Permalänk
Medlem

Bytt kylare - datorn startar inte

Tja!

Nu är det så att jag pillat i datorn och lyckats byta kylare, men nu när jag sätter i strömkabeln så lyser moderkortet med en orange-aktig färg, alltså att den får ström. Utöver det så startar datorn inte och den ger inte ifrån sig några ljud, MEN det lyser grönt(!) på baksidan vid PSUn, vad betyder det då? Förstår inte vad fasen problemet kan vara.

Kan ju tillägga att alla sladdar sitter i korrekt, har även tagit ut alla sladdar och rengjort med tryckluft, inte fan hjälpte det.

Tack!

Edit: Skulle inte lägga tråden här, skulle egentligen i stationära datorer support delen, men men. Kanske passar här med.

Permalänk

Har du satt dit ljud grejsen för moderkortet så du kan höra signaler? Annars så får du läsa vad de olika lamponerna indikerar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Har du satt dit ljud grejsen för moderkortet så du kan höra signaler? Annars så får du läsa vad de olika lamponerna indikerar

Japp, men som sagt - han ger inte ifrån sig några ljud alls.

Permalänk
Medlem

" Kan ju tillägga att alla sladdar sitter i korrekt "
Du har inte glömt den klassiska strömkabeln till moderkortet?
Om du har glömt den startar datorn och fläktarna för att ganska snabbt stänga av sig igen.
Oftast sitter den sladden i vägen när man ska byta kylare.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Re:

Har du kollat så att CPU inte sitter lös elr glidit ur socketen?

Kan prova att rätta till den för det verkar vara det för du kommer ej fram till BIOS

Permalänk
Medlem

vad är det för moderkort?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tja mange!

Den har jag trippelkollat, om inte mer. Jag får ju ström igenom moderkortet.

Bubblarz: Ska kolla, återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

vad är det för moderkort?

Dell 0X231R

Permalänk
Medlem

Om datorn inte ens reagerar när man trycker på strömbrytaren så får man kolla om strömbrytar-sladden lossnat från moderkortet.

Annars kan det vara någon kortslutning eller annat jox: så dra ur allt som inte behövs för att moderkortet ska starta. Dvs behåll ram, cpu och kylare - mata med ström och kortslut power-switch-pinnarna.

edit: rättstavning

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavyK:

Tja!

Nu är det så att jag pillat i datorn och lyckats byta kylare, men nu när jag sätter i strömkabeln så lyser moderkortet med en orange-aktig färg, alltså att den får ström. Utöver det så startar datorn inte och den ger inte ifrån sig några ljud, MEN det lyser grönt(!) på baksidan vid PSUn, vad betyder det då? Förstår inte vad fasen problemet kan vara.

Kan ju tillägga att alla sladdar sitter i korrekt, har även tagit ut alla sladdar och rengjort med tryckluft, inte fan hjälpte det.

Tack!

Edit: Skulle inte lägga tråden här, skulle egentligen i stationära datorer support delen, men men. Kanske passar här med.

Jag fick exakt samma fel med en kylare, det löste sig med att lossa den lite jag skruvade åt lite för hårt..

Testa att lossa den lite

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

satt i båda strömsladdarna till moderkortet?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det var en sladd som inte satt i moderkortet och den satte jag i, det hjälpte inte.
Skruvade loss kylaren lite, inte det heller.

Permalänk
Medlem

Bytt kylare - datorn startar inte

Tja!

Nu är det så att jag pillat i datorn och lyckats byta kylare, men nu när jag sätter i strömkabeln så lyser moderkortet med en orange-aktig färg, alltså att den får ström. Utöver det så startar datorn inte och den ger inte ifrån sig några ljud, MEN det lyser grönt(!) på baksidan vid PSUn, vad betyder det då? Förstår inte vad fasen problemet kan vara.

Kan ju tillägga att alla sladdar sitter i korrekt, har även tagit ut alla sladdar och rengjort med tryckluft, inte fan hjälpte det.

Tack!

Permalänk
Medlem

Update: nu har knappen bestämt sig för att lysa med. Strömknappen alltså.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att den inte alls startar? Inte ens i en sekund? Misstänker nätagget men vill inte lägga ut pengarna i onödan ifall det är moderkortet eller något annat.
Har tyvärr inte något instrument för att testa strömmen igenom mitt nätagg heller.

Permalänk
Medlem

Låna någons nätagg och testa?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Låna någons nätagg och testa?

Dessvärre inte, önskar jag hade. Ska försöka mig på att köpa ett nätaggregat men vill helst vara så säker som möjligt innan. Orsaken till de flesta problemen brukar ju vara den har jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavyK:

Dessvärre inte, önskar jag hade. Ska försöka mig på att köpa ett nätaggregat men vill helst vara så säker som möjligt innan. Orsaken till de flesta problemen brukar ju vara den har jag läst.

Felsök från botten som jag skrev innan och jobba dig uppåt.

Jag tycker det verkar osannolikt att nätagget ska ha pajat bara för att du bytt kylare. Men om moderkortet inte startar ens med enbart cpu, ram och de korrekta strömsladdarna kanske det är dags att testa nätagget. Det går ju att starta nätagget manuellt, så testa det, men var försiktig och läs på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Updaterar här igen då jag har en fråga.

Gjorde så att jag testade nätagget genom att köra in ett gem, ja, ni kanske vet hur det där fungerar. Då funkar nätagget och fläkten går igång osv, som den ska.
Det som inte händer är däremot när jag kopplar min 4pin stömkabel i moderkortet så körs ingen utav fläktarna som är i. Vet inte om det kanske ska vara så eller inte, men ni får gärna rätta mig, är det moderkortet det är fel på kanske? Eller CPUn?

Permalänk
Medlem

Testa byt tillbaka till din gamle kylare?
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att något ligger emot moderkortet vilket gör att det "kortsluter" moderkortet vilket kan göra att datorn inte startar. Använde du ESD-sladd när du pillade i datorn?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

Säker på att powerknappens sladd sitter i?

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Har du inte gjort detta inlägget/frågan på fler ställen på forumet?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

kan vara lätt att glömma kabeln till cpun också, kan ju hända att du kommit åt den när du pilla på kylarn?

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Testa byt tillbaka till din gamle kylare?
Mvh

Får nog testa det.

Permalänk
Medlem

Fick aldrig svar på ifall du satt i båda sladdare från nätagget till moderkortet?

vad plockade du ur när du skulle byta? dvs dragit ur för sladdar osv.
Kanske brännt kortet på något vänster?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Fick aldrig svar på ifall du satt i båda sladdare från nätagget till moderkortet?

vad plockade du ur när du skulle byta? dvs dragit ur för sladdar osv.
Kanske brännt kortet på något vänster?

Båda strömsladdarna ikopplade yessir.
När jag bytte kylare? Blev tvungen att dra ur alla sladdar, plocka ut moderkortet och sätta i mina stand-offs och sedan i med allt igen. Testade först med allting ikopplat och nu kör jag bara med kylare, processor och nätagget.
RAM stickorna med såklart.

Permalänk
Inaktiv

Låter som kortslutning någonstans... Prova att montera om allting och koppla i sakerna en efter en igen.

Permalänk
Medlem

Sitter processorfläkten kopplad i rätt uttag på moderkortet? Tror en del datorer vägrar starta om man inte har någon fläkt kopplad på uttaget avsett för processorn. (brukar stå CPU_FAN eller liknande, obs! kan även finnas flera)

Permalänk
Medlem

Försöker skruva in den gamle kylaren nu, får se om det fungerar.
Men tror ni det är moderkortet eller nätagget? Har inte en aning vad jag ska köpa till för något.