Proglem med att starta upp program i Windows

Permalänk
Medlem

Proglem med att starta upp program i Windows

Hej, Har haft problem med att starta upp alla mina program i datorn. Det är så att när jag startar dom så startar även Winrar igång men sen får jag felmeddelande att programmet ej hittas. Vill inte att Winrar öppnas upp hela tiden och skulle behöva hjälp med att hitta till det gamla standard programmet i Windows 7 att starta upp programmen igen. Jag har inga virus i datorn så det beror inte på det.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av oliver76:

Hej, Har haft problem med att starta upp alla mina program i datorn. Det är så att när jag startar dom så startar även Winrar igång men sen får jag felmeddelande att programmet ej hittas. Vill inte att Winrar öppnas upp hela tiden och skulle behöva hjälp med att hitta till det gamla standard programmet i Windows 7 att starta upp programmen igen. Jag har inga virus i datorn så det beror inte på det.

Välkommen hit

Det låter som om något skett med hårddisken, att programmapparna helt enkelt är borta.
Har du gjort några ändringar den senaste tiden med datorn?
Har du möjlighet att ta en skärmdump på felmeddelandet?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Välkommen hit

Det låter som om något skett med hårddisken, att programmapparna helt enkelt är borta.
Har du gjort några ändringar den senaste tiden med datorn?
Har du möjlighet att ta en skärmdump på felmeddelandet?

Tror att jag råkat kryssa i rutan när jag valde Winrar som standardprogram för rarfiler men sedan ändrades alla andra ikoner i skrivbordet med till Winrarsä's logga. Vilket program var det som öppnar upp program normalt i Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som du råkat associera winrar med EXE filer, vilket då leder till att winrar försöker öppna programfilen som ett arkiv.
Du måste nu återställa alla fil-associationer för att windows skall rätta till sig. exe filer skall inte ha en association.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Installera 7zip och låt det ta över som hanterare av alla komprimeringsformat kanske vore en lösning?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av oliver76:

Tror att jag råkat kryssa i rutan när jag valde Winrar som standardprogram för rarfiler men sedan ändrades alla andra ikoner i skrivbordet med till Winrarsä's logga. Vilket program var det som öppnar upp program normalt i Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dr_Spackel:

Låter som du råkat associera winrar med EXE filer, vilket då leder till att winrar försöker öppna programfilen som ett arkiv.

Japp, definitivt. Prova avinstallera winrar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Japp, definitivt. Prova avinstallera winrar

Har avinstallerat det och nu är ikonerna vita och programmen startar ändå inte upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Låter som du råkat associera winrar med EXE filer, vilket då leder till att winrar försöker öppna programfilen som ett arkiv.
Du måste nu återställa alla fil-associationer för att windows skall rätta till sig. exe filer skall inte ha en association.

Exakt vad som hänt. Hjälp mig återställa till ursprunget utan att behöva installera om Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av oliver76:

Exakt vad som hänt. Hjälp mig återställa till ursprunget utan att behöva installera om Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte gjort detta själv och vet inte om det fungerar. Innan du gör något så vill jag ha en andra åsikt om guiden.
http://www.winhelponline.com/blog/restore-exe-file-asso-windo...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen -> Standardprogram -> Associera en filtyp eller ett protokoll med ett program ?

Annars, Google is your friend

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilket program jag ska associera det med.

Permalänk
Medlem

Har installerat programmet men det går inte att starta. Det vill att jag ska associera ett program så det kan starta upp vilket är problemet med alla andra program med.

Permalänk
Medlem

Här är ett annat program som återställ filtilläggen till systemstandard.
http://registerhack.se/fix7.html#resetfilext