Uppdaterat till 8.1 från 8.0, ingenting fungerar!! Vet inte vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat till 8.1 från 8.0, ingenting fungerar!! Vet inte vad jag ska göra.

Hej!
Fick hem min nya fina Acer V5-573G från cdon i veckan.

Till en början JAG HATAR Win 8!!
Men jag uppdaterade till 8.1.

Nu finns inga drivrutiner, grafiken ser ut att komma från stenåldern, nätverkskortet vägrar att fungera.

Datorn är fylld med skräp (bloatware kallas det va?). Så innerligt mycket förinstallerad skit som ligger på hårddisken som jag inte vet hur man får bort.
Finns det program för det?

Vet inte vad jag ska ta mig till, är inte särskilt datorkunnig när det gäller att hålla på o leka med windows programvaror o liknande. Vill bara att det ska fungera och att jag ska kunna ta ut maximal effekt/prestanda ur datorn till spelande.

Behöver all hjälp jag kan få

Mvh Sebastian

antydan till §7
Permalänk
Medlem

Testa ominstallera drivrutinerna och avinstallera det du inte behöver. Alternativt kan du ominstallera Windows 8 och testa igen eller hitta 8.1 om det går.

Vill du ha Windows 7 får du nog hitta en licens till det och installera, dock får du konvertera från GPT partition om jag minns rätt.

Att ladda ner olagligt vet du själv är olagligt och du vet nog att det kommer leda till att tråden blir låst. Windows licens kostar inte så mycket. 7an hittar du nog någonstans för runt 1000-1500kr. Vill du inte punga ut pengarna fortsätt på Windows 8/8.1 eller gå över till något fritt alternativ. Linux/BSD etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Win 8 känns annars rätt "rappt" därför jag fortfarande vill ha det kvar, men ingenting fungerar ju.

Hur ominstallerar jag drivrutinerna? vet inte ens vart dom ligger eller hur jag hittar dom på hårddisken, efter sökandes på google finner jag fortfarande inget program som kan sköta drivrutinerna.

Hur ominstallerar jag windows 8 då? Vill inte ha alla dessa appar som den installerar i 30min. Liksom 40gb förinstallerat material jag inte valt att ha.

Permalänk
Avstängd

Ladda hem drivrutinerna på nytt? Bara söka på de komponenter du ska ha till.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna för Nvidiakortet har jag iaf enligt geforce experince.

Men hur vet jag vilka komponenter och vad jag ska söka efter? Microsofts hemsida är ju inte mycket till hjälp.

Permalänk
Medlem

http://us.acer.com/ac/en/US/content/drivers

Skriv in modell eller serienummer, börja ladda ner drivrutiner.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk

Enhetshanteraren är svaret

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Här
http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers
skriv in Aspire V5-573G i sökrutan och ändra till Windows 8.1

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Börja med det mest basic, hitta drivrutin för nätverkskortet.
När nätverket fungerar laddar du ner Slimdrivers Free https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Programmet är väldigt förtjust i att skapa Restore Points före varje drivrutin installeras samt starta om efter.
Jag brukar skapa en RP vid första drivrutinen och startar inte om datorn innan alla drivrutiner är installerade. (Men det är jag det, du gör som det känns bäst för dig)
Lycka till !

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Ladda ner följande fil från en annan dator, installera den sen på din nya dator:
(OBS! Acer hade ingen drivrutin för LAN som är kompatibel med Windows 8.1, så det är inte säkert att denna fungerar)
ACER LAN Direktlänk

Om drivrutinen ovan inte fungerar, läs detta:
På din nya dator, tryck ner Windows-tangenten tillsammans med 'R', du får då upp en ruta med titeln "Kör". Där skriver du "dxdiag" och klickar på Ok.
En ny ruta med titeln "Diagnostikverktyg för DirectX" kommer visas, där kan du se information om datorn under "Systeminformation". Svara i tråden med texten som står efter "Systemtillverkare" & "Systemmodell" så letar jag upp fungerade drivrutiner åt dig.

Får du igång nätverket kan du fortsätta nedan, så är du snart igång:
Börja med att ladda ned PC dDecrapifier, när du startar följer du bara instruktionerna så kommer den lista allt förinstallerat skit. Du får upp en lista över allt den hittar och kan välja om du vill behålla något, sen klickar du dig vidare så avinstallerar den valda program.
PC Decrapifier Direktlänk

När du är klar med ovan, fortsätt med Driver Booster (bästa gratis mjukvara för att uppdatera drivrutiner) ladda ner programmet och klicka på Update All, se http://www.youtube.com/watch?v=-SMDv7QG2NA#t=37
Den kommer ladda ner och uppdatera samtliga drivrutiner på datorn, du behöver bara vänta.
Driver Booster Direktlänk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelQ:

Ladda ner följande fil från en annan dator, installera den sen på din nya dator:
(OBS! Acer hade ingen drivrutin för LAN som är kompatibel med Windows 8.1, så det är inte säkert att denna fungerar)
ACER LAN Direktlänk

Om drivrutinen ovan inte fungerar, läs detta:
På din nya dator, tryck ner Windows-tangenten tillsammans med 'R', du får då upp en ruta med titeln "Kör". Där skriver du "dxdiag" och klickar på Ok.
En ny ruta med titeln "Diagnostikverktyg för DirectX" kommer visas, där kan du se information om datorn under "Systeminformation". Svara i tråden med texten som står efter "Systemtillverkare" & "Systemmodell" så letar jag upp fungerade drivrutiner åt dig.

Får du igång nätverket kan du fortsätta nedan, så är du snart igång:
Börja med att ladda ned PC dDecrapifier, när du startar följer du bara instruktionerna så kommer den lista allt förinstallerat skit. Du får upp en lista över allt den hittar och kan välja om du vill behålla något, sen klickar du dig vidare så avinstallerar den valda program.
PC Decrapifier Direktlänk

När du är klar med ovan, fortsätt med Driver Booster (bästa gratis mjukvara för att uppdatera drivrutiner) ladda ner programmet och klicka på Update All, se http://www.youtube.com/watch?v=-SMDv7QG2NA#t=37
Den kommer ladda ner och uppdatera samtliga drivrutiner på datorn, du behöver bara vänta.
Driver Booster Direktlänk

Tack så jätte mycket! båda programmen funkar klockrent!!! Hoppas nu att drivrutinerna som är påväg ner får ordning på datorn.

Och tack till alla andra som engagerat sig, ni har räddat min dag, och att jag behåller win 8

Nu ser jag äntligen ljuset igen.

Permalänk
Medlem

Enligt Driver Booster är alla drivar perfect nu.

Men har fortfarande det urkassa utseendet, liksom suddigt/dålig kvalité.
Som ex. om ni tittar på bilden så ser ni att färgerna och texten inte är helt klart. Det är så här överallt.

Permalänk
Medlem

Testa följande, fungerar inte det är nästa steg att återställa drivrutinerna för grafikkortet och sen uppdatera igen.
Gå till skrivbordet, högerklicka och välj Skärmupplösning. Kontrollera att reglaget för Upplösning är på högsta möjliga.
På samma sida går du vidare till "Förstora eller förminska text och andra objekt", se till att "Mindre - 100%" är det valda alternativet.
Fortfarande ingen skillnad?
På samma sida väljer du "Justera ClearType-text" (menyn till vänster) och inaktiverar det (är det redan inaktiverat testar du att aktivera istället.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte ovan kan du börja med att skicka mig vilken modell du har på grafikkortet:
Tryck ner Windows-tangenten tillsammans med 'R', du får då upp en ruta med titeln "Kör". Där skriver du "dxdiag" och klickar på Ok.
En ny ruta med titeln "Diagnostikverktyg för DirectX" kommer visas, byt flik till "Bildskärm 1" (överst i fönstret), direkt under fliken har du information om grafikkortet, skicka det som står under "Namn" & "Tillverkare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelQ:

Testa följande, fungerar inte det är nästa steg att återställa drivrutinerna för grafikkortet och sen uppdatera igen.
Gå till skrivbordet, högerklicka och välj Skärmupplösning. Kontrollera att reglaget för Upplösning är på högsta möjliga.
På samma sida går du vidare till "Förstora eller förminska text och andra objekt", se till att "Mindre - 100%" är det valda alternativet.
Fortfarande ingen skillnad?
På samma sida väljer du "Justera ClearType-text" (menyn till vänster) och inaktiverar det (är det redan inaktiverat testar du att aktivera istället.

OMG!!!! oherregud va glad jag blev nu, gick in och förminskade till minsta (standard?) så nu kan jag njuta av den vackert skarpa 1080p kvalitén

Ni har då lösningar på precis allt.

Kör även start8 i win8 så jag får en startknapp, så nu är allt som det ska, helt okej faktiskt

Återigen ni har räddat min dag och framförallt min dator, är evigt tacksam för att forumet finns och att ni tar er tid och hjälper en hjälplös stackare.

Permalänk
Medlem

Kul att det fungerar!
Har du fler frågor som gäller Windows 8.1 eller Windows i allmänt får du gärna skicka ett PM.

Permalänk
Medlem

Vill du slippa att logga in varje gång du starta gör du på följande sätt

Start -> kör skriv in netplwiz tryck enter sen kryssar du ur användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn.
tryck OK och fyll i ditt lösenord.Vips så går datorn förbi inloggnings fönstret vid start

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

När jag spelar LoL, enda spelet jag har och spelar. Så fps droppar datorn nåt så in i h#lvete!!! Den flimrar mellan 40-60 hela tiden, och ibland sjunker den ner till 10 fps. Ja, jag har batteriinställningar på prestanda och kör med ac-kabel i.

Enligt Geforce experience har jag senaste drivarna till mitt Nvidia 750M grafikkort. Nivida kontrollpanelen är ju helt värdelös, inte hjälpsam för 5 öre.

För antagligen sitter jag o spelar på integrerad grafik, eller så är det något allvarligt fel med grafikkortet.
Försökt att gå in i enhetshanteraren och stänga av Intels grafik, men då blir skärmen svart i t.ex LoL.

Behöver snabb och akut hjälp med detta!

Kan jag avinstallera grafik drivarna för båda Intel och Nvidia och ominstallera?