Permalänk
Medlem

H110 / H90 Guaranteed leak free?

satt o kollade på kylare till mitt nya bygge, snurrat in på H90 för att den är 140mm.

såg då detta direkt på corsairs hemsida!

"Next-generation tubing
The low-evaporation, easy-bend tubing is guaranteed leak-free."

Vad innebär detta? kan det inte läcka? vad händer om det läcker?

Någon med en upplysning om vad detta kan innebära? att ha vätska i datorn är ju en risk...men?

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem

lite mer efterforskning hittade jag detta: "I simply decided to just make the phone call and ask. If in the case that a cooler is to leak onto your computer's components, after investigations, documentation, proof, and even possibly mailing out the product for analasys. If it is determined that the cooler was the cause of the component or module failure, corsair will be willing to warranty your PC's components and replace them."

source: http://forum.corsair.com/v2/showthread.php?t=103856

någon med mer info?

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:

lite mer efterforskning hittade jag detta: "I simply decided to just make the phone call and ask. If in the case that a cooler is to leak onto your computer's components, after investigations, documentation, proof, and even possibly mailing out the product for analasys. If it is determined that the cooler was the cause of the component or module failure, corsair will be willing to warranty your PC's components and replace them."

source: http://forum.corsair.com/v2/showthread.php?t=103856

någon med mer info?

Det är upp till 5k kr de ersätter. Sedan är det en superjobbig process man måste gå igenom. Hade själv inte orkat.

Permalänk

Är ju rätt så logiskt att dom ska betala om dom orsakar skada.
Kör med en Cooler Master Seidon 240m själv, kan tänka mig att pumpen kan lägga av eller liknande men aldrig läcka.

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:

lite mer efterforskning hittade jag detta: "I simply decided to just make the phone call and ask. If in the case that a cooler is to leak onto your computer's components, after investigations, documentation, proof, and even possibly mailing out the product for analasys. If it is determined that the cooler was the cause of the component or module failure, corsair will be willing to warranty your PC's components and replace them."

source: http://forum.corsair.com/v2/showthread.php?t=103856

någon med mer info?

Bara upp till 5000~ kronor kommer dom byta ut komponenter om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/t/1375261/my-corsair-h100-leaked-on-...

Här är rätt mycket läsnyttig information, där verkar det som att de byter ut allt om det visar sig i deras undersökning som det vart förstört utav läckage..

om det är up till 5000kr.. börjar jag bli osäker om jag vågar sätta en i min 20k+ dator...

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem

Är du riktigt osäker kan du ju alltid ta en klassisk tornkylare istället? Slutet vatten presterar inte så mycket bättre än en bra tornkylare egentligen.

Permalänk
Medlem

om du ska köpa ett slutet 140mm system så är det cooler masters nya nepton 140xl du ska satsa på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2364106 bland de bästa fläktarna marknaden sett till flöde och tryck, 38mm tjock radiator vs 27mm på h90 http://www.youtube.com/watch?v=CwQEVvJyYl4

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

fläktarna hade bytts ut isåfall, har en tråd uppe angående tornkylare.. men vill ju inte ha en som täcker över minnes platser.. vilket verkar bli svårt för att få performance.

Tanken är att det ska vara en 4930k som kyls, och då vill jag ändå kunna nå 4.4/4.5ghz overclock utan att det går för varmt..

gällande slutna vattensystem kanske jag blivit för paranoid? jag menar.. vad är oddsen att en H90 faktiskt läcker nu för tiden?.. verkar ju inte vanligt.. men är olyckan framme skulle det suga ganska hårt..

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaFace:

om det är up till 5000kr.. börjar jag bli osäker om jag vågar sätta en i min 20k+ dator...

Folksam Hemförsäkring "Stor" med allrisktilläg.
750:- självrisk, ingen värdeminskning på hemelektronik som är under fyra år gammal.
Sen kan du sova lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Att tuberna inte läcker, nice. dock inte där min h70 började läcka...

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Folksam Hemförsäkring "Stor" med allrisktilläg.
750:- självrisk, ingen värdeminskning på hemelektronik som är under fyra år gammal.
Sen kan du sova lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

intressant...

måste kollas upp!

någon med mer förslag angående försäkringar som kan täcka ett sådant här läckage?

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Folksam Hemförsäkring "Stor" med allrisktilläg.
750:- självrisk, ingen värdeminskning på hemelektronik som är under fyra år gammal.
Sen kan du sova lugnt.

Japp! Det var jag rätt nöjd för när jag lade min Sony xz1 på taket på bilen, vilket resulterade i att jag körde över den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Ska vara destillerat vatten i kylarna så det ska inte vara ledande. Ett läckage ska inte kortsluta komponenter.
Det är nämligen orenheten och mineralerna i vanligt vatten som är ledande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jag har en H50 som är 5 år, har inte haft något problem what so ever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Ska vara destillerat vatten i kylarna så det ska inte vara ledande. Ett läckage ska inte kortsluta komponenter.
Det är nämligen orenheten och mineralerna i vanligt vatten som är ledande.

Hittade en tråd på overclock.net (tror jag det var iaf) där en hade fått en läcka i sitt system. Kan säga att det vattnet INTE var destillerat, det var en massa frostskydd i det vattnet och det var riktigt aggressivt mot allt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Japp! Det var jag rätt nöjd för när jag lade min Sony xz1 på taket på bilen, vilket resulterade i att jag körde över den...

Just värdeminskningsundantaget gäller dock inte mobiltelefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:

fläktarna hade bytts ut isåfall, har en tråd uppe angående tornkylare.. men vill ju inte ha en som täcker över minnes platser.. vilket verkar bli svårt för att få performance.

Tanken är att det ska vara en 4930k som kyls, och då vill jag ändå kunna nå 4.4/4.5ghz overclock utan att det går för varmt..

gällande slutna vattensystem kanske jag blivit för paranoid? jag menar.. vad är oddsen att en H90 faktiskt läcker nu för tiden?.. verkar ju inte vanligt.. men är olyckan framme skulle det suga ganska hårt..

Inte för att en custom loop är säkrare men en custom loop kyler bättre, ska bygga nytt och skaffa bland annat en 4930K och jag kommer köra Custom.

Till sluten, jag körde H80 i 3-4 år sen bytte jag till H100i som jag bara kört med i 6 månader. Men tror du börjat noja lite väl.

Kör på en luftkylare så behöver du inte oroa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Folksam Hemförsäkring "Stor" med allrisktilläg.
750:- självrisk, ingen värdeminskning på hemelektronik som är under fyra år gammal.
Sen kan du sova lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har IFs liknande försäkring, ingen värdeminskning och sådant blixten slog ner och lyckades ta hela datorn (RAM, CPU, Moderkort, PSU och båda grafikkorten) jobbigt. men en dag senare efter att jag lämnat in datorn på en verkstad för att få utlåtande så mejlar de från IF och säger att jag kan plocka ihop en dator som motsvarar den jag hade och sedan skicka in kostnadsförslaget. efter ytterligare 2 dagar kommer det in 15.000 kr på kontot. Köper in datorn och ett överspänningsskydd... tyvärr så gick blixten via modemet, vet inte om det finns överspänningsskydd för dessa?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av cheben:

Hittade en tråd på overclock.net (tror jag det var iaf) där en hade fått en läcka i sitt system. Kan säga att det vattnet INTE var destillerat, det var en massa frostskydd i det vattnet och det var riktigt aggressivt mot allt

Det är mycket som "ska" och inte är. Därför är det bästa att bygga eget så man vet att vattnet är destillerat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

De är ju så satans fula de där. Jag hade kört på Silverstone om jag valde slutet.
(Kör Silver Arrow.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Just värdeminskningsundantaget gäller dock inte mobiltelefoner.

Möjligt, men den låga självrisken smakade...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

blir nog luft som det ser ut, custom loop för cpun vet jag inte om jag vågar mig på helt ärligt..

kollade på http://www.komplett.se/noctua-nh-u12s-cpu-kylare/779001

då den passar utmärkt med mitt uttänkta moderkort, och även alla minnen... frågan jag har nu är

kan den kylaren kyla en 4930k tillräckligt bra i ett Corsair 540 air chassi, dubbla fläktar på kylaren? ska överklockas.

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Köper in datorn och ett överspänningsskydd... tyvärr så gick blixten via modemet, vet inte om det finns överspänningsskydd för dessa?

Finns inget konsumentskydd som skyddar när blixten är i närheten, fungerar dock bra mot mindre skit i elnätet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/noctua-nh-u14s-cpu-kylare/779015

om jag förstått rätt enligt http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=64...

så kommer u14s fungera perfekt för lga 2011 set-up? inte hänga över varken ram slots eller pci express portarna på ett Asus X79 deluxe moderkort..

någon som kan confirm?

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |