Permalänk
Medlem

Custom AIO

Är nyfiken på vätskekylning och det lutar nog åt att jag kommer att införskaffa nått AIO-system för att testa lite. Vad jag egentligen undrar är hur det går att kombinera ett AIO med custom prylar senare. Så vitt jag har förstått sitter det 1/4" slangar på de flesta AIO. Standard på customdelar är väl G1/4 men har inte riktigt fattat vad det innebär för nipplarna verkar vara för 1/2" slangar. Nån som kan dela med sig med lite kunskap?

Permalänk
Skrivet av ZippZopp:

Är nyfiken på vätskekylning och det lutar nog åt att jag kommer att införskaffa nått AIO-system för att testa lite. Vad jag egentligen undrar är hur det går att kombinera ett AIO med custom prylar senare. Så vitt jag har förstått sitter det 1/4" slangar på de flesta AIO. Standard på customdelar är väl G1/4 men har inte riktigt fattat vad det innebär för nipplarna verkar vara för 1/2" slangar. Nån som kan dela med sig med lite kunskap?

Dom flesta AIO system är slutna och går inte att bygga ut, Dessutom har dom ofta väldigt dåliga pumpar som inte skulle palla mer än radiatorn och blocket som dom kommer med.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Ingen idé att du försöker förstora en, om du lyckas få dit ett till vatten block eller likande så kommer du ha så uselt tryck.

Edit: H4nsson var snabbare.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Cooler master Eisberg 120L just i detta syfte. Dock rekommenderar jag inte denna produkten till den som är intresserad av en tyst dator då pumpen låter en hel del :/

Visa signatur

EVGA 1080 Ti | AMD Ryzen 7 7700X | Asus ROG Strix B650E-F | Corsair Vengeance 32GB 60000MHz | Corsair MP500 240GB | Seagate Firecuda Beskar 1TB | Corsair RM850x | Phanteks NV7 | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Dom flesta AIO system är slutna och går inte att bygga ut, Dessutom har dom ofta väldigt dåliga pumpar som inte skulle palla mer än radiatorn och blocket som dom kommer med.

Att de är slutna vid inköp innebär ju inte att de inte går att öppna själv senare. Det som du hänvisar som nackdelar med AIO är ju precis det jag vill kunna komma runt senare med customdelar och tex kunna återanvända radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Ingen idé att du försöker förstora en, om du lyckas få dit ett till vatten block eller likande så kommer du ha så uselt tryck.

Köra flera AIO i serie då?

Permalänk
Skrivet av ZippZopp:

Att de är slutna vid inköp innebär ju inte att de inte går att öppna själv senare. Det som du hänvisar som nackdelar med AIO är ju precis det jag vill kunna komma runt senare med customdelar och tex kunna återanvända radiatorn.

Radiatorerna är dock även dom ganska dåliga jämfört med riktiga koppar radiatorer

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Köp något färdigt custom kit istället
Här finns det några att välja mellan: http://coolingstuff.se/c/75/vattenkylningskit/a1/1

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Köp något färdigt custom kit istället
Här finns det några att välja mellan: http://coolingstuff.se/c/75/vattenkylningskit/a1/1

Och här http://coolingstuff.se/sets

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600