3570k och h80 - 90 grader vid stock speed i prime95... var ska jag börja?

Permalänk
Medlem

3570k och h80 - 90 grader vid stock speed i prime95... var ska jag börja?

Hej alla,

Det var ett tag sedan jag var här och snokade, men då jag vid en "uppgradering" förra veckan fick ett för mig lite oväntat resultat så är man tillbaka i jakt på goda råd...

Har köpt mig följande kombination:
processor: i5 3570k
moderkort: asrock z77e-itx
låda: cooler master elite 130

sedan tidigare har jag:
2*4gb corsair vengeance black
h80 vattenkylning

Så till problemet:
Har ännu inte gett mig på att försöka överklocka denna dator då jag dels saknar tid att sitta och experimentera längre stunder, samt att jag inte direkt känner att jag behöver det just nu. Detta datorbygge och byte från i7 860 handlade mer om att förbättra möbleringen lite och att förnya mig lite samtidigt som jag nyligen köpt lägenhet.

Ändå - trots att jag kör stock så här långt - så har jag under det första dagarna med den nya datorn reagerat på att jag med Handbrake kommer upp i temperaturer mellan 80-85 grader, något som till och med jag fattar är på tok för mycket. Tänker vi sedan på att jag i Prime95 kommer upp i 90grader så är det ännu mer uppenbart att något inte står rätt till.

Jag har testat att göra om monteringen av kylaren, och jag har också testat att köra "öppet" med locket av och nätdelen lös utanför lådan ifall min kabeldragning ställer till det, men det verkar inte hjälpa.

Så mina tankar nu går till några olika idéer om vad som är boven i dramat:

Är kylpastan för gammal? (kör med arctic silver 5 - uren tub som har några år på nacken)
Är min h80 fullt kompatibel med socket 1155? (har förvisso sett kombinationen vid sökning på Google)
Spänngen var jag lite inne på, men enligt cpu-z ligger den på 1.136v vid prime95 vilket borde vara ok
tänkte ett tag att det kunde vara h80'n som felar, men jag tog den precis från min i7 860 där den tjänade mig väl ända fram till bytet.
Eller har jag fått en extremt dålig processor?

Har ännu inte testat stock kylaren då jag behöver lyfta loss moderkortet för att plocka bort "underdelen" av h80'n. Kan det vara en idé?

Vad kan jag annars testa?

Jag fattar ju att jag i lådan jag köpt antagligen får det lite varmare pga skatboet till kabeldragning jag har, men den information jag ser på nätet om normala temperaturer på denna processor vid last verkar ligga 20-30grader lägre vid stock speed, så något känns ju ändå lite galet. ..

All input är välkommen,

Tack på förhand.,
/gosa

Permalänk
Medlem

Kopplat fläktarna till h80 så båda blåser mot kylaren? Och inte så att den ena blåser och den andra suger?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det är inte något problem... i den lådan jag har får det bara plats en fläkt, och den har jag nu monterad så den trycker in luft i kylaren. Vet att man normalt får lite sämre resultat med bara en fläkt, men det borde inte ge så stor skillnad.

Är lite inne på att vända den så den drar luft ur istället (har läst mycket men kommer inte ihåg vad som anses "bäst" - det var rätt länge sedan jag satte ihop den gamla burken.)

Kan också passa på att säga att jag under last känt på både kylare och luften som kommer ut på andra sidan, och varken luft eller kylare blir visar någonsomhelst tecken på att det finns nån värme att tala om.

Funderar på om det istället är kontakten mellan processor/block som inte är bra, men när jag tagit av processorn så ser iaf pastan ut att vara bra distribuerad. Läste någonstans att att det gick att få lite mer press genom att lägga i brickor när man skruvar dit blocket, men jag känner snarare att jag i så fall har problem med att distanserna som skruvas på moderkortet känns lite långa så att jag kanske inte får tillräcklig press.

Ska försöka få tid att testa stockkylaren ikväll och se vad den ger. Det kan ju knappast bli sämre än vad jag har idag...
(Finns det någon 3570k som går upp i 90 grader "oklockad"?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gosa:

Det är inte något problem... i den lådan jag har får det bara plats en fläkt, och den har jag nu monterad så den trycker in luft i kylaren. Vet att man normalt får lite sämre resultat med bara en fläkt, men det borde inte ge så stor skillnad.

Är lite inne på att vända den så den drar luft ur istället (har läst mycket men kommer inte ihåg vad som anses "bäst" - det var rätt länge sedan jag satte ihop den gamla burken.)

Kan också passa på att säga att jag under last känt på både kylare och luften som kommer ut på andra sidan, och varken luft eller kylare blir visar någonsomhelst tecken på att det finns nån värme att tala om.

Funderar på om det istället är kontakten mellan processor/block som inte är bra, men när jag tagit av processorn så ser iaf pastan ut att vara bra distribuerad. Läste någonstans att att det gick att få lite mer press genom att lägga i brickor när man skruvar dit blocket, men jag känner snarare att jag i så fall har problem med att distanserna som skruvas på moderkortet känns lite långa så att jag kanske inte får tillräcklig press.

Ska försöka få tid att testa stockkylaren ikväll och se vad den ger. Det kan ju knappast bli sämre än vad jag har idag...
(Finns det någon 3570k som går upp i 90 grader "oklockad"?)

Det är garanterat monteringsfel, eller att din kylare inte fungerar alls.
Jag skulle ta bort den från CPU'n, lägga om allting och se till att allt sitter riktigt bra fast. Kolla även att du använder rätt kopplingar och grejer för att det ska fungera med din processor.

Ivy bridge kan även ha riktigt dåligt lim som gör att kylare inte spelar någon roll, men så pass högt som du får måste vara något annat fel också.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Googlade lite nu och hittade bla den här tråden:
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=104576

Där talar man lite om det där med distanserna och hur bra kylblocket sitter mot cpu, så det kanske är något sådant som spökar.

En annan grej - nämnde det i min orginalpost, men jag tar om frågan mer direkt:

- Kan TIM bli "gammalt" i stängd tub? Och kan det isåfall ha inverkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gosa:

Googlade lite nu och hittade bla den här tråden:
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=104576

Där talar man lite om det där med distanserna och hur bra kylblocket sitter mot cpu, så det kanske är något sådant som spökar.

En annan grej - nämnde det i min orginalpost, men jag tar om frågan mer direkt:

- Kan TIM bli "gammalt" i stängd tub? Och kan det isåfall ha inverkan?

Jag har en H80 och använder fästet (intel 1155) distanserna och bakplåten glappade lite för mig för det gick inte skruva åt distanserna tillräckligt.
Löste det med att använda 4 brickor (en för varje distans) och lägga imellan distanserna och moderkortet. Fick 3-4 grader lägre tempratur.

Den här ordningen.

Bakplåt | Moderkort | Bricka | Distans | H80 | Tumskruv

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Jag har en H80 och använder fästet (intel 1155) distanserna och bakplåten glappade lite för mig för det gick inte skruva åt distanserna tillräckligt.
Löste det med att använda 4 brickor (en för varje distans) och lägga imellan distanserna och moderkortet. Fick 3-4 grader lägre tempratur.

Den här ordningen.

Bakplåt | Moderkort | Bricka | Distans | H80 | Tumskruv

Borde det inte vara:

Bakplåt | Bricka | Moderkort | Distans | H80 | Tumskruv

Istället?

Kan vara för att jag inte ser det framför mig just för stunden, men din lösning känns som att man "höjer" allt på ovansidan av moderkortet?
- Eller är det jag som bara tänker bakvänt?

Permalänk
Medlem

Gick inte att få dit brickorna nå bra mellan bakplåten och moderkortet.

Testade då att sätta dom mellan moderkortet och distanserna och det funkade bra, kylaren sitter stabilt och tempraturerna har gått ner.

Så det verkar funka utmärkt.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Avstängd

Läser inte folk manualen till kyl installationer när dom inte vet hur man ska göra? det här är ju skadligt för en dator med lite otur..... kanske bara jag som är mer rädd om mina saker....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Läser inte folk manualen till kyl installationer när dom inte vet hur man ska göra? det här är ju skadligt för en dator med lite otur..... kanske bara jag som är mer rädd om mina saker....

Problemet här är att, även om man gör som manualen så glappar den.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RX1:

Problemet här är att, även om man gör som manualen så glappar den.

Konstigt att corsair inte ändrat manualen då

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Konstigt att corsair inte ändrat manualen då

Den är gjord för att vara på det sättet vad jag vet.

Men den sitter fortfarande bättre och jag har fått bättre tempraturer efter att jag satt dit brickor.

Fungerat bra hittills.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Läser inte folk manualen till kyl installationer när dom inte vet hur man ska göra? det här är ju skadligt för en dator med lite otur..... kanske bara jag som är mer rädd om mina saker....

Vet du, jag tog denna kylare från ett moderkort där jag - utan problem - kylt en moderat överklockad i7 860 (3,9GHz) sedan jag köpte den för mer än ett år sedan (efter att ha följt manualen) för att sedan sätta den på det nya moderkortet enligt exakt samma tillvägagånssätt.

- Men tack för ditt bidrag till tråden.

Skrivet av RX1:

Problemet här är att, även om man gör som manualen så glappar den.

Exakt... och du och jag verkar inte vara de enda som har detta glapp.

Ska se om jag hittar några brickor jag kan testa mig fram med.

Tack för all input så här långt.

Permalänk

Du har inte råkat sätt kontakten till pumpen i en kontakt som ger mindre än 12v? Dina temperaturer är som du säger väldigt höga, är processorn oklockad ska du ligga runt 50grader I load.

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Du har inte råkat sätt kontakten till pumpen i en kontakt som ger mindre än 12v? Dina temperaturer är som du säger väldigt höga, är processorn oklockad ska du ligga runt 50grader I load.

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Tjaa... jag kan ju testa att byta - faktum är att jag byter nätdel idag till något som är lite mer modulär där jag kan skippa en del kablage. Lådan är ju inte direkt rymlig att jobba i så kan jag spara lite där så kan jag vinna en del. Skulle kanske vara idé att sticka i voltmetern där kontakten sitter idag och se vad som kommer ut när man pressar cpu'n lite.

Och det är nog ändå där någonstans mitt problem ligger (i kylblock/montering) för även med nedanstående lösning och lite mer "press" så kände jag aldrig att det ens kom ljummen luft ut ur kylaren. Med min gamla dator var det en rejäl skillnad - där kände man verkligen att det hände grejjor då luften som passerat genom kylaren faktiskt var varm.

Läste för övrigt lite mer igår om detta med rörligheten på "bakplåten" och det faktum att den sticker upp lite mycket genom moderkortet - mina distanser vinglar runt som lösa mjölktänder precis innan tandféen tar över - och bestämde mig sedan för att testa vad som händer om jag helt enkelt vänder bakplåten upp och ner. På det sätter fick jag bort en dryg millimeter och det gick helt plötsligt att få fast distanserna lite bättre igen. Inser att detta kanske inte är en särdeles optimal lösning i längden, men gjorde det för att testa.

Med denna konfiguration fick jag ner temperaturerna ungefär 10 grader under load, men det känns ändå för mycket med 80 grader i Prime95, och inte ger det något direkt utrymme för ens en lätt överklockning...

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det nog var spänningen till kylblocket som strulade...
Mätte aldrig den gamla nätdelen, men efter att jag kopplat in den nya och återigen drar igång prime95 så kommer jag aldrig upp i 70 grader ens. Den var uppe i 69 ett kort ögonblick på en kärna men ligger annars stabilt på 66 och under. Droppar nog lite till sen när pastan är inkörd. Men - jag har plockat ner tempen mer än 20 grader sedan jag började, vilket känns rätt ok.
Visst, sedan kan jag kanske vinna lite till genom att offra en hårddisk för att göra plats för en andra fläkt, men det tar jag den dagen jag känner att jag behöver det.

Tack för att ni tog er tid att läsa /svara. Jag känner mig nöjd så här.