Mitt ena grafikkort går drygt 10°C varmare

Permalänk
Medlem

Mitt ena grafikkort går drygt 10°C varmare

Har införskaffat mig ett beg. Gigabyte GTX 670 3X från en medlem här på swec för att köra i sli. Har gjort lite stresstest med MSI kombustor för att testa så att kortet fungerar ordentligt. Resultaten visar att vid exakt samma förhållanden så håller sig mitt nyinköpta kort på stadiga 65°C i full load med 100+ core clock och 300+ mem clock, medan mitt gamla kort flåsar på i 75°C och spikar upp mot 80°C.

Är det bara så att jag haft otur i lottdragningen eller är dessa siffror så pass olika att jag bör kontakta tillverkaren och ev. få det utbytt eller lagat? (Har haft det i snart 2 år och alltid trott att min chassi-kylning varit boven i dramat.)

Tacksam för era åsikter.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

Det är inte ovanligt att det ett av korten går varmare, eftersom att varmluften stiger och värmer upp det andra kortet. Se bara till att fixa lite bättre chassi kylning så blir det bra Tror att korten klockar ner sig själva om de blir varmare än 70 grader om jag inte minns helt fel. Försök därför att få ner temperaturerna på korten. Testa att justera fläktkurvan på korten samt att fixa bättre luft flöde i chassit så löser det sig

Visa signatur

Grafikkort: GTX 670-DCII | PSU: CoolerMaster G550M | Moderkort: MSI Z77MPower | HD: Samsung SSD 840 250Gb | Chassi: NZXT Source 201 Elite | Processor: i5-3570K 4,0 GHz

Permalänk
Medlem

Detta är fullt normalt

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av v-clocker:

Det är inte ovanligt att det ett av korten går varmare, eftersom att varmluften stiger och värmer upp det andra kortet. Se bara till att fixa lite bättre chassi kylning så blir det bra Tror att korten klockar ner sig själva om de blir varmare än 70 grader om jag inte minns helt fel. Försök därför att få ner temperaturerna på korten. Testa att justera fläktkurvan på korten samt att fixa bättre luft flöde i chassit så löser det sig

Självklart förstår jag att det övre kortet går varmare i sli.Jjag körde bara med ett kort i och bytte ut det för att testa enskilda prestandan. Antar att 10 grader inte är så mycket att bråka om. Har redan fixat till fläktkurvan. Går 50% i 70 grader. Det där med att klocka ner sig vid 70 grader stämmer inte vad jag kan se, men tack för svar.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Är samma sak på mina riggar med dubbla eller fler kort, inte konstigt att ena är 8-12 grader varmare beroende på när jag kollar.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Är samma sak på mina riggar med dubbla eller fler kort, inte konstigt att ena är 8-12 grader varmare beroende på när jag kollar.

Körde som sagt inte sli när jag gjorde mätningarna, men men...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Fortfarande fullt normalt. Om du kollar i GPU-Z så kan du nog se att de skiljer ganska mycket i ASIC-värden mellan dessa också. Skulle tippa på att det kortet som går varmare har ett högre ASIC än det svalare kortet, men kommer också med största sannolikhet att svara bättre på klockning och kräva mindre spänning för att göra det, men nackdelen att det kommer bli varmt. Vattenkylning är the way to go om du ska ha SLI och klocka, annars blir det ofta ganska varmt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tjena BostonGurka

Ser att du har installerat kortet nu. Det är nog så att inget kort är det andra likt.
Jag hade det tillsammans med ett Asus dc ll top kort och körde en 70% fläktkurva i msi af. Då låg asus kortet på ca 64 grader o ditt kort på ca 41 grader.

Jag fick mitt andra 290 kort igår men lite surt att jag inte kan trycka in det än. måste böka om vattenkylningen lite bara.

Lycka till med 670 sli

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Tjena BostonGurka

Ser att du har installerat kortet nu. Det är nog så att inget kort är det andra likt.
Jag hade det tillsammans med ett Asus dc ll top kort och körde en 70% fläktkurva i msi af. Då låg asus kortet på ca 64 grader o ditt kort på ca 41 grader.

Jag fick mitt andra 290 kort igår men lite surt att jag inte kan trycka in det än. måste böka om vattenkylningen lite bara.

Lycka till med 670 sli

Jo så är det väl tyvärr. Går ingen nöd på mig dock. Eftersom jag har det kortet överst så ligger de nästan på samma temp i load(!). Mixtrat lite med adaptive v-sync också så jag har nästan inte någon micro stuttering alls. Grymt nöjd än så länge. Äntligen kan jag börja utnyttja de där 144 hertz:en utan att dra ner alla grafikinställningar i bott.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Fortfarande fullt normalt. Om du kollar i GPU-Z så kan du nog se att de skiljer ganska mycket i ASIC-värden mellan dessa också. Skulle tippa på att det kortet som går varmare har ett högre ASIC än det svalare kortet, men kommer också med största sannolikhet att svara bättre på klockning och kräva mindre spänning för att göra det, men nackdelen att det kommer bli varmt. Vattenkylning är the way to go om du ska ha SLI och klocka, annars blir det ofta ganska varmt.

Tack för infon

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|