32 eller 64 bitars windows 7 på Acer Aspire M5201

Permalänk
Medlem

32 eller 64 bitars windows 7 på Acer Aspire M5201

Hej!
Ja som rubriken lyder undrar jag om jag bör gå på 32 eller 64 bitars windows 7 i gällande dator. Processorn är en AMD Phenom X4 (märkt med 64 på kisterdekalen, stöder 64-bit?), datorn har 4 gb ram och ett grafikkort på 1 gb.

Någon som med säkerhet kan säga vad jag bör välja?

Permalänk
Rekordmedlem

64 Bit om du inte har nån speciell anledning att inte välja det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ser ingen anledning till att du inte ska köra 64-bit

Permalänk
Medlem

Tumregel är väl att alltid välja 64-bit om du har minst 4gb ram.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tumregel är väl att alltid välja 64-bit om du har minst 4gb ram.

Fungerar lika bra med 2GB RAM (kör det på min ena laptop och det är även minimum krav för 64 bit), enda skillnaden är att du kan gå över 3,5GB gränsen (som är max med x86) med 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fungerar lika bra med 2GB RAM (kör det på min ena laptop och det är även minimum krav för 64 bit), enda skillnaden är att du kan gå över 3,5GB gränsen (som är max med x86) med 64 bit

Det vel i og for seg ikke noen "krav" for å velge 64 bit vs 32 bit, men allokering av minne er bedre på 64 bit systemer enn 32 bit. Hele poenger nettopp med 64 biter er hvordan operativ systemet kan disponere RAM i forhold til system ressurser (dvs alle annen minnes adressering der kan bli lagt i form av HD/SSD inkl RAM).

Til OP, alle program der er 32 biter vil også fungere i et 64 biter miljø i dag. Det er altså ikke noen grunn til å velge 32 bit OS fremfor 64 biter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigantrix:

Det vel i og for seg ikke noen "krav" for å velge 64 bit vs 32 bit, men allokering av minne er bedre på 64 bit systemer enn 32 bit. Hele poenger nettopp med 64 biter er hvordan operativ systemet kan disponere RAM i forhold til system ressurser (dvs alle annen minnes adressering der kan bli lagt i form av HD/SSD inkl RAM).

Til OP, alle program der er 32 biter vil også fungere i et 64 biter miljø i dag. Det er altså ikke noen grunn til å velge 32 bit OS fremfor 64 biter.

32 bit hanterar inte mer än 3,5GB RAM, du kan stoppa i så du har 100GB RAM i din dator och installera 32 bit Windows om du vill, det kommer ändå inte kunna använda mer än 3,5GB och minimumkrav för 64 bit är 2GB

Permalänk
Medlem

64 bit tar mer plats i minnet är 32 bit. Det ser man också på minnes kraven från Microsoft och diverse tester.

Tex tyckte folk som hade 2 GB minne att 64 bit gick så dåligt att de var på väg att byt tillbaka till XP innan de övertygades att testa 32 bit också som de blev jätte nöjd med.

Egentligen ska man har över 4 GB minne innan man går över till 64 bit men många struntar i vad tester osv säger och kör med 64 bit ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

64 bit tar mer plats i minnet är 32 bit. Det ser man också på minnes kraven från Microsoft och diverse tester.

Tex tyckte folk som hade 2 GB minne att 64 bit gick så dåligt att de var på väg att byt tillbaka till XP innan de övertygades att testa 32 bit också som de blev jätte nöjd med.

Egentligen ska man har över 4 GB minne innan man går över till 64 bit men många struntar i vad tester osv säger och kör med 64 bit ändå.

det där finns det noll grunder för enda anledningen man kör 32 bitars är bakotkompabilitet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det där finns det noll grunder för enda anledningen man kör 32 bitars är bakotkompabilitet.

Förklara då kraven från Microsoft och resultaten av riktiga tester som gjort för att svara på frågan. Dom borde veta bättre än många andra.

Edit:
Hänvisa nu inte till butiks reklam för Microsoft osv har redan berättat att de tröttnade att förklara så att de lätt kunder få som de ville även om kundena förlorade på det. Microsoft hade under en kort tid t.o.m en patch som ändrade siffrorna som visades innan de beslöt sig för att det inte var värt deras tid och energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Förklara då kraven från Microsoft och resultaten av riktiga tester som gjort för att svara på frågan. Dom borde veta bättre än många andra.

Edit:
Hänvisa nu inte till butiks reklam för Microsoft osv har redan berättat att de tröttnade att förklara så att de lätt kunder få som de ville även om kundena förlorade på det. Microsoft hade under en kort tid t.o.m en patch som ändrade siffrorna som visades innan de beslöt sig för att det inte var värt deras tid och energi.

jag jobbar med deployment hos kunder och har rullat flera tusen datorer med Windows 7. Den enda anledningen till att företag använder 32 bitars är för programkompabilitet. Titta på Windows 8 x64 den har en mindre memory thumbprint än Windows 7 x86. Och om vi skulle säga teorietiskt att 32 bitars tar mindre än 64 ( windows 7 ) varför skall man använda sig av det över huvud taget om man inte har gamla program? finns inga fördelar alls, blir extra jobbigt också om du sen vill uppgradera minnet jaha då sitter du där med fel version av Windows...

Jag behöver inte visa tester ifrån MS, har gott om egen erfarenhet i frågan, men om du behöver det googla

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag jobbar med deployment hos kunder och har rullat flera tusen datorer med Windows 7. Den enda anledningen till att företag använder 32 bitars är för programkompabilitet. Titta på Windows 8 x64 den har en mindre memory thumbprint än Windows 7 x86. Och om vi skulle säga teorietiskt att 32 bitars tar mindre än 64 ( windows 7 ) varför skall man använda sig av det över huvud taget om man inte har gamla program? finns inga fördelar alls, blir extra jobbigt också om du sen vill uppgradera minnet jaha då sitter du där med fel version av Windows...

Jag behöver inte visa tester ifrån MS, har gott om egen erfarenhet i frågan, men om du behöver det googla

Så du tycker att allt som har med minne att göra inte spelar roll för dig. Uppenbarligen spelar minnes frågan roll för andra eftersom det ofta nämns som skäl att ta 64 bit (tex har 6, 8, 16 GB osv installerat) och folk av olika skäl t.o.m köper mer minne till sin dator.

Folk köper nytt så sällan att det ändå bör vara dags att göra något åt Windows så jag ser inte det som en nackdel.

En mormor som bara surfar med webbläsaren och gör andra enkla saker tycker självklart att en billig märkes dator är lika bra som en spel dator på Dreamhack. Eftersom hon inte spelar märker hon ingen skillnad. Vilken dator som är bättre är en sak och att hon inte märker någon skillnad är en helt annan. Blanda inte ihop dom två sakerna.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

64 bit tar mer plats i minnet är 32 bit. Det ser man också på minnes kraven från Microsoft och diverse tester.

Tex tyckte folk som hade 2 GB minne att 64 bit gick så dåligt att de var på väg att byt tillbaka till XP innan de övertygades att testa 32 bit också som de blev jätte nöjd med.

Egentligen ska man har över 4 GB minne innan man går över till 64 bit men många struntar i vad tester osv säger och kör med 64 bit ändå.

Det är detta jag funderar över, för om 64 bit är tyngre att driva så vinner jag kanske på att köra 32 bit istället? Sen har jag läst någonstans att det är den totala minnesmängden i datorn som är begränsad i ett 32 bitars system. Med ett grafikkort på 1gb och 4 gb ram samt hdd buffert och liknande känns det som att mycket minne inte kommer till sin rätt om det stämmer?

Permalänk
Skrivet av lbs76:

Hej!
Ja som rubriken lyder undrar jag om jag bör gå på 32 eller 64 bitars windows 7 i gällande dator. Processorn är en AMD Phenom X4 (märkt med 64 på kisterdekalen, stöder 64-bit?), datorn har 4 gb ram och ett grafikkort på 1 gb.

Någon som med säkerhet kan säga vad jag bör välja?

Med 4Gb RAM och 1Gb på grafikkortet tycker jag absolut du ska köra på 64-bitars!

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Det blev 64 bitars OS för mig. Dock verkar det lite konstigt när jag kollar hur mycket RAM datorn har. 4gb är installerat men windows påstår att endast 3.75 gb går att använda. Jag har läst runt och förstått att det kan vara den integrerade grafiken som tar minne i anspråk. Min tanke var inte att installera drivrutiner för den integrerade grafiken, men när jag installerade drivrutinerna för mitt grafikkort installerades drivrutiner även för det integrerade. Jag har testat att stänga av den integrerade grafiken i bios men märker ingen skillnad. Likaså blir jag resultatlös om jag avaktiverar den integrerade kretsen i enhetshanteraren.

Har någon något förslag på vad jag kan göra? Var det dumt att stänga av kretsen i bios trots att drivrutiner är installerade?

Permalänk
Rekordmedlem

32 bit Win kan maximalt adressera 4GByte totalt och grafikminne ingår i det, så det har inte med om du har delat eller dedikerat minne att göra utan den mängd som grafiken kräver dras helt enkelt från mängden tillgängligt ram eftersom det inte finns fler än 32 adressbitar att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Datavetare

Det är inte det inbyggda grafikkortet, det är de kort du har på PCI/PCIe som har s.k. "minnesmappad I/O" vilket betyder att man gör funktionerna på korten tillgängliga för CPUn via specifika minnesadresser. Så en liten del av de 4GB som du har kan inte mappas in då PCI/PCIe (alltid?) är 32-bit.

64-bitars läge är i princip alltid att föredra på x86. På CPU-arkitekturer där man inte ändrade på något mer än storleken på register, t.ex. PowerPC, MIPS och SPARC, så är 64-bitars läget typiskt alltid något långsammare och normalt kör man faktiskt applikationer i 32-bitars läge på dessa OS medan själva OS-kärnan och utvalda applikationer kör 64-bits läge.

På x86 fanns det väldigt många flaskhalsar som man passade på att lösa när man skapade 64-bitars läget, dessa förbättringar är så pass stora så det är i princip alltid minst lika snabbt att köra 64-bitars versionen av program jämfört med 32-bitars. Men det handlar sällan om några gigantiska skillnader i prestanda, räkna med 0-30%.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

32 bit Win kan maximalt adressera 4GByte totalt och grafikminne ingår i det, så det har inte med om du har delat eller dedikerat minne att göra utan den mängd som grafiken kräver dras helt enkelt från mängden tillgängligt ram eftersom det inte finns fler än 32 adressbitar att använda.

Fast det kvittar ju när han installerat 64 bit Win