Windows 8.1 Avbildning av en HELA C: disken?

Permalänk

Windows 8.1 Avbildning av en HELA C: disken?

Hallå!

Möjligt att detta borde ligga i ett annat ämne, men men.

Jag har idag två stycken Samsung 840 RRO SSDer som jag tänkte köra i RAID 0 istället för i AHCI. Problemet är att jag inte vill att något på min C disk ska försvinna då diskarna måste vara tomma när man byter mellan AHCI och RAID i bios (?). Det är alltså program och dyl som jag inte vill ska försvinna då det tar sån tid att fixa om allt samt att jag har massor med inställningar osv.

Egentligen det jag vill ha är en stor som en stor .zip för hela disken för att sedan bara packa upp den på "den nya" som då består av 2 diskar i RAID 0.

Någon som kan hjälpa mig lite på traven hur jag ska bära mig åt?

Mvh

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Skrivet av Mc.Morgan:

Hallå!

Möjligt att detta borde ligga i ett annat ämne, men men.

Jag har idag två stycken Samsung 840 RRO SSDer som jag tänkte köra i RAID 0 istället för i AHCI. Problemet är att jag inte vill att något på min C disk ska försvinna då diskarna måste vara tomma när man byter mellan AHCI och RAID i bios (?). Det är alltså program och dyl som jag inte vill ska försvinna då det tar sån tid att fixa om allt samt att jag har massor med inställningar osv.

Egentligen det jag vill ha är en stor som en stor .zip för hela disken för att sedan bara packa upp den på "den nya" som då består av 2 diskar i RAID 0.

Någon som kan hjälpa mig lite på traven hur jag ska bära mig åt?

Mvh

ja du gör en .img precis som du skrivit av disken i nuvarande läget..
du behöver en annan hdd som du använder som backup att föra över .img filen av ssd när du e klar
acronis, Redo backup, eller andra program brukar väl supportra Raid 0

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ja du gör en .img precis som du skrivit av disken i nuvarande läget..
du behöver en annan hdd som du använder som backup att föra över .img filen av ssd när du e klar
acronis, Redo backup, eller andra program brukar väl supportra Raid 0

Okej jag förstår, men en .img är alltså en fil som måste packas upp? Då måste man ju ha ett fungerade OS för att packa upp den?

Grejen är ju den att det känns som att om en fil inte pekar åt exakt rätt ställe efter att ha kopierat över allt så kommer inte OSet fungera alls och allt faller....

Tips på program för detta? Redo backup?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Okej jag förstår, men en .img är alltså en fil som måste packas upp? Då måste man ju ha ett fungerade OS för att packa upp den?

Grejen är ju den att det känns som att om en fil inte pekar åt exakt rätt ställe efter att ha kopierat över allt så kommer inte OSet fungera alls och allt faller....

Tips på program för detta? Redo backup?

Söktider tar stryk av raid 0, så om du inte har sekventiella skrivningar som hobby är det bättre att låta bli. Dessutom fungerar inte samsung-rapid-magin med raid om jag inte minns fel.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Använd av program som typ detta http://www.acronis.com/homecomputing/trueimage/ då får du ett program som du bootar på och sedan skriver den tillbaka till de tomma diskarna

Permalänk
Skrivet av Mc.Morgan:

Okej jag förstår, men en .img är alltså en fil som måste packas upp? Då måste man ju ha ett fungerade OS för att packa upp den?

Grejen är ju den att det känns som att om en fil inte pekar åt exakt rätt ställe efter att ha kopierat över allt så kommer inte OSet fungera alls och allt faller....

Tips på program för detta? Redo backup?

gör du en img av disken med Redo backup eller acronis så använder du det programmet för att läsa av .Img och skriva det till Raid 0 diskarna,, men varför ha ssd i raid ? går det inte snabbt nog ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Söktider tar stryk av raid 0, så om du inte har sekventiella skrivningar som hobby är det bättre att låta bli. Dessutom fungerar inte samsung-rapid-magin med raid om jag inte minns fel.

Jag redigerar video och 3D så tänkte få en extra boost då jag inte tycker att mitt trippel-buffertsystem fungerat till 100.

Jag kanske missade att säga att jag kör Windows 8.1!

Skrivet av anon198674:

Använd av program som typ detta http://www.acronis.com/homecomputing/trueimage/ då får du ett program som du bootar på och sedan skriver den tillbaka till de tomma diskarna

Skrivet av jonatan80:

gör du en img av disken med Redo backup eller acronis så använder du det programmet för att läsa av .Img och skriva det till Raid 0 diskarna,, men varför ha ssd i raid ? går det inte snabbt nog ?

Jag kollade upp lite om Acronis, hänger inte helt med hur man sen "installerar" ens backup när det inte finns något OS på datorn? Kör man den som en Windows installering då eller vad..?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk

Och här är lite tester på hastighetsskillnaderna, 4K var de enda som verkade bli sämre efter RAID 0.

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Skrivet av Mc.Morgan:

Jag kollade upp lite om Acronis, hänger inte helt med hur man sen "installerar" ens backup när det inte finns något OS på datorn? Kör man den som en Windows installering då eller vad..?

Redo backup eller Acronis eller liknande är inget program i Windows utan ett fristående OS/program som körs från usbminne eller CD skiva.

du stoppar alltså in skivan/minnet med backupp programmet i datorn när den är avstängd sen bootar du mot den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

Redo backup eller Acronis eller liknande är inget program i Windows utan ett fristående OS/program som körs från usbminne eller CD skiva.

du stoppar alltså in skivan/minnet med backupp programmet i datorn när den är avstängd sen bootar du mot den.

Ah perfekt, då förstår jag! Då prövar jag någon av dessa och återkommer om jag får problem

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se