Tvinga upp fpsen i cs:go med ett 780

Permalänk
Medlem

Tvinga upp fpsen i cs:go med ett 780

Kan jag på något vis få mitt grafikkort att jobba hårdare när jag spelar cs:go?
Känns inte som det anstränger sig överhuvudtaget.
vill få upp fpsen i stabila 300 men fpsen rör sig mellan 200-600 ca, tycker att min dator borde klara utav stabila 300. Har i datorn:
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming-series
Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Skrivet av el0y:

Kan jag på något vis få mitt grafikkort att jobba hårdare när jag spelar cs:go?
Känns inte som det anstränger sig överhuvudtaget.
vill få upp fpsen i stabila 300 men fpsen rör sig mellan 200-600 ca, tycker att min dator borde klara utav stabila 300. Har i datorn:
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming-series
Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART

Vrf?
Har du en 300hz skärm?

Är bara onödigt att få gpu:n att jobba hårdare när det inte behövs
Drar mer ström = kostar mer, varmare och högre ljudnivå

Permalänk
Medlem

Jag kunde få upp till 900 fps i source med mitt 6850 kort, såg inte en enda skillnad mot om jag ställde fps_max på 150.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

nej absolut inte bara 120 men tydligen ska 300 vara skönaste så skulle vilja pröva det och tycker att min dator ska klara det utan problem. så finns det något jag kan göra för att få grafikkortet att jobba mer? min dator låter inte överhuvudtaget än så länge och det bryr jag mig ändå inte om och har bra kylning så värmen är inte heller något problem

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Skrivet av Jacke3:

Vrf?
Har du en 300hz skärm?

Är bara onödigt att få gpu:n att jobba hårdare när det inte behövs
Drar mer ström = kostar mer, varmare och högre ljudnivå

Varför skulle han vilja ha en 300hz skärm? (kanske skulle vara nice, vem vet.)
Och vad spelar det för roll, han pratar om begreppet fps som finns inom gamingvärlden, inget annat.

Permalänk

ställ fp's strax över vad din skärm klarar... 60hz = 65, 75 = 80, 120 = 125

du bör ju få screentearing...

du behöver inte mer "fps".

sen när krävde cs:go/cs1.6/cs:source ett gtx 780 -_- du kan maxa det med intels inbyggda gpu.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

har man en 144 hz skärm ser jag inge plus med att gå över 145fps. kan ha fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av el0y:

nej absolut inte bara 120 men tydligen ska 300 vara skönaste så skulle vilja pröva det och tycker att min dator ska klara det utan problem. så finns det något jag kan göra för att få grafikkortet att jobba mer? min dator låter inte överhuvudtaget än så länge och det bryr jag mig ändå inte om och har bra kylning så värmen är inte heller något problem

Jag tror att du kommer få screen tearing om du ska köra 300fps!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

ända anledningen jag ser att man behöver mera fps än skärmens hz är för att inte gå under hzen på skärmen när fps dropps kommer i tunga ställen

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Skrivet av el0y:

nej absolut inte bara 120 men tydligen ska 300 vara skönaste så skulle vilja pröva det och tycker att min dator ska klara det utan problem. så finns det något jag kan göra för att få grafikkortet att jobba mer? min dator låter inte överhuvudtaget än så länge och det bryr jag mig ändå inte om och har bra kylning så värmen är inte heller något problem

Vad menar du med skönare?
Har du 120hz så är det ingen skillnad om du har stabila 120fps eller stabila 300fps, du får ändå bara 120fps på skärmen

Men i alla fall
Tror det är cpu:n som sätter stop lite när det är så många fps
Lite överklockning på den hade nog ökat fps:en

Permalänk
Skrivet av Durdle:

har man en 144 hz skärm ser jag inge plus med att gå över 145fps. kan ha fel?

^This.

Dock på CSS så hoppade man högre med 300fps. Men över 300 var värdelöst.

Vet inte om det är så i CSGO, har Vsync på 60fps och jag kör fintfint o tycker min skärm hänger med spelet.

Visa signatur

hej.

Permalänk
Medlem

som sagt det vandrar mellan 200-600 atm och ser ingen skillnad överhuvudtaget men nu är det så att jag vill pröva köra med stabila 300fps så då är frågan hur jag fixar det inget annat. kör jag fps_max 300 så vandrar den mellan 200-300 så finns det något annat jag kan göra?

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Medlem

Tack Jacke3! äntligen ett svar som jag ville ha, prövar klocka upp den lite då, har ju Noctua cpukylare så ska nog inte vara något problem

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av el0y:

som sagt det vandrar mellan 200-600 atm och ser ingen skillnad överhuvudtaget men nu är det så att jag vill pröva köra med stabila 300fps så då är frågan hur jag fixar det inget annat. kör jag fps_max 300 så vandrar den mellan 200-300 så finns det något annat jag kan göra?

Sänka grafiken? Ett tips är att låsa fpsen på något högre än vad din skärm är tex 144hz= 145fps osv, innan körede jag "olåst" fps och allt flöt på men nu när jag låst fpsen känns allt bättre vilket iförsig kan va placebo men fortfarande känns det mycket bättre att ligga på 145 hela tiden än pendla mellan för hööga.

Permalänk
Medlem

Det är, precis som alla sagt innan, ingen skillnad på om du kör med 140fps eller 1000fps för den sakens skull med en 120hz skärm

din skärm kommer fortfarande bara leverera 120fps till dina ögon

om du med din naivitet vill ha mer fps så kan du väl testa att sänka alla dina grafikinställningar, och höja max_fps

Permalänk
Medlem

spelar ingen roll vilka grafikinställningar jag har fpsen är ändå likadan därför jag misstänker att grafikkortet inte jobbar till max

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Varför skulle han vilja ha en 300hz skärm? (kanske skulle vara nice, vem vet.)
Och vad spelar det för roll, han pratar om begreppet fps som finns inom gamingvärlden, inget annat.

Hur tänkte du nu? Han har 200-600 frames per second men vill ha stabila 300. Och därför kan man utnyttja 300hz skärm. Och vem vill inte ha en 300hz skärm? Men eftersom han använder 120hz so kommer det inte hjälpa att ha 300 frames per second. Onödigt. Läs på innan snälla, annars tar folk sig för att vara ett troll.

Permalänk
Skrivet av SoilBleed:

Varför skulle han vilja ha en 300hz skärm? (kanske skulle vara nice, vem vet.)
Och vad spelar det för roll, han pratar om begreppet fps som finns inom gamingvärlden, inget annat.

300hz skärmen var ett skämt

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd..
Har en 60Hz-skärm och jag tycker att jag får markant bättre flyt när min FPS är 100-200, speciellt i CS.
Någon förklarning till detta?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

man kan bara gå så högt. vill du ha 500 fps så får du köra på låga settings och 4:3. men det gör dig inget bra.
ta råden från folken här och släpp "stabila 300 fps". det är en illusion, om vem som helst gör ett blindtest på fps max 150 och fps max 300 kommer ingen märka skillnaden förutom om net graph är ställt på 1 lol.
släpp fps fixeringen

Permalänk
Medlem

självklart kommer jag inte att SE någon skillnad men tex rekylen blir det skillnad på.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Lånar denna tråd..
Har en 60Hz-skärm och jag tycker att jag får markant bättre flyt när min FPS är 100-200, speciellt i CS.
Någon förklarning till detta?

Upplever samma sak själv.. Kanske beror på att om man kör 120fps istället för 60 så blir varannan bild nyare än om man bara hade 60fps och därför upplever ett bättre flyt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Lånar denna tråd..
Har en 60Hz-skärm och jag tycker att jag får markant bättre flyt när min FPS är 100-200, speciellt i CS.
Någon förklarning till detta?

Min gissning skulle vara att det är en placebo effekt.

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Skrivet av reflect:

Lånar denna tråd..
Har en 60Hz-skärm och jag tycker att jag får markant bättre flyt när min FPS är 100-200, speciellt i CS.
Någon förklarning till detta?

Kör du med vsync på när det är 60hz?

Permalänk

Förstår inte all denna okunskap med att det inte är någon skillnad på 100 fps och 133FPS te.x

Vissa spelmotorer har låst fysiken till FPSen(väldigt många spel "lider" av detta) Det hjälper att ha en viss FPS även om skärmen inte kan visa detta då det kan ge en fördelar om att man springer fortare, hoppar högre etc, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolbarn5:

Min gissning skulle vara att det är en placebo effekt.

Tror inte det. Känner när min FPS är under 100 fastän jag inte har något som indikerar det, som t.ex net_graph

Skrivet av Jacke3:

Kör du med vsync på när det är 60hz?

När jag kör med vsync upplever jag att det blir delay i spelet, så nej.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Skrivet av reflect:

Tror inte det. Känner när min FPS är under 100 fastän jag inte har något som indikerar det, som t.ex net_graph

När jag kör med vsync upplever jag att det blir delay i spelet, så nej.

Det var det som jag syftade på, har man vsync på blir det en tydlig fördröjning

Permalänk
Skrivet av Lindell90:

Det är, precis som alla sagt innan, ingen skillnad på om du kör med 140fps eller 1000fps för den sakens skull med en 120hz skärm

din skärm kommer fortfarande bara leverera 120fps till dina ögon

om du med din naivitet vill ha mer fps så kan du väl testa att sänka alla dina grafikinställningar, och höja max_fps

Ögonen kanske bara ser 60 fps då, men man känner högre? Eller?

Skrivet av lolbarn5:

Min gissning skulle vara att det är en placebo effekt.

Så du menar att du inte känner någon skillnad om du kör med v-sync och 300 fps i Counter Strike Global Offensive?
Edit: Eller till exempel Counter Strike 1.6? Mellan V-sync och 101 fps?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Förstår inte all denna okunskap med att det inte är någon skillnad på 100 fps och 133FPS te.x

Vissa spelmotorer har låst fysiken till FPSen(väldigt många spel "lider" av detta) Det hjälper att ha en viss FPS även om skärmen inte kan visa detta då det kan ge en fördelar om att man springer fortare, hoppar högre etc, etc.

Yep, tycks komma ihåg sweet spotten för Global Offensive är 132 för 60Hz och något annat för 120/144Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el0y:

självklart kommer jag inte att SE någon skillnad men tex rekylen blir det skillnad på.

bullshit

det funkar inte så längre...

i första motorn till cs 1.6 så blev det skillnad mellan höga fps mot låga, dock bara till det sämre över ca 160fps (100 var lika bra som 160, men efter påverkar det bara negativt, granater flög sämre, studsade kortare, du sprang saktare osv)

nya motorena som driver t.ex. cs:go har inte den effekten.

den ENDA anledningen det här kan spela roll, är om du har en skärm som kan visa det antal bilder... annars är det bara bilder som genereras för att sen kastas...

datorn fattar detta... därför han lägger bara ner så mycket kraft att det hålls över det det behöver vara.

jag rekommenderar tillockmed att köra med Vsync på nummera, finns ingen anledning i hela världen varför man inte ska göra det med nya dynamiska vsync stödet

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |