installerade om windows tsm med nytt moderkort, hur får jag tillbaks allt?

Permalänk

installerade om windows tsm med nytt moderkort, hur får jag tillbaks allt?

Tjena det gick ej att reparera eller upgradera windows med min dator som hamnade i BSOD

så har gjort en custom install men nu är ju datorn på efterbliven nivå med alla gamla filer men kan ej använda dom på något sätt och med en windows old mapp.

hur ska jag få den att bli som vanligt igen? och om inte det går hur rensar jag min SSD helt o hållet så jag kan börja om?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Backa upp alla filer och installera om ordentligt (ta bort partitionerna).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Backa upp alla filer och installera om ordentligt (ta bort partitionerna).

Har en harddisk jag kan lagga over allting pa , ska jag sen bara ta bort partionerna och sen vad_

hade bankid och avg betalt for 1 ar pa forra

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

Har en harddisk jag kan lagga over allting pa , ska jag sen bara ta bort partionerna och sen vad_

Sedan ska du bara installera windows. Använd gärna en iso från microsoft (w7, w8) och installera från USB-minne.

AVG-licensen borde du kunna avaktivera och aktivera igen med inloggningsuppgifter (använder inte AVG) efter ominstallation.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Sedan ska du bara installera windows. Använd gärna en iso från microsoft (w7, w8) och installera från USB-minne.

AVG-licensen borde du kunna avaktivera och aktivera igen med inloggningsuppgifter (använder inte AVG) efter ominstallation.

fan va jag hatar den har dagen,

tack sa hemskt mycket

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

fan va jag hatar den har dagen,

tack sa hemskt mycket

Alla dina filer kommer försvinna ifall du omformaterar hårdiskarna! Förstod det som att det inte bara var AVG du ville ha kvar?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Alla dina filer kommer försvinna ifall du omformaterar hårdiskarna! Förstod det som att det inte bara var AVG du ville ha kvar?

har inga "viktiga" filer , o ja antar ja måste installera om alla spel jag har ?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Bättre att börja med en bra beskrivning om vad du har gjort. Om jag förstår rätt

1) Du hade en windows installation på din SSD
2) sedan har du flyttat allt till nytt moderkort
3) fick BSOD när windows skulle starta
4) Du satte in windows DVD/USB och installerade om windows
(vad är windows tsm?)

Du hade kunnat
1) backa upp allt och sedan kort restore
2)kört sysprep(generalise) innan flyttet och sedan bara startat upp.

Nu borde du ha kvar dina installationer och din User mapp men ingen registry(enkelt beskrivet) för att koppla installationerna till operativsystemet. Enklaste sättet att gå vidare är att flytta User mappen och allt du vill behålla till en annan hårddisk, formatera om din ssd, installera om windows, flytta tillbacka user mappen och installera om alla programm. Vad det gäller Origin spel så finns det ett sätt att slippa installera om.

En långsökt lösning, om du har haft system restore aktiv innan flyttet och restore punkter finns kvar skulle vara att flytta tillbaka sakerna till det gamla moderkortet, installera om win, lyckas köra system restore så är du tillbaka där du var innan flyttet. Sedan kör du sysprep och flyttar över grejerna igen. En sån långdragen lösning tar man vid bara om den finns väldigt bra anledning (eller endast för att se om det fungerar, lol). Är inte helt säker om windows rensar upp restore punkter i samband med ominstallation eller om dessa är kopplade till installationsid.

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Bättre att börja med en bra beskrivning om vad du har gjort. Om jag förstår rätt

1) Du hade en windows installation på din SSD
2) sedan har du flyttat allt till nytt moderkort
3) fick BSOD när windows skulle starta
4) Du satte in windows DVD/USB och installerade om windows
(vad är windows tsm?)

Du hade kunnat
1) backa upp allt och sedan kort restore
2)kört sysprep(generalise) innan flyttet och sedan bara startat upp.

Nu borde du ha kvar dina installationer och din User mapp men ingen registry(enkelt beskrivet) för att koppla installationerna till operativsystemet. Enklaste sättet att gå vidare är att flytta User mappen och allt du vill behålla till en annan hårddisk, formatera om din ssd, installera om windows, flytta tillbacka user mappen och installera om alla programm. Vad det gäller Origin spel så finns det ett sätt att slippa installera om.

En långsökt lösning, om du har haft system restore aktiv innan flyttet och restore punkter finns kvar skulle vara att flytta tillbaka sakerna till det gamla moderkortet, installera om win, lyckas köra system restore så är du tillbaka där du var innan flyttet. Sedan kör du sysprep och flyttar över grejerna igen. En sån långdragen lösning tar man vid bara om den finns väldigt bra anledning (eller endast för att se om det fungerar, lol). Är inte helt säker om windows rensar upp restore punkter i samband med ominstallation eller om dessa är kopplade till installationsid.

Tack så mycket för du tog dig tid att skriva en lösning, kommer spara denna till nästa tillfälle!

men kände att jag skulle börja koka och slänga datorn i väggen så formaterade om båda hårddiskar och installera om, har allt förutom spel för tillfälet

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord