Nvidia demonstrerar tesselering och högupplösta texturer med Tegra K1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Eh, du verkar inte förstå vad diskussionen handlar om.

Det är du som inte riktigt förstår vad ni pratar om.
Nvidia är inte efter på någon front just nu och det finns ingen krets just nu som är lanserad som kan stå upp emot K1 kretsen.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fernlund:

Det är du som inte riktigt förstår vad ni pratar om.
Nvidia är inte efter på någon front just nu och det finns ingen krets just nu som är lanserad som kan stå upp emot K1 kretsen.

Nej, det jag sa var att Nvidia ännu en gång ser ut att ligga efter då man ännu inte verkar ha en klar SoC som fungerar stabilt ännu. Dessutom tillkommer tid för tillverkning etc. Samma fel som man haft tidigare år.

Tegra var först att presentera Tegra 3 och 4 också men lyckades inte skeppa enheter till mobiltillverkare förän långt efter konkurrensen (Samsung och Qualcomm).

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Eh, du verkar inte förstå vad diskussionen handlar om.

Jo det gör jag mycket väl, det jag pratar om fortfarande är min fråga som du besvarade längre upp. Delvis är inte min fråga 100% knuten till topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Presterar inte lika bra, och var försenad så vår/sommarmodellerna var tvungna att välja Snapdragons.

Tegra 4 presterar bättre ur vissa punkter. Tegra 4 hade väl inte integrerad modem eller LTE vilket kanske gör det dyrare och mer komplicerat för tillverkare att använda den istället blev det SD800. Dom är i samma klass, så nej Nvidia ligger inte nämnvärt efter och speciellt inte nu om allt går bra med deras nya K1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Tegra 4 presterar bättre ur vissa punkter. Tegra 4 hade väl inte integrerad modem eller LTE vilket kanske gör det dyrare och mer komplicerat för tillverkare att använda den istället blev det SD800. Dom är i samma klass, så nej Nvidia ligger inte nämnvärt efter och speciellt inte nu om allt går bra med deras nya K1.

Prestandamässigt ligger Tegra 4 oftast en bit efter. Det är bara vissa grafikinställningar där Tegras grafikdelar drar ifrån, annars är Tegra oftast en bit efter Snapdragon 800 samt Apple A7. Inte nog med det så kom Tegran efter 800 eftersom Nvidia inte fick SoC:et klart i tid. På grund av det fick de heller inte speciellt många kunder.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Prestandamässigt ligger Tegra 4 oftast en bit efter. Det är bara vissa grafikinställningar där Tegras grafikdelar drar ifrån, annars är Tegra oftast en bit efter Snapdragon 800 samt Apple A7. Inte nog med det så kom Tegran efter 800 eftersom Nvidia inte fick SoC:et klart i tid. På grund av det fick de heller inte speciellt många kunder.

Tegra 4 lanserade dock betydligt tidigare än A7. SD800 vet jag inte men känns inte som om den funnit särskilt länge på marknaden heller med tanke på att Samsung S4 kom med SD600 bara. Det är inga betydande skillnader så att man kan säga att de "ligger efter".

Som jag ser nu, Tegra 4 produkter har funnits på svenska marknaden ungefär i ett halv år om man kollar på Prisjakt (endast surfplattor dock och inga telefoner) och om jag kollar på SD800 Telefoner/Surfplattor så kommer de ett par månader efter Tegra 4 enheterna .

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tegra 4 lanserade dock betydligt tidigare än A7. SD800 vet jag inte men känns inte som om den funnit särskilt länge på marknaden heller med tanke på att Samsung S4 kom med SD600 bara. Det är inga betydande skillnader så att man kan säga att de "ligger efter".

Som jag ser nu, Tegra 4 produkter har funnits på svenska marknaden ungefär i ett halv år om man kollar på Prisjakt (endast surfplattor dock och inga telefoner) och om jag kollar på SD800 Telefoner/Surfplattor så kommer de ett par månader efter Tegra 4 enheterna .

Så vitt jag kan se började inte Tegra 4 enheter dyka upp i butik förens i Augusti, så betydligt tidigare tycker jag är att ta i. nVidia har ju alltid varit väldigt pratglada om sina SoC och hypat dem långt innan de faktiskt dyker upp på marknaden. Men det betyder ju ingenting, det är först när de faktiskt går att köpa som räknas.

Men som nämnts i tidigare trådar i gällande K1 så är ju Tegra 4 det klart mest konkurrenskraftiga SoC som nVidia lanserat hittills och det står sig fortfarande väl mot konkurrenterna även om det inte är det snabbaste.

K1 tror jag dock mycket på. Känns som en nystart från nVidia med egen CPU och GPU baserat på deras "riktiga" GPU:er. Tror att K1 åtminstone feature-mässigt kommer slå samtliga konkurrenters GPU:er på fingrarna men det intressanta är hur de står sig prestanda-mässigt. Det man såg på demo;an var klart imponerande men kändes inte riktigt som den, i dagsläget allafall, var tillräckligt kraftfull för att utnyttja alla dessa features.

Men hur som helst blir det en intressant höst vad gäller SoCs

Edit:
Förövigt verkade inte Qualcomm ha mycket att komma med på sitt tal på CES om man skall tro det Anandtech rapporterade därifrån (http://anandtech.com/show/7638/qualcomm-ces-2014-live-blog).

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Så vitt jag kan se började inte Tegra 4 enheter dyka upp i butik förens i Augusti, så betydligt tidigare tycker jag är att ta i. nVidia har ju alltid varit väldigt pratglada om sina SoC och hypat dem långt innan de faktiskt dyker upp på marknaden. Men det betyder ju ingenting, det är först när de faktiskt går att köpa som räknas.

Men som nämnts i tidigare trådar i gällande K1 så är ju Tegra 4 det klart mest konkurrenskraftiga SoC som nVidia lanserat hittills och det står sig fortfarande väl mot konkurrenterna även om det inte är det snabbaste.

K1 tror jag dock mycket på. Känns som en nystart från nVidia med egen CPU och GPU baserat på deras "riktiga" GPU:er. Tror att K1 åtminstone feature-mässigt kommer slå samtliga konkurrenters GPU:er på fingrarna men det intressanta är hur de står sig prestanda-mässigt. Det man såg på demo;an var klart imponerande men kändes inte riktigt som den, i dagsläget allafall, var tillräckligt kraftfull för att utnyttja alla dessa features.

Men hur som helst blir det en intressant höst vad gäller SoCs

Edit:
Förövigt verkade inte Qualcomm ha mycket att komma med på sitt tal på CES om man skall tro det Anandtech rapporterade därifrån (http://anandtech.com/show/7638/qualcomm-ces-2014-live-blog).

"Betydligt tidigare" har jag aldrig sagt, "ett par månader" sa jag.(Ta och ge)
I vilket fall så stämmer det inte att Snapdragon 800 fanns på marknaden tidigare än Tegra 4 uppenbarligen som SebboD påstår, inte vad det gäller surfplattor i alla fall. Nåja, jag har ju själv kritiserat Nvidia tidigare vid presentationer med Tegror men de verkar vara på nappet nu tycker jag. Tegra 4 är säkert en flopp om man ser till försäljningen (hur många enheter som är utrustade med SoC:en) men den presterar ju inte dåligt på något sätt. Tegra 3 var ju mer en kostnadseffektiv SoC om jag inte missminner mig, den fanns i många modeller som inte var så dyra men presterade ändå "tillräckligt" skulle jag säga. Absolut, alltid kul med nya varianter på SoCs

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

"Betydligt tidigare" har jag aldrig sagt, "ett par månader" sa jag.(Ta och ge)

Inte? läs ditt inlägg ovan för mitt..."Tegra 4 lanserade dock betydligt tidigare än A7"

Men jag håller med i sak, tycker inte heller Tegra 4 direkt ligger "efter" de andra high-end SoCs. Inget som någon sannolikt skulle märka av allafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Inte? läs ditt inlägg ovan för mitt..."Tegra 4 lanserade dock betydligt tidigare än A7"

Men jag håller med i sak, tycker inte heller Tegra 4 direkt ligger "efter" de andra high-end SoCs. Inget som någon sannolikt skulle märka av allafall.

Jaha nu antog jag att du menade Tegra 4 och Snapdragon S800. Ok får stå för det kanske inte betydligt men den kom väl ut sist av dessa tre SoC. Poängen med mina inlägg var bara att Tegra 4 inte är så "efter" som sades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Tegra 4 lanserade dock betydligt tidigare än A7. SD800 vet jag inte men känns inte som om den funnit särskilt länge på marknaden heller med tanke på att Samsung S4 kom med SD600 bara. Det är inga betydande skillnader så att man kan säga att de "ligger efter".

Som jag ser nu, Tegra 4 produkter har funnits på svenska marknaden ungefär i ett halv år om man kollar på Prisjakt (endast surfplattor dock och inga telefoner) och om jag kollar på SD800 Telefoner/Surfplattor så kommer de ett par månader efter Tegra 4 enheterna .

Problemet var att 800 till en början var surfplatteexklusiv, därav kör vår- och sommarlurarna 600.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air