Priserna på 4K-upplösta tv-apparater rasar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Jag skulle inte gå så långt i att kalla idioti för en lösning, oavsett om den skulle klassificeras som en bättre eller sämre lösning "än andra". Du får nog tänka till en eller två gånger när det gäller att presentera lösningar och gärna ta reda på vad ADHD innebär innan du slänger ur dig sådant skräp i framtiden.

Skräp? Finns någon bättre lösning för 4K-material i dagsläget utan att komprimera den? Nej. Eller jo, streaming men de flesta har inte råd med 100 Mbps-linor och de flesta har absolut inte råd med de priser det skulle bli om Netflix valde att streama Blu-Ray-kvalité över internet.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Nej, jag glömmer inte avståndet. Jag skriver ju allt i procent av synfältet. En skärm som täcker hela synfältet behöver alltså 25k x 25k givet 0.6 bågminuter (vilket många har) för det specifika fallet två vita streck mot svart bakgrund.

För saker som toningar och liknande behövs _betydligt_ mindre upplösning, 25k för synfältet är i princip var gränsen går för att anti-alias ska vara helt poänglöst (moiree-effekter blir osynliga där).

Om man inte får röra på ögat alls räcker det med nånstans runt 18Mpixlar (utspridda väldigt ojämnt, fler i mitten och färre mot kanten) i synfältet för att täcka 100% hos de flesta människor, och färginformationen behöver i princip bara finnas i någon som helst upplösning i mitten.

Däremot så kan man ju titta runt, och man gör det helt automatiskt utan att tänka på det, i princip så extrapoleras informationen i de områden man inte tittar på just nu från hur det var innan och de (suddiga) delarna som man får ut från allt utom mitten av synfältet.

Den totala bandvidden i synnerverna är nånstans runt 8Mbit, så i teorin borde det räcka med 8Mbit video-signal för att perfekt emulera synen. Det gäller bara att räkna ut exakt hur signalen ska se ut och patcha in den så slipper man bråka om TV-apparater sedan.

Ok, om 25k pixlar täcker hela synfältet i det mest extrema fallet, ~180 grader både horisontellt och vertikalt, så ger det en vinkelupplösning på ~0,43 bågminuter. Slänger jag in den konstanten i mitt kalkylark så ökar förstås det optimala betraktningsavståndet. För en 50" 4k-skärm så landar det på ~2,3 meter. För en 50" 1080p-skärm blir det ~4,6 meter.

Så i det mest extrema specialfallet (skärm som visar vit bakgrund med varannan linje svart, ögonen får röra på sig och personen har mycket god syn), så har en 4k-skärm på 50" alltså en gradvis ökande nytta från 4,6 (nytta = 0%, relativt 1080p) till 2,3 (nytta = 100%) meters betraktningsavstånd.

I "vardagsfallet" 0,6 bågminuter så blir det istället 3,3 (0%) till 1,7 (100%) meter. Vid betraktningsavstånd längre än 3,3 meter så blir då alltså en 50" 4K-skärm meningslös. Har man inte perfekt syn så blir det förstås ännu värre.

Det var min ena poäng. Den andra var att det finns en maxbegränsning för ögat/hjärnan, vilket många verkar ha svårt att tro på.

Tillägg: räknade även på datorskärmar med 4K (2160p) i 16:9, för 0,6 bågminuter:

  • 31,5" - 1,0m

  • 28" - 0,9m

  • 24" - 0,8m

Så det är annorlunda med datorskärmar, där räcker 4K inte hela vägen (på "normalt" betraktningsavstånd) om man nu inte gillar väldigt små skärmar förstås. Skit också, nu vill jag nästan ha en 8K-skärm istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Skräp? Finns någon bättre lösning för 4K-material i dagsläget utan att komprimera den? Nej. Eller jo, streaming men de flesta har inte råd med 100 Mbps-linor och de flesta har absolut inte råd med de priser det skulle bli om Netflix valde att streama Blu-Ray-kvalité över internet.

Vet inte om du läser det som skrivs i tråden men bevisligen inte. Att dela upp en film i flera olika skivor är inte en lösning, hur du än vänder och vrider på det. När du har förstått detta så kanske du kan ta och läsa det som faktiskt skrivs i tråden.
Sedan om folk har råd med ett 100Mbit fiberuppkoppling där det finns tillgängligt, som nuförtiden oftast kostar <300kr/mån (källa: http://alturl.com/utv23) ,är en helt annan diskussion; Men jag kan nog säga att du är rätt ensam i att tro att 100Mbit skulle vara dyrt, tvärtom är det oftast billigare än XDSL.
Det är väldigt svårt att argumentera mot fakta, och du har fakta emot dig.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Vet inte om du läser det som skrivs i tråden men bevisligen inte. Att dela upp en film i flera olika skivor är inte en lösning, hur du än vänder och vrider på det. När du har förstått detta så kanske du kan ta och läsa det som faktiskt skrivs i tråden.
Sedan om folk har råd med ett 100Mbit fiberuppkoppling där det finns tillgängligt, som nuförtiden oftast kostar <300kr/mån (källa: http://alturl.com/utv23) ,är en helt annan diskussion; Men jag kan nog säga att du är rätt ensam i att tro att 100Mbit skulle vara dyrt, tvärtom är det oftast billigare än XDSL.
Det är väldigt svårt att argumentera mot fakta, och du har fakta emot dig.

300 kr i månaden? Hahahahah ja i Sverige ja. Inte speciellt världsvan du eller? Sverige som marknad räknas knappt, det är hur läget ser ut i USA som räknas och där är folk glada om de hittar en 24/1-lina.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

300 kr i månaden? Hahahahah ja i Sverige ja. Inte speciellt världsvan du eller? Sverige som marknad räknas knappt, det är hur läget ser ut i USA som räknas och där är folk glada om de hittar en 24/1-lina.

Då vi befinner oss i Sverige och du är inkapabel att specificera dig får man förmoda att du syftar på just Sverige. Du måste förstå hur löjligt det hela verkar om man börjar diskutera om hur internetuppkoppling ser ut runtomkring i världen, framförallt utanför norra Europa?
De allra flesta med en internetuppkoppling i Förenta staterna, oavsett om det är fiber eller ej, har en månadsbegränsning på användningen av sitt bredband. Lite som vi i Sverige har på mobila bredbandsabonnemang. Men detta har inte hindrat tjänster likt Netflix att slå igenom där ändå, eller hur?
Känns som att du står och trampar och ordbajsar tills någon tröttnar. Ser inte någon poäng att föra diskussionen framåt då det verkar mer som att du är ute efter att trolla än att diskutera, och inte heller hjälper det med att du verkar vara helt oinsatt och ointresserad av ämnet i övrigt utan ger ett löst respons på ett enda mening. Nåja, försöka kan man ju alltid göra.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej, det är annan teknik men det är främst IMAX-setups som kör dubbla projektorer annars kör man bara polariserat med ett filter framför projektorn. Varken RealD eller MasterImage kör två projektorer i de flesta setups. Eller dubbla linser. ZScreen (RealD) alternerar bilden, så gör MasterImage polarisatorhjulet också. TV referera till både produktions och leveransformat (vilket man ofta kör lägre än kameran klarar pga lagringsutrymme). TV produceras ofta med 4-6K kameror, men det är inom drama och du kan inte få ut det via SDI och det levereras till kanalen i format redo att sändas eller göras om för att sändas, antingen 720p/50 eller 1080p/50 till kanalerna som valt p/50 i Europa, och effekter eller animationer görs som sagt inte i 4K. Red används i Sverige också. Studiokamerorna är andra än vid drama och kamerorna som används inom bio kan inte mata SDI mer än i 2K. Silverduk för 3D har små biografer i samhällen med några tusen invånare. Dessa kör också 4K projektorer eller projektorer som kan uppgraderas till 4K, medan IMAX ofta kör 2x 2K fortfarande. 3D på bio är aldrig mer än 2K däremot. Fast det har med DCI och lite andra krav att göra också.

Det finns inga mottagare ute i japanska hem som kan ta emot Ultra-HD-sändningarna så är det är inte något försök med allmänheten inblandad. Satellittransponder har däremot inga problem med bandbredden för en 4K signal. Vi har redan sänt 4K över satellit många gånger. Det är många år bort innan mer permanenta sändningar och teknik börjar användas, eller det testas för allmänheten i någon verklig skala, men det handlar fortfarande om inte särskilt många, innan 2020 finns det på vissa marknader.

Intressant där med 3d-tekniken. Att det inte var dubbla linser på just de Barco-projar SF kör visste jag, men hade ingen aning om att de alternerade. My Bad...

TV produceras redan i 8k stundtals, vilket både OS och VM kommer göras. Däremot är ju sensorerna så små i studio-kamerorna att det inte blir en helt realistisk jämförelse med en Red eller Alexa exempelvis. Enligt utsago, skall även allmänheten få tillgång till 4k av iaf VM. Hur mycket det stämmer återstår att se, man att det blir en liten skara är det inget snack om. Har ju totalt sålts ca. 3 miljoner UHD-maskiner världen över och hur många av dem som har rätt förutsättningar och bor i Japan är väl en bra fråga. Japan har dock gått ut officiellt med att de siktar på 8k på bred front vid 2020.

Jag antar att de 8k-kameror de använder, kör en senare version än 3G-SDI. Att säga att effekter och dylikt inte görs i 4k är ju en grov generalirisering. Beror ju helt på vilket projekt det är, vilken budget man har, vilken post-studio det är. Europa Sound & Vision gör en hel del grading och effekter i 4k både inhemskt och internationellt. Generellt sett så mastras ju inte drama-produktioner i 4k även om de spelas in i det som du säger. Även så med många filmer, inklusive The Hobbit.

Imax kör idag både 2k, 4k, och fortfarande film på en del ställen (vilket är att föredra helt klart om man är ute efter optimal skärpa). Jag skulle gärna vilja ha en källa på att SF visar film i 4k. De hade i sommras drygt 13 Barco 4k projektorer installerade i Sverige, men enligt de jag snackat med på SF har de inte fått några filmer i 4k än så länge vilket jag tycker är väldigt tydligt när man går på bio. Upplösningen är ju bedrövlig i de flesta fallen. Känner man SF rätt så kommer de göra stort marknadsföringsjippo när 4k väl slår på bio. Med 2k, som jag är övertygad om att det är, så får du ju inga 2k med polariserad 3d utan snarare närmre 1k.

Skrivet av Zotamedu:

Hur många använder Netflix i sverige jämfört med hur många som tittar på någon form av traditionella TV-sändningar tror du? Vem av oss är det som utgår från egna förutsättningar? Netflix Super HD rekommenderar 7 Mbit/s så det kommer krävas minst 14 Mbit/s för UHD om man kör med h.265 längre fram. Det betyder att det bli jobbigt för alla oss som inte har några alternativ till ADSL. Vi som inte bor mitt i en stad har inte tillgång till fiber. Det är så verkligheten ser ut. Tittar man till exempel här så har vi i Sverige en medelhastighet på 8,9 Mbit/s (http://www.abcnetspace.com/2013/07/top-10-countries-with-fast...). Det räcker inte för att distribuera UHD med hög kvalité. Det räcker till Netflix Ultra HD men inte mer. Sen kan man fundera lite på vad storskalig distribution av UHD-video skulle göra med internet. Det var ju under ett par månader i somras väldigt svårt att se på Youtube i Sverige och det berodde på begränsade överföringskapaciteter i nätet. Det är inte bara din uppkoppling som ska hålla utan hela kedjan från servrarna som distribuerar. Det med Youtube löstes genom att de fick bygga ut större lokal buffring i Sverige, alltså att det ligger en större kopia av Youtube lokalt i Sverige för att avlasta servrar på andra ställen.

Angående färgerna så stödjer nuvarande standard för HD-material 8-bit per kanal. Själva formatet h.264 stödjer upp till 14-bitar. Framtida UHD stödjer 12-bitar. TN-panelerna som sitter i de flesta TV-apparaterna stödjer generellt bara 6-bitar eller 8 bitar om de är av bättre kvalité. Ska man högre än så får man leta efter en TV med Plasma som är på väg bort, OLED som tyvärr fortfarande är svindyrt och den handfull TV-apparater som använder sig av IPS eller VA. Sen är färgrymden i sig inte på något vis kopplad till upplösningen egentligen men eftersom vi ändå är inne på det så är det ännu en sak jag nämnt. Att exakt allt måste uppgraderas för att det ska vara lönt. Hur många av alla de nya apparaterna med UHD har en IPS-panel?

Det jag försöker säga är att det är totalt meningslöst att vara early adopter när det gäller UHD på TV. För när alla fördelarna kommer så kommer din TV inte klara av att hantera det ändå. De börjar i fel ände med att pressa priserna så mycket det går när de borde satsa lite på att faktiskt säkra upp prylarna lite mot framtiden. Hur många har någon som helst nytta av en 50" TV med UHD och HDMI 1.4? Hur många sitter så nära att skillnaden märks tydlig? Bluray finns inte med mer än 1080p och 8-bitar. Så vad är poängen med att slänga ut 30 000 kr på en sådan TV? Vad ger den mer än lite e-penis jämfört med en HD-TV idag? Om ett antal år när resten av infrastrukturen faktiskt finns kan det nog vara intressant men vad säger att en TV idag faktiskt kommer kunna utnyttja något av det?

Uppgifter från Augusti sade då att det var nästan 600,000 HUSHÅLL som aktivt använde Netflix. Detta är ganska imponerande med tanke på att det inte ens hade funnits i ett år. Det är idag den ledande VOD-tjänsten i både Sverige och världen. Totalt har de över 40 miljoner användare. Om de lägger 4k-material tillgängligt för så många medlemmar, så kommer det ju onekligen växa snabbare än om vi väntar på att tv-leverantörerna här i Sverige skall få tummen ur röven. Självklart har fler människor tv-abbonemang än så länge men den trenden håller på att vändas. Jag är helt bombsäker på att vanliga tv-kanaler knappt kommer finnas kvar om 15 år.

Vad du menar med storskalig distribution av UHD vet jag inte. Jag tror inte någon här förväntar sig få UHD Blu-Ray à la 120 mbit/s via Netflix, men jag menar att det är en start iaf. Netflix kör sina egna komprimeringslösningar så exakt hur mycket som kommer behövas eller inte vet vi inte ännu men jag tror ändå att det är mer än 14 mbit/s.

ADSL stöder ju som standard upp till 24 mbit/s idag, och i vissa regioner så högt som 60 mbit/s. Annars blir ju LTE alltmer utspritt (inte för att jag har överdrivet goda erfarenheter av det).

Här har du siffror som säger att snittet i Sverige ligger på ungefär 39 mbit/s: http://www.netindex.com/. Detta är ju naturligtvis endast baserat på de som använder sig av Speedtest, men det ställer en intressant fråga: hur kommer man fram till ett snitt, och vilket är det som stämmer? Hur man än vrider och vänder på det har stora delar av vårt land tillgång till väldigt höga internethastigheter. För de som har detta, är det varmt välkommet med högkvalitativ streaming. Över en miljon hushåll skall ju ha tillgång till 500 mbit/s och detta är endast från Com Hem.

Angående färgerna så är jag mycket medveten om hur de olika panelerna fungerar. Du ser inte mycket TN i tv idag. Av de 4k modeller som jag sett och säljer så har Panasonic och LG IPS, Sony och Philips kör VA, Samsung är lite oklart men jag tror det är VA av något slag. I princip allihopa, Samsung bortsett, kör en av de bättre panelerna färgmässigt. Detta gäller inte bara UHD-TV utan även vanliga 1080p maskiner, beroende på vad man är beredd att lägga naturligtvis.

Det jag snackar om är färgrymd som introducerats i.o.m. UHD-standardiseringen: Rec.2020. Denna är större i princip än allt annat vi sett på konsumentmarknaden. Betydligt större än AdobeRGB exempelvis som i sin tur är betydligt större än Rec.709 vi kör på idag. Åter igen säger jag inte att detta kommer ske över natten men 4k-material i Prores på en Sony-proj ser snuskigt bra ut. Där har du tillgång till större färgrymd och när det kommer till konsumentnivå så blir det jävligt spännande.

Åter igen, om du läser vad jag skrivit i tråden så rekommenderar jag inte att man köper UHD på 50". På 65" så måste du så nära som ungefär 1.7m innan du får full nytta av upplösningen. Däremot börjar du märka skillnad mot 1080p redan vid 3.3m ungefär. Alla behöver inte sitta på närgränsen. Ingen debatterar heller att en ny blu-ray standardkommer behövas. Taket för vad Blu-Ray idag klarar av nåddes ju för länge sedan. Folk hade inga problem med att uppgradera för 3D och de kommer inte ha det för UHD heller. Min poäng är ju att du genom Netflix kommer kunna få UHD-material direkt i tv:n utan att behöva uppgradera hela anläggningen. Panasonic-tv:n finns för de som vill ha HDMI 2.0, annars stödjer ju en del Displayport 1.2 också. De som vill köpa UHD-TV får väl göra det om de vill.

Hade jag fått välja en tv idag, hade jag plockat på mig en Panasonic VT60 eller ZT60 innan de försinner då jag föredrar ett bra kontrastvärde, bra rörelseupplösning, och korrekta färger framför det sista i upplösning. Men det är väl upp till var och en eller? Vad är poängen med att lägga 30000 på en ZT60 kontra 20000 för en VT60? Folk har sina anledningar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Kommer man kunna spela upp 4 k filmer med dagens usb? (Vill säga om man köper 4k tv)
Funkar kanon nu med 1080p filmer med usbsticka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Kommer man kunna spela upp 4 k filmer med dagens usb? (Vill säga om man köper 4k tv)
Funkar kanon nu med 1080p filmer med usbsticka

Skickades från m.sweclockers.com

Omöjligt att svara på då vi inte vet ngt om kommande 4K filmformaten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Då vi befinner oss i Sverige och du är inkapabel att specificera dig får man förmoda att du syftar på just Sverige. Du måste förstå hur löjligt det hela verkar om man börjar diskutera om hur internetuppkoppling ser ut runtomkring i världen, framförallt utanför norra Europa?
De allra flesta med en internetuppkoppling i Förenta staterna, oavsett om det är fiber eller ej, har en månadsbegränsning på användningen av sitt bredband. Lite som vi i Sverige har på mobila bredbandsabonnemang. Men detta har inte hindrat tjänster likt Netflix att slå igenom där ändå, eller hur?
Känns som att du står och trampar och ordbajsar tills någon tröttnar. Ser inte någon poäng att föra diskussionen framåt då det verkar mer som att du är ute efter att trolla än att diskutera, och inte heller hjälper det med att du verkar vara helt oinsatt och ointresserad av ämnet i övrigt utan ger ett löst respons på ett enda mening. Nåja, försöka kan man ju alltid göra.

Eh, är du dum? Varför skulle någon av de stora aktörerna lansera en helt ny 4K-tjänst överallt utom i det lilla skitlandet Sverige? Förstår inte hur du kan komma på något så dumt.

Förresten, hur kan du jämföra hårdkomprimerad 1080p-film från Netflix som slagit igenom tack vare att den varit hårdkomprimerad och lättillgänglig med med 4K i Blu-Ray-kvalitet där filmerna kommer att vara över 100 GB stora och omöjlig att streama för 99% av den amerikanska befolkningen? Är du yr?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Intressant där med 3d-tekniken. Att det inte var dubbla linser på just de Barco-projar SF kör visste jag, men hade ingen aning om att de alternerade. My Bad...

TV produceras redan i 8k stundtals, vilket både OS och VM kommer göras. Däremot är ju sensorerna så små i studio-kamerorna att det inte blir en helt realistisk jämförelse med en Red eller Alexa exempelvis. Enligt utsago, skall även allmänheten få tillgång till 4k av iaf VM. Hur mycket det stämmer återstår att se, man att det blir en liten skara är det inget snack om. Har ju totalt sålts ca. 3 miljoner UHD-maskiner världen över och hur många av dem som har rätt förutsättningar och bor i Japan är väl en bra fråga. Japan har dock gått ut officiellt med att de siktar på 8k på bred front vid 2020.

Jag antar att de 8k-kameror de använder, kör en senare version än 3G-SDI. Att säga att effekter och dylikt inte görs i 4k är ju en grov generalirisering. Beror ju helt på vilket projekt det är, vilken budget man har, vilken post-studio det är. Europa Sound & Vision gör en hel del grading och effekter i 4k både inhemskt och internationellt. Generellt sett så mastras ju inte drama-produktioner i 4k även om de spelas in i det som du säger. Även så med många filmer, inklusive The Hobbit.

Imax kör idag både 2k, 4k, och fortfarande film på en del ställen (vilket är att föredra helt klart om man är ute efter optimal skärpa). Jag skulle gärna vilja ha en källa på att SF visar film i 4k. De hade i sommras drygt 13 Barco 4k projektorer installerade i Sverige, men enligt de jag snackat med på SF har de inte fått några filmer i 4k än så länge vilket jag tycker är väldigt tydligt när man går på bio. Upplösningen är ju bedrövlig i de flesta fallen. Känner man SF rätt så kommer de göra stort marknadsföringsjippo när 4k väl slår på bio. Med 2k, som jag är övertygad om att det är, så får du ju inga 2k med polariserad 3d utan snarare närmre 1k.

Nej det är full 2K eftersom den alternerar bilden. Det är när man visar bägge kanalerna (höger-vänster synfält) samtidigt med en projektor/skärm som upplösningen halveras. 3D med 24 fps källa ute i Svenska biografer visar alltså varje kanal eller bilden för varje öga tre gånger vardera och kör i 144Hz. Många svenska biografer kör Christie-projektorer och de modeller SF kör och är populärast går att uppgradera till 4K, vet däremot inte hur många av dem som är 4K idag då det var ett tag sedan jag grävde i sånt. Barco används mest bland Imax, eller tja uteslutande där men andra är fria att också köra andra system och kör ofta olika inom samma biograf alltså olika för olika salonger och de flesta IMAX-biografer är fortfarande på 2x 2K. Det har alltså blivit så att biografer ofta visar 4K (säger inget om Sverige här) medan IMAX legat långt efter och visat 2K (2D). Eftersom det är inbyggt i många nyare Barco och oftast paras ihop med dem så kör förmodligen alla salonger som kör Dolby 3D en 2K Barco i Sverige. Även om de kör en 4K-modell så är såklart 3D-filmerna levererade som 2K. De som kör XpanD, MasterImage eller RealD kör oftast andra system, med projektorer från t.ex. NEC, eller Christie. Alla dessa leverantörer kör full upplösning i 3D. Har som sagt inte så nya källor att jag kan säga vilka som klarar av 4K idag dock. Uppgraderingen tjänar du dock in på en fullsatt visning. Barco-systemet går däremot inte att uppgradera, där får du byta ut den. Barcos 4K är dock begränsade till 2K 3D. Men det är de flesta uppspelnings/media-server lösningar till projektorerna idag. Även om vissa av dem säkert kommer kunna klara av att visa 4K 3D i framtiden. Det är inte passiv polarisator så det är full upplösning.

Kamerorna i Sotji har jag inte fått grepp om, men 6G-SDI är inte gjort för 8K och ännu ingen officiell standard, den mesta produktionsutrustningen som switchar är begränsad till 30Hz i 4K. Det går fint att köra över flera SDI om det inte så är att de kör tidig version av 12G-SDI. De kör alltså utrustning specialbeställd till dem och hos TV-tittaren räcker det inte att ha en 4K UHD-TV för att kunna ta emot sändningarna din operatör testar i 4K. Mottagarna de har ute hos potentiella 4K-kunder och som är inbyggda i apparaterna klarar inte 4K. Den stödjer äldre sändningsstandarder. Så det blir ju de som testar 4K mer än något annat, konsumenter kommer långt bak i kedjan även nu. Kanalerna har inte möjlighet än att köra med mer än 1080p/50 i deras infrastruktur internt inom deras nät eller inom deras studios i Europa, så 4K försök hamnar utanför sånt och betyder mycket hårdvara som bara används för test och inte är redo för att släppas som produkter än. Tyvärr stödjer inte heller standarderna för tv-utsändningar 1080p/50, men vi får se om de landar på 1080p/50 eller 4K nästa gång de uppdaterar standarderna för utsändning, det ligger TV-kanalerna närmare iaf. Båda kräver dock nya mottagare. UHD idag, då bara 24 fps hittar du bara i förenta staterna med nedladdningstjänster än så länge. Sen är det solklart att 4K mastrade Blu-ray mest är sånt som egentligen är mastrat i 2K DI, eller lite nyare med digitala effekter som som inte är gjorda i 4K. Eller rent av skannade prints som inte motsvarar 4K för att de inte letat upp några negativ. Du tror väl ändå inte digitala effekter i en film från 2002 är gjorda i 4K. Mycket av katalogen är filmer mellan 1990-2010.

Om effekterna och animationer görs i 4K skiljer såklart från scen till scen, men när de levererar 2K DCI till biograferna och arbetar med 2K DI för grading och mastring för större delen av produktionerna och workflow så är det inte allt som skulle platsa i 4K leverans eller värt den extra tid och lagring att göra helt i 4K när det kommer till SFX. Det gäller även post-pro hus som kör 4K då det är online, och grading som är 4K och om de som gör effekterna tycker det är värt att rendera i full upplösning bestäms på andra ställen. Post-pro-sviter tillgängliga till TV-produktioner klarar och kör 2K fint idag, så beslutet att gå till 4K betyder både dyrare lagring och andra kostnader för sviten, och mindre val bland ställen att hyra in sig på. Det är egentligen bara en kostnadsfråga, men 2K DI för 35 mm film var också en kostnadsfråga.

Det intressanta när det gäller sändningar är ju de ryska snarare än Japanska. 8K har Japan snackat om innan de ens kunde bygga kameror (digitala) och innan de kunde bygga projektorer med 8K chip. För ett par år sedan körde de flera projektorer för att visa upp 8K. Senare åren har de kommit mer som är 8K eller högre. Japan siktar i realiteten på 4K vid bred front 2020. 8K hänger delvist med gratis, men det betyder inte att det är helt enkelt att få särskilt mycket material för att matcha potentialen eller att konsumenter och operatörer väljer det över 4K.

Permalänk
Medlem

När det gäller vad vi vet om Netflix-försök med 4K och H265/HEVC så handlar det om ca 15 Mbit/s strömmat. Läs vad de själva sagt i länkarna under. Meningen är att det ska vara integrerat i TV-apparaterna, så inga boxar behövs.

http://www.stuff.tv/netflix/netflix-stream-house-cards-season...
http://www.stuff.tv/netflix/ces-2014/how-netflix-going-bring-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Kan väl börja med att svara på din rappakalja då den enda personen med bristande intellekt här verkar vara du. Det där med att vara yr är väl du det perfekta exemplet på med tanke på att du misstolkar precis allt som skrivs. Antingen gör du det medvetet för att trolla, vilket inte skulle förvåna mig, eller så har du svårt för språket.
För det första har jag inte påstått att någon utav de större aktörerna för streamingstjänster skulle lansera 4K överallt utom i Sverige. Jag vet ärligt talat inte var du har fått det här i från men föreslår att du går tillbaka och faktiskt läser det som skrivs istället.
Inte heller har jag jämfört komprimerad 1080P (~8GB per film) med 4K i Bluray. Jag vet åter igen var du har fått detta ifrån men du lägger både ord i mun på en och är helt inkapabel att läsa och förstå.
Om man trollar och drar ner diskussionsnivån till dagisnivå med personangrepp får man finna sig i att man inte blir tagen på allvar. Förvänta dig inte någon framtida respons då du bevisligen inte läser utan matar på med rappakalja.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej det är full 2K eftersom den alternerar bilden. Det är när man visar bägge kanalerna (höger-vänster synfält) samtidigt med en projektor/skärm som upplösningen halveras. 3D med 24 fps källa ute i Svenska biografer visar alltså varje kanal eller bilden för varje öga tre gånger vardera och kör i 144Hz. Många svenska biografer kör Christie-projektorer och de modeller SF kör och är populärast går att uppgradera till 4K, vet däremot inte hur många av dem som är 4K idag då det var ett tag sedan jag grävde i sånt. Barco används mest bland Imax, eller tja uteslutande där men andra är fria att också köra andra system och kör ofta olika inom samma biograf alltså olika för olika salonger och de flesta IMAX-biografer är fortfarande på 2x 2K. Det har alltså blivit så att biografer ofta visar 4K (säger inget om Sverige här) medan IMAX legat långt efter och visat 2K (2D). Eftersom det är inbyggt i många nyare Barco och oftast paras ihop med dem så kör förmodligen alla salonger som kör Dolby 3D en 2K Barco i Sverige. Även om de kör en 4K-modell så är såklart 3D-filmerna levererade som 2K. De som kör XpanD, MasterImage eller RealD kör oftast andra system, med projektorer från t.ex. NEC, eller Christie. Alla dessa leverantörer kör full upplösning i 3D. Har som sagt inte så nya källor att jag kan säga vilka som klarar av 4K idag dock. Uppgraderingen tjänar du dock in på en fullsatt visning. Barco-systemet går däremot inte att uppgradera, där får du byta ut den. Barcos 4K är dock begränsade till 2K 3D. Men det är de flesta uppspelnings/media-server lösningar till projektorerna idag. Även om vissa av dem säkert kommer kunna klara av att visa 4K 3D i framtiden. Det är inte passiv polarisator så det är full upplösning.

Kamerorna i Sotji har jag inte fått grepp om, men 6G-SDI är inte gjort för 8K och ännu ingen officiell standard, den mesta produktionsutrustningen som switchar är begränsad till 30Hz i 4K. Det går fint att köra över flera SDI om det inte så är att de kör tidig version av 12G-SDI. De kör alltså utrustning specialbeställd till dem och hos TV-tittaren räcker det inte att ha en 4K UHD-TV för att kunna ta emot sändningarna din operatör testar i 4K. Mottagarna de har ute hos potentiella 4K-kunder och som är inbyggda i apparaterna klarar inte 4K. Den stödjer äldre sändningsstandarder. Så det blir ju de som testar 4K mer än något annat, konsumenter kommer långt bak i kedjan även nu. Kanalerna har inte möjlighet än att köra med mer än 1080p/50 i deras infrastruktur internt inom deras nät eller inom deras studios i Europa, så 4K försök hamnar utanför sånt och betyder mycket hårdvara som bara används för test och inte är redo för att släppas som produkter än. Tyvärr stödjer inte heller standarderna för tv-utsändningar 1080p/50, men vi får se om de landar på 1080p/50 eller 4K nästa gång de uppdaterar standarderna för utsändning, det ligger TV-kanalerna närmare iaf. Båda kräver dock nya mottagare. UHD idag, då bara 24 fps hittar du bara i förenta staterna med nedladdningstjänster än så länge. Sen är det solklart att 4K mastrade Blu-ray mest är sånt som egentligen är mastrat i 2K DI, eller lite nyare med digitala effekter som som inte är gjorda i 4K. Eller rent av skannade prints som inte motsvarar 4K för att de inte letat upp några negativ. Du tror väl ändå inte digitala effekter i en film från 2002 är gjorda i 4K. Mycket av katalogen är filmer mellan 1990-2010.

Om effekterna och animationer görs i 4K skiljer såklart från scen till scen, men när de levererar 2K DCI till biograferna och arbetar med 2K DI för grading och mastring för större delen av produktionerna och workflow så är det inte allt som skulle platsa i 4K leverans eller värt den extra tid och lagring att göra helt i 4K när det kommer till SFX. Det gäller även post-pro hus som kör 4K då det är online, och grading som är 4K och om de som gör effekterna tycker det är värt att rendera i full upplösning bestäms på andra ställen. Post-pro-sviter tillgängliga till TV-produktioner klarar och kör 2K fint idag, så beslutet att gå till 4K betyder både dyrare lagring och andra kostnader för sviten, och mindre val bland ställen att hyra in sig på. Det är egentligen bara en kostnadsfråga, men 2K DI för 35 mm film var också en kostnadsfråga.

Det intressanta när det gäller sändningar är ju de ryska snarare än Japanska. 8K har Japan snackat om innan de ens kunde bygga kameror (digitala) och innan de kunde bygga projektorer med 8K chip. För ett par år sedan körde de flera projektorer för att visa upp 8K. Senare åren har de kommit mer som är 8K eller högre. Japan siktar i realiteten på 4K vid bred front 2020. 8K hänger delvist med gratis, men det betyder inte att det är helt enkelt att få särskilt mycket material för att matcha potentialen eller att konsumenter och operatörer väljer det över 4K.

SF har exklusivt avtal med Barco på digital projicering i Sverige numera: http://www.barco.com/en/News/Press-releases/Exclusive-digital...

Nu syftade jag inte på att de skulle få ut 8k via SDI utan att de kan få ut 4k om det är tillräckligt avancerade grejor.

4k mastrade Blu-Ray? Vad menas med detta? Filmer som totalt restaureras och mastras i 4k och sedan är konverterade till 1080p för Blu-Ray release? Detta gjordes ju för bl.a. Lawrence of Arabia. Du får en ökning i skärpa om konverteringen gjorts från en master i 4k kontra 2k. Däremot är det långt ifrån 4k.

Nej, de flesta digitala effekter har ju mastrats i 2k, och än idag. Tacka vet jag lite äldre filmer som filmats på 35mm/70mm med praktiska effekter som med viss kärlek och arbete kan konverteras till 4k. De flesta äldre filmer som konverterats till Blu-Ray har de behövt leta upp negativ till, och då städar och restaurerar de även dess så gott som går.

Nu råkar ju exempelvis DVB-S2 stödja H.264 vilket idag används för att visa 4K material, så med rätt mängd bandbredd borde det absolut gå.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

SF har exklusivt avtal med Barco på digital projicering i Sverige numera: http://www.barco.com/en/News/Press-releases/Exclusive-digital...

Nu syftade jag inte på att de skulle få ut 8k via SDI utan att de kan få ut 4k om det är tillräckligt avancerade grejor.

4k mastrade Blu-Ray? Vad menas med detta? Filmer som totalt restaureras och mastras i 4k och sedan är konverterade till 1080p för Blu-Ray release? Detta gjordes ju för bl.a. Lawrence of Arabia. Du får en ökning i skärpa om konverteringen gjorts från en master i 4k kontra 2k. Däremot är det långt ifrån 4k.

Nej, de flesta digitala effekter har ju mastrats i 2k, och än idag. Tacka vet jag lite äldre filmer som filmats på 35mm/70mm med praktiska effekter som med viss kärlek och arbete kan konverteras till 4k. De flesta äldre filmer som konverterats till Blu-Ray har de behövt leta upp negativ till, och då städar och restaurerar de även dess så gott som går.

Nu råkar ju exempelvis DVB-S2 stödja H.264 vilket idag används för att visa 4K material, så med rätt mängd bandbredd borde det absolut gå.

Kamerorna i Sotji måste självfallet använda gränssnitt som klarar av 8K, annars kan de bara banda i 8K vilket inte hjälper Japan eller någon annan som vill testa, men det är egentligen ingen stor grej då de inte använder från hyllan och man kan köra över flera SDI-kontakter i fallen då de inte har tillgång till utrustning som stödjer tidiga versioner av 12G-SDI. Det jag menade där är att de flesta produktions-switchar för 4K bara stödjer 30Hz (23.976p, 24p, 25p, 29.97p om vi ska ta en känd modell som använts inom andra sportevangemang och är ny) det oavsett om de kör 6G-SDI eller två HD/3G-SDI och det är helt odugligt i sportsammanhang och i så fall hade det varit bättre att de producera hela OS i 720p/50. Du kan inte använda något från hyllan om du ska producera i 4K-p/50 (eller p/60) eller 8K, du kan inte ens fånga det till datorer över SDI i de formaten. Allt måste vara modifierat eller hårdvara som ännu inte finns på marknaden. Vi kan nog fortfarande anta att bara en del av det är tillgängligt i 8K för den delen. 4K i 50 bildrutor/sek är svårt nog för den delen. Vi kan inte anta att allt finns tillgängligt i UltraHD alls.

Spider-Man från 2002 är en film Sony vill påstå är "Mastered in 4K" Blu-ray. Fast där kan man väl ändå misstänka att de enda de gjort är att skanna oanvända bio-prints (som inte är negativ) som är skannade i 2K DI och överförda till 35 mm prints igen efter online-redigering, grading och finishing. VFX var garanterat i 2K och var i 2K för Spider-Man 2 och 3 också. Både Spider-Man 2 och 3 gjorde filmouts i 2K också, även om de helt eller delvist hade kört 4K DI vid skanning där, så 35 mm printsen hade inte mer detaljer än så. Eftersom filmer gjorda det här årtusendet inte är klippta för hand direkt i negativen så får man leta upp äldre filmer och bra prints eller negativ som inte är gjorda digitalt om man ska ha något som närmar sig 4K. Ska man föra över filmer gjorda i 65 eller 70 mm får man leta väldigt gamla filmer då det som visningsformat till stor del var något som krascha redan på 70-talet. Iaf utanför IMAX för kupol, och dome-rullar har vi inte så mycket nytta av på platta dukar.

Denna film alltså Spider-Man finns även i Sonys Videotjänst Video Unlimited 4K för nedladdning till deras FMP-X1-spelare, som de alltså påstår är en ren 4K film. Vilket det inte är. Samma gäller de flesta filmer de senaste 10 åren och många filmer innan 2.8-6K kamerorna för biobruk kom, körde många olika kameror och både digitalt och film i samma rullar. De lanseras ändå som 4K filmer nu. Vilket är lite onödigt. Går säkert att leta reda på bra källor och göra något bra av det utan att hypa eller skala upp i inget syfte.

Vad standarderna använder för av-/kodare/format har faktiskt ingen som helst inverkan här, DVB-standarderna i Europa är fast i 720p/50 eller 1080i/25 med mottagarna vi har idag. Vi kan i teorin sända 1080p/25 där t.ex. men inget skulle kunna ta emot det i konsumentledet med någon tillförlitlighet, standarderna är inte redo för 4K bara för att man kan sända 4K i H264 vilket du för den delen också kan i Mpeg-2 eller H262. Om du verkligen vill. Profilen som stödjer UHD i H264 är inte något som finns med i TV-standarderna för sändningar nu. Testen med 4K över satellit kör H265/HEVC vid det här laget och vi kan var rätt säkra på att det är vad som kommer testas i Ryssland och Japan vid OS också. De har däremot modifierat utrustning / mjukvara för DVB-S2 (vilket du även kan göra för T2 och C2) för att sända HEVC/H265, men det betyder inte att det är kompatibelt och mottagarna kan ta emot den. Det är för test som kräver mottagare med testhårdvara, fpgas och köret inte färdiga kretsar och boxar. Japan planerar att börja sända 4K över satellit från runt 2016, men de kan också få standarder och hårdvara på plats innan många andra marknader så lägg på några år, och att det mesta ändå inte motsvarar 4K eller är sönderkomprimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

SF har exklusivt avtal med Barco på digital projicering i Sverige numera: http://www.barco.com/en/News/Press-releases/Exclusive-digital...

Jag känner till 22 stycken biografer, alltså fler installationer än så hos SF Bio med Christie-modeller som går att uppgradera till 4K. De kastade inte ut projektorerna de köpt innan februari 2012. Numera är numera, de kan fortfarande köra och uppgradera sina gamla installationer. Har du silverduk behöver du inte heller två projektorer för 3D. Lite senare siffror jag sett är att det finns 254 biografer med 3D och 424 salonger (434 i mitten av förra året) med 3D i Sverige sedan drygt ett år tillbaka, sannolikt några fler idag än så. Majoriteten – mer än 80% – av de digitala biograferna kan visa 3D. Så att det är etablerat har jag belägg för, och folk fortsätter att gå, fast det gäller såklart bara så länge filmerna görs i 3D. Sen kan folk säga bu eller bä, men det visas iaf så efterfrågan finns. 4K Barcos finns på några salonger/biografer enligt SF själva, som man kan förvänta sig. 4K-visning blir säkert mer aktuellt när mer av flödet är 4K (eller bättre) och de börjar leverera mer 4K DCI/DCP. Kamerorna och tekniken har inte ansetts vara lämpligt för så mycket mer än 2K än, men det kommer bättre grejer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Kan väl börja med att svara på din rappakalja då den enda personen med bristande intellekt här verkar vara du. Det där med att vara yr är väl du det perfekta exemplet på med tanke på att du misstolkar precis allt som skrivs. Antingen gör du det medvetet för att trolla, vilket inte skulle förvåna mig, eller så har du svårt för språket.
För det första har jag inte påstått att någon utav de större aktörerna för streamingstjänster skulle lansera 4K överallt utom i Sverige. Jag vet ärligt talat inte var du har fått det här i från men föreslår att du går tillbaka och faktiskt läser det som skrivs istället.
Inte heller har jag jämfört komprimerad 1080P (~8GB per film) med 4K i Bluray. Jag vet åter igen var du har fått detta ifrån men du lägger både ord i mun på en och är helt inkapabel att läsa och förstå.
Om man trollar och drar ner diskussionsnivån till dagisnivå med personangrepp får man finna sig i att man inte blir tagen på allvar. Förvänta dig inte någon framtida respons då du bevisligen inte läser utan matar på med rappakalja.

Du verkar själv inte förstå, annars hade du inte tagit upp Netflix framgång i USA som ett exempel på det är helt irrelevant i den här diskussionen.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Kommer man kunna spela upp 4 k filmer med dagens usb? (Vill säga om man köper 4k tv)
Funkar kanon nu med 1080p filmer med usbsticka

Bra fråga men USB3.1 är på gång och kommer dubbla hastigheten till 10Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Bra fråga men USB3.1 är på gång och kommer dubbla hastigheten till 10Gbps.

Är ju mer en fråga om TVns mediaspelarfunktioner, 20-100Mbit/s H264 eller H265-videofiler är inga problem att spela upp över USB rent överföringsmässigt. Även på en halvdan USB-sticka. Handlar bara om att läsa ett par MiB/s när det handlar om komprimerade format för uppspelning.

Tillgången till oskyddade mediafiler i 3840x2160 är värre.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Spider-Man från 2002 är en film Sony vill påstå är "Mastered in 4K" Blu-ray. Fast där kan man väl ändå misstänka att de enda de gjort är att skanna oanvända bio-prints (som inte är negativ) som är skannade i 2K DI och överförda till 35 mm prints igen efter online-redigering, grading och finishing. VFX var garanterat i 2K och var i 2K för Spider-Man 2 och 3 också. Både Spider-Man 2 och 3 gjorde filmouts i 2K också, även om de helt eller delvist hade kört 4K DI vid skanning där, så 35 mm printsen hade inte mer detaljer än så. Eftersom filmer gjorda det här årtusendet inte är klippta för hand direkt i negativen så får man leta upp äldre filmer och bra prints eller negativ som inte är gjorda digitalt om man ska ha något som närmar sig 4K. Ska man föra över filmer gjorda i 65 eller 70 mm får man leta väldigt gamla filmer då det som visningsformat till stor del var något som krascha redan på 70-talet. Iaf utanför IMAX för kupol, och dome-rullar har vi inte så mycket nytta av på platta dukar.

Denna film alltså Spider-Man finns även i Sonys Videotjänst Video Unlimited 4K för nedladdning till deras FMP-X1-spelare, som de alltså påstår är en ren 4K film. Vilket det inte är. Samma gäller de flesta filmer de senaste 10 åren och många filmer innan 2.8-6K kamerorna för biobruk kom, körde många olika kameror och både digitalt och film i samma rullar. De lanseras ändå som 4K filmer nu. Vilket är lite onödigt. Går säkert att leta reda på bra källor och göra något bra av det utan att hypa eller skala upp i inget syfte.

Att effekterna är gjorda i 2k kommer aldrig märkas då detta är en blu-ray. Enligt de flesta som sett den versionen blir det ett litet lyft men faktum kvarstår att den filmen konsumenten ser aldrig är mer än 1080p blu-ray. I det läget är det bara marknadsföring och en annan transfer.

Den Spider-Man som finns på deras video unlimited tjänst i 4k är The Amazing Spider-Man från 2012 som filmades på dubbla Red Epic i 5k och sedan mastrades i 4k. Dvs. det är en äkta 4k-film.

Självklart slänger de inte de gamla projektorerna men allting nytt sedan 2012 är enligt SF och Barco, just Barco. Rigoletto som är flaggskeppet skall enligt SF köra en 4K Barco exempelvis. Vet inte hur det är med Bergakungen, säkert ganska blandat.

Hur som helst så är det så att varken 4k eller 8k kommer finnas på bred front förens om ett antal år. Min hela poäng var mest att TV-sändningar aldrig varit någon stämpel för kvalité och att vi bör titta åt andra håll för att få tillgång till material. Detta gäller då endast de som faktiskt inhandlat en 4k-maskin, vilket jag inte har. Däremot tycker jag att 4k på Youtube funkar hyffsat och är ett enormt lyft mot 1080p på min MBP Retina.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Att effekterna är gjorda i 2k kommer aldrig märkas då detta är en blu-ray. Enligt de flesta som sett den versionen blir det ett litet lyft men faktum kvarstår att den filmen konsumenten ser aldrig är mer än 1080p blu-ray. I det läget är det bara marknadsföring och en annan transfer.

Den Spider-Man som finns på deras video unlimited tjänst i 4k är The Amazing Spider-Man från 2012 som filmades på dubbla Red Epic i 5k och sedan mastrades i 4k. Dvs. det är en äkta 4k-film.

Självklart slänger de inte de gamla projektorerna men allting nytt sedan 2012 är enligt SF och Barco, just Barco. Rigoletto som är flaggskeppet skall enligt SF köra en 4K Barco exempelvis. Vet inte hur det är med Bergakungen, säkert ganska blandat.

Hur som helst så är det så att varken 4k eller 8k kommer finnas på bred front förens om ett antal år. Min hela poäng var mest att TV-sändningar aldrig varit någon stämpel för kvalité och att vi bör titta åt andra håll för att få tillgång till material. Detta gäller då endast de som faktiskt inhandlat en 4k-maskin, vilket jag inte har. Däremot tycker jag att 4k på Youtube funkar hyffsat och är ett enormt lyft mot 1080p på min MBP Retina.

Nej, Spider-Man 2002 finns på Video Unlimited 4K som "4K". Jag påstår inte något sådant och förväxlar med en helt annan film av en annan regissör. Du kan se deras gamla datablad med releaser om du inte tror mig från när tjänsten/FMP-X1 kom.

Det är bara Barco de senaste åren, det gäller andra aktörer också och vad jag vet är det bara SF som tidigare köpt Christie som kan uppgraderas, men projektorerna kommer inte trilla bort från marknaden och dessa utgör fortfarande en större potentiell 4K-bas än Barcoinstallationerna. De finns bara på en handfull biografer. Minst en som inte tillhör SF. 3D-tekniken är identisk mellan Barco, NEC och Christie och alla kan köra Dolby, RealD eller MasterImage med en projektor. 144Hz tripple-flash vid 24 fps 3D.

TV styr ganska stort då det är dem som finansierar eller samproducerar många bio-produktioner. Särskilt här i Europa.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att ex Panasonic redan har en 4K Tv som dessutom ger ganska bra bild : http://www.hdtvtest.co.uk/news/txl65wt600b-201312313499.htm

Sen såg jag att även LG hade någon för runt 20 000 - 25 000 som hade fått väldigt bra "privata" betyg.

Så väntar man 1-2 år så borde man kunna köpa en lite extra framtidssäker TV med stöd för 4K och som ändå presterar bra bild jämfört med 1080p konkurrenterna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

En viktigt fråga för mig är, klarar dessa skärmar 60hz? har sett en del 30hz exempel och det ser inte bra ut, inte vid dator användande i vilket fall.