Ny speldator, behöver hjälp med vattenkylning!

Permalänk
Medlem

Ny speldator, behöver hjälp med vattenkylning!

Hej

Skall om ett tag köpa ny dator då jag delvis vill få ett färg schema (röd & svart) och dels för att jag vill testa att på vattenkylning.

Datorn ska se ut ungefär så här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4480727/red-black

Ska ändra chassi till ett rött primo när det kommer. (kommer det till sverige föresten?)
om någon ser något som man skulle kunna ändra för att dra ner priset utan att dra ner prenstanda så mycket får ni gärna säga till.
Vet tex inte om det är bättre med ett AMD kort? gillar Nvidia och är mer van vid det än AMD men 290 är ju billigare så det är kanske värt?

hursomhelst ska jag som sagt testa att vattenkylning. Tänkte kyla CPU och GPU men även mosfets eftersom det finns ett block på moderkortet. tänkte bara ha en 480 radiator i toppen med 4 sp quiet i pull.

vet dock inte så mycket mer om vilka delar specifikt eller vilken sida som har bäst sortiment och pris. Har tänkt lägga runt 4000kr på det, räcker det?
skulle vara extremt tacksam om någon kunnig kunde ge några tips eller till och med slänga ihop en kundvagn nånstans.

Det jag framför allt blev fundersam på är vilken slang storlek man ska ha? finns det något optimalt?
höll även på att trilla baklänges när jag såg att kopplingar kostade 100kr+ st. Gör dom verkligen detta eller vad detta nån "premium deluxe pro+" koppling?

Finns det möjlighet att någorlunda hålla färg schemat? Antingen men röd vätska eller röda slangar? kör helst röd vätska då det skulle se bättre ut med en cylinder reservoar som jag gissar funkar bra och är hyfsat billiga efter som man ser dom ofta i byggloggar etc.

Funkar färgat vätska sämre? är det bättre med vanligt destillerat vatten?

WOW! ursäkta om det blev lite mycket

MVH Albin

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem

Med den budgeten hade jag valt 2011.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten hade jag valt ett kvalitetsagg.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Med den budgeten hade jag valt 2011.

Vill helst inte gå upp nånting men vilken processor tänker du på? 3930k?

Skrivet av LemonIllusion:

Med den budgeten hade jag valt ett kvalitetsagg.

huu? är inte corsair gold modulärt ett sådant? viket tänker du på?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrAAp:

Vill helst inte gå upp nånting men vilken processor tänker du på? 3930k?

Om du inte vill betala för en sexkärnig så kostar 4820K lika mkt som 4770K.

Vill du lägga lite mer på PSU så kanske AX 760(i) är intressant? Eller 860, så ska SLI gå utmärkt det med.

Permalänk
Medlem

Släng ett öga här och se om det kan vara något för dig, ska du ha det i rött så får du byta lite slangar och vatten dock, men du får garanterat en vassare maskin för mindre pengar

http://www.sweclockers.com/annons/90760-vattenkyld-dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrAAp:

Vill helst inte gå upp nånting men vilken processor tänker du på? 3930k?

huu? är inte corsair gold modulärt ett sådant? viket tänker du på?

Corsairs RM-serie är budgetmodeller med budgetkomponenter i. Inget du stoppar i en high-end gamingburk. Välj ett AX860i, det är kvalité det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Själv hade jag valt en 2011 bräda med en 4820k då den ger lika bra prestanda men kan överklockas mer då Ivy Bridge har lägre temp. Samt alla bra grejor med att ha 2011 platform. Men helt upp till dig såklart. Kan inte gå fel med 4770k.
Kommer säkert bli ett najs bygge.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Corsairs RM-serie är budgetmodeller med budgetkomponenter i. Inget du stoppar i en high-end gamingburk. Välj ett AX860i, det är kvalité det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
ändrade kundvagnen. tog dock ett 760 utan "I"
vad innebär i:et och är det värt det?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Själv hade jag valt en 2011 bräda med en 4820k då den ger lika bra prestanda men kan överklockas mer då Ivy Bridge har lägre temp. Samt alla bra grejor med att ha 2011 platform. Men helt upp till dig såklart. Kan inte gå fel med 4770k.
Kommer säkert bli ett najs bygge.

har 3820 nu. tänkte mig en 1150 socket eftersom det fanns bättre/snyggare och billigare moderkort. vad jag har förstått i efterhand tjänar man inte så jättemycket på en "e-processor"
Är detta fel?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrAAp:

har 3820 nu. tänkte mig en 1150 socket eftersom det fanns bättre/snyggare och billigare moderkort. vad jag har förstått i efterhand tjänar man inte så jättemycket på en "e-processor"
Är detta fel?

I spelsammanhang så är de främsta fördelarna fler PCI-Express lanes och möjlighet till sexkärnig CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrAAp:

Tack!
ändrade kundvagnen. tog dock ett 760 utan "I"
vad innebär i:et och är det värt det?

"The AX760 is manufactured by SeaSonic, while the AX760i is made by Flextronics. Both get raves review, but are largely similar. They trade blows in efficiency, voltage regulation, and hold-up time, both are stellar units and I wouldn't recommend one over the other unless price was significantly different or if the Corsair Link was something you really wanted."

http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX760/
http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX760i/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

AX utan i är dessutom tystare. Fläkten på tex 760 står stilla till hela 70% belastning medans 760i börjar snurra redan vid 20%. Till TS skulle jag rekommendera att kika på detta erbjudande: http://cdon.se/hemelektronik/vinterrea/datorkomponenter_och_e...

MSI GTX 780 som du valt fast för 3722kr, Asus MVIF för 2286kr. Sedan har du bara valt en sleevad 24pin, ska du köpa andra kablarna färdigsleevade finns de på inet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

"The AX760 is manufactured by SeaSonic, while the AX760i is made by Flextronics. Both get raves review, but are largely similar. They trade blows in efficiency, voltage regulation, and hold-up time, both are stellar units and I wouldn't recommend one over the other unless price was significantly different or if the Corsair Link was something you really wanted."

http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX760/
http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX760i/

Skrivet av Stealthbomb:

AX utan i är dessutom tystare. Fläkten på tex 760 står stilla till hela 70% belastning medans 760i börjar snurra redan vid 20%. Till TS skulle jag rekommendera att kika på detta erbjudande: http://cdon.se/hemelektronik/vinterrea/datorkomponenter_och_e...

MSI GTX 780 som du valt fast för 3722kr, Asus MVIF för 2286kr. Sedan har du bara valt en sleevad 24pin, ska du köpa andra kablarna färdigsleevade finns de på inet också.

Okej, tack för detta! har inga planer på link så det blir ett 760 då.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse