Win7 loggar inte automatiskt in på nätverksenhet, trots rätt autentiseringsuppgifter

Permalänk

Win7 loggar inte automatiskt in på nätverksenhet, trots rätt autentiseringsuppgifter

Tänkte skaka liv i tråden igen då jag fortfarande har samma problem - utan nya framsteg. Har även ändrat rubriken till något som bättre i korthet förklarar mitt problem.

I korthet;
Windows kan inte automatiskt logga in på min nätverksenhet som är utdelad av separat dator/server.
Har bara problem med min nya dator; andra enheter fungerar utmärkt. Och jag VET att det är rätt uppgifter då, trots att win inte loggar in automatiskt, så kommer den ihåg uppgifterna när jag väl klickar på enheten i exempelvis Den här datorn.

Har lagt till uppgifterna genom
1) Klicka i "kom ihåg" när jag lägger till enheten i filhanteraren
2) Via "Hanteraren för inloggningsuppgifter"
3) Via cmd enligt förslaget i #3

Dock verkar inte problemet ligga i att win inte kommer ihåg uppgifterna, utan snarare att win inte ansluter automatiskt i uppstart.
Any suggestions?

- HippieDippie 2014-01-09

Hej hopp!

Har stött på ett störande problem att jag får felmeddelanden varje gång jag startar datorn att den inte kan återansluta till mina nätverksenheter (utdelning på server/separat dator). Detta innebär tyvärr att jag måste gå in på respektive enhet för att datorn ska hitta dem, och först då kan andra program såsom foobar komma åt filer som ligger på de enheterna. Det berodde först dock på att jag använde fel användarnamn, men efter att jag ändrat till rätt så hänger problemet fortfarande kvar!

Jag har

  1. kopplat från alla enheter

  2. tagit bort alla autentiseringsuppgifter från 'hanteraren för inloggningsuppgifter'

  3. rensat cachet genom cmd>'net use * /DELETE'

Detta för att sedan lägga till de rätta uppgifterna och enheterna igen. Men problemet kvarstår! Jag har till och med formaterat om min laptop för att testa att uppgifterna är rätt - och där funkar allt som det ska!!! Blir så förbannad när det inte funkar =/

Så tänkte vänta över julhelgen och se om någon här har något annat förslag att få windows att glömma uppgifterna, annars får jag helt enkelt formatera om denna datorn också - för en sådan enkel sak. Just nu känns det som det är den minst irriterande och tidskrävande lösningen tyvärr

- HippieDippie 2013-12-20

Ändrat rubrik till en som bättre förklarar problemet, samt uppdaterat post #1
Permalänk
Medlem

Skapa en ny användarprofil är väl lite mindre drastiskt än omformatering

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Prova att lägga till credentials via cmd;

cmdkey /add:HOST /user:USERNAME /pass:PASSWORD

Om det inte skulle fungera av någon anledning så kan du testa att lägga in sharen via cmd istället;

net use X: \\SERVER\SHARE /user:USERNAME PASSWORD

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av mats42:

Skapa en ny användarprofil är väl lite mindre drastiskt än omformatering

Skapa ny användarprofil? I vad?
Sen tänkte att omformatering vore en easy way out (då det funkade med laptopen). Där vet jag exakt vad jag ska göra - så då tar det bara kanske 2 timmar och problemet är löst. Dock så kunde jag inte hålla mig utan gjorde precis detta i morse, utan resultat... Så det var ju värt^^

Skrivet av Xay0r:

Prova att lägga till credentials via cmd;

cmdkey /add:HOST /user:USERNAME /pass:PASSWORD

Om det inte skulle fungera av någon anledning så kan du testa att lägga in sharen via cmd istället;

net use X: \\SERVER\SHARE /user:USERNAME PASSWORD

Testat båda kommandona, men utan nya resultat.
Lyckas lägga till uppgifterna med cmdkey, samt även mounta nätverksenheter med net use. Bara det att när jag startar om så har de fortfarande röda kryss över sig, samt att jag möts av ett varningsmeddelande att de inte kan hittas. Har till och med lagt till "/persistent:yes" för net use.
Däremot behöver jag inte fylla i uppgifter om jag väl klickar på dem. Till och med så att om jag har en genväg på skrivbordet som enbart pekar på en mapp i enheten så känns den igen som aktiv. Och då klickar jag varken på genvägen eller nätverksplatsen.

Så går fortfarande bet. Har ni några mer bra förslag?

Permalänk

Har nu uppdaterat rubriken samt post #1, detta då jag fortfarande har samma problem.
Skulle vara ytterst tacksam om någon kunde komma med förslag - så ska jag försöka vara mer alert och intresserad att svara denna gång!

Permalänk
Medlem

Du kan dubbelkolla så det inte smyger sig in en annan anslutning tidigare mot den maskinen. (inte specifikt mot den resursen/mappen) Då krånglar credentials liknande det du beskriver nämligen.

Via CMD (innan du har testat att ansluta) - skriv kommandot net use ... då får du upp alla anslutningar, då kanske du kan ana vad det är som ligger och försöker ansluta

I övrigt, att du får upp den där rutan om att den inte hittar alla nätverksplatser är en bugg, den startar delar av explorer (nåja) och försöker öppna sessioner mot nätverksplatser innan allt är klart med nätverksdelarna under boot. Så blir det när allt startas parallellt.

Det är inte så att kontot du använder heter samma på båda maskinerna möjligtvis?
Då får du inte glömma att ange datornamnet i net use - kommandot (som f.ö. är "rätt" sätt att lösa detta problem)
ie: net use x: \\datorn\share\mapp /user:datorn\kontot lösenordet /persitent:yes

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Du kan dubbelkolla så det inte smyger sig in en annan anslutning tidigare mot den maskinen. (inte specifikt mot den resursen/mappen) Då krånglar credentials liknande det du beskriver nämligen.

Via CMD (innan du har testat att ansluta) - skriv kommandot net use ... då får du upp alla anslutningar, då kanske du kan ana vad det är som ligger och försöker ansluta

Jag ska ansluta mot både en public folder samt en personlig folder, båda med olika inloggningar. Vet att lösningen på det är att använda serverns datornamn för ena anslutningen och dess ip för andra - då vad jag vet att win tolkar det som två helt olika anslutningar. Om det är det du syftar på?
Just nu försöker jag dock bara ansluta mot min personliga folder för att minimera ev strul. Och det är bara den anslutningen som dyker upp när jag skriver 'net use' i cmd. Status 'inte tillgänglig'. Dubbelklickar jag på nätverskenheten under den här datorn loggar jag in, utan att manuellt behöva fylla i uppgifterna, och status ändras till 'ok'

Skrivet av Gurk:

I övrigt, att du får upp den där rutan om att den inte hittar alla nätverksplatser är en bugg, den startar delar av explorer (nåja) och försöker öppna sessioner mot nätverksplatser innan allt är klart med nätverksdelarna under boot. Så blir det när allt startas parallellt.

Så datorn är för snabb och gör testet av nätverksplatser innan den är ansluten? Låter typiskt för win, but makes sense...

Skrivet av Gurk:

Det är inte så att kontot du använder heter samma på båda maskinerna möjligtvis?
Då får du inte glömma att ange datornamnet i net use - kommandot (som f.ö. är "rätt" sätt att lösa detta problem)
ie: net use x: \\datorn\share\mapp /user:datorn\kontot lösenordet /persitent:yes

Detta är min andra stationära dator som försöker ansluta mot servern. Har gett den annat datornamn, men vad jag vill minnas är användarnamnet på respektive dator samma, likväl samma som det personliga konto som ligger upplagt på servern. Så JA, kontona har samma namn.

Och i net use så använde jag följande rad när jag senast la till uppgifterna.
net use Y: \\192.168.0.X\MAPP /user:NAMN LÖSENORD /persistent:yes

Så ska testa att göra om enligt modellen som du har angivit.
Återkommer! Och tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HippieDippie:

Jag ska ansluta mot både en public folder samt en personlig folder, båda med olika inloggningar. Vet att lösningen på det är att använda serverns datornamn för ena anslutningen och dess ip för andra - då vad jag vet att win tolkar det som två helt olika anslutningar. Om det är det du syftar på?

Njae, det vetti tusan om jag syftade på det? Men två sessioner med olika credentials kommer att balla ur. Jag trodde det gick ner bland nätverkslagren och sessionen räknades nere på IP nivå, alltså oavsett netbiosnamn, ip, dns-namn osv... men bara för att du skrev att det blir olika så ska jag ta och testa detta. Det har varit en nagel i ögat för mig genom åren när man har velat köra fjärrinstallationer utan att datorn i fråga har varit med i en domän. Jag har alltid kört varianten att mappa mot IPC$ som admin först och komma runt det hela. Tack för tipset.

Skrivet av HippieDippie:

Så datorn är för snabb och gör testet av nätverksplatser innan den är ansluten? Låter typiskt för win, but makes sense...

Den testar inte, den ansluter... jäkligt irriterande. Har ett svagt minne av att det nog var brandväggen som skulle ladda klart... eller den tjänsten iaf.
Man kommer förbi detta genom att inte stänga av burken
Eller hålla handen för skärmen så man slipper se det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av HippieDippie:

Detta är min andra stationära dator som försöker ansluta mot servern. Har gett den annat datornamn, men vad jag vill minnas är användarnamnet på respektive dator samma, likväl samma som det personliga konto som ligger upplagt på servern. Så JA, kontona har samma namn.

Och i net use så använde jag följande rad när jag senast la till uppgifterna.
net use Y: \\192.168.0.X\MAPP /user:NAMN LÖSENORD /persistent:yes

Så ska testa att göra om enligt modellen som du har angivit.
Återkommer! Och tack för svar!

Tyvärr så får jag samma problem, även om jag lägger till datornamnet i kommandot för net use. Sen fick jag problem att den inte kom ihåg mina credentials alls. Lyckades till slut lägga till dem igen, men fortfarande loggar datorn inte in automatiskt tyvärr. Får felmeddelande i början av uppstart, och måste manuellt klicka på enheten för att den ska ansluta (Behöver dock inte fylla i mina credentials utan DET sköter win automatiskt...)

Skrivet av Gurk:

Njae, det vetti tusan om jag syftade på det? Men två sessioner med olika credentials kommer att balla ur. Jag trodde det gick ner bland nätverkslagren och sessionen räknades nere på IP nivå, alltså oavsett netbiosnamn, ip, dns-namn osv... men bara för att du skrev att det blir olika så ska jag ta och testa detta. Det har varit en nagel i ögat för mig genom åren när man har velat köra fjärrinstallationer utan att datorn i fråga har varit med i en domän. Jag har alltid kört varianten att mappa mot IPC$ som admin först och komma runt det hela. Tack för tipset.

Om vi nu pratar om samma sak, att ansluta två olika nätverksenheter mot samma dator med olika credentials, så ja =). Inte för att det var min idé, utan efter illvilligt letande hittade jag den lösningen i ett mörkt hörn av the internetz. För just det fungerade klockrent med min förra dator!
Och verkar för övrigt att du annars kan nätverk betydligt bättre än vad jag kan. IPC$ vet jag inte ens vad det är

Permalänk
Medlem

Detta är lite av ett exploit men kanske värt att prova:
först ha koll på den burken du ska ansluta till vad den heter och konton och lösen för ett lokalt adminkonto på den burken:

net use * /D /Y (obs, rensar allt)
net use \\datorn\ipc$ /user:datorn\administrator lösenordetiklartext /persistent:yes

Prova sen att bara ansluta via utforskaren koppla upp dig på dom olika resurserna
(Det var såhär, ja minus persistent:yes alltså, jag kom förbi krånglet när jag skulle installera program från olika resurser på olika maskiner som en inloggad dödlig användare)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Ursäkta dröjsmålet, men hade mycket i veckan och var i väg i helgen... så tog tag i det först för en stund sedan.

Och *peppar peppar ta i trä*, jag kan ha löst det!!! Inte med din metod, utan med att nedgradera mina drivare ett snäpp! En version lägre, och enbart drivaren (och inte massa extraprogram osv). Har i vart fall fungerat ett par omstarter och uppstarter nu ikväll, så hoppas det håller i sig! (Lär återkomma annars). Slog mig nämligen i morse att det kunde vara värt ett försök att ändra lite med drivarna...

Så nu har jag 3 nätverksenheter, med två olika inloggningar, som startar vid uppstart! Knepet där är som sagt att använda datornamnet för en av inloggningarna och ip-nummret för de andra två. (eller vice versa)

Men av ren nyfikenhet; vad gör /D /Y för net use? Är det förkortningar för /Delete och /Yes? Så man rensar allt i net use med den raden?

Samt har ingen aning om vad ipc$ ens innebär, men verkar som jag slipper lära mig nu!

Tack för stöd och hjälp!

Permalänk
Medlem

Japp, det är delete och yes
Gött att du fick ordning på det!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T