Permalänk
Medlem

Hög temp på CPU vid belastning!

Hej,

Har installerat vattenkylning i en burk men misstänker att något inte är som det ska och kan behöva lite tips och råd!

Nedan ser ni komponenterna, jag kyler dessa med en 360 RAD 60 djup, 240 RAD 45 djup och en D5 som driver runt allt vatten men jag får ändå temperaturer över 60C på CPU medan GPU ligger på 38-39C.

Kan jag ha monterat CPU-blocket fel?(Kan man ens göra det?)

Förövrigt, den övre radiatorn blåser ut luft medan den främre blåser in luft, ska båda blåsa in kanske?
Jag har tagit bort HDDn och satt din en fläkt som blåser in frisk luft från botten!

Se bilden och kritisera gärna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För lite kylpasta? För mycket kylpasta?

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

För lite kylpasta? För mycket kylpasta?

Det var min första tanke.. men jag tror inte det. har alltid tagit lika mycket och aldrig haft problem!

Spelar vilken typ av kylvätska någon roll? fast då bör GPU också vara varm kanske!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första tanken var för mycket eller för lite kylpasta.
Eventuellt så har du ett dåligt exemplar av 4770 som kräver en om montering av IHS också kallat Delidd. Du har inte överklockat än va?

EDIT: Kylpasta verkar va första tanken för många ^^

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Det var min första tanke.. men jag tror inte det. har alltid tagit lika mycket och aldrig haft problem!

Spelar vilken typ av kylvätska någon roll? fast då bör GPU också vara varm kanske!

Kylväska spelar inge som helst roll
Hur ser temperaturen ut mellan kärnorna? Är det CPU tempen du angivit till oss?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Första tanken var för mycket eller för lite kylpasta.
Eventuellt så har du ett dåligt exemplar av 4770 som kräver en om montering av IHS också kallat Delidd. Du har inte överklockat än va?

EDIT: Kylpasta verkar va första tanken för många ^^

Du menar det där spännande jobbet med att ta bort "locket" på CPUn och byta kylpasta under "Locket"?

Jo jag började att köra överklockat men insåg att tempen blev för hög så jag satte allt på standard tills vidare!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kylväska spelar inge som helst roll
Hur ser temperaturen ut mellan kärnorna? Är det CPU tempen du angivit till oss?

Temperaturen mellan kärnorna är stabil, alla ligger på runt 57-61c

GPUn är låg och stabil på 35-40C!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Du menar det där spännande jobbet med att ta bort "locket" på CPUn och byta kylpasta under "Locket"?

Jo jag började att köra överklockat men insåg att tempen blev för hög så jag satte allt på standard tills vidare!

Mm exakt. Gör du det med raklblad är det realtivt riskfritt om du tar det lite piano så att säga. Hammarmetoden är ingen jag skulle ge mig på. Visst det funkar för många men du kan lika gärna slå sönder chippet så låt bli den metoden

Bra att du kör stock nu.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Temperaturen mellan kärnorna är stabil, alla ligger på runt 57-61c

GPUn är låg och stabil på 35-40C!

Då borde inte IHS vara problemet.

Dom tempsen du får, är det under 100% Usage över alla 8 trådar med linpack i Intelburn,OCCT eller liknande?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Mm exakt. Gör du det med raklblad är det realtivt riskfritt om du tar det lite piano så att säga. Hammarmetoden är ingen jag skulle ge mig på. Visst det funkar för många men du kan lika gärna slå sönder chippet så låt bli den metoden

Bra att du kör stock nu.

Hehe.. Jag får kolla på det! Har för mig att jag sett någon video på en väldigt osäker kille göra det för första gången i sitt liv!

Tack för tipset! Hammaren får bli sista utvägen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Före IntelBurnTest

efter IntelBurnTest

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Då borde inte IHS vara problemet.

Dom tempsen du får, är det under 100% Usage över alla 8 trådar med linpack i Intelburn,OCCT eller liknande?

Se svaret ovan!

Nu har jag till och med kallt vid datorn. ca 18C!

Det blev mycket värre vid max belastning, har bara spelat lite och då ligger tempen på ca 60C men nu låg den över 80C!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Se svaret ovan!

Nu har jag till och med kallt vid datorn. ca 18C!

Det blev mycket värre vid max belastning, har bara spelat lite och då ligger tempen på ca 60C men nu låg den över 80C!

Jisses, min med en H60 går svalare än så
Jag funderar på om slangarna drar i cpublocket så det inte får riktig kontakt, dom ser ganska spända ut?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jisses, min med en H60 går svalare än så
Jag funderar på om slangarna drar i cpublocket så det inte får riktig kontakt, dom ser ganska spända ut?

Jag vet. Helt värdelöst! Nä. De snarare trycker mot cpu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Jag vet. Helt värdelöst! Nä. De snarare trycker mot cpu!

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske har fastnat luftbubblor i kylblocket så det inte kyler ordenligt för det?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Kan vara så.. jag har luftat systemet några ggr.
Det konstiga är att tempen går upp och ner väldigt snabbt. Från 30 till 80 på en sekund och vise versa!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På vilket håll pumpar det i systemet? grafikkortet först eller tvärt om?
Jag vet att flera haft problem men dålig kontakt mellan kärnan och IHS och fått väldig varma cpuer på det viset så det går ju inte att helt utesluta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Gpu först sen 360 RAD sen Cpu!

Jag får helt enkelt kolla det. Ska även kolla temperaturen från exterm mätare ifall det kan vara så att den visar fel!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du kollat volt och sånt på cpun, den kanske får alldeles för mycket och då lär den bli varm som attan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Har du kollat volt och sånt på cpun, den kanske får alldeles för mycket och då lär den bli varm som attan.

1.2v vid max belastning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

1.2v vid max belastning!

Det är standard då, jag kör min cpu på 4,2Ghz på 1.06v,
men 1,2v är vad den kör på standard.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Hur går loopen? Börjar den med gpu och går sedan till cpu? Det skulle vara bättre i så fall att göra tvärtom. Annars får CPU det varma vattnet från gpu att kyla med.
Men som alla andra säger så är det antagligen ett dåligt ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är standard då, jag kör min cpu på 4,2Ghz på 1.06v,
men 1,2v är vad den kör på standard.

Okej. Då kanske man ska ta och sänka den en aning. Men problemet lär kvarstå. Ska skruva isär imorgon och se vad jag gjort för fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Hur går loopen? Börjar den med gpu och går sedan till cpu? Det skulle vara bättre i så fall att göra tvärtom. Annars får CPU det varma vattnet från gpu att kyla med.
Men som alla andra säger så är det antagligen ett dåligt ex.

Den går följande. RES. PUMP. GPU. 360RAD. CPU. 240RAD och tillbaka till RES. Tror inte zet ska vara något problem då CPUn får vatten från en stor radiator. Ett dåligt ex på cpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Okej. Då kanske man ska ta och sänka den en aning. Men problemet lär kvarstå. Ska skruva isär imorgon och se vad jag gjort för fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det gör det säkert, min bästa gissning om jag skulle leta fel vore att det fastnade luft i kylblocket till cpun.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Ja det gör det säkert, min bästa gissning om jag skulle leta fel vore att det fastnade luft i kylblocket till cpun.

Ska kolla det direkt imorgon samt byta kylpastan! Tack för tipset!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Den går följande. RES. PUMP. GPU. 360RAD. CPU. 240RAD och tillbaka till RES. Tror inte zet ska vara något problem då CPUn får vatten från en stor radiator. Ett dåligt ex på cpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då borde det inte vara några problem alls.
Inte direkt en dålig cpu men dåligt ex pga. du antagligen har dålig pasta mellan ihs och lid. Vad hade du för kylare och temps innan du monterade vattenkylningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Nej då borde det inte vara några problem alls.
Inte direkt en dålig cpu men dåligt ex pga. du antagligen har dålig pasta mellan ihs och lid. Vad hade du för kylare och temps innan du monterade vattenkylningen?

Jag tror aldrig jag låg ö er 60c med stockkylare. Då var det GPUn jag var orolig för istället. Antagligen var jag väligt trött när jag monterade och slarvade med pastan eller så är det luft i blocket. Eller kanske tom skit i blocket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Jag tror aldrig jag låg ö er 60c med stockkylare. Då var det GPUn jag var orolig för istället. Antagligen var jag väligt trött när jag monterade och slarvade med pastan eller så är det luft i blocket. Eller kanske tom skit i blocket!

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan det nog vara monteringen ja, du borde ju verkligen inte ha sämre temps med vattenkylning än med stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jisses, min med en H60 går svalare än så
Jag funderar på om slangarna drar i cpublocket så det inte får riktig kontakt, dom ser ganska spända ut?

Skrivet av albindubech:

Hur går loopen? Börjar den med gpu och går sedan till cpu? Det skulle vara bättre i så fall att göra tvärtom. Annars får CPU det varma vattnet från gpu att kyla med.
Men som alla andra säger så är det antagligen ett dåligt ex.

Hur hårt ska man skruva åt skruvarna på cpu-blocket?

Visa signatur