Permalänk

Hur montera toppfläkt i Define R4?

Jag har ett Fractal Design Define R4 chassi med Silent Series R2 fläktar på 140mm. Jag vill sätta en sådan i toppen av chassit och har tagit bort ljudisoleringsplattan och skruvat i fläkten med skruvarna längst åt vänster (se bilden). Problemet är att när fläkten är igång, resonerar fläkten med chassit och låter hemskt mycket. När jag fläkten i handen, utanför chassit, så låter den inte, mer än luften som viner. Jag har provat att sätta gummiringar (höger i bilden) mellan chassit och fläkten och sedan använda skruvarna för att skruva fast fläkten, men ljudet kvarstår. Gummiskruvarna i mitten av bilden vet jag inte hur man använder.

http://imageshack.com/a/img713/8041/hi6k.jpg

Om någon skulle kunna förklara hur man monterar toppfläktarna och undvika detta oljudet, så hade det uppskattats enormt!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Häng upp den i gummistropparna (den i mitten på bilden).
Du drar den igenom chassits skruvhål från ovansidan, så att den "stora runda plattan" ligger emot chassits utsida.
Sen fortsätter du med att dra stroppen igenom fläktens skruvhål, tills "stoppklacken" har kommit igenom hålet. Ringen som sitter mellan den stora runda plattan och stoppklacken, på stroppen, skall alltså sitta som en distans mellan fläkt och chassi.

Permalänk
Medlem

det låter konstigt om det inte funkar med gummi mellan. då måste det ju vara nått fel på chassit eller nått annat ljud. typ gallret/hålen.
har själv ett R4 och jag vet iof att det chassit lätt tar upp vibrationer dåligt har fått sätta skumgummi på vissa ställen.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Jag har ett Fractal Design Define R4 chassi med Silent Series R2 fläktar på 140mm. Jag vill sätta en sådan i toppen av chassit och har tagit bort ljudisoleringsplattan och skruvat i fläkten med skruvarna längst åt vänster (se bilden). Problemet är att när fläkten är igång, resonerar fläkten med chassit och låter hemskt mycket. När jag fläkten i handen, utanför chassit, så låter den inte, mer än luften som viner. Jag har provat att sätta gummiringar (höger i bilden) mellan chassit och fläkten och sedan använda skruvarna för att skruva fast fläkten, men ljudet kvarstår. Gummiskruvarna i mitten av bilden vet jag inte hur man använder.

http://imageshack.com/a/img713/8041/hi6k.jpg

Om någon skulle kunna förklara hur man monterar toppfläktarna och undvika detta oljudet, så hade det uppskattats enormt!

Tack på förhand!

Om du bara håller fläkten mot toppgallret, låter det då? vad händer om du flyttar ner fläkten en halv cm? försvinner ljudet?

Jag hade liknande problem med sidopanelen i mitt, var tvungen att sätta på distanser mellan fläkt och Sidopanel, då luftdraget genom honeycomb meshet gjorde så att luften ven något så innehelvete.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag har R4 chasssit också, fast med noctua 140mm fläktar. Jag använder gummistropparna, funkar hur bra som helst, dock lite problematiskt att fästa fast de bara hahah.

Permalänk
Medlem

De där "gummistropparna" är ganska jävliga faktiskt. Jag fick slita friskt för att få igenom dem i mitt R3-chassi. Räckte med två (på diagonalen) för att slippa missljud dock!

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk

Gummiskruvarna går inte igenom hålet på fläkten. Det är väl såhär de ska sitta, fast med gallret emellan?

http://imageshack.us/photo/photo/36/72dw.JPG/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Det är väl såhär de ska sitta, fast med gallret emellan?

Det finns ingen bild på länken.

Permalänk
Skrivet av Eberhart:

Det finns ingen bild på länken.

Jo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

OM jag minns rätt så ska gummi grejen bara imellan chassit och det hålet som ligger närmast chassit, dock så är mitt minne inte 100% klart då jag endast använt de där värdelösa gummigrejjerna 1 gång för 3 år sedan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Det finns ingen bild på länken.

Skrivet av Alligatorn:

Funkar inte för mig heller.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. När den är fast
Skruvad eller om jag håller den löst. Det hörs dock
Bara på fläkten som blåser ln, ställer du in den på att blåsa ut tror jag inte det kommer låta. Skumt som fan.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Funkar inte för mig heller.

Skulle nu print screena och ladda upp på imgur men den visas inte på datorn
Kolla via mobilen, då ser jag den..
Använder Chrome på båda. adblock och adblock plus på datorn dock, hjälpte inte att pausa.

Permalänk
Medlem

Tydligare än så här kan jag nog inte göra det....
Man får helt enkelt dra hårt i gummistroppen, tills "stoppklacken" är igenom. Men försiktigt så den inte går av!