Datorn startar inte efter bios-uppdatering

Permalänk

Datorn startar inte efter bios-uppdatering

Har ett MSI z87 g-45 gaming moderkort. Jag gick in på msi hemsidan och laddade ner senaste versionen av bios -> 1.6
La in filerna på ett usb-minne gick in i bios och valde bios update. inget hände så ja provade bios and ME update, datorn startades om och sedan stog det update complete. Datorn startades om och inget mer händer..... Fläktarna snurrar men jag får ingen bild. En konstig grej är också att power led lampan inte tänds heller...

Har testat att ta ut cmos batteriet i 30 min och även byglat clear cmos bat stiften på moderkortet.

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

Har testat att ta ut cmos batteriet i 30 min och även byglat clear cmos bat stiften på moderkortet.

Glömde du dra ur strömkabeln också?

Har du flera skärmar/TV kopplade?
Bilden kan skickas till den andra trots att den är avstäng eller andra änden av kabeln/adaptern inte ens är kopplad.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Glömde du dra ur strömkabeln också?

nej jag slet ut strömkabeln oxå...

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

Har ett MSI z87 g-45 gaming moderkort. Jag gick in på msi hemsidan och laddade ner senaste versionen av bios -> 1.6
La in filerna på ett usb-minne gick in i bios och valde bios update. inget hände så ja provade bios and ME update, datorn startades om och sedan stog det update complete. Datorn startades om och inget mer händer..... Fläktarna snurrar men jag får ingen bild. En konstig grej är också att power led lampan inte tänds heller...

Har testat att ta ut cmos batteriet i 30 min och även byglat clear cmos bat stiften på moderkortet.

Den kanske bytte video-output till det integrerade?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Glömde du dra ur strömkabeln också?

Skrivet av LemonIllusion:

Den kanske bytte video-output till det integrerade?

skulle skrivit att jag har provat de oxå..

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk

Har inte MSI dualboot på det moderkortet? Sitter där inte en fysisk switch du kan slå om?

Eller det kanske inte spelar nån roll då du uppdaterar BIOS?

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Man ska ju inte uppdatera BIOS om man inte har några problem, hög risk på det

Permalänk
Skrivet av Megamannens:

Man ska ju inte uppdatera BIOS om man inte har några problem, hög risk på det

jaha okej... men om man tar ur batteriet/ byglar är det ju meningen att minnena ska glömma allt man gjort...

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Gargamel_89:

jaha okej... men om man tar ur batteriet/ byglar är det ju meningen att minnena ska glömma allt man gjort...

BIOS som flashas på ett "eeprom" återställs inte av att vara strömlöst.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

BIOS som flashas på ett "eeprom" återställs inte av att vara strömlöst.

okej.. men vad kan man göra för att lösa det? ska ju inte behöva bygga ny dator pga av detta tycer ja.. man har ju vart på månen lixom

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

Ifall inte moderkortet har dubbelbios så är du "körd" förmodligen billigare att köpa nytt moderkort (om det inte är något dyrt ett)

Hot-flasha vill nog ingen av dina kompisar riskera, men antar att du kan testa maila MSI och be om en ny bioskrets

Permalänk

skickade tillbaka kortet till komplett och fick ett nytt! nu funkar allt bra igen! (nyare version av BIOS redan inläst) KOMPLETT=KUNG

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W