Permalänk
Medlem

Clockfrekvens hoppar runt? AMD FX-8320

Hejsan på er!

Som titeln säger. Jag har skaffat mig en ny processor, en AMD FX-8320 3.5Ghz. Jag installerade den för runt 2 veckor sedan. Men då hade jag lite problem med kylpastan, men det ordnade sig. Gjorde rent radiatorn och fläktar och så använde jag en rättare mängd pasta.

Men nu på sistone, så har jag märkt att CPU'n har börjat bli mycket varmare än den ska. Jag kan t.ex. starta Aura Kingdom, göra en karaktär lite snabbt och sedan gå in i själva spelet. Men efter att jag tagit första questen och sprungit i ca 15 sekunder, så har max tempen redan hoppat upp till 63.8.
Om jag fortsätter att spela ett tag till (ca 40 minuter) så har max tempen hoppat upp till 68.8 grader. Detta är en väldigt stor värmeskillnad mot vad jag hade innan. För ett par dagar sen så hade jag max 53.5 grader på Guild Wars 2 och då hade jag spelat i runt 2 timmar. Jag reseta HWiNFO och startade Core Temp. Spelade i ca 40 minuter till och fick då 48 grader som max temp. 48 grader på Core Temp och 47 på HWiNFO.

Men nu till anledningen varför jag skriver detta. När jag har Core Temp och HWiNFO på, medans det ända jag gör på datorn, är att kolla på ett youtube klipp, så hoppar volten runt mellan 0.8875 och 1.4000 (ibland lite över 1.4000). När volten går upp, så går också clockfrekvensen upp. Den ligger normalt på 1405.79 Mhz, som den ska, men hoppar för det mesta runt mellan 1405.79 och 4000 Mhz. Jag var inne i BIOS förut och kollade och märkte att Cool 'n Quiet var Enabled. OC Mode för CPU'n låg också på Auto.

Jag har Antec Kühler 620 med en Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM fläkt som radiator kylare.

Permalänk
Medlem

låter nästan som kylaren sitter fel eller att det är fel med pasta igen då, en antec 620 bör väl inte bli 68 grader, du har inte ställt in något i bios? satt igång nån auto OC med auto volt? testa resetta bios om inte annat

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Har du kollat så pumpen går som den ska?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Vilken som helst kylpasta ska inte torka ur efter 2 veckor så om du är säkert på att kylaren är rätt monterat och funkar är bara frågan hur varm din CPU få bli. Annars skulle du även kunna ställa in OC mode manuellt så att moderkortet inte skickar onödigt mycket ström till prollen och därmed få ner temperaturen och kanske även en bättre OC. Clockfrekvens hoppar runt för at datorn använder CPU kraften och går ner för o spara energi när det inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Har du kollat så pumpen går som den ska?

Ja, det har jag. Radiator fläkten och pumpen fungerar som dom ska. Kylblocket sitter också rätt och fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Vilken som helst kylpasta ska inte torka ur efter 2 veckor så om du är säkert på att kylaren är rätt monterat och funkar är bara frågan hur varm din CPU få bli. Annars skulle du även kunna ställa in OC mode manuellt så att moderkortet inte skickar onödigt mycket ström till prollen och därmed få ner temperaturen och kanske även en bättre OC. Clockfrekvens hoppar runt för at datorn använder CPU kraften och går ner för o spara energi när det inte behövs.

FX-8320 har en max safe temp på 62 grader. Tj.max ligger på 70 grader.

Vad är nackdelarna med att ställa in OC mode till manuellt? Har aldrig gjort det förut. Är det bara och byta till manuellt starta datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Vad är nackdelarna med att ställa in OC mode till manuellt? Har aldrig gjort det förut. Är det bara och byta till manuellt starta datorn?

Finns inga nackdelar (förutom att man måste göra det manuellt såklart), bara fördelar då automatisk överklockning suger.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Finns inga nackdelar (förutom att man måste göra det manuellt såklart), bara fördelar då automatisk överklockning suger.

Okej. Hur sköter man den manuella då? Får man välja max klockfrekvens själv då?

Permalänk

Spänningen och processorhastigheten regleras automatiskt för att inte dra ström i onödan. Det är alltså normalt att den hoppar upp och ner vid vanligt användande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Spänningen och processorhastigheten regleras automatiskt för att inte dra ström i onödan. Det är alltså normalt att den hoppar upp och ner vid vanligt användande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo för jag har inte overclockat eller någe sådant. Men jag hade en annan post på Tom's Hardware, där jag frågade i princip samma sak. Då sa jag att jag hade fått en max temp på 68.8 grader. Han som svarade på posten (som tydligen hade en AMD badge och CPU badge), sa:

"Those temps are perfectly fine, the max you want it to reach is 75-80c under full load. 61c is ridiculously low for a max temp."

Permalänk
Skrivet av Diaxuzz:

Jo för jag har inte overclockat eller någe sådant. Men jag hade en annan post på Tom's Hardware, där jag frågade i princip samma sak. Då sa jag att jag hade fått en max temp på 68.8 grader. Han som svarade på posten (som tydligen hade en AMD badge och CPU badge), sa:

"Those temps are perfectly fine, the max you want it to reach is 75-80c under full load. 61c is ridiculously low for a max temp."

Jag menar bara att det är normalt att cpu-hastigheten justeras automatiskt. Hurvida temperaturerna är rimliga har jag inte sagt något om.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Diaxuzz:

FX-8320 har en max safe temp på 62 grader. Tj.max ligger på 70 grader.

Vad är nackdelarna med att ställa in OC mode till manuellt? Har aldrig gjort det förut. Är det bara och byta till manuellt starta datorn?

Detta är för Phenom II Thuban, (Phenom II 4x 960T, 6x 1100T etc)

Någon TJ Max på 70°C har jag då inte hört för FX och speciellt inget som kallas för "Safe Temp".
Har du goda källor så som tillverkningsdokument från AMD själva så får du gärna dela med dig.

Skrivet av Diaxuzz:

Jo för jag har inte overclockat eller någe sådant. Men jag hade en annan post på Tom's Hardware, där jag frågade i princip samma sak. Då sa jag att jag hade fått en max temp på 68.8 grader. Han som svarade på posten (som tydligen hade en AMD badge och CPU badge), sa:

"Those temps are perfectly fine, the max you want it to reach is 75-80c under full load. 61c is ridiculously low for a max temp."

Detta låter mer som det stämmer men FX ska ligga runt 60-70°C full load, 80°C låter varmt.

Man undrar ju hur länge det var sen han fick sin AMD Badge och om det var för GPU eller CPU, bara för att han har dessa så betyder inte det att du ska lita blint. Kan liksom handla om Intel CPU:er och AMD GPU:er.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk