Permalänk
Medlem

Problem med H80i ocvh Link software

Hej
system:
Asus A97 moderkort, med amd 6100 cpu
16gb ram
windows 8.1 64 bit
Asus Nvidia 780 CUII
600w nätdel
2 ssd diskar intel 530
2 chassifläktar som går via fractal define r4s egen fläktkontroll
h80i med 2 inblåsande fläktar vid radiator.

Har senaste versionen av Link software då jag installerade den igår.

Kopplat in en H80i vattenkylning på min amd cpu.
Datorn funkar prima och fläktarna går som de ska, till och med satt fläktarna vid radiatorn i in läge, som de rekomenderat.

I idle läge ligger cpu temp på 10 grader C enligt Link... Och den är ganska tyst.

Men när jag drar igång ett spel typ Basttlefield 2 med högsta läge på grafiken går fläktarna rejält och låter riktigt högt. Cpu tempen ligger då runt 30 grader...

Det verkar inte finns något sätt att reglera detta. Visst brukar väl cpun ligga runt 60 grader utan prob?
I link får jag upp Temp på Cpu, aktiviteten. Därefter tempen på Gpun och dess aktivitet,
Och endast en rpm mätare som är för GPUn..
Ingen alls för CPUN.

Har följt manualerna och satt kablar där de ska och om jag ändrar inställningarna så påverkas bara gpun.

Enligt manualen till Link känner det av vad som finns och ska komma upp, men ingen rpm mätare för CPU som gör att jag inte kan styra det alls.
Där visar det bilder på massa rpm mätare som ligger i grupper.
Jag har 3 grupper och 1 mätare.
vad är det jag missat eller gör fel?

Permalänk

Låter som mjukvaran eller sensorn visar fel. 10°C på CPUn lär du inte få om du inte har kanske 5-7°C inomhus.
Sålänge du kyler med rumsluften (via fläktar/vatten/radiatorer som kyls av rumsluften) kan du aldrig få svalare än vad du har i just rummet.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Cufos:

Hej
system:
Asus A97 moderkort, med amd 6100 cpu
16gb ram
windows 8.1 64 bit
Asus Nvidia 780 CUII
600w nätdel
2 ssd diskar intel 530
2 chassifläktar som går via fractal define r4s egen fläktkontroll
h80i med 2 inblåsande fläktar vid radiator.

Har senaste versionen av Link software då jag installerade den igår.

Kopplat in en H80i vattenkylning på min amd cpu.
Datorn funkar prima och fläktarna går som de ska, till och med satt fläktarna vid radiatorn i in läge, som de rekomenderat.

I idle läge ligger cpu temp på 10 grader C enligt Link... Och den är ganska tyst.

Men när jag drar igång ett spel typ Basttlefield 2 med högsta läge på grafiken går fläktarna rejält och låter riktigt högt. Cpu tempen ligger då runt 30 grader...

Det verkar inte finns något sätt att reglera detta. Visst brukar väl cpun ligga runt 60 grader utan prob?
I link får jag upp Temp på Cpu, aktiviteten. Därefter tempen på Gpun och dess aktivitet,
Och endast en rpm mätare som är för GPUn..
Ingen alls för CPUN.

Har följt manualerna och satt kablar där de ska och om jag ändrar inställningarna så påverkas bara gpun.

Enligt manualen till Link känner det av vad som finns och ska komma upp, men ingen rpm mätare för CPU som gör att jag inte kan styra det alls.
Där visar det bilder på massa rpm mätare som ligger i grupper.
Jag har 3 grupper och 1 mätare.
vad är det jag missat eller gör fel?

hade samma problem som dig gick in på corsair hemsida så fann jag en nyare verison av link som jag drog ner där kunde jag justera fläkthastighet

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Testade precis men var samma visa...
NU är värdena helt åt skogen.
Börja tänka att det är mer jobb än det är värt för att få en dator att bli tystare.

Undra om Netonnet tar tillbaka h80i så kan jag byta till en bättre fläkt som är luftkyld istället.

Permalänk
Medlem

Det är problem med mjukvaran till Corsair link till just windows 8.1 och Corsair (eller microsoft för den delen).

Testa denna beta som finns ute hos http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=123030 och se om det fungerar bättre. Har faktiskt inte testat den själv eftersom jag gör med den förra workarounden som fanns.

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cufos:

Testade precis men var samma visa...
NU är värdena helt åt skogen.
Börja tänka att det är mer jobb än det är värt för att få en dator att bli tystare.

Undra om Netonnet tar tillbaka h80i så kan jag byta till en bättre fläkt som är luftkyld istället.

Jag hade samma problem som du. Med tanke på hur högljudd den var gick jag tillbaka till min stockkylare, som tilläggas kan nämnas att temp var kring 80 grader vid belastning (oklockad processor dessutom). När jag sedan tog bort H80i:n ifrån processorn så märkte jag att den inte fäst helt mot blocket (utan enbart ca 30% kylpasta var berörd). Körde ändå med luft ett tag tills jag förra veckan gick tillbaka till H80i:n igen, hade ändå investerat i den tänkte jag. Nu tryckte jag till den bättre (med ny kylpasta) och får mycket bättre temperaturer. För ljudproblemet försökte jag lösa det genom att köpa SP120 silence-fläktar men dessa kunde inte kontrolleras via Link. Tydligen är det så att enbart medföljande fläktar (som låter riktigt ordentligt om du har RPM över 1000) kan köras med mjukvaran.

Hur som, nu kör jag fläktarna i "silent-mode", vilket innebär mellan 500-800 rpm, och trots hög belastning blir det sällan över 50 grader samt håller sig riktigt tyst (problemet är GTX 690:n vars fläktar överröstar det mesta vid hög belastning). OM jag skulle vilja belasta processorn (och då andra personer som befinner sig i samma rum) så skulle jag kunna gå upp till "performance" mode eller liknande, men ännu ej behövt.

Och som andra sagt, dina temperaturer är troligen (falskt) för låga. Jag har haft problem med Link också, möjligen ett drivrutin-dilemma vad gäller dina temperaturer. Hoppas att det löser sig!

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelin:

Jag hade samma problem som du. Med tanke på hur högljudd den var gick jag tillbaka till min stockkylare, som tilläggas kan nämnas att temp var kring 80 grader vid belastning (oklockad processor dessutom). När jag sedan tog bort H80i:n ifrån processorn så märkte jag att den inte fäst helt mot blocket (utan enbart ca 30% kylpasta var berörd). Körde ändå med luft ett tag tills jag förra veckan gick tillbaka till H80i:n igen, hade ändå investerat i den tänkte jag. Nu tryckte jag till den bättre (med ny kylpasta) och får mycket bättre temperaturer. För ljudproblemet försökte jag lösa det genom att köpa SP120 silence-fläktar men dessa kunde inte kontrolleras via Link. Tydligen är det så att enbart medföljande fläktar (som låter riktigt ordentligt om du har RPM över 1000) kan köras med mjukvaran.

Hur som, nu kör jag fläktarna i "silent-mode", vilket innebär mellan 500-800 rpm, och trots hög belastning blir det sällan över 50 grader samt håller sig riktigt tyst (problemet är GTX 690:n vars fläktar överröstar det mesta vid hög belastning). OM jag skulle vilja belasta processorn (och då andra personer som befinner sig i samma rum) så skulle jag kunna gå upp till "performance" mode eller liknande, men ännu ej behövt.

Och som andra sagt, dina temperaturer är troligen (falskt) för låga. Hur mäter du, med Realtemp? Bios-temp?

Jag kor noctua flaktar genom link, inga problem.

Edit: Har Corsair antligen slappt en version av link som fungerar i W8.1? Jag kor en aldre beta version med Regkey edit tricket.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag kor noctua flaktar genom link, inga problem.

Edit: Har Corsair antligen slappt en version av link som fungerar i W8.1? Jag kor en aldre beta version med Regkey edit tricket.

Som jag skrev här ovanför har det släppts en ny beta på http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=123030 som tydligen ger support för win 8 och 8.1

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gefapat:

Som jag skrev här ovanför har det släppts en ny beta på http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=123030 som tydligen ger support för win 8 och 8.1

Jag testade den i helgen och den fungerade inte for mig.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag kor noctua flaktar genom link, inga problem.

Edit: Har Corsair antligen slappt en version av link som fungerar i W8.1? Jag kor en aldre beta version med Regkey edit tricket.

Hmm.. Intressant. Har hört att andra har fått till det med andra fläktar också, ska inte stjäla tråden nu men; undrar om det beror av att jag körde 3-pins fläkt istället för medföljande 4-pins-fläktar?

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelin:

Hmm.. Intressant. Har hört att andra har fått till det med andra fläktar också, ska inte stjäla tråden nu men; undrar om det beror av att jag körde 3-pins fläkt istället för medföljande 4-pins-fläktar?

For att inte springa pa sidosparet for lange: Jag kor mina chassiflaktar med 3pin pa 4 pin kontakter(dock pa MB) och de dyker inte upp i Link(har last nagonstans att allt som link stodjer ska dyka upp i link).
Sa det kanske stammer. Om jag orkar och kommer ihag kan jag testa koppla i 3pins flaktarna i Link kontakten.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |