Permalänk
Medlem

Varför så extrema stresstester?

Hej!

Jag är lite ny på det här med överklockning men när jag kollar guider och så så säger alla att man ska köra Prime/OCCT i 48 timmar osv, varför behövs det? Det tyngsta jag kör är BF4 och kanske att extrahera rar-filer som tar max nån minut, varför testa i så mycket tyngre laster och varför så länge?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det har nog bara blivit så; jag kör occt i en timme medans jag fixar mat eller nåt, sen tycker jag det är stabilt. Jag kommer aldrig upp i de temperaturerna man når med såna program, i vanliga spel etc.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Om man inte gör det länge får man ju acceptera att det kan krascha vid olämpligt tillfälle senare för att det inte är stabilt. Min CPU klarade en timme occt i 4,8GHz men när jag skulle rendera bilder i 3ds Max fick jag blåskärm. Lagom kul om man renderat i 8h och allt försvinner. Sänkning till 4,7GHz löste problemet. Du får själv avgöra hur viktig stabiliteren är för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte. jag kör alltid typ nån timme prime, sen testar jag mina spel.

Jag har varit med om att det funkar 36H prime sen dör i spel ist.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

En bra tummregel är att pressa datorn under natten och se vad som händer.
Går det bra klockar man ner lite till.

Detta för att slippa oväntade fel till en kostnad av prestanda som inte är i närheten av märkbar.

Permalänk
Medlem

Eftersom ett spel lägger så pass låg last på CPU och GPU så kan det ta 10h eller längre innan en "Bluescreen" Freeze" uppstår.
OCCT,Intelburn, GPU benchmarks som Heaven och Valley lämpar sig bättre för stabilitets testning.

Med OCCT kan jag hitta en instabil klock på en timme. Samma clock låter mig däremot spela i 10h innan det kraschar.
Lika så med GPU övercklockning. För att vara helt säker på att dom är stabila så testar man dom hårt och gärna några timmar eller över natten.

Speciellt när det kommer till Cpu överklockning kan det vara svårt att hitta en Sweetspot utan det krävs ofta att man sänker lite extra för att vara helt säker på att den inte kraschar när man minst vill det precis som någon sa här uppe.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Hej!

Jag är lite ny på det här med överklockning men när jag kollar guider och så så säger alla att man ska köra Prime/OCCT i 48 timmar osv, varför behövs det? Det tyngsta jag kör är BF4 och kanske att extrahera rar-filer som tar max nån minut, varför testa i så mycket tyngre laster och varför så länge?

En instabil CPU kan orsaka annat otyg än just krasher, t.ex. korrupta filer. Jag föredrar definitivt att ha Prime igång någon dag när jag inte är hemma framför att få mitt OS korrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Om man inte gör det länge får man ju acceptera att det kan krascha vid olämpligt tillfälle senare för att det inte är stabilt. Min CPU klarade en timme occt i 4,8GHz men när jag skulle rendera bilder i 3ds Max fick jag blåskärm. Lagom kul om man renderat i 8h och allt försvinner. Sänkning till 4,7GHz löste problemet. Du får själv avgöra hur viktig stabiliteren är för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan köra ett stresstest i 20h och ändå få det att krasha omederbart i BF4 och ändå bero på cpu-överklockning.

Det blir olika belastning på moderkortet om du bara stresstestar cpun eller om du spelar något spel.

För att vara säker på att din cpu-överklock är stabil ska du stresstesta både cpu och gpu på samma gång, endast då får du ut den belastning som teoretiskt sett kan ske i spel.

Att stresstesta GPU samtidigt är något många missar.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Och så finns det dom som säger att 48timmar är för lite

Helt enkelt så får du vara beredd på att datorn kan krascha när du vill få ut precis max från din CPU.
Klarar du 48timmar så har du ju utan tvekan en väldigt stabil klock om du dock fick BSOD när du låg 0.1 över så hade jag sänkt 0.1 igen för att bara vara på säkra sidan. (om man vill åt den där 24/7 klocken)

Helt enkelt så är det så pass extrema stresstester för att få fram att något ska vara stabilt under alla former av belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Och så finns det dom som säger att 48timmar är för lite

Helt enkelt så får du vara beredd på att datorn kan krascha när du vill få ut precis max från din CPU.
Klarar du 48timmar så har du ju utan tvekan en väldigt stabil klock om du dock fick BSOD när du låg 0.1 över så hade jag sänkt 0.1 igen för att bara vara på säkra sidan. (om man vill åt den där 24/7 klocken)

Helt enkelt så är det så pass extrema stresstester för att få fram att något ska vara stabilt under alla former av belastning.

Kolla på min post precis innan. Endast en stresstest av CPU-belastningen betyder inte att din dator är stabil. Jag har kört många timmars stresstest av cpun, men BF4 krashade på mindre än 10 minuter gång på gång igen. Fick höja volten på CPU'n mer så fick jag även BF4 stabilt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kolla på min post precis innan. Endast en stresstest av CPU-belastningen betyder inte att din dator är stabil. Jag har kört många timmars stresstest av cpun, men BF4 krashade på mindre än 10 minuter gång på gång igen. Fick höja volten på CPU'n mer så fick jag även BF4 stabilt.

Intressant inget jag upplevt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Intressant inget jag upplevt själv.

Blev själv jätteförvånad när det skedde, tog bra lång tid innan jag fattade vad det berodde på.
Vet fortfarande inte exakt anledningen, men jag kunde köra prime95 och IBT etc utan problem, men provade jag att köra furmark samtidigt så krashade det direkt.

Höjde spänningen en bit till så kunde jag köra båda samtidigt, och har aldrig haft en krash i BF4 sedan dess.

Fick söka lite innan jag hittade någon info om detta, tydligen är det skapligt ovanligt, men ändå inte unikt

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Lämnar ni verkligen datorerna på i dessa stress tester under dagen när ni inte är hemma? Jag har haft allt för mycket otur med datorer för att göra det, skulle oroa mig för att komma hem med en brinnande dator.. Heck, jag fick till och med en h70 att läka. Kom hem när den idlade och det lukta skitilla, då hade den läkt vid pumpen.. något hål där. Inte ens slangarna >_>

Kör på en fet Noctua nu istället, så litar väl på det lite mer men.. tar det inte på datorerna att köra dessa stress tester i 20+ timmar?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Lämnar ni verkligen datorerna på i dessa stress tester under dagen när ni inte är hemma? Jag har haft allt för mycket otur med datorer för att göra det, skulle oroa mig för att komma hem med en brinnande dator.. Heck, jag fick till och med en h70 att läka. Kom hem när den idlade och det lukta skitilla, då hade den läkt vid pumpen.. något hål där. Inte ens slangarna >_>

Kör på en fet Noctua nu istället, så litar väl på det lite mer men.. tar det inte på datorerna att köra dessa stress tester i 20+ timmar?

Man kan likaväl gå ut och bli påkörd men inte fan slutar vi att gå utanför dörren för det

Man vill ju att överklocken ska vara "stabil" även under dom mest orimliga/extrema förhållandena

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Lämnar ni verkligen datorerna på i dessa stress tester under dagen när ni inte är hemma? Jag har haft allt för mycket otur med datorer för att göra det, skulle oroa mig för att komma hem med en brinnande dator.. Heck, jag fick till och med en h70 att läka. Kom hem när den idlade och det lukta skitilla, då hade den läkt vid pumpen.. något hål där. Inte ens slangarna >_>

Kör på en fet Noctua nu istället, så litar väl på det lite mer men.. tar det inte på datorerna att köra dessa stress tester i 20+ timmar?

Jaja, i och för sig kör jag sällan vattenkylt, men ändå.
Det är elektronik o börjar inte brinna hur som helst vet du, och annars får man aldrig veta om det är riktigt stabilt.
Ett BRA nätagg ska dessutom sluta mata om det lastas FÖR jävla hårt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Jag använder aldrig OCCT/Prime för stabilitetstest, det kan vara superstabilt där men ändå krascha i andra program.

Man lär sig ju sin cpu och vad som krävs för full stabilitet osv.

Är det stabilt till det man använder datorn till så är det good enough.

Permalänk
Medlem

Just Prime95 kör jag bara max 30 minuter men oftast bara 5-15 minuter, då jag bara använder det för grovklockning, dvs man hittar där datorn kanske är stabil eller nästan stabil.

Sen brukar jag ta IBT oftast eller OCCT i linpack, som har mer varierad belastning men också för CPU mer påfrestande belastning, Prime95 är bara jämn och hög hela tiden.

Med med ovan brukar man hitta en stabil till 99,99% klockning på nån timme eller kanske två högst.
sista 00,01% om dom finns brukar man hitta efter nån eller några dagar, mest vid vanligt användande av datorn faktiskt. men man brukar köra en del CPU/GPU tex samtidigt med tex IBT/furmark även kolla minnet med memtest86+
Ofta upptäcker man att man får höja spänningen ett eller två snäpp till då.

Dock klockar aldrig till absolut max, utan till en bra klock som fungerar 24/7, samt klockar helst om möjligt på sommaren om det går, då datorn säger ifrån tidigare med temperaturer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testar man inte processorn efter OC kan det bli beräkningsfel. Detta resulterar i korrupta filer.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av WoG:

Blev själv jätteförvånad när det skedde, tog bra lång tid innan jag fattade vad det berodde på.
Vet fortfarande inte exakt anledningen, men jag kunde köra prime95 och IBT etc utan problem, men provade jag att köra furmark samtidigt så krashade det direkt.

Höjde spänningen en bit till så kunde jag köra båda samtidigt, och har aldrig haft en krash i BF4 sedan dess.

Fick söka lite innan jag hittade någon info om detta, tydligen är det skapligt ovanligt, men ändå inte unikt

Intressant... Det måste jag testa!

Har en stabil cpu-klock i Aida64 och gpu-klock i Heaven (har dock inte testat samtidigt...) men får i snitt en krasch i timmen i BF4. Oftast RSOD.
Jag trodde det berodde på kombinationen amd-drivisar/BF4/Win 8, men det kanske inte stämmer...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Intressant... Det måste jag testa!

Har en stabil cpu-klock i Aida64 och gpu-klock i Heaven (har dock inte testat samtidigt...) men får i snitt en krasch i timmen i BF4. Oftast RSOD.
Jag trodde det berodde på kombinationen amd-drivisar/BF4/Win 8, men det kanske inte stämmer...

Prova vetja Det kan vara samma problem som jag hade, tror dock det oftast uppkommer på högre klockfrekvenser.
Men det kan ändå vara bra att stresstesta hela datorn samtidigt, istället för bara del för del ^^

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional