Cooler Master Eisberg, låter fruktansvärt mycket

Permalänk
Medlem

Cooler Master Eisberg, låter fruktansvärt mycket

Hej jag har köpt en Cooler Master Eisberg 240L Prestige och hade då hoppats på en tyst och sval dator men istället låter pumpen upp till 60db När datorn när stängd, är det någon annan som har haft detta problem eller kan jag ha gjort något fel med installationen?

Visa signatur

Phanteks Evolv Shift FTW

Permalänk
Skrivet av zrotro:

Hej jag har köpt en Cooler Master Eisberg 240L Prestige och hade då hoppats på en tyst och sval dator men istället låter pumpen upp till 60db När datorn när stängd, är det någon annan som har haft detta problem eller kan jag ha gjort något fel med installationen?

låter den så mycket hela tiden eller bara när du pressar datorn i spel ?

ladda ner HWmonitor vilka temp har du?

skriv ner din setup. har du monterat allt rätt ? kolla kylarpasta. + att alla skruvar är åtdragna i monteringen mot processorn

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

låter den så mycket hela tiden eller bara när du pressar datorn i spel ?

ladda ner HWmonitor vilka temp har du?

skriv ner din setup. har du monterat allt rätt ? kolla kylarpasta. + att alla skruvar är åtdragna i monteringen mot processorn

Den låter lika mycket hela tiden.

Jag ligger på mellan 20-25c i idel men jag har överklockat den till 4,4.
Jag har en Intel Core i5 3570K 3,4Ghz och Asus P8Z77-V Pro moderkort, och ett gtx580
alla skruvar sitter bra och kylpasta har jag på...

Visa signatur

Phanteks Evolv Shift FTW

Permalänk
Skrivet av zrotro:

Den låter lika mycket hela tiden.

Jag ligger på mellan 20-25c i idel men jag har överklockat den till 4,4.
Jag har en Intel Core i5 3570K 3,4Ghz och Asus P8Z77-V Pro moderkort, och ett gtx580
alla skruvar sitter bra och kylpasta har jag på...

enligt tester så ska den gå betydligt tystare.. är du säker på att du kopplat rätt ?
http://www.guru3d.com/articles_pages/cooler_master_eisberg_24...
varifrån köpte du den.. ? gå dit be dom testa eller byt till en ny kan ju vara RMA.
hur har du mätt 60db ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrotro:

Den låter lika mycket hela tiden.

Jag ligger på mellan 20-25c i idel men jag har överklockat den till 4,4.
Jag har en Intel Core i5 3570K 3,4Ghz och Asus P8Z77-V Pro moderkort, och ett gtx580
alla skruvar sitter bra och kylpasta har jag på...

Temperaturer i idle är fullkomligt oviktiga. Vad har du för temperaturer i load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Temperaturer i idle är fullkomligt oviktiga. Vad har du för temperaturer i load?

Det är dom ju inte alls det. TS klagar på ljudet, om hans ljud är högt i Idle så är det något som är fel. Kanske hade han haft 60 grader i idle, då hade det varit installationen som var fel....

Permalänk
Medlem

Har också en Eisberg fast 120mm-modellen, låter också hur mycket som helst även fast jag kör den på halva hastigheten.
Fått den utbytt en gång men den nya lät lika mycket. :/

Visa signatur

EVGA 1080 Ti | AMD Ryzen 7 7700X | Asus ROG Strix B650E-F | Corsair Vengeance 32GB 60000MHz | Corsair MP500 240GB | Seagate Firecuda Beskar 1TB | Corsair RM850x | Phanteks NV7 | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrotro:

Den låter lika mycket hela tiden.

Jag ligger på mellan 20-25c i idel men jag har överklockat den till 4,4.
Jag har en Intel Core i5 3570K 3,4Ghz och Asus P8Z77-V Pro moderkort, och ett gtx580
alla skruvar sitter bra och kylpasta har jag på...

Prova vänd på chassit lite så att eventuella luftbubblor får en chans att flytta sig. Luft i systemet kan ju ge lite knackigt pumpljud. Hittar du ett läge där det blir betydligt tystare så låt den stå där i någon timme innan du ändrar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Prova vänd på chassit lite så att eventuella luftbubblor får en chans att flytta sig. Luft i systemet kan ju ge lite knackigt pumpljud. Hittar du ett läge där det blir betydligt tystare så låt den stå där i någon timme innan du ändrar tillbaka.

Tack för alla svar, ska prova att vända lite på datorn och se vad som händer, annars skickar jag tillbaka den på "lagning" och håppas det blir bättre

Visa signatur

Phanteks Evolv Shift FTW

Permalänk
Medlem

Du är säker på att det är pumpen som låter, det är uteslutet att stockfläktarna är kassa?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

alltså, du matar pumpen med rätt mängd volt va? de låter som fan om de får fel mängd volt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.