Inget ljud med nytt moderkort Asus Z-87 PRO (LÖST)

Permalänk
Medlem

Inget ljud med nytt moderkort Asus Z-87 PRO (LÖST)

Hej

jag har problem med att få ljudet via hdmi med mitt Asus z-87-pro moderkort. Den visar att det "spelas upp" med får inget ljud i tv:en

Min dator
Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Cooler Master HYPER 212 EVO
Moderkort: ASUS z-87-pro
Minne: 2 x8 gb Corsair Vengeange
Grafikkort: inget, kör på inbyggda

Vet hur man ska slå på det i ljudpanelen så inte det som jag har problem med utan jag får inget ljud trotts att det ser ut som den skickar ut det.
I bios finns 2 inställningar för ljudet, första är hd audio eller AC97 sen finns en till med spdif eller hdmi.
Har testat alla kombinationer av dom men inget fungerar. Har jag inte hmdi på så kommer den inte ens upp som alternativ i ljudkontrollen.

Jag har dom senaste drivrutinerna från asus hemsida och testat från realtek också men verkade vara samma.
Ljudet fungerar genom 3,5mm kontakterna båda fram och bak, just bara via hdmi som inte fungerar.

Tv ska inte vara nått fel på då jag testa med en annan dator och fungerar med den.
Den verkar som sagt "spela upp" men blir inget ljud. Har inget extern grafikkort än så hdmi kabeln är inkopplad i moderkortet.
Läste att fler har problem med det här fast ingen som har ett likadant moderkort, fanns ingen lösning för dom verkade det som.

Nån som vet nått man kan göra?

Permalänk
Medlem

Troligen behöver du en ljudkabel också mellan TV och datorn eftersom du kör bilden via moderkortet. Vill du slippa ljudkabeln så behöver du ett grafikkort som klarar av att skicka ljudet via HDMI.

Vid problem med ljud via HDMI måste man normalt starta TV FÖRST och sen datorn för att få ljudet i TV. En gång var jag tvungen att starta om datorn en extra gång innan det funkade med ett av ljud alternativen du nämnde. När du väl fått ljudet att funka en gång så räcker det ofta att starta TV och datorn i rätt ordning eller starta om datorn om allt redan är på.

Kolla i TV manualen om det finns några konstiga bengärningar på HDMI portarna och hur de vill att man kopplar till datorn. Speciellt om TV har flera portar.

Permalänk

För att få ljud i tv'ns högtalare så måste du använda HDMI och ha den ljudkällan vald (brukar så som skärmens namn) eller använda ljud kablar som sagt.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Troligen behöver du en ljudkabel också mellan TV och datorn eftersom du kör bilden via moderkortet. Vill du slippa ljudkabeln så behöver du ett grafikkort som klarar av att skicka ljudet via HDMI.

Vid problem med ljud via HDMI måste man normalt starta TV FÖRST och sen datorn för att få ljudet i TV. En gång var jag tvungen att starta om datorn en extra gång innan det funkade med ett av ljud alternativen du nämnde. När du väl fått ljudet att funka en gång så räcker det ofta att starta TV och datorn i rätt ordning eller starta om datorn om allt redan är på.

Kolla i TV manualen om det finns några konstiga bengärningar på HDMI portarna och hur de vill att man kopplar till datorn. Speciellt om TV har flera portar.

Låter som att det kanske inte går att skicka ut ljudet via HDMI på moderkortet då. Har inget grafikkort än men trodde att det skulle gå.
Har testat nu att starta med datorn och tv i olika ordning med olika inställningar men lyckades inte lösa det.
Har en LG tv och där står det inget utan står att man ska kolla grafikkortets funktioner. Fungerar med min laptop så borde vara nån inställning i nya datorn.

Skrivet av waspen123:

För att få ljud i tv'ns högtalare så måste du använda HDMI och ha den ljudkällan vald (brukar så som skärmens namn) eller använda ljud kablar som sagt.

Jag har ljudkällan vald som HDMI och det ser ut som den skickar ut ( är nån stapel som ändras i takt med ljudet) men får inget ljud.
Har inte haft några problem med några andra datorer så jag vet hur man slår på.
Hade mest velat slippa dra en extra kabel, trodde inte att det skulle vara några problem med hdmi.

En bild på hur det ser ut för mig.
http://www.ladda-upp.se/bilder/ttmcsqkwvozmyq

Länka en bild
Permalänk
Medlem

Vill bara lägga till att det är löst ifall nån annan har problem.

Jag kontaktade asus och fick ingen vidare hjälp utan dom bad mig bara skicka in det så skulle ja få ett nytt.
Fick det nya idag och samma problem. Testa att uppdatera/byta ut drivrutiner men inget fungera.
Sen kom jag på, eftersom jag inte har ett grafikkort utan kör på det interna från Intel så testa jag uppdatera dom drivrutinerna och då fungera det!
Efter lite sökande på det visade det sig att flera har haft samma problem och att det var nått med Windows 8 och haswell som inte riktigt gick ihop.

Men den senaste drivrutinen för HD graphics så löste sig allt!