Aorus X7 – slimmad gaminglaptop med GTX 765M i SLI

Permalänk
Melding Plague

Aorus X7 – slimmad gaminglaptop med GTX 765M i SLI

Taiwanesiska Gigabyte sjösätter gamingdivisionen Aorus under CES 2014 och rivstartar med X7 - en tunn speldator med SLI-kopplade Geforce GTX 765M.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gtx 780m SLI VILL VI SE

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Testpilot

Hade man haft råd så skulle definitivt detta vara en kandidat istället för ASUS ROG Gaming Laptops
Men i ärlighetens namn så känns ca. 16 000kr för denna laptop lite väl, ser hellre att de tar ur SSD diskarna och ersätter med mekaniska och får ned priset lite, kanske skita i killer network och annat trams.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av swecop:

Gtx 780m SLI VILL VI SE

Det och låga priser.

Permalänk

denna måste ni göre en ordentlig review på i testlabbet!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk

Tunnhet och lätthet i all ära, men kommer inte detta göra att kylningen blir lidande? SLI och ultrabook formfaktor(typ) känns verkligen inte som nån bra blandning.
Jag utgår från att den vid minsta belastning kommer låta som en liten Deltafläkt ...

Tänker också på Asus ROGserie, dessa är ju ca 3ggr tjockare än denna, och därav kan de hålla en behaglig ljudnivå.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

ser hellre att de tar ur SSD diskarna och ersätter med mekaniska och får ned priset lite

Oh for the love of God no.... Köper fortfarande folk datorer över 5 tusen utan ssd?

17" är för stort för mig, 15 hade varit bättre men antar att det då inte får plats med sli och slimmat chassi.

TN panel? Antar att det då iaf har 120hz? Razer fick rätt mycket skit för sina TN skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Kolla på denna video från LinusTechTips om Aorus X7: http://www.youtube.com/watch?v=s128nds5lKE eller läs på Aorus hemsida om produkten: http://www.aorus.com/x7.html

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tbax:

Oh for the love of God no.... Köper fortfarande folk datorer över 5 tusen utan ssd?

17" är för stort för mig, 15 hade varit bättre men antar att det då inte får plats med sli och slimmat chassi.

TN panel? Antar att det då iaf har 120hz? Razer fick rätt mycket skit för sina TN skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

SSD är otroligt överskattat i min mening, iaf för en användare som mig.

Windows start-up är något jag inte bryr mig om då jag ändå alltid använder sleep mode och väldigt sällan stänger av datorn, och skulle jag mot all förmodlan behöva boota om datorn så kan jag gå och göra en kopp kaffe medan jag väntar den där minuten.
När det kommer till spel lär jag oavsett sitta och vänta på att alla andra ska ladda så det kvittar likt förbannat där med, och när det kommer till att kopiera saker så hjälper SSD'n inte mig för 5 öre heller då mina 1-3tb diskar iaf har en RPM på 54-7200.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Gtx 780m SLI VILL VI SE

Varsågod: EON17-SLX

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Köpte själv en gaminglaptop för 5+ år sen för 15 995kr. Aldrig mer jag kommer om det misstaget.

Idag är det en surf/kontorsdator

Visst man kan uppgradera hårddisk/minnen men sen är det stop.
Roligt det första året, och kanske det andra året. Sen är det allt annat än roligt.

Ok om man skiter pengar, då är det bara att köpa nytt, gör man inte det så blir det ett spelnöje som sträcker sig högst två år.
Man har helt andra förutsättningar på en stationär när det kommer till hårdvareuppdateringar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

SSD är otroligt överskattat i min mening, iaf för en användare som mig.

Windows start-up är något jag inte bryr mig om då jag ändå alltid använder sleep mode och väldigt sällan stänger av datorn, och skulle jag mot all förmodlan behöva boota om datorn så kan jag gå och göra en kopp kaffe medan jag väntar den där minuten.
När det kommer till spel lär jag oavsett sitta och vänta på att alla andra ska ladda så det kvittar likt förbannat där med, och när det kommer till att kopiera saker så hjälper SSD'n inte mig för 5 öre heller då mina 1-3tb diskar iaf har en RPM på 54-7200.

Men accesstiden måste du väl ändå bry dig om? Och den ökade ljudnivån? Är ju inte så roligt att öppna en applikation, lyssna när hårddisken spinner igång, vänta lite och sen så kommer det upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Köpte själv en gaminglaptop för 5+ år sen för 15 995kr. Aldrig mer jag kommer om det misstaget.

Idag är det en surf/kontorsdator

Visst man kan uppgradera hårddisk/minnen men sen är det stop.
Roligt det första året, och kanske det andra året. Sen är det allt annat än roligt.

Ok om man skiter pengar, då är det bara att köpa nytt, gör man inte det så blir det ett spelnöje som sträcker sig högst två år.
Man har helt andra förutsättningar på en stationär när det kommer till hårdvareuppdateringar.

Laptops ser jag som något som säljs av och byts ut efter 1-2 år oavsett om det är en speldator eller en ultrabook. Nu behöver jag ingen bärbar speldator direkt så jag har en stationär men om jag skulle ta med mig datorn ibland ser jag inte det som ett dåligt köp.

Aorusen verkar vara en trevlig mix av prestanda och storlek. Dock är jag alltid skeptisk till SLI oavsett laptop eller stationär.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av GamingShyGuy:

Men accesstiden måste du väl ändå bry dig om? Och den ökade ljudnivån? Är ju inte så roligt att öppna en applikation, lyssna när hårddisken spinner igång, vänta lite och sen så kommer det upp.

Accesstiden spelar inte heller någon direkt roll för den delen heller, kör viloläge på alla mina diskar utom OS-disken (som jag även har alla spel osv. på), allt annat är bara mass lagring som sätts på när jag behöver komma åt något (kör en HDD dockstation så jag byter mellan interna diskar till det jag behöver).

Ljudnivån är därför aldrig över en ensam HDD i datorn, utom när jag ska kopiera över något till någon annan disk. Man kan inte få ett ljudlöst system så länge man har ens en vanlig HDD, så för mig att ha endast mekaniska kvittar för ljudnivån då det sällan är under längre perioder det "låter lite".
--
Dessutom så när det kommer till en spel laptop så har jag hellre max 1 typ 64-120ssd för OS och viktiga applikationer och en fet mekanisk disk för spel, film osv. Bara för att W8 ska må lite bättre, men knappast för något annat Menar, en laptop låter mycket oavsett iaf vid belastning så..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Jag hade hellre sett ett kraftigare grafikkort än två svagare och sedan en (eller två?) SSD(:er) där det andra grafikkortet hade varit.

Permalänk
Medlem

Enligt LinusTechTips verkar det vara en väldigt bra gaminglaptop.

Permalänk
Medlem

Alla anslutningar på sidan. Urk :/

Permalänk
Medlem

En 780m räcker

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk

SLI? Varför... en 780m skulle ha varit ett bättre val i och med att det resulterar i samma värme utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valentin_N:

SLI? Varför... en 780m skulle ha varit ett bättre val i och med att det resulterar i samma värme utveckling.

Svårare att kyla om värmen är mer koncentrerad, sen kostar vad jag vet ett 780m mer än två 765m.

Permalänk
Medlem

Det bästa med denna tråd är när den är postad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Det bästa med denna tråd är när den är postad.

Gör det något om jag citerar dig?

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Svårare att kyla om värmen är mer koncentrerad, sen kostar vad jag vet ett 780m mer än två 765m.

som hos desktop gpu kan även latop gpu få en större kylfäns än gpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valentin_N:

som hos desktop gpu kan även latop gpu få en större kylfäns än gpun.

Ja självklart, men frågan är ju om du hinner leda bort värmen tillräckligt fort i ett litet chassi. Skulle tro att det är väldigt svårt att få ett tillräckligt luftflöde i en sådan tunn dator. Speciellt eftersom du lär behöva använda riktiga lågprofilsfläktar. I en desktop har du ju fläktar som är helt vertikala för att dra in/ut luft i chassit för att skapa ett bra luftflöde, det är ju väldig svårt att få till i ett 2 cm tjockt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja självklart, men frågan är ju om du hinner leda bort värmen tillräckligt fort i ett litet chassi. Skulle tro att det är väldigt svårt att få ett tillräckligt luftflöde i en sådan tunn dator. Speciellt eftersom du lär behöva använda riktiga lågprofilsfläktar. I en desktop har du ju fläktar som är helt vertikala för att dra in/ut luft i chassit för att skapa ett bra luftflöde, det är ju väldig svårt att få till i ett 2 cm tjockt chassi.

Se Linus video där han är mäkta förvånad över hur effektiv kylningen är:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Efter ett par veckor med Aorus X7 så har jag inte mycket annat än goda saker att säga om den. Har ni några frågor är det bara att ställa dom.

Jag har däremot en fråga, om det finns någon annan här på Sweclockers som har den. Jag vill byta ut den mekaniska hårddisken mot en vettig SSD. Vilka märken skulle fungera att trycka in i den?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aldaron:

Efter ett par veckor med Aorus X7 så har jag inte mycket annat än goda saker att säga om den. Har ni några frågor är det bara att ställa dom.

Jag har däremot en fråga, om det finns någon annan här på Sweclockers som har den. Jag vill byta ut den mekaniska hårddisken mot en vettig SSD. Vilka märken skulle fungera att trycka in i den?

Fungerar inte vilken 2.5" enhet som helst att stoppa i den?

Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Fungerar inte vilken 2.5" enhet som helst att stoppa i den?

Mvh

Det är vad jag tror, men jag har aldrig pysslat med SSD innan och det är en tråkig utgift om jag har fel