Permalänk

Min laptop fläkt fungerar inte :(

Hej, Jag har sedan någon vecka tillbaks inte hört något ljud från min laptop fläkt och undrar vad man kan göra för att få den att funka igen. Det är en acer aspire v3 571g laptop och datorn har stängts av ett antal gånger när jag har spelat spel som funkat utmärkt innan! Kan det ha med damm i fläkten att göra? hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Om det är damm skulle jag nog köpa tryckluft ifrån Clas Ohlsson/Biltema/Kjell & CO/ andra elektronikaffärer och prova blåsa ur fläkten.

Visa signatur

Geronimo!

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och kolla hur det ser ut...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

okej tack för snabba svar. Fläkten rör sig ingenting och jag har tagit dammsugare o försökt att blåsa in genom fläkten men det verkar inte hända så mycke.

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och se om sladden till fläkten sitter i samt att fläkten inte är blockerad av damm.
Allt sker givetvis på egen risk. Vissa laptops är väldigt lätta att komma i, andra.. not so much

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla guide för din modell på internet innan du börjar plocka isär. Google eller annan sökmotor är din vän. Ha tålamod, var försiktig. Skaffa helst ESD-armband.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Vissa laptops är väldigt lätta att komma i, andra.. not so much

Nej men usch vad snuskigt

Permalänk
Permalänk

Den här är inte en lätt laptop att komma in i + att jag tog tryckluft och sprutade in genom datorn utan att öppna den men fläkten funkar ändå inte?????