Verktyg för snabbinstallation av steamspel

Permalänk

Verktyg för snabbinstallation av steamspel

Hej!

Jag var på ett LAN för ett tag sen där många skulle installera samma spel via Steam, något som hade funkat utmärkt om man hade haft gigabitlina. Tyvärr var inte så fallet.

Egentligen borde det ju räcka att bara en person laddar ned spelet och sedan delar med sig av sin data till de andra deltagarna, vilket faktiskt är möjligt.

Detta kan man göra genom att kopiera spelfilerna rakt av, för att sedan installera spelet via Steam. Steam kommer nu att se att det redan finns en massa filer och därmed inte påbörja någon nedladdning.

Att kopiera filerna fram och tillbaka blev dock lite jobbigt, så jag skrev ett verktyg för att organisera upp och förenkla processen lite.

Här är filen i allafall. Tanken är att man lägger den på en extern hårddisk eller SMB-server som får agera distributionspunkt.

Steam Speed Installer

Rapportera gärna buggar

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Avstängd
Skrivet av colafrysen:

Hej!

Jag var på ett LAN för ett tag sen där många skulle installera samma spel via Steam, något som hade funkat utmärkt om man hade haft gigabitlina. Tyvärr var inte så fallet.

Egentligen borde det ju räcka att bara en person laddar ned spelet och sedan delar med sig av sin data till de andra deltagarna, vilket faktiskt är möjligt.

Detta kan man göra genom att kopiera spelfilerna rakt av, för att sedan installera spelet via Steam. Steam kommer nu att se att det redan finns en massa filer och därmed inte påbörja någon nedladdning.

Att kopiera filerna fram och tillbaka blev dock lite jobbigt, så jag skrev ett verktyg för att organisera upp och förenkla processen lite.

Här är filen i allafall. Tanken är att man lägger den på en extern hårddisk eller SMB-server som får agera distributionspunkt.

Steam Speed Installer

Rapportera gärna buggar

Har du med aspekten att många gärna lägger sina steamspel på en separat ssd som jag tex:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Har du med aspekten att många gärna lägger sina steamspel på en separat ssd som jag tex:)

Om du menar att ta hänsyn till att man kan ha flera steam-bibliotek så ja , den listar spel från alla hårddiskar, vid installation så tillfrågas man till vilket bibliotek man vill kopiera. Detta bibliotek måste då självklart vara det man installerar spelet till inifrån steam sen.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Avstängd

Ok då är det ok

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av colafrysen:

Hej!

Jag var på ett LAN för ett tag sen där många skulle installera samma spel via Steam, något som hade funkat utmärkt om man hade haft gigabitlina. Tyvärr var inte så fallet.

Egentligen borde det ju räcka att bara en person laddar ned spelet och sedan delar med sig av sin data till de andra deltagarna, vilket faktiskt är möjligt.

Detta kan man göra genom att kopiera spelfilerna rakt av, för att sedan installera spelet via Steam. Steam kommer nu att se att det redan finns en massa filer och därmed inte påbörja någon nedladdning.

Att kopiera filerna fram och tillbaka blev dock lite jobbigt, så jag skrev ett verktyg för att organisera upp och förenkla processen lite.

Här är filen i allafall. Tanken är att man lägger den på en extern hårddisk eller SMB-server som får agera distributionspunkt.

Steam Speed Installer

Rapportera gärna buggar

Väldigt smart, gillas mycket!
Kommer nog använda detta en hel del med mina polare på LAN då vi bor på landet och internet därefter. Tack så mycket!!

Permalänk

Går att säkerhetskopiera spel filerna, bara starta nerladdning i mål-datorn och stoppa steam efter någon minut, lägga över filerna och sedan starta steam igen så är spelet fördigladdat.

Den lösningen har fungerat för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Om du byter region till LAN Event så ska det väl hämta lokalt också?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Lägg upp källkoden eller nåt på github vetja

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Skrivet av Wuezz:

Väldigt smart, gillas mycket!
Kommer nog använda detta en hel del med mina polare på LAN då vi bor på landet och internet därefter. Tack så mycket!!

Kul att det uppskattas

Skrivet av quattro-2.6:

Går att säkerhetskopiera spelfilerna, bara starta nedladdning i mål-datorn och stoppa steam efter någon minut, lägga över filerna och sedan starta steam igen så är spelet färdigladdat.

Den lösningen har fungerat för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis det applikationen gör, fast i omvänd ordning. Med det sättet du beskriver kan man dock komma undan kravet att ha 2 x spelets storlek i ledigt utrymme innan installation:)

Skrivet av dwd:

Om du byter region till LAN Event så ska det väl hämta lokalt också?

Har inte hört talas om denna funktion, men om den fungerar lokalt så är det precis det som jag hade behövt själv:)
Vad jag kan läsa mig till så fungerar denna dock endast på större LAN (där arrangörerna har satt ut egna servrar och registrerat dessa hos Steam) och de flesta verkar rekommendera att göra det manuellt. Ska testa detta vid behov

Skrivet av Ninji:

Lägg upp källkoden eller nåt på github vetja

Den är inte precis vacker, men här är den iaf
https://github.com/rickardlantz/steam-speed-installer

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}