Vilket gratisprogram passar bra för att "mounta" ISO filer?

Permalänk
Medlem

Vilket gratisprogram passar bra för att "mounta" ISO filer?

Hej!

Nu är det dags att skaffa ett bra program för att hantera bl.a. ISO filer. Finns det någon som kan rekommendera ett seriöst program? Anledningen till att jag frågar här är för att undvika malware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goudaman:

Hej!

Nu är det dags att skaffa ett bra program för att hantera bl.a. ISO filer. Finns det någon som kan rekommendera ett seriöst program? Anledningen till att jag frågar här är för att undvika malware.

http://www.slysoft.com/sv/virtual-clonedrive.html funkar riktigt bra.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Japp, det stämmer! Föredrar Virtual Clonedrive före allt annat.

Permalänk
Inaktiv

Har du Windows 8 finns det inbyggt

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla på det.

Permalänk
Medlem

Gillar personligen IMdisk: http://www.ltr-data.se/opencode.html/, kan även göra RAM-diskar.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

Själv använder jag Daemon Tools Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Själv använder jag Daemon Tools Lite

Samma här. Funkar utan några problem.

Visa signatur

• Corsair Carbide 330R • i7 4770k @ 3.5 Ghz • Cooler Master HYPER 212 • EVO Intel 530 Series 180GB SSD • Sapphire Radeon R9 290 Tri-X • MSI Z87-G45 Gaming • Crucial DDR3 BallistiX Tactical 2x8 GB • Fractal Integra R2 750W • Windows 10 •

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Skrivet av Maldergho:

Själv använder jag Daemon Tools Lite

Yes, det gjorde jag med för många år sedan. När jag laddade ner installern och skannade den så varnade den för PUP, så blev lite skeptiskt och sökte på internet. Det visar sig att installern installerar toolbars eller searchbars som modifierar webbläsaren till det värre. Utöver att man skulle kunna välja bort de vid installeringen tycker jag inte att optionerna hör hemma i en professionell installer alls. Dessutom så var det visst flera som hade fått virus ändå när de specifikt och noggrant hade läst igenom installern och klickat ur "installera tillläggsprogram X".

Mitt OS är nyinstallerat sedan i förrgår, är extra försiktig just nu (^.^)

Permalänk
Medlem

Daemon Tools lite

Permalänk
Medlem

Som många tidigare.. Virtual Clonedrive helt klart bäst enligt mig

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Bara jag som tycker om powerISO?

Permalänk
Medlem

Gizmo är det man ska använda, klarar alla format som finns samt har virtuella diskar samt ramdiskar. Dessutom kan du modifiera programkod samt kolla nycklar. Tar dessutom bara 1 MB ram i bakgrunden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Goudaman:

Tack för alla snabba svar!

Yes, det gjorde jag med för många år sedan. När jag laddade ner installern och skannade den så varnade den för PUP, så blev lite skeptiskt och sökte på internet. Det visar sig att installern installerar toolbars eller searchbars som modifierar webbläsaren till det värre. Utöver att man skulle kunna välja bort de vid installeringen tycker jag inte att optionerna hör hemma i en professionell installer alls. Dessutom så var det visst flera som hade fått virus ändå när de specifikt och noggrant hade läst igenom installern och klickat ur "installera tillläggsprogram X".

Mitt OS är nyinstallerat sedan i förrgår, är extra försiktig just nu (^.^)

Det är ju en gratisvariant av ett professionellt program, så att de har "reklam" eller liknande i installern tycker jag inte är så konstigt. Dock så valde jag bort dem när jag installerade, och har aldrig märkt av att jag fått något oönskat i systemet, varken toolbars eller virus. Har använt DTL i många år nu, har aldrig varit något konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har du Windows 8 finns det inbyggt

Men det klarar inte .mdf

EDIT: Som sagt - Virtual Clone Drive är bäst.

Permalänk

Är det bara jag som alltid packar upp arkiven med WinRAR innan jag använder det?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Vet inte hur kompetent denna är, men från microsoft:
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=38780

Permalänk
Medlem

MagicISO har jag använt de senaste åren efter att ha kört Daemon tools i många år. DT har väl varit det vanligaste men har varit med om att det skapat problem med andra program och spel. Tror inte det är någon jätteskillnad programmen emellan, det gör väl samma sak i princip.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2