Your computer is low on memory. Win 8.1 8gb ram

Permalänk

Your computer is low on memory. Win 8.1 8gb ram

Hej! Får detta felmeddelande på min htpc ibland när jag kollar film från xbmc (eller om programmet bara är igång i bakgrunden)
Jag blir ur-tabbad till windows och denna ruta när detta händer, vilket är väldigt irriterande när man kollar på film. Dock så avbryts inte filmen.
När jag får detta meddelande har jag mer än hälften av ram-minnet ledigt så det måste vara någon bugg eller dylikt.
Hittade något forum som tipsade att jag skulle öka det virtuella minnet, vilket känns som att bara kringgå problemet, testade i alla fall det utan lycka.

Någon som vet hur jag löser detta?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Verkar vara ett relativt utbrett problem om man googlar. Kom igen nu sweclockare, hjälp mig! Jag har kört fast. Funderar på att dra in windows 7 enbart för att slippa detta elände. Men gillar ändå win 8 på nåt lustigt sätt..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Jag får exakt det felmeddelandet när jag ska spela Eve. Det kan ta nånting mellan 2 minuter och kanske upp till 3 timmar efter att jag startat spelet tills jag får felmeddelandet. Ingen aning varför. Jag har med 8GB RAM och Eve-processen tar ca 7-800 Mb RAM max. Skitskumt.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att applikationerna ni kör är 32bit och på så vis får slut på sitt tillgängliga adresserbara minne innan det att systemet faktiskt får slut. Detta är något som endast borde dyka upp i 64bit windows isf iom. att det inkluderar både 32- och 64bit runtime. Maskinerna behöver även ha mer än 3Gb systemminne installerat, såklart.

Jag har dock varken koll på Eve eller Xbmc.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk

kör själv med 8GB ram och jag får inte några liknande problem, 8.1 med alla senaste uppdateringar.
låter mer som ett xbmc problem stäng av det helt och prova en film via VLC t.ex blir det liknande problem då?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Låter tyvärr som en barndomsproblem windows 8 har. Vad det beror på vet jag inte, men det blir lätt konstiga fel i nyutvecklade OS och kommer ta ett tag innan Microsoft åtgärdar. Det enda jag vet man kan göra åt det i dagsläget är att installera ett annat OS. Du kan lätt dualboota ubuntu för att kolla på film med tills problemet är fixat.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Min kompis har också det problem när han spelar WoW och vissa andra spel, det skumma är att jag tror att han har Windows 7 64bit, och 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Märkte samma sak hos mina föräldrar när jag hälsade på dem i julas, de kör dock windows 7 och notisen kunde även komma upp när man satt och slösurfade. Passade då på att rensa ut en massa skräp som de ibland installerar utan att kolla vad det är för något, tveksamt om det hjälpte bort just det här problemet dock.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Hade det problemet med Sony vegas Win 7 64bit, löste det med något 4gb patch för exe filer om jag minns rätt.
Kan ha varit detta http://ntcore.com/4gb_patch.php inte helt 100'a på't.

Permalänk
Medlem

hmm, intressant.
Jag fick detta felet idag också för första gången någonsin på min flera år gamla dator med Windows 7 och 8gb ram strax efter att jag läst den här tråden. Lite kul.

Tror det har med det här att göra, men har ingen aning: http://support.microsoft.com/kb/947246

Jag kommer inte göra någonting åt det nu, men om problemet återkommer så kanske.

Permalänk

Har kommit runt problemet genom att köra xbmc i full screen window mode istället för riktig fullscreen. Funkar lika bra o lira upp filmer så jag anser problemet löst för min del..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Får detta några gånger i veckan med Windows 7 och endast 8GB RAM, är onekligen dags att införskaffa mer då jag ju ser att allt minne faktiskt går åt. Just nu så använder jag t.ex 68% av mitt RAM och har inget spel eller så uppe.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.