Sharp visar tv med glasögonfri 3D i 8K

Permalänk
Melding Plague

Sharp visar tv med glasögonfri 3D i 8K

Bland CES-mässans alla tv-apparater med 4K-upplösning skiljer sig japanska Sharp från mängden genom att visa upp en modell med 8K som dessutom erbjuder glasögonfri 3D.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att detta kan dra ner priset på 4K och 2560x1440 skärmar.

Permalänk

Verkar vara mycket att titta på med tanke på att de springer förbi montrarna.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte lätt att tänka på ett språk och tala ett annat samtidigt! "Nedsida" och "klaritet" är tämligen intressanta ord.

Permalänk
Medlem

Känns som att utvecklingen gick väldigt snabbt mellan 4k och 8k. Min nästa TV kommer i så fall vara 8k. Känns inte lönt att köpa en 4k nu när 8k snart är på intågande.

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjM:

Känns som att utvecklingen gick väldigt snabbt mellan 4k och 8k. Min nästa TV kommer i så fall vara 8k. Känns inte lönt att köpa en 4k nu när 8k snart är på intågande.

Håller med, jag tror man kan hoppa över 4K och gå direkt på 8K om något år.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

8k känns rätt meningslöst. Vem kan se pixlar i den upplösningen?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

8k känns rätt meningslöst. Vem kan se pixlar i den upplösningen?

Jag kan, har sett ett demo av 8k tv från Sharp i en butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

8k känns rätt meningslöst. Vem kan se pixlar i den upplösningen?

Allt handlar om tum vs avstånd..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

This. När det blir riktigt utvecklat och bra. Kan nog blir finemang!

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

8k känns rätt meningslöst. Vem kan se pixlar i den upplösningen?

Beror på storleken såklart. och hur nära man sitter.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

8k känns rätt meningslöst. Vem kan se pixlar i den upplösningen?

I det här fallet fyller det någon form av förbättring för glasögonfri 3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

I det här fallet fyller det någon form av förbättring för glasögonfri 3D.

Ahh det missade jag helt trodde det handlade om en 5" skärm på en mobiltelefon.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

8k känns rätt meningslöst. Vem kan se pixlar i den upplösningen?

4K ought to be enough for anyone...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av igelkotte:

Ahh det missade jag helt trodde det handlade om en 5" skärm på en mobiltelefon.

Du hoppade alltså till kommentarsfältet innan du ens läst rubriken på nyheten? Intressant sätt att läsa Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Du hoppade alltså till kommentarsfältet innan du ens läst rubriken på nyheten? Intressant sätt att läsa Sweclockers.

Haha ja jag brukar läsa kommentarerna först. Sen slänger jag in en kommentar om ämnet är intressant. Och sen kommer någon med något konstigt svar så man måste läsa nyheten för att förstå vad denne menar. Jag vet inte vem som lärt mig det.

För mig spelar det egentligen inte så stor roll om man måste ha glasögon för att titta på film i 3d då jag redan har glasögon men naturligtvis välkommet om man kunde slippa det.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

3D tv med glasögon har varit ett icke fungerande koncept alla gånger sedan det lanserades på 60-talet tror ja det var. Människor tycker det är häftigt till en början men nyhetens behag och det faktum att man skall behöva brillor hela tiden gör att folk tröttnar.
Utan glasögon tror jag dock det blir en helt annan sak. Bara hoppas de kan lösa problemen med tekniken (tvivlar), samt att man skall kunna se tillsammans på det.

Då jag har svårt att se nyttan med 4k förutom större datorskärmar och STORA tv bildskärmar (typ projektorer) blir det inte direkt lättare att motivera 8k för mig. Visst mer är kanske bättre men blir det verkligen något annat än en tuff spec på produkten och något alla "måste ha".
Sedan tycker jag synd om min 24mbit (15 Max) adsl uppkoppling. Hur skall den klar av att driva ett par (ja man är flera i familjen) inte sönderkomprimerade 8k streams. Jag måste kanske flytta in i betongen för att kunna titta på TV om några år. Eller det kanske finns något slags trådlös motsvarigheter till LTE med 5gig nedladdningsgräns som tillåter mig se på ett avsnitt av Bamse innan det är slut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nice! Förhoppningsvis kommer troligen allt fler 4K skärmar/Tv-apparater komma nu när Sharp visar detta. Det kanske är kortare än vi tror tills vi får 8K Tv-apparater med 3D utan glasögon.

Permalänk
Avstängd

Nintendo 3DS med 8K helt enkelt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

tror hz är mer viktigt, laddar man hem stanly cup matcherna i slutet av säsongen ser man grov skillnad på de vanliga å de som är 60hz framrate.. menar om du köper en tv nu med 8k , skall du då vänta 3-4år använda den?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Nu får dom ge sig!

Inte ens den värsta videokameran Red Epic Dragon hänger med nu. Den spelar bara in i 6K!

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Nu får dom ge sig!

Inte ens den värsta videokameran Red Epic Dragon hänger med nu. Den spelar bara in i 6K!

Du kan ju alltid kolla på stillbilder i ett bildspel Där har de högre upplösning om ja inte mins fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

tror hz är mer viktigt, laddar man hem stanly cup matcherna i slutet av säsongen ser man grov skillnad på de vanliga å de som är 60hz framrate.. menar om du köper en tv nu med 8k , skall du då vänta 3-4år använda den?

Det är väl bara ett uppvisningsexemplar. Eller ska du köpa tv:n idag?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

3D tv med glasögon har varit ett icke fungerande koncept alla gånger sedan det lanserades på 60-talet tror ja det var. Människor tycker det är häftigt till en början men nyhetens behag och det faktum att man skall behöva brillor hela tiden gör att folk tröttnar.
Utan glasögon tror jag dock det blir en helt annan sak. Bara hoppas de kan lösa problemen med tekniken (tvivlar), samt att man skall kunna se tillsammans på det.

Då jag har svårt att se nyttan med 4k förutom större datorskärmar och STORA tv bildskärmar (typ projektorer) blir det inte direkt lättare att motivera 8k för mig. Visst mer är kanske bättre men blir det verkligen något annat än en tuff spec på produkten och något alla "måste ha".
Sedan tycker jag synd om min 24mbit (15 Max) adsl uppkoppling. Hur skall den klar av att driva ett par (ja man är flera i familjen) inte sönderkomprimerade 8k streams. Jag måste kanske flytta in i betongen för att kunna titta på TV om några år. Eller det kanske finns något slags trådlös motsvarigheter till LTE med 5gig nedladdningsgräns som tillåter mig se på ett avsnitt av Bamse innan det är slut

Skickades från m.sweclockers.com

problemen med tekniken med rolling gates avhjälps med högre skärmupplösning oavsett källmaterialets upplösning. det är det ökade samtidiga antalet möjliga diffraktioner mot tittarna som är vad som mildrar de negativa störningarna. så den kommer visa lika bra bågfri 3D även med vanlig 1080-3D som den gjort med nån 4K3D.

din bandbredd behöver du inte oroa dig för. för det kommer aldrig distribueras nån 8K, vare sig i 3D eller annat. inte häromkring iaf. skulle inte ens hålla andan för att mer än nå nischkanal sänder 4K faktiskt. kommer bli "Animal Planet Ultradef" eller 10 timmar specialsändning från curlingen i OS vartannat år på SVT+. anledning samma som idag fast starkare, kommer inte finnas kundunderlag för mer.

(och med aldrig menar jag från nu till år 2400 eller så när dokusåpekändisarna bokstavligen kommer replikareas in i vardagsrummet via kvantumsingulariteter..)

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hmm obehaglig bild där man har en tiger i en båt som någon tycker in en käpp i munnen på djuret. Men det är ju kanske bra att man uppmärksammar detta , det är ju i asiatiska länder man torterar djur för att förhöja smaken.

Oftopic men ville ha detta sagt för det är det ända jag tänker när jag ser bilden till den här artikeln. Ser ännu lustigare ut när folk oberört snackar teknik hit och dit utan att reflektera...Jag jag har sett detta i flera dagar och undrat om någon annan sett och tänkt på detta och väntat på att någon skulle säga något.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hmm obehaglig bild där man har en tiger i en båt som någon tycker in en käpp i munnen på djuret. Men det är ju kanske bra att man uppmärksammar detta , det är ju i asiatiska länder man torterar djur för att förhöja smaken.

Oftopic men ville ha detta sagt för det är det ända jag tänker när jag ser bilden till den här artikeln. Ser ännu lustigare ut när folk oberört snackar teknik hit och dit utan att reflektera...Jag jag har sett detta i flera dagar och undrat om någon annan sett och tänkt på detta och väntat på att någon skulle säga något.

Det är en scen ur filmen Life of Pi. Jag har inte själv sett denna film än, men läst mig till att tigern i stort sätt är datoranimerad i nästan varenda scen. Så förmodligen är det inte någon riktig tiger som blir plågad där.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hmm obehaglig bild där man har en tiger i en båt som någon tycker in en käpp i munnen på djuret. Men det är ju kanske bra att man uppmärksammar detta , det är ju i asiatiska länder man torterar djur för att förhöja smaken.

Oftopic men ville ha detta sagt för det är det ända jag tänker när jag ser bilden till den här artikeln. Ser ännu lustigare ut när folk oberört snackar teknik hit och dit utan att reflektera...Jag jag har sett detta i flera dagar och undrat om någon annan sett och tänkt på detta och väntat på att någon skulle säga något.

Tro det eller ej men det där är animerat. Gissa varför filmen fått så många priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Nu får dom ge sig!

Inte ens den värsta videokameran Red Epic Dragon hänger med nu. Den spelar bara in i 6K!

8K kan iofs användas till annat. Tex passiv 3d i 4K. Möjlighet att se på två källor samtidigt med glasögon osv.
Ngt videomaterial i 8K för hemmabruk kan jag inte riktigt tro på. 4K kräver väldigt stora displayer och/eller nära avstånd för att det ska vara ngn större idé.

MEN om det kan få ner priset snabbare på 4K projektorer så gärna för mig De kostar ca 100000 just nu.
Tv-apparater är för små för 4K anser jag.

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

8k känns rätt meningslöst. Vem kan se pixlar i den upplösningen?

Varför vill du se pixlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hmm obehaglig bild där man har en tiger i en båt som någon tycker in en käpp i munnen på djuret. Men det är ju kanske bra att man uppmärksammar detta , det är ju i asiatiska länder man torterar djur för att förhöja smaken.

Oftopic men ville ha detta sagt för det är det ända jag tänker när jag ser bilden till den här artikeln. Ser ännu lustigare ut när folk oberört snackar teknik hit och dit utan att reflektera...Jag jag har sett detta i flera dagar och undrat om någon annan sett och tänkt på detta och väntat på att någon skulle säga något.

Se filmen och återkom igen, plz!

Life of Pi är en mycket sevärd film dessutom. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB