Problem med att stänga av datorn normalt

Permalänk

Problem med att stänga av datorn normalt

Har lite problem när jag ska slå av datorn min, den vill int stänga av helt, det går int att göra nå eller se nå på skärma, det står dock på moderkortet "OEM initialization before microcode loading". Går ju att hålla in knappen så stängs den ju av, men, he börja igår när jag råka knuffa till datorn lite så moderkortsströmkabeln åkte ut.

Har testat klicka på restart knappen på moderkortet, visade sig inte hjälpa. Kollade även så att alla kablar satt som de skulle, har även kört Windows Memory Diagnostic Tool och det var inget fel på RAM-minnena enligt det programmet. Jag fruktar att moderkortet kan ha blivit lite skadat. Så jag tänkte höra om någon av er haft liknande problem eller har tips på vad jag kan göra för att åtgärda problemet.

moderkort: Z77 Extreme 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kribbamark:

Har lite problem när jag ska slå av datorn min, den vill int stänga av helt, det går int att göra nå eller se nå på skärma, det står dock på moderkortet "OEM initialization before microcode loading". Går ju att hålla in knappen så stängs den ju av, men, he börja igår när jag råka knuffa till datorn lite så moderkortsströmkabeln åkte ut.

Har testat klicka på restart knappen på moderkortet, visade sig inte hjälpa. Kollade även så att alla kablar satt som de skulle, har även kört Windows Memory Diagnostic Tool och det var inget fel på RAM-minnena enligt det programmet. Jag fruktar att moderkortet kan ha blivit lite skadat. Så jag tänkte höra om någon av er haft liknande problem eller har tips på vad jag kan göra för att åtgärda problemet.

moderkort: Z77 Extreme 4

En sak kan ev hjölp!
Dra in senaste bios/UEFI till mobot.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64

jag är ganska rookie på sånt här, men ska jag ladda ned en specifik "del/kategori" av BIOsen, det finns nämligen en jädra massa olika alternativ: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/?cat=Download

Jag kör förövrigt med windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör ta den senaste bios (2.90) och följa anvisningarna noga kolla på länken med +:et.

Du måste ha knuffat datorn rätt rejält om moderkortsströmsladden "åkte" ur.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64

Nu jävlar funkar pärlan som den ska! Updaterade BIOsen och tog även bort en extra hårddisk som jag satte dit för ngn vecka sedan, den hade också ett OS på sig, som jag int hade idats ta bort. Vet inte om det var det som fixade problemet, men antar att det var BIOs uppdateringen, men hursomhelst, tack som fan för hjälpen!

Jag skulle skjuta fram stolen så råkade jag knäa till den så vickade till. Men jag tror att jag hade glömt att stoppa fast "säkerhetshaken" till kabeln när jag först monterade ihop datorn. Kabeln åkte inte ut helt heller, bara nog mycket för att man inte skulle kunna starta datorn.