Spela in skärmbild? Får inte fraps att funka, vad finns det för alternativ?

Permalänk
Medlem

Spela in skärmbild? Får inte fraps att funka, vad finns det för alternativ?

Jag letar effter en gratis skärminspelare med HD. Har testat fraps som alla tjatar om fast det funkar inte! Några tipps???
(vill ha den för att spela in spel)

Dold text
Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? För ifall du har nvidia så kan du ju testa shadowplay

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Avstängd

Camtasia Studio 8 t.e.x
Vad är det som inte fungerar med fraps?

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix_ig:

Jag letar effter en gratis skärminspelare med HD. Har testat fraps som alla tjatar om fast det funkar inte! Några tipps???
(vill ha den för att spela in spel)

Dold text

Peka Fraps till en dedikerad hårddisk som du enbart lagrar råmaterial på. (om du nu har flera hårdiskar)
Så går det mycket bättre, och det gäller inte bara Fraps.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXistenZ.se:

Camtasia Studio 8 t.e.x
Vad är det som inte fungerar med fraps?

Det går inte att spela in... när jag klickar på spela in så händer det inget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Vad har du för grafikkort? För ifall du har nvidia så kan du ju testa shadowplay

Shadowplay verkar bra! Ska testa

Permalänk

För spel: MSI Afterburner (fler inställningsmöjligheter än Fraps + Intel Quick Sync kodning)
För skrivbord: CamStudio

Om du redan har Fraps kan det vara värt att kolla på en youtube-tutorial och inte ge upp för tidigt

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Tänk på att Shadowplay inte fungerar i alla spel och inte heller om du har AMD eller Intel grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix_ig:

Det går inte att spela in... när jag klickar på spela in så händer det inget...

Jaha. Men då fattar jag hela grejen.

Gör nu så här, att du tar och läser igenom hela länken (som jag länkar nedan) Bara läs den.

Sen gör du det steg för steg, genom att läsa den först, så kommer det inga plötsliga överraskningar.

Det är inte Fraps som strular, du måste bara göra några inställningar först.

Jag hittade en blogg som förklarar det hela väldigt enkelt, med bilder o allt

Följer du den, så är saken klar

Här kommer länken ---> Fraps Glömde bort) scrolla bara förbi pollarna

Sen ser du till att Fraps är startad, och slår till F9. Så börjar Fraps spela in.

Och glöm inte det jag skrev innan: Peka Fraps till en dedikerad hårddisk som du enbart lagrar råmaterial på.

Själv använder jag Afterburner då jag trivs med det, men även där så gäller regeln "Peka till en dedikerad hårddisk som du enbart lagrar råmaterial på"

Prova dig fram, så kommer du rätt fort hitta vilken som passar just dig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

FRAPS fungerar bra för det mesta. Dxtory är väl det bästa om man vill ha kvalité, men beroende på codec så kan det ha lite större inverkan på systemet. Shadowplay är fantastiskt, det saknas fortfarande många vitala delar för att det ska vara som man vill ha det, men i regel så är det annars det bästa som finns på marknaden. Det kräver dock att du har ett Nvidia-kort av 6xx-modellen eller senare.

Det är ju i beta-stadiet fortfarande så inte så konstigt. Det som saknas är att kunna spela in fler ljudkanaler (separat), möjligheten att spela in i 30fps och helst högre fps också samt stöjda upplösning högre än 1080p. Det blir inte samma kvalité som med Dxtory och Lagarith Lossless, men inte långt ifrån, dessutom tar Shadowplay nästan inga systemresurser alls och kan dessutom spara gameplay som du inte ens "spelade in".

Får de till detta så tror jag snart att Dxtory, FRAPS, Action, Bandicam och allt vad det nu heter kommer att få det mycket svårt att sälja så bra. Det blir dessutom en jävligt bra USP för att köpa Nvidia-kort i framtiden!

Kör med H.264 och komprimerar ypperligt vilket också innebär att man kan spela in mycket utan att behöva en riktigt fet lagringsdisk.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Samt titel ändrad, den passar bättre här.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Får de till detta så tror jag snart att Dxtory, FRAPS, Action, Bandicam och allt vad det nu heter kommer att få det mycket svårt att sälja så bra. Det blir dessutom en jävligt bra USP för att köpa Nvidia-kort i framtiden!

Det har jag väldigt svårt att tro. Dxtory är ändå bäst då du får så rå data som möjligt samt ljudkanaler.

Blir lite svårt att redigera en mixad klump som shadowplay ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Det har jag väldigt svårt att tro. Dxtory är ändå bäst då du får så rå data som möjligt samt ljudkanaler.

Blir lite svårt att redigera en mixad klump som shadowplay ger.

Läs om mitt inlägg, gör om gör rätt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

du är väl medveten om att det inte går att spela in film i skrivbordsmiljö, om det är det du provar.
du måste ha ett spel aktiverat för att kunna spela in.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Läs om mitt inlägg, gör om gör rätt.

Jag gjorde rätt från början. Har fortfarande väldigt svårt att tro att det någonsin kommer dra ner på sales. Alla har inte heller Nvidia.

Shadowplay som det är ju är ju knappast det bästa? Dxtory är det bästa, helt enkelt.

Skrivet av morxy49:

du är väl medveten om att det inte går att spela in film i skrivbordsmiljö, om det är det du provar.
du måste ha ett spel aktiverat för att kunna spela in.

Med Fraps? Jo det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Jag gjorde rätt från början. Har fortfarande väldigt svårt att tro att det någonsin kommer dra ner på sales. Alla har inte heller Nvidia.

Shadowplay som det är ju är ju knappast det bästa? Dxtory är det bästa, helt enkelt.

Med Fraps? Jo det går.

"Det som saknas är att kunna spela in fler ljudkanaler (separat), möjligheten att spela in i 30fps och helst högre fps också samt stöjda upplösning högre än 1080p."

Sett till helheten är Shadowplay överlägset. Dxtory är bättre när det kommer till kvalité, ja men den är marginell jämfört med prestandapåverkan den har. Dessutom ska det upp på YT sen så då förstör ändå YT videon oavsett så förutom ovan nämnda begränsningar och kanske att man bara kan spela in 20min åt gången så är Shadowplay en solklar vinnare.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

"Det som saknas är att kunna spela in fler ljudkanaler (separat), möjligheten att spela in i 30fps och helst högre fps också samt stöjda upplösning högre än 1080p."

Sett till helheten är Shadowplay överlägset. Dxtory är bättre när det kommer till kvalité, ja men den är marginell jämfört med prestandapåverkan den har. Dessutom ska det upp på YT sen så då förstör ändå YT videon oavsett så förutom ovan nämnda begränsningar och kanske att man bara kan spela in 20min åt gången så är Shadowplay en solklar vinnare.

Knappast, så som det är nu är det en helt okej grej men då det enbart finns till Nvidia är det ju ingen solklar vinnare.

Fast om jag redigerar en video så vill jag att den ska vara ren och krispig. Shadowplay ger riktigt bra kvalite men jag vill ändå ha så ren bild som möjligt vid redigering.

Inget verktyg som kletar ihop en fil åt dig kommer vinna över program såsom Dxtory som inte ens ger en märkbar prestandahit.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag ska nu testa att spela in med Shadowplay