Köpråd: "High-End" Vattenkylning eller Luftkylning

Permalänk
Medlem

Köpråd: "High-End" Vattenkylning eller Luftkylning

Tjenare. Som titeln lyder, så behöver jag köpråd angående vilket som egentligen är bättre och/eller tystare och dylikt. Jag har inte mycket erfarenhet när det kommer till kylning, min första kylare någonsin var till viss mån ganska mycket impuls (Corsair H60).

Min plan är att få ut så bra kylning, med ett så "tyst" resultat som det bara går. Jag har tänkt att köra upp mot 4.6ghz på min 3570k. En stor anledning till att jag vill byta från min H60 är att den har låter mycket och på idle går ibland upp på höga rpm. Kör just nu PNP med några random fläktar.

Då kommer vi till huvudfrågan: vad är egentligen bäst? Jag sitter på ett Fractal Design R4 där 280mm radiatorer tydligen inte fått plats, så jag har inte läst något om dem. (Har dock läst att man kan borra hål själv, men det vill jag inte.)

Jag har då läst en del m ett par kylare, men jag förstår mig ändå inte på vilket som är över lag tystare, och hoppas därför någon med erfarenhet kan hjälpa (subjektivitet uppmuntras!). Jag kan ej relatera till dessa DBA.

Jag har använt mig utav främst guru3d. Tyvärr så är jag inte så erfaren och dessa nummer säger mig inte så mycket som de (förhoppningsvis ) gör för er. Många av er har säkerligen överklockat länge, och har testat på en del av dessa!
Länk för ljud: http://www.guru3d.com/articles_pages/cooler_master_eisberg_24...
Länk för temp: http://www.guru3d.com/articles_pages/cooler_master_eisberg_24...
Och självfallet http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s

Jag är inte ute efter att bygga min egna kylare!!

Först på listan: Cooler Master Eisberg 240L eller H100i?

Cooler Master Eisberg 120L eller NZXT Kraken X40? (Lutar mer åt kraken pga priset)
Eller är luftkylning bäst? Helt enkelt en U-14s eller D14? (Dessa drar åt sig damm som in i fan har jag läst..)

Kanske något jag missat, eller något annat ni rekommenderar?

Tackar på förhand!!

Edit: jag har Low Profile minnen.

Typos. Skriver från min Tablet :(
Permalänk
Hedersmedlem

Jag röstar på en bra luftkylare, tystare, mindre krångel och ingen chans för vattenläckage. Bra luftkylare presterar väldigt bra även om t.ex. H100 eller likn. kan uppnå liiite lägre temperaturer men då får man leva med högre ljudnivå. Antingen får man gå all in och satsa på riktig vattenkylning eller hålla sig till luftkylare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Denna kanske http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h220-watercooling-3471p... eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2279547 finns lite alternativ även corsair h100i som du nämde men swiftech ska vara den bättre enligt tester på prestanda och tysthet på pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag röstar på en bra luftkylare, tystare, mindre krångel och ingen chans för vattenläckage. Bra luftkylare presterar väldigt bra även om t.ex. H100 eller likn. kan uppnå liiite lägre temperaturer men då får man leva med högre ljudnivå. Antingen får man gå all in och satsa på riktig vattenkylning eller hålla sig till luftkylare.

Det här bör sägas i varje liknande tråd. Finns ingen anledning att skaffa ett slutet vattenkylningssystem när luftkylningen är såpass bra, billig och tyst.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag röstar på en bra luftkylare, tystare, mindre krångel och ingen chans för vattenläckage. Bra luftkylare presterar väldigt bra även om t.ex. H100 eller likn. kan uppnå liiite lägre temperaturer men då får man leva med högre ljudnivå. Antingen får man gå all in och satsa på riktig vattenkylning eller hålla sig till luftkylare.

Vad kör du med själv? Och vilken är då en brs luftkylare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orlaw:

Vad kör du med själv? Och vilken är då en brs luftkylare?

Jag har en Noctua D14 men även Phanteks TC14PE och noctuas nyaste ska vara väldigt bra. Finns givetvis andra stora luftkylare som presterar bra men det är bara att leta upp lite test. Kom ihåg när du läser reviews att db-skalan är logaritmisk.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Svbg:

Det här bör sägas i varje liknande tråd. Finns ingen anledning att skaffa ett slutet vattenkylningssystem när luftkylningen är såpass bra, billig och tyst.

Tar minder plats runt sockeln, inga problem med high-profil minnen, värmen åker direkt ut ur chassit (beroende på konfiguration förstås), mindre stress på moderkortet pga. lägre vikt, i vissa fall bättre kompabilitet med chassin, "ser coolare ut"(?).

Edit: Så anledningar finns det absolut, men även jag förespråkar luftkylning.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Skrivet av SweLingonBerry:

Tar minder plats runt sockeln, inga problem med high-profil minnen, värmen åker direkt ut ur chassit (beroende på konfiguration förstås), mindre stress på moderkortet pga. lägre vikt, i vissa fall bättre kompabilitet med chassin, "ser coolare ut"(?).

Edit: Så anledningar finns det absolut, men även jag förespråkar luftkylning.

Varför skulle värmen åka direkt ut ur chassit med sluten vattenkylningssystem? Man vill ju kyla radiatorn med luft utifrån så klart, då kommer värmen in i chassit..

On topic: Skaffa Phanteks

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför skulle värmen åka direkt ut ur chassit med sluten vattenkylningssystem? Man vill ju kyla radiatorn med luft utifrån så klart, då kommer värmen in i chassit..

On topic: Skaffa Phanteks

I regel har man som oftast radiatorn uppe/baksidan altså warmluften utåt. Antar killen menar det. Och vist då få man luften inifrån som är litte varmare som blåser genom radiatorn men har man ett kylblock på CPU och GPU är det inte så mycket värme det handlar om då den e i vattnet som mest. Så länge man har tillräckligt med bra sval luft utifrån in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Vad kör du med själv? Och vilken är då en brs luftkylare?

Sluten vattenkylning ska undvikas om möjligt, köp en Noctua NH-U14S. http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför skulle värmen åka direkt ut ur chassit med sluten vattenkylningssystem? Man vill ju kyla radiatorn med luft utifrån så klart, då kommer värmen in i chassit..

On topic: Skaffa Phanteks

Mina fläktar blåser luften ut ut chassit genom radiatorerna för att få så svalt inne i lådan som möjligt , jag förespråkar vatten oavsett vilken typ.

Snyggare. Tar mindre plats , kyler bättre , tystare med rätt fläktar o rpm styrning.

Har kört h100i också som för mig var tystare än min förra noctua torn kylare, fast egenbyggd vatten system är klart tystare och mycket effektivare.

För mig är tornkylare endast ett alternativ om man ska kolla efter priset

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Mina fläktar blåser luften ut ut chassit genom radiatorerna för att få så svalt inne i lådan som möjligt , jag förespråkar vatten oavsett vilken typ.

Snyggare. Tar mindre plats , kyler bättre , tystare med rätt fläktar o rpm styrning.

Har kört h100i också som för mig var tystare än min förra noctua torn kylare, fast egenbyggd vatten system är klart tystare och mycket effektivare.

För mig är tornkylare endast ett alternativ om man ska kolla efter priset

Att säga att något är tystare med rätt fläktar och rpm styrning går ju inte med tanke på att du kan göra exakt samma sak med en tornkylare!
Men, snyggare är smakfråga, och att det tar mindre plats behöver absolut inte vara sant, beroende på chassits utformande så kan torn vara att föredra pga sluten vattenkylning kräver radiatorplats och plats för slangarna.

Nu får du komma med ett diagram här som visar att h100i kyler bättre än min Phanteks! För det tror jag verkligen inte stämmer, min flyttar värme mycket bättre än din!

min pappa är starkare än din D:

Dold text
Skrivet av n0rp:

I regel har man som oftast radiatorn uppe/baksidan altså warmluften utåt. Antar killen menar det. Och vist då få man luften inifrån som är litte varmare som blåser genom radiatorn men har man ett kylblock på CPU och GPU är det inte så mycket värme det handlar om då den e i vattnet som mest. Så länge man har tillräckligt med bra sval luft utifrån in.

Aahh, men att ta varmluft bakifrån om man har grafikkort som sprutar ut varm luft bakåt känns ju inte så prima tycker jag rent spontant.
Är lite färgad av att bygga med Antec Kühler 620 V4 i ett Bitfenix Outlaw, var lite jobb att få det att sitta på bra sätt. Baktill blev uteslutet, radiatorn var för stor. I toppen blev utesluten, slangarna kunde inte komma förbi grafikkortet.
Och i botten blev lite krångligt för PSUn's sladdar behövde mosas lite för att fläkt + radiator kunde skruvas fast
(inverterat chassi)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

I regel har man som oftast radiatorn uppe/baksidan altså warmluften utåt. Antar killen menar det. Och vist då få man luften inifrån som är litte varmare som blåser genom radiatorn men har man ett kylblock på CPU och GPU är det inte så mycket värme det handlar om då den e i vattnet som mest. Så länge man har tillräckligt med bra sval luft utifrån in.

Om jag har rätt set-up av mina fläktar med luft in, det vet jag inte. Eftersom jag kör med SLI 770, så bildas det ganska mycket luft inne i chassit. Jag har en Noctua fläkt på sidan av chassit, som blåser ut luften från mina 2 kort. Sedan har jag 2x 140mm fläktar i fronten, kopplade till 5V, för jag inte vill att det ska bli allt för högt ljud.

Skrivet av Mogwaii:

Mina fläktar blåser luften ut ut chassit genom radiatorerna för att få så svalt inne i lådan som möjligt , jag förespråkar vatten oavsett vilken typ.

Snyggare. Tar mindre plats , kyler bättre , tystare med rätt fläktar o rpm styrning.

Har kört h100i också som för mig var tystare än min förra noctua torn kylare, fast egenbyggd vatten system är klart tystare och mycket effektivare.

För mig är tornkylare endast ett alternativ om man ska kolla efter priset

Skrivet av MyZk0:

Att säga att något är tystare med rätt fläktar och rpm styrning går ju inte med tanke på att du kan göra exakt samma sak med en tornkylare!
Men, snyggare är smakfråga, och att det tar mindre plats behöver absolut inte vara sant, beroende på chassits utformande så kan torn vara att föredra pga sluten vattenkylning kräver radiatorplats och plats för slangarna.

Nu får du komma med ett diagram här som visar att h100i kyler bättre än min Phanteks! För det tror jag verkligen inte stämmer, min flyttar värme mycket bättre än din!

min pappa är starkare än din D:

Dold text

Aahh, men att ta varmluft bakifrån om man har grafikkort som sprutar ut varm luft bakåt känns ju inte så prima tycker jag rent spontant.
Är lite färgad av att bygga med Antec Kühler 620 V4 i ett Bitfenix Outlaw, var lite jobb att få det att sitta på bra sätt. Baktill blev uteslutet, radiatorn var för stor. I toppen blev utesluten, slangarna kunde inte komma förbi grafikkortet.
Och i botten blev lite krångligt för PSUn's sladdar behövde mosas lite för att fläkt + radiator kunde skruvas fast
(inverterat chassi)

Eftersom pengar inte är ett så stort hinder för mig i detta fall, utan det är mer att jag är ute efter att få så bra kylning, medan den är så tyst som möjligt. Och nej, jag tänker inte bygga mitt eget :P. Att den blir lite hög under 100% load spelar ingen roll, men jag vill inte att jag startar t.ex WoW som kör 50% på kärnorna, och så är fläktarna på i princip 100%, och låter som in i helvete. Det skall helt enkelt vara en bra kylare.

Det är som ni säger, luft är bra men det finns en anledning till att majoriteten tar vattenklning. Det finns en anledning till att vatten är dyrare, och jag vill helt enkelt veta varför? Och i så fall, vilka av de bättre är just vad jag letar efter?

Som det ser ut nu, så är jag ganska såld på U14S. Phantek har jag ingen erfarenhet utav alls, har inte läst ett dugg om dem så de är uteslutna. Noctua är ju i princip lika bra? Men det är ju som så att jag är sugen på vattenkylningen, i princip endast pga utseendet som de tillbringar datorn. Så jag tänker mig Eisberg 240L eller NZXT Kraken X40. Dessa är bra kylare, om jag inte har fel för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

O
Det är som ni säger, luft är bra men det finns en anledning till att majoriteten tar vattenklning. Det finns en anledning till att vatten är dyrare, och jag vill helt enkelt veta varför? Och i så fall, vilka av de bättre är just vad jag letar efter?

Som det ser ut nu, så är jag ganska såld på U14S. Phantek har jag ingen erfarenhet utav alls, har inte läst ett dugg om dem så de är uteslutna. Noctua är ju i princip lika bra? Men det är ju som så att jag är sugen på vattenkylningen, i princip endast pga utseendet som de tillbringar datorn. Så jag tänker mig Eisberg 240L eller NZXT Kraken X40. Dessa är bra kylare, om jag inte har fel för mig?

Ska du ha vattenkylning ska det vara riktig vattenkylning annars är det inte värt det.

Vattenkylarna är mycket mer komplexa, väldigt många rörliga delar, slangar, skarvar mellan slangar och pump/radiator och en fläkt. Jämför det med en luftkylare så är det inte konstigt varför de kostar mer i förhållande till hur de presterar.

En vattenkylare kommer garanterat gå sönder många år tidigare än en luftkylare, kanske lägger fläkten av men köper du en Noctua Kylare så kommer du säkert kunna använda samma torn i tio år då Noctua gratis skickar nya CPU-fästen om standarden ändras.

Phantec är riktigt bra men Noctua är toppklass, med Noctuan får du en kylare med en av marknadens bästa fläktar. Ingen vattenkylare kommer med riktigt bra fläktar och har du krav på låg ljudnivå och bra prestanda behöver du nog byta dem vilket gör en redan dyrare kylare ännu dyrare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har lågprofilminnen och ett chassi som lätt tar en NH-D14 skulle jag ta den. Den kyler bättre, och du vill överklocka...

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1878683/noctua-u14s-...

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Min röster faller på att investera lite extra och köpa riktig vattenkylning. Köper du ordentliga saker kan du ta med dem sen när du uppgraderar hårdvaran. Självklart kostar det en slant extra och tar lite tid men är en rolig hobby och du får väldigt bra kylning samt låg ljudvolym.

Om det inte är av intresse med custom hade jag kört på en tornkylare i ditt fall då du slipper dåliga inbyggda pumpar som börjar ticka/går sönder och annat som kommer med slutna vattenkylningssystem.

Permalänk
Medlem

Något du kan få med luftkylning som du aldrig kan få med vattenkylning är en helt knäpptyst dator i idle.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Något du kan få med luftkylning som du aldrig kan få med vattenkylning är en helt knäpptyst dator i idle.

Amen to that, har en H80i där pumpen är den mest högljudda komponenten i systemet när hårddisken inte snurrar vilket blir lite av ett irritations moment om jag ska ha datorn på när jag ska sova elr dyl. Om det är en tornkylare som jag vill ha så är det Dark Rock Pro 2/3 men dock kyler den sämre och jag lär troligen skaffa low profile minnen

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Kan lätt förespråka phantek ph-tc14pe. Kört min i idle(600rpm) sen jag köpte den, aldrig över 70c även om grafikkortet ligger över 80c och pumpar värme i burken.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Ska du ha vattenkylning ska det vara riktig vattenkylning annars är det inte värt det.

Vattenkylarna är mycket mer komplexa, väldigt många rörliga delar, slangar, skarvar mellan slangar och pump/radiator och en fläkt. Jämför det med en luftkylare så är det inte konstigt varför de kostar mer i förhållande till hur de presterar.

En vattenkylare kommer garanterat gå sönder många år tidigare än en luftkylare, kanske lägger fläkten av men köper du en Noctua Kylare så kommer du säkert kunna använda samma torn i tio år då Noctua gratis skickar nya CPU-fästen om standarden ändras.

Phantec är riktigt bra men Noctua är toppklass, med Noctuan får du en kylare med en av marknadens bästa fläktar. Ingen vattenkylare kommer med riktigt bra fläktar och har du krav på låg ljudnivå och bra prestanda behöver du nog byta dem vilket gör en redan dyrare kylare ännu dyrare.

Tackar för alla svar, visste inte att luftkylning är i verkligheten lika bra som dyrare vattenkylning. Det verkar som både D14 och U14S bäst fyller mina krav, de klarar utan problem att kyla min processor samt den klarar av 4,6ghz?

Skrivet av Robobin:

Eftersom du redan har lågprofilminnen och ett chassi som lätt tar en NH-D14 skulle jag ta den. Den kyler bättre, och du vill överklocka...

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1878683/noctua-u14s-...

Drar den inte åt sig damm något så in i fan? Eftersom jag då kör SLI, har en del fläktar så kommer mycket luft gå in/genom chassit, vilket är en faktor jag måste tänka på. Jag är inte pedantisk av mig när det kommer till städning

Skrivet av deadich:

Något du kan få med luftkylning som du aldrig kan få med vattenkylning är en helt knäpptyst dator i idle.

Detta är exakt vad jag är ute efter. Är till 90% övertygad av luftkylare.

Permalänk
Medlem

Har en fråga till sist: ska man köra med 1 eller 2 fläktar på u14s? Och 2 eller 3 på D14?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Har en fråga till sist: ska man köra med 1 eller 2 fläktar på u14s? Och 2 eller 3 på D14?

Det räcker med de medföljande, u14s kommer med sin ensamma men bättre fläkt vara tystare än den snart fem(?) år gamla NH-D14. Damm bör knappast vara ett problem, kylarna är väldigt lätta att blåsa rent och det skulle ta många månader för att det skulle bli tillräckligt med damm för att ha någon större effekt på prestandan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Tackar för alla svar, visste inte att luftkylning är i verkligheten lika bra som dyrare vattenkylning. Det verkar som både D14 och U14S bäst fyller mina krav, de klarar utan problem att kyla min processor samt den klarar av 4,6ghz?

Drar den inte åt sig damm något så in i fan? Eftersom jag då kör SLI, har en del fläktar så kommer mycket luft gå in/genom chassit, vilket är en faktor jag måste tänka på. Jag är inte pedantisk av mig när det kommer till städning

Detta är exakt vad jag är ute efter. Är till 90% övertygad av luftkylare.

var inte så säker på att den klarar av att hålla en Ivy i 4.6 Ghz, beror helt på processorn.

Jag har kört både luft, D14 samt H100 och H80i och jag kör nu två 280mm radiatorer i ett Fractal design r4.
D14, var bra dock så uppskattade jag inte hur mycket tryck den la på moderkortet och processorn när man hade den i normalt stående läge. Den snebelastade processorn vilket innebar att Hälften av mina cores var 4-5 grader varmare än resten. Denna satt på en 2600k som var klockad till 4.8Ghz och jag låg runt 70 grader i load, helt okey!
H100 hade jag bara en kortare stund, då jag bytte hela mitt system efter att blixten slagit ner och tagit istortsett hela datorn med sig.
Kommer ihåg att den var ganska tyst, körde med Noctua fläktar på den och låg på samma 2600k @4.8Ghz runt 65 grader load.
H80i var inte knäpptyst, men med rätt fläktar tror jag nog att den har möjlighet att bli extremt tyst, något som jag inte bytte ut.
Denna satt dock på en 4770k klockad till 4.6 Ghz och låg runt 75-80 grader, 65 Grader efter Delid.
på samma processor sitter jag nu med två 280mm radiatorer ligger runt 60 grader load och 26 grader medan jag skriver detta inlägg. skillnaden här är att datorn är knäpptyst, använder Corsairs Silent AF 140mm fläktar ställda på 5v, hör knappt datorn om jag sätter örat emot.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

var inte så säker på att den klarar av att hålla en Ivy i 4.6 Ghz, beror helt på processorn.

Jag har kört både luft, D14 samt H100 och H80i och jag kör nu två 280mm radiatorer i ett Fractal design r4.
D14, var bra dock så uppskattade jag inte hur mycket tryck den la på moderkortet och processorn när man hade den i normalt stående läge. Den snebelastade processorn vilket innebar att Hälften av mina cores var 4-5 grader varmare än resten. Denna satt på en 2600k som var klockad till 4.8Ghz och jag låg runt 70 grader i load, helt okey!
H100 hade jag bara en kortare stund, då jag bytte hela mitt system efter att blixten slagit ner och tagit istortsett hela datorn med sig.
Kommer ihåg att den var ganska tyst, körde med Noctua fläktar på den och låg på samma 2600k @4.8Ghz runt 65 grader load.
H80i var inte knäpptyst, men med rätt fläktar tror jag nog att den har möjlighet att bli extremt tyst, något som jag inte bytte ut.
Denna satt dock på en 4770k klockad till 4.6 Ghz och låg runt 75-80 grader, 65 Grader efter Delid.
på samma processor sitter jag nu med två 280mm radiatorer ligger runt 60 grader load och 26 grader medan jag skriver detta inlägg. skillnaden här är att datorn är knäpptyst, använder Corsairs Silent AF 140mm fläktar ställda på 5v, hör knappt datorn om jag sätter örat emot.

Hur ser din fläkt-situation ut på ditt chassi? Antar att du satt en av 280mm radiatorn fram där de 2 140mm fläktarn sitter? Kan du beskriva i detalj är du snäll, så jag själv kan få optimal luftflöde i datorn. Om jag hade kört på en U14S, Hur hade det varit bäst att sätta fläktar?

Vad tycker du om NZXT Kraken X60?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Hur ser din fläkt-situation ut på ditt chassi? Antar att du satt en av 280mm radiatorn fram där de 2 140mm fläktarn sitter? Kan du beskriva i detalj är du snäll, så jag själv kan få optimal luftflöde i datorn. Om jag hade kört på en U14S, Hur hade det varit bäst att sätta fläktar?

Vad tycker du om NZXT Kraken X60?

kan tyvärr inte ge input på Kraken, inte sett några tester!

Kolla in min projekt tråd i min sign, la precis in ett sista inlägg med massor av bilder, där ser du hur alla radiatorer sitter!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Hur ser din fläkt-situation ut på ditt chassi? Antar att du satt en av 280mm radiatorn fram där de 2 140mm fläktarn sitter? Kan du beskriva i detalj är du snäll, så jag själv kan få optimal luftflöde i datorn. Om jag hade kört på en U14S, Hur hade det varit bäst att sätta fläktar?

Vad tycker du om NZXT Kraken X60?

Två fläktar i fronten, en bak, fläkten på U14S ska sitta på höger sida om kylaren blåsa bakåt genom kylaren.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

kan tyvärr inte ge input på Kraken, inte sett några tester!

Kolla in min projekt tråd i min sign, la precis in ett sista inlägg med massor av bilder, där ser du hur alla radiatorer sitter!

Kan du visa bild eller beskriva lite hur du plaserat en 280mm radiator i ditt chassi? Är väldigt sugen på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Kan du visa bild eller beskriva lite hur du plaserat en 280mm radiator i ditt chassi? Är väldigt sugen på en.

Titta i min signatur, där finns en länk till min projekt tråd, där du kan se var jag satt radiatorerna! de sitter fast med hjälp av två aluplattor mellan fläkt och radiator.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

det jag inte förstår är varför tornkylarna fungerar så bra.
Jag menar en h100 tex är ju ganska mycket större kylyta på och ändå är den inte speciellt mycket bättre än u14s. hur kommer det sig? vad är den begränsande faktorn i AIO?