte sett någon sådan

Läs #5

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Gjorde det där och kryssade inga ruter men det fungerade endå inte

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion. Våldsam fart på din GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

@LemonIllusion. Våldsam fart på din GPU?

Absolut

Skrivet av sconial:

Gjorde det där och kryssade inga ruter men det fungerade endå inte

Du skulle ju kryssa i rutan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sconial:

Vilken ruta är det? Har inte sett någon sådan

På min Win 7 64 heter rutan:

"Ersätt ägare av underbehållare och objekt."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Absolut

Du skulle ju kryssa i rutan.

Jag kryssade i rutan men det hjälpte inte att jag gjorde det

Permalänk
Medlem
Skrivet av sconial:

Jag kryssade i rutan men det hjälpte inte att jag gjorde det

Kan du ladda upp en screenshot på felmeddelandet?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hjälpsam

En omstart efter är en höjdare med

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kan du ladda upp en screenshot på felmeddelandet?

Här har du en screenshot på det http://gyazo.com/a301e5b1d5ae81dd36142ffe26a6b36e

Permalänk
Medlem
Skrivet av sconial:

Fråga 1. när du installerade om ditt OS, skapade du ett windows konto med exakt samma namn och lösenord som du hade innan formateringen?
Fråga 2. använde du Bitlocker i förra installationen? eller någon annan form av kryptering eller user owner restriction?

jag kör alltid samma konto namn och lösenord, och tex på min filserver finns ett likadant konto som jag har på min spel maskin för att slippa problem.
nej har ingen Win domän / AD idag på mitt LAN, hade det förr.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Fråga 1. när du installerade om ditt OS, skapade du ett windows konto med exakt samma namn och lösenord som du hade innan formateringen?
Fråga 2. använde du Bitlocker i förra installationen? eller någon annan form av kryptering eller user owner restriction?

jag kör alltid samma konto namn och lösenord, och tex på min filserver finns ett likadant konto som jag har på min spel maskin för att slippa problem.
nej har ingen Win domän / AD idag på mitt LAN, hade det förr.

Fråga 1: Ja jag installerade det men samma lösenord och samma namn på kontot

Fråga 2: Nej det gjorde jag inte.

Permalänk
Medlem

http://www.blogsdna.com/2159/how-to-take-ownership-grant-perm...
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753659.aspx
Här har du 2 guider. Ena har bilder. Koll upp vad du missat och gör ordentligt.

Fråga 1: Windows anser alltid att det är 2 olika konton trots att du har exakt samma namn, lösenord och admin rättigheter. Du måste ta över ägandet som redan nämnts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

http://www.blogsdna.com/2159/how-to-take-ownership-grant-perm...
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753659.aspx
Här har du 2 guider. Ena har bilder. Koll upp vad du missat och gör ordentligt.

Fråga 1: Windows anser alltid att det är 2 olika konton trots att du har exakt samma namn, lösenord och admin rättigheter. Du måste ta över ägandet som redan nämnts.

Jag har testat det nu flera gånger men inget har lyckats testat olika användare och jag har samma på alla hårddiskar men funkar endå inte vad ska jag göra då?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog börja om från början för du verka redan ha ställt till en hel del oreda i ditt nyinstallerade Windows.

Ha bara Windows disken kopplad när du installera om Windows.
Starta datorn från Windows DVD (USB minnet)
Ta bort partitionen på Windows disken och låt Windows DVD en ny.

Vänta med/Strunta i att skapa lösenord just nu. Du ser själv vilken huvudvärk du fått.
Koppla in lagring disken igen och följ instruktionerna i guiderna igen.

Funkar inte det får du försöka med räddnings / recovery program dock tar det jättelång tid (dagar och nätter). Vet inte vilka som är gratis och vilka som kostar pengar. Vissa sparar också mapparna strukturen medan andra inte gör det.

Förslag på program finns i den låsta klistrade tråden i Windows delen av forumet.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1017113...