GTX 760 + GTX 285 eller bara GTX 760?

Permalänk
Medlem

GTX 760 + GTX 285 eller bara GTX 760?

Hej,

köpte nytt grafikkort häromdagen, ett Gigabyte Windforce GTX 760 (GV-N760OC-2GD (REV. 2.0)). Har ett gammalt XFX GTX 285 (1GB) som nu blir över. Jag kör två skärmar i 1080p, men spelar ju bara på en av skärmarna, så jag funderar på att låta 760-kortet driva skärmen jag spelar på och 285-kortet den andra för att maximera prestandan i spel.

Min maskin i övrigt:
ASUS P7P55D Deluxe
4GB Corsair XMS3 1600MHz
Corsair TX650W
128GB SSD
500GB HDD

Allting sitter i ett Corsair Obsidian 750D så jag tror inte att värmen från två kort skulle orsaka några problem (t.o.m 760-kortet ligger under 70*C i load nu, och då går alla fläktar på lågvarv).

Aldrig kört två grafikkort, varken med eller utan SLI, så jag undrar lite vad jag kan förvänta mig för fördelar/problem om jag kör bägge korten.. Trodde inte ens att det gick att köra två olika kort, men när jag köpte mitt nya så snackade jag lite med killen som sålde det till mig på webhallen och han påstod att jag skulle kunna öka prestandan i spel med runt 15% om jag lät 760-kortet driva enbart en skärm och lät det gamla kortet hålla igång den andra..

Tips och synpunkter?

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra SLI med dom 2. Du kan enbart låta 285 beräkna physx. Och du vinner lite i spel som stöder physx annars vinner du ingenting.

Men jag rekommenderar dig att bara ha 760 kortet i datorn. Rätt meningslöst att låta 285 agera som physx kort. Så få spel som stödjer det endå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cryp:

Hej,

köpte nytt grafikkort häromdagen, ett Gigabyte Windforce GTX 760 (GV-N760OC-2GD (REV. 2.0)). Har ett gammalt XFX GTX 285 (1GB) som nu blir över. Jag kör två skärmar i 1080p, men spelar ju bara på en av skärmarna, så jag funderar på att låta 760-kortet driva skärmen jag spelar på och 285-kortet den andra för att maximera prestandan i spel.

Min maskin i övrigt:
ASUS P7P55D Deluxe
4GB Corsair XMS3 1600MHz
Corsair TX650W
128GB SSD
500GB HDD

Allting sitter i ett Corsair Obsidian 750D så jag tror inte att värmen från två kort skulle orsaka några problem (t.o.m 760-kortet ligger under 70*C i load nu, och då går alla fläktar på lågvarv).

Aldrig kört två grafikkort, varken med eller utan SLI, så jag undrar lite vad jag kan förvänta mig för fördelar/problem om jag kör bägge korten.. Trodde inte ens att det gick att köra två olika kort, men när jag köpte mitt nya så snackade jag lite med killen som sålde det till mig på webhallen och han påstod att jag skulle kunna öka prestandan i spel med runt 15% om jag lät 760-kortet driva enbart en skärm och lät det gamla kortet hålla igång den andra..

Tips och synpunkter?

Du kan inte köra 285 i SLI med ett 760. Du måste ha samma GPU på båda korten för att detta ska gå.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Du kan inte köra SLI med dom 2. Du kan enbart låta 285 beräkna physx. Och du vinner lite i spel som stöder physx annars vinner du ingenting.

Men jag rekommenderar dig att bara ha 760 kortet i datorn. Rätt meningslöst att låta 285 agera som physx kort. Så få spel som stödjer det endå.

Skrivet av Tumnus:

Du kan inte köra 285 i SLI med ett 760. Du måste ha samma GPU på båda korten för att detta ska gå.

Alltså, tänkte inte köra SLI. Tänkte koppla korten till var sin skärm och spela på ena skärmen, alltså bara låta 760-kortet driva ena skärmen där jag spelar, och låta 285-kortet driva den andra för att avlasta 760-kortet..

Går inte det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Du kan inte köra SLI med dom 2. Du kan enbart låta 285 beräkna physx. Och du vinner lite i spel som stöder physx annars vinner du ingenting.

Men jag rekommenderar dig att bara ha 760 kortet i datorn. Rätt meningslöst att låta 285 agera som physx kort. Så få spel som stödjer det endå.

Skrivet av Tumnus:

Du kan inte köra 285 i SLI med ett 760. Du måste ha samma GPU på båda korten för att detta ska gå.

Nu missade ni nog båda att läsa vad han skrev

Det går alldeles utmärkt, men frågan är om du får någon vinst överhuvudtaget. Du kan ju alltid testa?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryp:

Alltså, tänkte inte köra SLI. Tänkte koppla korten till var sin skärm och spela på ena skärmen, alltså bara låta 760-kortet driva ena skärmen där jag spelar, och låta 285-kortet driva den andra för att avlasta 760-kortet..

Går inte det?

Det går, men tvivlar starkt på att det kommer göra någon skillnad då det inte krävs mycket prestanda för att driva en skärm med film/internet/inget på.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu missade ni nog båda att läsa vad han skrev

Det går alldeles utmärkt, men frågan är om du får någon vinst överhuvudtaget. Du kan ju alltid testa?

Skrivet av FreddieT:

Det går, men tvivlar starkt på att det kommer göra någon skillnad då det inte krävs mycket prestanda för att driva en skärm med film/internet/inget på.

Freddie

Bra feedback, men alltså killen på webhallen verkade jäkligt övertygad när han sa att "du förlorar åtminstone 15% prestanda bara på att driva en extra skärm i hög upplösning"..

Ska nog köra något benchmarktest, slänga i andra kortet, benchmarka igen och jämföra!

Men alltså det blir inga andra krångligheter av att köra skärmarna på varsitt kort? Tänker om jag vill drag & droppa fönster mellan skärmarna, kanske köra nåt fönster tvärs över bägge skärmarna osv?