Permalänk
Avstängd

Vattenkylning med konstant kranvatten

Nu bor inte jag i lägenhet, men finns det ingen som har gått i tankarna på att testa vattenkyla en dator med flödande kallvatten direkt från en kran? Blir dyrt i ett hus men har man gratis vatten så varför inte?

Tänk en slang från en kran, med kallvatten rinnande. Behöver ju inte ens vara högt tryck. Sen returslang till avloppet. Behövs inte ens en radiator. Kallvatten håller inte många plusgrader, skulle nog bli fina resultat. Nackdelar, ja inte särskilt smidigt att flytta datorn. Sen skulle ett läckage kunna bli problem.

Tankar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

skicka bilder när du är klar om du gör det. asnajs idé.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Nu bor inte jag i lägenhet, men finns det ingen som har gått i tankarna på att testa vattenkyla en dator med flödande kallvatten direkt från en kran? Blir dyrt i ett hus men har man gratis vatten så varför inte?

Tänk en slang från en kran, med kallvatten rinnande. Behöver ju inte ens vara högt tryck. Sen returslang till avloppet. Behövs inte ens en radiator. Kallvatten håller inte många plusgrader, skulle nog bli fina resultat. Nackdelar, ja inte särskilt smidigt att flytta datorn. Sen skulle ett läckage kunna bli problem.

Tankar?

Skickades från m.sweclockers.com

Vanligt kranaten innehåller kalk och mycket (joner) så dina vatten block lär kalka igen ganska snabbt och även rosta med tiden, och om vattnet är några grader kallare en rumstemperatur så kommer du få kondens utanpå vattenblocket och i övriga datorn ganska snabbt så kan inte rekommendera det tyvärr .

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Nu bor inte jag i lägenhet, men finns det ingen som har gått i tankarna på att testa vattenkyla en dator med flödande kallvatten direkt från en kran? Blir dyrt i ett hus men har man gratis vatten så varför inte?

Tänk en slang från en kran, med kallvatten rinnande. Behöver ju inte ens vara högt tryck. Sen returslang till avloppet. Behövs inte ens en radiator. Kallvatten håller inte många plusgrader, skulle nog bli fina resultat. Nackdelar, ja inte särskilt smidigt att flytta datorn. Sen skulle ett läckage kunna bli problem.

Tankar?

Skickades från m.sweclockers.com

jag säger kondens blir din fiende i den tanken plus att det är dyrt.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Vill man att hyresvärden ska ta extra betalt för vattenförbrukning så är det nog också en bra idé!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk

Säg att du bränner sprit om du inte vill att värden ska tro att du överklockar

Permalänk

Skulle man kunna klocka en haswell högt med kranen på max?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Kan man motverka kondens genom att ha ett element bredvid som chassifläktarna kan suga varmluft ifrån?
Fungerar ju på bilrutor!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Nu bor inte jag i lägenhet, men finns det ingen som har gått i tankarna på att testa vattenkyla en dator med flödande kallvatten direkt från en kran? Blir dyrt i ett hus men har man gratis vatten så varför inte?

Tänk en slang från en kran, med kallvatten rinnande. Behöver ju inte ens vara högt tryck. Sen returslang till avloppet. Behövs inte ens en radiator. Kallvatten håller inte många plusgrader, skulle nog bli fina resultat. Nackdelar, ja inte särskilt smidigt att flytta datorn. Sen skulle ett läckage kunna bli problem.

Tankar?

Skickades från m.sweclockers.com

Man borde väl kunna använda kranvatten som man "ändå" använder?

Om du bor i hus så antar jag att du har en varmvattenberedare, som går på vanligt vatten men ska värmas upp.

Så om du skulle kunna "växla av" en loop till datorn med vattnet som ska till beredaren så borde du vinna lite på det.
Vattnet i beredaren ska ju ändå bli varmt och din dator blir kyld av kallvattnet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blk:

Man borde väl kunna använda kranvatten som man "ändå" använder?

Om du bor i hus så antar jag att du har en varmvattenberedare, som går på vanligt vatten men ska värmas upp.

Så om du skulle kunna "växla av" en loop till datorn med vattnet som ska till beredaren så borde du vinna lite på det.
Vattnet i beredaren ska ju ändå bli varmt och din dator blir kyld av kallvattnet.

Ja det låter som en fin lösning det, eller inte.
De prylar som används i datorerna lär inte klara trycket, säg att det rör sig om 8-10 bar när det är låg förbrukning och det kan dessutom bli tryckstötar om man stänger en kran snabbt.
Det är ju fint när det börjar läcka och du har det normala vattensystemet som trycker på med i praktiken obegränsade mängder vatten med fullt tryck.
Då tycker man nog att lite kondens är en droppe i havet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det låter som en fin lösning det, eller inte.
De prylar som används i datorerna lär inte klara trycket, säg att det rör sig om 8-10 bar när det är låg förbrukning och det kan dessutom bli tryckstötar om man stänger en kran snabbt.
Det är ju fint när det börjar läcka och du har det normala vattensystemet som trycker på med i praktiken obegränsade mängder vatten med fullt tryck.
Då tycker man nog att lite kondens är en droppe i havet

Därav att man skulle växla av värmen med kranvattnet och inte köra det direkt....

Det blir lättare att Besserwissra någon när man hajat va de menar, annars blir det bara som nu, lite töntigt...

Permalänk
Entusiast

Beware of Miljöpartiet bara

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blk:

Därav att man skulle växla av värmen med kranvattnet och inte köra det direkt....

Det blir lättare att Besserwissra någon när man hajat va de menar, annars blir det bara som nu, lite töntigt...

Men nu stod det inget om värmeväxlare utan om att koppla det i serie.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tänkt tanken många gånger men frånslaget mig den av flera anledningar!

1. Bor du på fel ställe (vilket jag dock inte gör) så kan vattnet innehålla stora mängder kalk som kan leda till förkalkningar! Detta beror dock på vilket tryck man tänker ha.
2. Kranvatten är kallt och kommer leda till kondens.
3. Det är totalt slöseri med vatten!
4. Trycket från vattnet i rören kan eventuellt låta ganska mycket.

Något som man dock skulle kunna göra som jag har tänkt på då jag har en gammal värmeväxlare liggandes, vore att köra vattenkylningen igenom en växlare ihop med kallvattnet

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Kondensen dödar din dator ganska fort. Även om du nu skulle sätta armaflex på rören så blir det ändå kondens vid blocken. Om du kan få vattnet i samma temperatur som rumstempen så vore det inga problem. Däremot kan du inte förlita på att ställa in vattnet med blandning av varm och kallvatten för om någon stänger av varmvattnet dör din burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredrik910402:

Vanligt kranaten innehåller kalk och mycket (joner) så dina vatten block lär kalka igen ganska snabbt och även rosta med tiden, och om vattnet är några grader kallare en rumstemperatur så kommer du få kondens utanpå vattenblocket och i övriga datorn ganska snabbt så kan inte rekommendera det tyvärr .

Varken koppar, nickel eller mässing rostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Nu bor inte jag i lägenhet, men finns det ingen som har gått i tankarna på att testa vattenkyla en dator med flödande kallvatten direkt från en kran? Blir dyrt i ett hus men har man gratis vatten så varför inte?

Tänk en slang från en kran, med kallvatten rinnande. Behöver ju inte ens vara högt tryck. Sen returslang till avloppet. Behövs inte ens en radiator. Kallvatten håller inte många plusgrader, skulle nog bli fina resultat. Nackdelar, ja inte särskilt smidigt att flytta datorn. Sen skulle ett läckage kunna bli problem.

Tankar?

Skickades från m.sweclockers.com

En varning bara. Vatten i hyran täcker "rimlig förbrukning", Har varit en del fall senaste åren där personer tex har haft igång kranen på lågt flöde dygnet runt för att vattna katten och liknande, slutar bara med en dyr räkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Då har du citerat fel person eller så läser du illa.
Jag i min post har bara pratat om att växla av värmen, om någon annan pratat om serie så borde du citera dem.....

Nog för att mrqaffe klarar av att hantera sina diskussioner själv, men din beskrivning är svår att tolka på annat sätt än att det ska kopplas i serie...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Finns en tråd här på Sweclockers någonstans med ett sådant bygge. Riktigt snyggt med magnetventiler och flödesvakt som styrdes av en PLC. Han hade till och med byggt in säkerhetsfunktioner som kollade om det fanns flöde innan datorn startades. Datorn stängdes även av om flödet försvann.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad på off-topic*

Nu återgår vi till ämnet och slutar upp med påhopp.