Webhallen satsar på Steam Machines – visar första prototypen på CES 2014

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ett grymt initiativ.
Det måste finnas en brygga mellan konsol och datorer, så att FLER spelar på "riktigt". Dvs högre upplösning och mer möjligheter än en konsol.

Vet inte hur det är nu, men varje konsol jag tittat på stödjer inte de hundratals MKV och AVI kombinationer som finns. Alltså kommer en htpc, eller XBMC eller liknande alltid vara bättre än Sonys "streaming" eller liknande.

En snygg, liten, gamingdator som även kan köras som htpc, och inte behöver byggas är nog många som kan hoppa på.

JA ja, vi vet att många här kan bygga, överklocka och mycket mer. Var då glada för det många kan inte, vill inte eller har helt enkelt inte tiden, därför är en sådan här satsning väldigt rolig. Det kommer även leda till att fler spel portas och det kan väl aldrig vara fel? Jag ser en merging som en win-win för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Fler configs: Större valmöjlighet och attraherar fler kundsegment

Så kan man ju också se på saken

Du borde skicka det där till Microsoft och Sony på en gång så att de kan börja skapa massor av olika varianter av sina konsoller med näst intill en liggande åtta i möjliga hårdvarukonfigurationer. Vad märkligt att de inte tänkt på det.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Kanske inte alla, men när den andra kommentaren i hela tråden är från webhallen som säger
så borde det väl ändå vara något man märker?

Tydligen läste jag den inte, eller?
Jag kommer bara med konstruktiv kritik. Hoppas att de lyssnar och gör ett mindre chassi.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Dom är ju solklart bättre än nVidias som är ett rent skämt! Inget vettigt flerkärms stöd(krånglar mer än något annat) och drivrutiner som ger sådan sjukt dålig prestanda att man blir mörkrädd.... Hade 9800GT där det laggade/hackade mer än jag vet inte vad i OpenArena... EN QUAKE KLON!

Med ett 570 så var det lite bättre då var det precis spelbart mot bottar! Mitt inbyggda Intel grafikkort jag har i daotrn i sign springer åttor runt 570t...

Allt detta testades för inte allt för länge sen.

Nvidias Linuxdrivare är den enda som når samma prestanda som på Linux.
Du har troligtvis använt Nouveau som är en öppen drivrutin som utvecklas genom reverse enginering av Nvidias drivare. De har stora problem med reclocking vilket gör att kortet körs i sitt lägsta strömsparläge.

Permalänk
Skrivet av Tommie:

Du borde skicka det där till Microsoft och Sony på en gång så att de kan börja skapa massor av olika varianter av sina konsoller med näst intill en liggande åtta i möjliga hårdvarukonfigurationer. Vad märkligt att de inte tänkt på det.

Varför tror du Valve/Gabe gör tvärtom än M$ Och Sony? Det sker ju under parollen valfrihet och öppenhet.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Nvidias Linuxdrivare är den enda som når samma prestanda som på Linux.
Du har troligtvis använt Nouveau som är en öppen drivrutin som utvecklas genom reverse enginering av Nvidias drivare. De har stora problem med reclocking vilket gör att kortet körs i sitt lägsta strömsparläge.

Nope läs vad jag skrev åvan

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hoppar in och är lite preventiv här:
Detta rör sig om en prototyp som vi hade någon enstaka vecka på oss att bygga. Vi hann alltså inte ta fram en custom-chassi på den korta tiden.
De färdiga versionerna som släpps senare kommer att ha en design och formfaktor som snarare liknar en vanlig konsol helt enkelt.

Bra. För en sådan där best som visas på bilden, där mer än hälften är tomrum inuti, kommer inte in i mitt och många andras vardagsrum.

Skrivet av skogsvilden:

Den enda riktiga Steam-boxen jag sett hittills är Linus:
http://www.youtube.com/watch?v=FbhPMe7T27Y

Detta är dock fortfarande ett prototyp-chassi, när Silverstone lanserar den färdiga produkten så lär det nog bli ett!

Yeah baby!

Skrivet av Bananas2thebeat:

Det var ett steg Valve tvingades till, eftersom Microsoft tänker^* stänga Windows för andra mjukvaruförsäljare. Microsofts strategi är att alla konsumentversiojner av Windows (Windows Phone, Desktop och RT) ska konvergera till Windows RT, all mjukvara ska vara skriven för Metro-interfacet, och all mjukvara ska säljas/hyras ut via Microsoft Store -- dvs Microsoft tänker byta från sin gamla affärsmodell till mobiltelefonmodellen.

I den modellen, där all mjukvara uteslutande säljs/hyrs via Microsoft Store, finns ingen plats för tredjeparts-leverantörer som Steam eller Origin. Det är därför Valve har slagits med näbbar & klor mot Microsofts planer, därför de expanderat till Linux, och därför de lanserar Steam OS.

* Det är visserligen sant att Ballmer nu åkt ut på rumpan, men vad jag hört finns inga planer på att avbryta konvergeringen och låsningen av Windows, processen ska bara göras lite mindre brutal.

Ojdå, detta visste jag inte. Det kommer bli mycket spännande att följa utvecklingen av datorbranchen med tanke på detta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Som sagt: chassit är bara en placeholder.

Att andra spelkonsoler använder inte Intel är bla. en kostnadsfråga. Sen går det verkligen att diskutera hur mycket mer "äkta" 8 cores AMD-proppar har jämfört med en 4-kärning Intel-propp med hyperthreading.

Hej Webhallen!
Tycker att ni borde tänka om ang nätaggregatet. Corsairs CX serie är ju inte direkt känd för att hålla toppkvalite, och cx600m har inte direkt de bästa kondningarna. Finns ju många alternativ som är bättre i ungefär samma prisklass

http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/CX600M/4.html
"all filtering caps in the secondary side are from CapXon"

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146593-corsair_powers...
t.ex, den psun ska väl hålla rätt mycket bättre kvalite & standard vad jag vet?

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Stod motsatsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja!?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Har inte följt med i steam-box diskussionerna,så är inte helt 100 på vad meningen med steam-box är.

Som jag ser det så ska det tydligen vara en liten pc med linux men vad är skillnaden mot en vanlig pc egentligen?

Kommer det att finnas en standard steam-box konfiguration,eller kommer det att finnas många olika(som i pc världen nu)?

Kommer det att släppas särskilda steam-box spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

Har inte följt med i steam-box diskussionerna,så är inte helt 100 på vad meningen med steam-box är.

Som jag ser det så ska det tydligen vara en liten pc med linux men vad är skillnaden mot en vanlig pc egentligen?

Kommer det att finnas en standard steam-box konfiguration,eller kommer det att finnas många olika(som i pc världen nu)?

Kommer det att släppas särskilda steam-box spel?

Meningen är att det ska vara en dator jo, en sorts konsol-dator. En dator med ett förenklat operativsystem som är Linux baserat.
tanken är att det ska intressera konsol-spelare då det ska vara enkelt och snabbt, man startar, loggar in sig på Steam och startar ett spel,
utan att behöva starta några extraprogram eller annat, utan att behöva uppdatera programvaror och annat möjligt som PC-brukare ofta får handskas med.
Tanken är att det ska vara simpelt, snabbt och hanterbart av de som föredrar konsoler.

Skilladen? Förutom att vara enklare, snabbare och lätthanterat så är steam machine en komplett dator, med alla delar ihopsatt av säljaren, köparen ska inte behöva tänka på att sätta ihop en bra speldator. Allt man behöver göra med en steam machine är att köpa den och ta hem den, sen möjligtvis gå igenom en simpel installationsguide för att välja språk och dylikt. Sen loggar man in sig på Steam, laddar ned sina PC-spel, och sen är det klart,
sen är man redo att spela mot alla andra kompisar som redan har en PC.
För fördelen gentemot konsoler här är att en steam machine är ju i stort sätt en färdigställd och lätthanterlig PC, så man kan spela med alla andra som har en PC.

Men steam box-spel? kommer nog inte att finnas, olikt Sony och Microsoft så är inte Valve så egoistiska och resursslösande så att de gör spel enbart för sina egna konsoler, men som sagt så är en steam machine ingen konsol, och lär därför inte ha sin egna serie av spel, det kommer mer troligt gå under "Linux-PC" i spel.

Kände mig intresserad av att skriva lite trots det varit ett år sedan någon aktivitet förekommit i tråden,
och cirka ett år sedan Valve presenterade Steam Machine.. Man kan ju undra sig om Valve bara drog ihop det snabbt för att kunna visa det på CES2014, för att sen skrota projektet i tystnad..
Man kan undra sig: Kommer Steam Machine släppas eller bara skrotas istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Man kan undra sig: Kommer Steam Machine släppas eller bara skrotas istället?

AMD / Nvidia drivrutiner blir allt bättre för linux, och fler spel kommer till Linux. Så det känns ju som det borde komma, dock kanske inte allt är redo för problemfri tillvaro / många spel osv idag.

..Antar att frågan är hur många spel kommer bli portade till linux den närmsta framtiden.