Låg fps Planetside 2! Gtx 760

Permalänk

Låg fps Planetside 2! Gtx 760

Hej
Jag har ett litet problem med låg fps i Planetside 2.
När det inte händer så mycket har jag oftast 60 fps men direkt när det händer mycket på skärmen så dippar min fps ner till ca 30-40 fps.
Jag har på både RealTemp och msi Afterburner på den andra skärmen och CPU Usage är ca 50% och GPU Usage är mellan 35 och 50 % under tiden jag spelar.

Mina komponenter:
Gigabyte GTX 760 2gb
i7 930
Gigabyte X58A-UD3R
3x4 gig ram 1600mhz
Corsair 500M

Ingenting är överklockat och temperaturen är ca 45 grader på både Grafikkortet och Cpun. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! Väldigt jobbigt att spela med så låg fps!

Permalänk
Medlem

vilka settings kör du på?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Tippar på att CPU:n är för klen.

Visa signatur

DATOR i5 3570k | 7870 | GA-Z77X-UD3H | Corsair Vengeance 2x4GB 1600mhz | Thermalright HR-02 macho rev.a. | Intel 330 180GB | HDD 1TB | Silverstone 750W 80+ silver | Define R3
KRINGUTRUSTNING G400S | CM Storm Quickfire TK | G930 | Dell Ultrasharp u2312hm | Fujitsu Siemens l22w-7sd

Permalänk
Skrivet av Cappe97:

vilka settings kör du på?

Jag använde Geforce Experience som optimerade inställningarna till High. Men jag har även testat medium och det funkar lika dåligt där.

Skrivet av co0ldown:

Tippar på att CPU:n är för klen.

Kan det vara den som sätter stop även om cpun bara jobbar 50%??

Permalänk
Entusiast

Planetside 2 är tyvärr väldigt dåligt CPU-optimerat men det finns guider på hur man får mer prestanda: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=302918...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Planetside 2 är ett CPU törstigt spel, så det du kan göra är att kräma på klocken och/eller unparka din CPU om du sitter på Windows 7!

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Planetside 2 är tyvärr väldigt dåligt CPU-optimerat men det finns guider på hur man får mer prestanda: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=302918...

Tack för länken! Ska läsa igenom den och se om det blir bättre.

Skrivet av Thesoxie:

Planetside 2 är ett CPU törstigt spel, så det du kan göra är att kräma på klocken och/eller unparka din CPU om du sitter på Windows 7!

Ok, det står att man kan göra det i guiden som Uzanar länkade. Hur unparkar man cpun? Jag har heller aldrig överklockat men jag har en Noctua NH-U12P så jag tror att kylningen är helt ok iaf..

Permalänk

Jag tror inte att mina cores är parkade och att ändra inställningarna hjälpte inte.. Några mer förslag eller är det bara överklockning som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xavipro11:

Jag tror inte att mina cores är parkade och att ändra inställningarna hjälpte inte.. Några mer förslag eller är det bara överklockning som gäller?

Du kan ju alltid kolla med hjälp av denna app http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin... , tar inte mycket plats och om det nu skulle vara så att några cores är parkade så fixar appen det åt dig!

Permalänk
Inaktiv

Planetside använder sig knappt av några trådar. Jag har samma cpu och en överclock fixar mycket. Det här kan du nog köra för att nå 3495Mhz med 1600mhz ram. Det är Inga höga värden. Glöm inte att ställa in xmp för minnen korrekt. Använd på egen risk. Jag tar inget ansvar. Jag har ett P6T SE.

Cpu Multiplier 22
Bclk 159
Ram multiplier 10

Cpu voltage 1.22500
cpu pll voltage 1.82
Qpi/Dram core voltage 1.26875
IOH voltage 1.1
IOH PCIE voltage 1.5
ICH voltage 1.1
ICH PCIE 1.5
Dram buss voltage 1.64

Permalänk
Medlem

Om du trycker ALT+F ingame så får du upp FPS mätare om CPU eller GPU begränsar spelet så syns det inom hack paranteser.
Alltså [CPU] om CPUn inte hänger med och [GPU] om GPUn inte hänger med

Själv har jag en oklockad 4670k och ett 660ti och ligger stadigt runt 60-45FPS på high.
edit: Jag har smoothing på, utan det ligger jag runt 100fps som max.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv

Glöm inte att stänga av energisparnings funktioner om du överklockar. Dem kan ändra voltage m.m. för att spara ström och då kan datorn bli ostabil.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Planetside använder sig knappt av några trådar. Jag har samma cpu och en överclock fixar mycket. Det här kan du nog köra för att nå 3495Mhz med 1600mhz ram. Det är Inga höga värden. Glöm inte att ställa in xmp för minnen korrekt. Använd på egen risk. Jag tar inget ansvar. Jag har ett P6T SE.

Cpu Multiplier 22
Bclk 159
Ram multiplier 10

Cpu voltage 1.22500
cpu pll voltage 1.82
Qpi/Dram core voltage 1.26875
IOH voltage 1.1
IOH PCIE voltage 1.5
ICH voltage 1.1
ICH PCIE 1.5
Dram buss voltage 1.64

http://gyazo.com/781fccffb8d49bdcabffed74c73e25f0.png

Hej
Jag vet inte om du har samma moderkort men jag har ett jobbigt problem. Jag märkte att min processor jobbade i 2Ghz medans stock borde vara 2.8. Så jag reseta bios och då gick den upp till 2.8Ghz igen. Men efter att jag starta om datorn igen så går den tillbaka till 2Ghz. Vet du varför den gör det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xavipro11:

Hej
Jag vet inte om du har samma moderkort men jag har ett jobbigt problem. Jag märkte att min processor jobbade i 2Ghz medans stock borde vara 2.8. Så jag reseta bios och då gick den upp till 2.8Ghz igen. Men efter att jag starta om datorn igen så går den tillbaka till 2Ghz. Vet du varför den gör det?

Är det där när den arbetar med något? För när den bara vilar och du sitter med Windows uppe utan något annat program förutom några tabs i en webbläsare till exempel så klockar den ner sig lite för att spara energi.

Sen så tycker jag att du borde göra en separat tråd för överklockning av din processor eller kanske titta på en guide helt enkelt.
Här är en riktigt bra: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

Planetside 2 är av naturen extremt processorkrävande. Det går inte att komma undan med de designval de gjort. Dels för det är MMO vilket betyder att de måste hålla koll på och förutsäga var hundratals spelare kommer röra sig och sedan har de massa annat kul fysik att hålla koll på.

Några saker att hålla koll på är skuggor som äter extremt mycket prestanda. Testa att stänga av dem helt. Kommer inte ihåg om det går att göra i klienten eller om du måste in i .ini-filen för att fixa det. Sen kan du experimentera med att vrida upp en del andra saker för på långa inställningar flyttas en del beräknar från GPU till CPU vilket gör spelet långsammare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Spelade för några månader sen men la ner då fps:en gick från 30-120. Hade samma prestanda low som ultra. Gjorde alla fixar jag kunde hitta, stängde av sli etc men fick aldrig ordning på det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Är det där när den arbetar med något? För när den bara vilar och du sitter med Windows uppe utan något annat program förutom några tabs i en webbläsare till exempel så klockar den ner sig lite för att spara energi.

Sen så tycker jag att du borde göra en separat tråd för överklockning av din processor eller kanske titta på en guide helt enkelt.
Här är en riktigt bra: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Jag har gjort en egen tråd faktist. Men den klockar ner sig även om jag har prime95 på som belastar cpu till 100%.
#14283454